Peter rozbehol pri Košiciach biznis na štyroch kolesách: Kľúčom k úspechu nie je cena, ale kvalita
- Súčasný gastrobiznis sa presunul do food truckov
- Pri Košiciach sa nachádza Melky Street Food

- Súčasný gastrobiznis sa presunul do food truckov
- Pri Košiciach sa nachádza Melky Street Food
Vôňa grilovaného mäsa, syčiace panvice a šťavnaté burgre, ktoré sa len tak rozplývajú na jazyku. Aj takto vyzerá dnešná street food scéna na Slovensku. Už dávno neplatí, že si na kvalitné jedlo musíme sadnúť do reštaurácie. Moderný gastrobiznis sa presunul na kolesá.
Jedným z príkladov je Melky Street Food, ktorý sídli v Kostol’anoch nad Hornádom, neďaleko Košíc. Za projektom stojí Peter Melkus, známy aj pod prezývkou Melky.
Podľa jeho slov vznikol nápad na vlastný food truck celkom spontánne. Po rokoch práce v gastronómii ako šéfkuchár prišla myšlienka skúsiť niečo vlastné. „Mal som vedomie, že ľudia sú s mojím jedlom spokojní a dokážem ním oslovovať širokú škálu zákazníkov. No v dnešnom čase otvoriť reštauráciu bez sponzora alebo bez úveru nie je možné, najmä ak nemáte dostatok vlastných prostriedkov, čo som ja nemal,“ hovorí pre Startitup.
Začiatky podnikania v gastrobiznise
Podnet na rozbeh vlastného biznisu prišiel od blízkeho priateľa a podnikateľa, ktorý už vlastnil food truck a ponúkol mu ho ako výhodnú štartovaciu možnosť. Pre Petra Melkusa to bola lacnejšia cesta, ako začať podnikať v malom a postupne budovať značku od nuly.
„Na trh som išiel s vlastnou kožou, kde som ako logo použil svoju tvár s hamburgerom v rukách. Melky je prezývka odvodená od priezviska Melkus, a včas sa ju podarilo ochrániť ochrannou známkou, takže z prezývky sme vytvorili značku,“ hovorí Melky.
Začiatky však neboli jednoduché. Prvé týždne boli o trpezlivosti a nádeji, že sa podarí predať všetko, čo pripravil. Nepredané žemle nakoniec končili u poľovníkov, ktorí ich využívali ako krmivo pre zver. Melky sa však od začiatku riadil jednoduchou filozofiou: „Radšej vyhoď 10 eur a zajtra zarob 100 eur.“
„V apríli 2023 som food truck po prvýkrát otvoril, kde som urobil ochutnávku jedál z ponuky pre rodinu. Po chvíli sa objavili ľudia, aby zistili, čo predávame, a keďže som mal všetko pripravené, hneď som aj predal prvé jedlá. Bolo to veľmi povzbudzujúce do ďalšieho dňa. Som človek s ambíciami a povedal som si, že vytvorím jeden z najlepších street foodov na východe. Dal som to cez siete vedieť a zákazníci začali chodiť, ochutnávať a odporúčať ostatným.“
V začiatkoch mu taktiež pomáhala jedna mladá slečna, ktorá sa napokon stala plnohodnotnou členkou tímu. Momentálne má na starosti sociálne siete a marketing. „Je to úsmevná príhoda, keď za mnou prišla a povedala: Melky, máš také chutné burgre a tak o ničom sociálne siete… no a to nás spojilo.“
View this post on Instagram
Rodinný život a práca
Rodinný život a práca šéfkuchára sa nedajú vždy ľahko skĺbiť. Keďže gastronomický svet si vyžaduje veľa času stráveného v kuchyni, Peter Melkus hľadal spôsob, ako si nastaviť vlastné tempo. Inšpiráciu našiel v Prahe, kde niektoré podniky s pouličným jedlom fungujú len niekoľko hodín denne – otvoria, vypredajú sa a zatvoria. Tento prístup ho oslovil.
Peter býva v Kostoľanoch nad Hornádom, kde síce nájdeš výbornú zmrzlinu, ale dlho tu chýbalo miesto s poriadnym jedlom. Rozhodol sa preto využiť príležitosť a spustiť vlastnú prevádzku hneď vedľa.
„Podobne pohodlne som volil aj otváraciu dobu od 16.00 do 21.00, s tým, že ak predám niečo naozaj dobré, ľudia musia prísť. A podarilo sa, za čo som nesmierne vďačný. Mám úžasných zákazníkov, vďaka ktorým často vypredávam aj za taký krátky čas. V meste som mal možnosť, no uprednostnil som Kostoľany nad Hornádom. V meste majú burgrov dosť, tak som ‚zalepil‘ dieru na trhu doma.“
Čerstvosť a kvalita sú základ
Melky Street Food stavia na lokálnych produktoch dostupných každý deň. Od čerstvých žemlí z remeselnej pekárne až po vyzreté hovädzie mäso. Ich prioritou je kvalita a čerstvosť, pričom podporujú lokálnych dodávateľov, hoci dovoz z veľkých reťazcov by bol lacnejší. Podľa filozofie prevádzky majú ľudia lacného tovaru dosť.
„Organizácia je dôležitá, preto som jedálny lístok prispôsobil jednoduchosti, čerstvosti a kvalite. Miesto, kde ma ľudia nájdu, je známe zo sociálnych sietí a webu. Každý večer odosielam objednávku mäsiarovi a pekárovi. Každé ráno si všetko obídem, denne nakupujem čerstvú zeleninu a takto začínam každý deň okrem nedele. V nedeľu sa nepečú žemle, preto nemôžem ponúknuť čerstvosť, a tak trávim čas s rodinou.“
Prevádzka food trucku sa odlišuje od práce v bežnej kuchyni. Pred zákazníkmi je všetko viditeľné, od prípravy jedla až po suroviny. „Človek sa nemá kde skryť, musí byť vždy čistý, upravený a hlavne slušný. Ľudia sa pozerajú na gril, ako sa im pripravuje burger, vidia všetky suroviny, ktoré na ich jedlo použijem. Ak je čas, tak im o tom aj porozprávam, a tak sa na jedlo tešia ešte viac. Toto človek v reštaurácii nezažije.“
Najväčšiu radosť Melkymu prinášajú chvíle, keď sa zákazníci vracajú a privádzajú so sebou aj nových ľudí. Pri prezeraní ponuky často spomínajú na burgre, ktoré ochutnali, a odporúčajú ich svojim známym. Takéto reakcie sú pre majiteľa potvrdením, že práca má zmysel a že dobré meno sa šíri najlepšie osobnou skúsenosťou.
View this post on Instagram
Rast cien surovín a inflácia
Tak ako mnoho iných podnikov a streetfoodových prevádzok, ani Melky sa v poslednom období nevyhol rastu cien potravín a inflácii. Podľa jeho slov ho to však nezasiahlo až tak výrazne.
„Je pravda, že ceny sa zvýšili. Žemle zdraželi, mäso zdraželo, maslo ani nehovorím. No veľmi ma to neovplyvnilo. Zákazníkov pribúda, majú záujem o jedlo, ktoré pripravujem, aj keď nie je najlacnejšie. U mňa je kvalita na prvom mieste. Ak by ľudia nechodili, nebol by problém v cene, ale v produkte. Osobne si tiež radšej priplatím a najem sa kvalitne.“
V ponuke nájdeš burgre v cenovom rozpätí od 8 do 13,50 €, hotdogy za 7 € a hranolčeky za 2,50 €. Omáčky stoja 1,20 €. Majiteľ považuje ceny vzhľadom na kvalitu surovín za primerané, čo podľa jeho slov potvrdzuje aj stabilná návštevnosť.
Prevádzka na kolesách je často závislá od počasia. Melky preto prišiel s nápadom spustiť vlastný web s e-shopom, kde si zákazníci môžu objednať jedlo online a využiť jeho vlastnú donášku. „Pomáha mi hlavne v zimných mesiacoch. Od apríla do októbra je veľká návštevnosť. V zime je vonku slabšia prevádzka, a tak som ju zákazníkom spríjemnil prístreškom s fóliovými stenami, ktoré odrážajú dážď, sneh a vietor. Je to oddychový čas, keď naberám sily na novú sezónu.“
Na záver by chcel Peter Melkus mladým začínajúcim podnikateľom v gastre odkázať, aby sa nebáli a hlavne, aby sa odhodlali začať. „Nemáte čo stratiť, maximálne sa to nepodarí a začnete znova. Ten pocit slobody stojí za to. Z výplaty ešte nikto nezbohatol.“
Čítajte viac z kategórie: Food biznis
Zdroj: Instagram