PETÍCIA: Na brehu Dunaja má vyrásť stavba, ktorá nepoteší žiadneho Bratislavčana bojujúceho za životné prostredie

  • Slováci sa búria proti výstave LNG terminálu na skvapalnený zemný plyn priamo na Dunaji v blízkosti centra
  • Náklady na jeho výstavbu sa pohybujú okolo 40 miliónov eur
TASR/Štefan Puškáš
  • Slováci sa búria proti výstave LNG terminálu na skvapalnený zemný plyn priamo na Dunaji v blízkosti centra
  • Náklady na jeho výstavbu sa pohybujú okolo 40 miliónov eur

Vedel si o tom, že priamo v bratislavskom prístave má vyrásť tzv. LNG terminál na skvapalnený zemný plyn? Pribudnúť má blízkosti centra, iba kúsok od obľúbenej cyklohrádze, záhradkárskej oblasti a promenády.

Palo vymenil kariéru v IT s tisíckami eur za výrobu unikátnych nožov, ktoré chce dostať do každej kuchyne v krajine

„Akákoľvek nová fosílna infraštruktúra je nezlúčiteľná s cieľmi Parížskej dohody a uhlíkovej neutrality, zabraňuje riešeniam klimatickej krízy a povoliť ju je nezodpovedné voči budúcim generáciám,“ búria sa aktivisti.

Tvrdia, že LNG terminál je jednoducho rizikovou a neprípustnou investíciou, ktorá by Slovensko pripútala k fosílnym palivám na ďalšie desiatky rokov. Spustili preto online petíciu, v ktorej vyzývajú ľudí, aby sa postavili proti výstavbe projektu.

Prečo je táto výstavba v 21. storočí absurdná?

Katarína Juríková Z Greenpeace Slovensko konštatuje, že zámer výstavby terminálu, ktorý predstavila spoločnosť Verejné prístavy a.s., je zastaraný a nezohľadňuje najnovší vývoj s ohľadom na boj s klimatickou krízou a dosiahnutím uhlíkovej neutrality do roku 2050.

„Navrhovaný LNG terminál má totiž predpokladanú životnosť 20 až 40 rokov. To znamená, že v prípade ukončenia stavby terminálu v plánovanom roku 2026, by terminál svoju činnosť ukončil niekedy medzi 2046 až 2066. Krajiny Európskej únie, vrátane Slovenska, sa však zaviazali byť uhlíkovo neutrálne do roku 2050.“

zdroj: TASR/Pavol Zachar

Stavanie akejkoľvek novej fosílnej infraštruktúry považujú preto aktivisti v rozpore s deklarovaným smerovaním. 

Treba tiež pripomenúť, že zemný plyn je fosílne palivo tvorené z veľkej časti metánom a je porovnateľne škodlivé ako uhlie. Emisie metánu, ktoré unikajú pri ťažbe a transporte plynu, majú v rozmedzí 20 rokov až 85-krát vyšší potenciál globálneho otepľovania, ako oxid uhličitý.

Podľa najnovšej štúdie OSN je na dosiahnutie klimatických cieľov kľúčové znížiť emisie metánu o 45 % do roku 2030. Vďaka krátkej životnosti metánu v atmosfére je zníženie jeho emisií zároveň jedným z najefektívnejších riešení klimatickej krízy. 

Súhlasíš s vybudovaním LNG terminálu na Dunaji?

„Používanie LNG ako paliva pre lode, pokiaľ sa zohľadní jeho celý životný cyklus, pravdepodobne celkovo neznižuje emisie skleníkových plynov v porovnaní s konvenčnými palivami.“

Podľa štúdie Natural Defense Resource Council, nie je nahrádzanie špinavších fosílnych palív LNG efektívnou stratégiou znižovania emisií, ktorými sa argumentuje v zámere výstavby. Práve naopak, budovanie akejkoľvek ďalšej fosílnej infraštruktúry podľa aktivistov sťažuje rozvoj bezuhlíkových alternatív. V neposlednom rade tiež znemožňuje dosiahnutie klimatických cieľov.

„Stavba LNG terminálu, ktorý sa má nachádzať v blízkosti centra a obytných oblastí, predstavuje aj bezpečnostné riziko, keďže LNG je vysoko horľavá látka.“

Spoločné vedecké centrum Európskej komisie uvádza 19 nehôd LNG terminálov za posledné tri desaťročia. V rámci tohto terminálu by malo byť vybudované aj zariadenie na plnenie cestných cisterien, čo by znamenalo zvýšenie množstva kamiónovej dopravy v Bratislave.

zdroj: TASR/Michal Svítok

To ide ruka v ruke aj so zhoršením už tak neúnosnej dopravnej situácie v meste a s tým spojeným znečisťovaním ovzdušia tuhými látkami aj z cestných cisterien na fosílny zemný plyn. Pritom je celkom jasné, že dnes už existujú udržateľnejšie a lacnejšie alternatívy ako plyn.

„Blízkosť prístavu k centru mesta by mala byť príležitosťou pre pokračovanie bratislavského bulváru a priestor pre rozvoj zelene či relaxačných plôch pre obyvateľov Bratislavy a nie priestorom pre fosílnu infraštruktúru. Fosílny plyn je jednou z príčin klimatickej zmeny, nie jej riešením. Postavme sa spoločne proti LNG na našom krásnom Dunaji,“ tvrdia aktivisti.

Náklady na výstavbu odhaduje investor na približne 40 miliónov eur. Spoločnosť Verejné prístavy tvrdí, že veľmi citlivo vníma a posudzuje dopady svojich projektov na životné prostredie.

Vybudovanie terminálu LNG v Bratislave predstavuje najefektívnejšie a k životnému prostrediu najšetrnejšie riešenie pre rozvoj lodnej dopravy v hlavnom meste SR. Práve LNG je atraktívnou alternatívou pre plavidlá, ktoré majú spĺňať požiadavky na zníženie obsahu síry v palivách v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady EÚ,“ uviedla firma pre TASR.

Vyjadriť svoj nesúhlas proti výstavbe terminálu na skvapalnený plyn v Bratislave môžeš podpisom verejnej výzvy. Potrebné je dosiahnuť 10 000 podpisov, za krátky čas výzvu podporilo takmer 2 000 ľudí.

Zdroje: OSN, mojapeticia.sk, Minerva EÚ, NRDC, TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá