Peter vďaka internetovému podnikaniu z pláže dosiahol obrat 2 milióny eur

  • Petra Chodelku živí internetové podnikanie, vďaka ktorému cestuje naprieč svetom
  • Nám prezradil, ako sa mu podarilo uspieť v online svete a na čo by si pri rozbehu biznisu nemal zabúdať
Peter Chodelka, pexels
  • Petra Chodelku živí internetové podnikanie, vďaka ktorému cestuje naprieč svetom
  • Nám prezradil, ako sa mu podarilo uspieť v online svete a na čo by si pri rozbehu biznisu nemal zabúdať

Peter si to po strednej škole namieril priamo do Prahy, kde začal študovať na Vysokej škole ekonomickej, odbor podnikanie a e-ekonomika. Ide o spojenie tradičnej ekonomiky s firmami a ich fungovaním. Vždy ho to však viac ako ku grafom ťahalo k podnikaniu. Práve v Prahe sa prvýkrát dostal k webovým stránkam a začal sa učiť kódovacie jazyky CSS a HTML. Po Prahe sa dostal na University of Southampton, ktorá je jedna z TOP škôl v Anglicku, tu študoval odbor Digitálny marketing.

“Takto som sa každý deň začal učiť o možnostiach internetového marketingu, o SEO, platenej reklame, sociálnych sieťach. Pracovali sme aj na reálnych projektoch anglických firiem, napríklad Cadbury Chocolate,” hovorí o svojich začiatkoch pre Startitup.

Časom sa začal zaujímať aj o to, akým spôsobom si dokáže zarobiť na webstránke, ktorú si už vedel sám nakódovať. Skúšal napríklad Google AdSense, spoznal ako funguje affiliate marketing a s bratom istý čas predávali na internete doplnok stravy z Kanady.

Po skončení školy v Anglicku a získaní medzinárodného magisterského titulu MSc sa Peter vrátil do Prahy, kde ihneď nastúpil do reklamnej agentúry Dobrý web.

“Digitál sa v tom čase ešte stále rozbiehal a keď si na pohovore povedal, že máš certifikát od Google, tak ťa všetky firmy pomaly prosili, aby si k ním nastúpil,“ smeje sa Peter. Iba pre predstavu, mal som po škole 4 pohovory a zo všetkých mi zavolali, že ma berú. Mohol som si vyberať,” dodáva.

Práca v agentúre ho však časom prestala napĺňať, preto začal rozmýšľať o osamostatnení sa. “Predaj doplnkov stravy z Kanady sa nám dobre rozbiehal, ale nebola to zase žiadna sláva, mali sme v priemere 2-3 objednávky denne, v sobotu väčšinou žiadnu. Takže som bol na vážkach, či sa naplno pustím do podnikania alebo si zvolím istotu. Vyhralo podnikanie a ešte som odvtedy toto rozhodnutie neoľutoval,” konštuje mladý podnikateľ.

Dnes mam vyrocie. Presne pred piatimi rokmi (25.01.2012) som si zalozil zivnost a zacal podnikat na internete. Pocas 5 rokov som pracoval a zil v Indonezii, Thajsku, Vietname, Spanielsku, Portugalsku, Bulharsku a v Prahe, ktoru nazyvam svojim domovom :) Za 5 rokov som vybudoval viac ako 30 uspesnych aj neuspesnych online projektov, ktore mi vygenerovali obrat presahujuci 1 milion €. Za 5 rokov som spoznal desiatky zaujimavych ludi, navstivil stovky novych miest a zistil som, ze investovat treba predovsetkym do zazitkov a do seba. Internetove podnikanie mi vsak dalo ovela viac ako prachy a moznost cestovat. Dalo mi SLOBODU, ktora po rodine a zdravi pre mna bude vzdy na prvom mieste. Za toto som vdacny urcite najviac. Myslim, ze dnesna kancelaria hovori za vsetko :)

Príspevok, ktorý zdieľa Peter Chodelka (@chodelka_peter),

Len tak sa pustiť do podnikania však nie je jednoduché. Peter považuje za alfu a omegu úspechu investovanie do vzdelania. “A nehovorím iba o drahej vysokej škole, (ktorú mi zaplatila mama), skôr o knihách, audioknihách, prednáškach, konferenciach, školeniach, kurzoch. Je toho veľa a ktokoľvek chce robiť to čo ja, si má z čoho vybrať. Treba sa premeniť na špongiu a nasať do seba čo najviac informácií. Potom tieto teoretické informácie preklopiť do praxe,” radí Peter.

Peter počas svojej podnikateľskej kariéry precestoval značnú časť sveta. Kde to však stálo za to? “Celkom dobre sa mi pracovalo na Bali v coworku Dojo. Je tam super komunita a produktívne prostredie. Veľmi dobré to bolo aj v Chiang Mai v Thajsku, bol som v coworku Punspace. Alebo v Malajzii, v coworkingu @cat. Cestoval som vtedy sám a dopisoval svoj prvý e-book. Určite to však bolo zaujímavé aj v Kolumbii, kde sme boli v tzv. co-livingu na dedine, kúsok od Medellinu. Celý deň sme nemuseli nič riešiť, pretože sme mali zabezpečenú stravu. Len sme tu oddychovali a pracovali. Ideálna kombinácia,” spomína Peter.

Dnes mladý Žilinčan podniká spoločne s jeho Bratom Martinom, s ktorým sa v biznise perfektne dopĺňajú. Za viac ako 6 rokov sa vďaka dvom firmám blížia k obratu 2 000 000 €. “Tiež zdôrazním, že ide o obrat za šesť rokov a tie peniaze na účte skutočne nemám. Nakoľko veľa ľudí počuje obrat firmy a automaticky si predstavia majiteľa v BMW-čku s obrovským domom. Do tohto štádia som sa ešte nedostal, stále cítim, že som v internetovom podnikaní na začiatku,” hovorí Peter.

Do čoho sa však  pustiť, aby sa človek uživil aj na cestách? Peter v tom má celkom jasno. “Technológie budú perspektívne vždy. Plat programátora v USA kľudne presiahne aj 100 000 dolárov ročne. A to už je slušný plat aj na takú drahú krajinu. Ak by som si mal vybrať, volím IT. Ale vo veľa oblastiach sa v dnešnej dobe dá už celkom slušne zarobiť. UX designéri alebo akýkoľvek manažment. Záleží skôr na šikovnosti ako na oblasti. Zarobiť peniaze sa dajú všade,” dodáva.

Petrove rady vychádzajú z jeho vlastných podnikateľských skúseností. Zároveň si je vedomý toho, že ak by dnes znova rozbiehal biznis, vedel by vymenovať aj 100 vecí, ktoré by spravil inak. Sám sa však riadi heslom: Everything happens for a reason. „Takže, čokoľvek som na začiatku podnikania spravil, malo to svoj zmysel. Buď mi to ukázalo cestu, ktorou sa mám vydať, alebo cestu, ktorou ísť nemám. Napríklad určite by som sa dnes nepúšťal do predaja elektronických cigariet, o ktorých som nevedel vôbec nič a prerobili sme na nich viac ako 20 000 €. Odvtedy si vždy robím dôkladný výskum (tzv. research) trhu aj produktu, do ktorého sa púšťam,” hovorí Peter.

A čo by úspešný digitálny nomád poradil všetkým mladým ľuďom, ktorí by radi rozbehli svoj vlastný biznis a ktorí sa nechcú viazať len na jedno miesto?

“Najdôležitejšie je začať. Je vlastne jedno ako začneš. Ale jednoducho začni. Začni robiť prieskum trhu, do ktorého sa chceš pustiť. Sprav si tabuľku s konkurenciou, ich cenami, čo zákazníkom ponúkajú, akú majú návštevnosť (toto môžeš zistiť pomocou nástroja SimilarWeb). Alebo si zisti trend vyhľadávanosti cez nástroj Google Trends. Investuj prvé peniaze do podnikania práve tým, že si kúpiš doménu a začneš pomaly pracovať na webstránke. Všetko sa naučíte cez YouTube videá alebo rôzne kurzy,” radí Peter.


Peter taktiež zdôrazňuje, že dôležité je dať si reálny cieľ a začať na ňom makať. Cieľom môže byť napríklad to, že v októbri spustíš svoj e-shop, ktorý dlho odkladáš. Potom tento cieľ rozkúskuj. Prvý týždeň si zvolíš meno a kúpiš doménu. Druhý týždeň spravíš jednoduchú stránku s informáciami a produktami. Tretí týždeň spustíš blog a nájdeš si redaktorku, ktorá ti bude pomáhať s tvorbou obsahu. Takto pokračuj deň po dni, týždeň po týždni, až za pár mesiacov vybuduješ niečo, čo dáva zmysel a zarába ti peniaze.

Peter má aj pár konkrétnych tipov na zdroje, vďaka ktorým sa mu podarilo preraziť v online svete a určite by si ich nemal prehliadnuť, ak ťa láka cesta digitálneho nomáda.“Všetko to začalo knihou Bohatý otec, chudobný otec, ktorá mi ukázala ako vyzerá tzv. “Krysí závod” a že nechcem celý život pracovať iba preto, aby som mohol viac míňať,” opisuje Peter.

Kniha 4-hodinový pracovný týždeň Petrovi zase ukázal cestu, ako sa dá cestovať a zarábať zároveň. Po prečítaní tejto knihy vedel, že chce naplno podnikať na internete z rôznych krajín sveta. Vďaka knihe Práca na ďialku zase pochopil, že aj pri cestovaní sa dá vybudovať veľký biznis. No a potom to sú praktickejšie zdroje, z ktorých sa inšpiroval na začiatku podnikania, ako napríklad fórum Webtrh, fórum Digitalpoint, podcast Smart Passive Income alebo blog Zaca Johnsona.

Hovorí sa, že všade dobre, no doma najlepšie. Je tomu tak aj v tvojom prípade alebo ťa príliš neláka predstava usadenia sa na Slovensku?

„Doma mám stále rodinu, kamarátov, známych, pracovných partnerov. V poslednej dobe som si uvedomil, že je vlastne úplne jedno v akom štáte alebo meste sa nachádzaš. Je dôležitejšie, s akými ľuďmi tráviš čas. Len prítomnosť tých správnych ľudí urobí dlhodobo šťastným, nie pláž alebo hotelová izba s krásnym výhľadom,“ konštatuje Peter.


Čo sa týka Petrových plánov do budúcna, tie sú podľa jeho slov celkom veľké. Ide napríklad o predaj nového vlastného produktu, ktorý sa na Slovensku ešte nepredáva. Táto forma podnikania ho baví asi najviac, ako príkladom môže slúžiť ich značka prémiových superpotravín Blendea alebo Petrov e-book Zarábajúci web.

“Čo sa týka obdobia do konca roka 2018, chcem rozbehnúť v Bratislave kanceláriu, zorganizovať svoje prvé školenie a navrhnúť novú značku produktu, ktorý budeme predávať. Ale predovšetkým si chcem užívať prítomný okamžik a žiť na 100% každý jeden deň,” dodáva Peter. Viac o Petrovom biznise sa dočítaš na chodelka.sk.

Najnovšie video