Slováci stoja za najlepšími elektro dodávkami v Európe, ktoré zlepšujú život ľudí v svetových metropolách

  • Všetko to začalo už v roku 2011, kedy vznikol startup Voltia, dnes už s celoeurópskym dosahom
  • Inovatívni Slováci pomáhajú spoločnostiam v Paríži či Londýne meniť ich vozový park na elektrický
  • Špecializujú sa na rozširovanie objemu úložného priestoru kuriérskych dodávok na dvojnásobok
  • Vďaka tomu je možné v mestách znížiť počet vozidiel, pričom motor s nulovými emisiami umožňuje dojazd 200 kilometrov
Voltia
  • Všetko to začalo už v roku 2011, kedy vznikol startup Voltia, dnes už s celoeurópskym dosahom
  • Inovatívni Slováci pomáhajú spoločnostiam v Paríži či Londýne meniť ich vozový park na elektrický
  • Špecializujú sa na rozširovanie objemu úložného priestoru kuriérskych dodávok na dvojnásobok
  • Vďaka tomu je možné v mestách znížiť počet vozidiel, pričom motor s nulovými emisiami umožňuje dojazd 200 kilometrov

Od roku 2017, kedy bola predstavená elektrická dodávka Voltia, rastie kapacita ich produkcie každoročne o 400 %. Voltia má klientov v 11 európskych krajinách. Ich autá môžeš vidieť napríklad v Londýne, Paríži, Nice, Marseille, Dortmunde, Kyjeve, Talline, Ostrave alebo Bratislave. 

Prestavba vozidla Nissan e-NV200 stojí 9 990 eur bez dane. S ohľadom na slovenský ekologický bonus vo výške 8-tisíc eur pri nákupe a úspory za palivo a údržbu, sú celkové náklady na Voltia Van najkonkurencieschopnejšie na trhu. Pri najazdených 30-tisíc kilometroch ročne vychádza 1 km 0,21 eur/km celkových prevádzkových nákladov (TCO) v porovnaní s 0, 35 eur/km pri štandardnej dieselovej dodávke, čo predstavuje úsporu 40 %. Spoločnosti Voltia v roku 2018  narástli tržby o 31 % na 1,284 milióna eur.

Viac nám o úspešnom slovenskom startupe ale aj o budúcnosti elektrifikácie dopravy prezradil Peter Hofierka – CFO, Voltia.

Kto stojí za spoločnosťou Voltia? Ako vyzerali jej začiatky? 

Elektromobilite sa venujeme takmer 10 rokov. Voltiu založili dvaja slovenskí ex-bankári Peter Badik a Juraj Ulehla. Okrem vývoja elektrických vozidiel, ktorý vedie Juraj, sa od začiatku venujeme i budovaniu infraštruktúry. Tento segment vedie Peter. Našim cieľom je prinášať riešenia, ktoré Európu posúvajú vpred k lepšej a čistejšej mobilite. V časoch, keď existujúce technológie a nástroje nepokrývajú potreby, vyvíjame nové.

Pre naše 3,5 tonové elektrické dodávky to boli napríklad semi-automatizované stanice na výmenu batérií, ktoré skrátili dopĺňanie energie 20-násobne oproti vtedy najrýchlejšiemu Chademo nabíjaniu. Aby sme videli, ktorá batéria sa bude ako v aute správať, nasimulovali sme niekoľko stoviek rokov používania rôznych baterií. 

Robili sme veľa edukácie voči širokej verejnosti i partnerom o elektromobilite. Za tie roky sa mnohé zmenilo a sektor elektromobility sa vyvíja a posúva rýchlo dopredu. Technológie sú tu a sú dostatočne zrelé pre široké nasadenie. Treba ich len správne pospájať. Vidieť to i na tom, ako postupne do sektora zákazníkov začína pribúdať po nadšencoch aj širšia verejnosť. 

Zameriavate sa predovšetkým na konverzie elektrického modelu Nissan e-NV200. Ako finančne a časovo náročná je táto prerábka? 

Na trhu nás poznajú najmä vďaka Voltia dodávkam. Naše 10 ročné skúsenosti sme zhmotnili do špecifického produktu – elektrickej dodávky, ktorá technickými a ekonomickými parametrami vie byť lepšia ako tie najlepšie elektrické dodávky štandardných OEM výrobcov. (pozn.red.Original Equipment Manufacturer – pôvodný výrobca produktov).

Vieme sa tak i ako menšia slovenská firma uplatniť kdekoľvek v Európe. Model e-NV200 sme si vybrali, lebo je najpredávanejší model elektrickej dodávky v Európe a súčasne jeden z mála reálne dostupných. Inovativnymi postupmi a materiálmi vo výrobe sme ukázali, že vieme aj zdanlivo nemožné. Z auta, ktore konštruktéri na začiatku odpisovali ako vozidlo, ktoré sa nedá postaviť na riešenie, na auto, ktoré výrazne zlepší život ľudí v mestách. 

Preniesť myšlienku Voltia dodávky z papiera na cestu trvalo 3 roky. Tradične je automotive mimoriadne vysoko kapitálovo náročné odvetvie. Nám sa v spolupráci s Nissan podarilo rozšíriť ponuku o nový elektrický model, ktorý oslovuje iný segment zákazníkov ako e-NV200 a to zároveň pri 100 násobne nižších kapitálových investíciách oproti tradičnému OEM výrobcovi. OEM výrobcovia brzdia elektromobilitu a čakajú na stotisícové výrobné série, ktoré by vedeli zaplatiť ich náklady spojené s organizovaním dodávateľského reťazca, nastavením liniek, výrobných procesov, servisu a podobne. My sme v tom výrazne agilnejší a rýchlejší. 

Francúzska spoločnosť Chronopost rozváža balíky vo vašich elektro dodávkach. Čo predchádzalo nadviazaniu tejto spolupráce? 

Skupina DPD, pod ktorú patrí aj francúzsky Chronopost, je našim zákazníkom vo viacerých krajinách. Táto zákazka prišla aj vďaka mimoriadne vysokej spokojnosti a referencií z ostatných dcérskych spoločností skupiny DPD. Chronopost testoval mnohé elektrické vozidlá dlhodobo a Voltia bola víťazom trojkombináciou svojich technických parametrov, prevádzkových nákladov a spoľahlivosťou.  

V koľkých krajinách momentálne jazdia vaše dodávky? Koľko spoločností ich využíva? 

V súčasnej dobe pôsobíme v 11 krajinách Európy a rozširujeme sa ďalej. Verím, že v prvom kvartáli 2020 získame ďalšie tri krajiny. Našimi najsilnejšími trhmi sú Francúzsko a Veľká Británia. Najväčší záujem evidujeme vo veľkých mestách. Voltiu nájdete v mestách ako Londýn, tiež napríklad v Nice, Marseille, Kyjeve, Talline, Dortmunde, Ostrave ale aj v Bratislave. 

Prečo slovenské prepravné spoločnosti stále po našich mestách jazdia v klasických „neekologických” dodávkach, zatiaľ čo v zahraničí využívajú firmy slovenské elektro dodávky Voltia? 

Mení sa to a čoraz viac prichádzajú na výhody elektrických vozidiel. Celú Európu dnes zásobujú najma staré spaľovacie dodávky. V Európskej únii je 30 miliónov dodávok a ročne sa obmieňajú 2 milióny. V krajinách V4 tvoria dodávky staršie ako 10 rokov 57-74 %. Priemer EÚ je 55 %. Priemerný vek dodávky v EÚ je 11 rokov. To znamená, že v priemere sa nákup novej dodávky zvažuje až vtedy, keď stará odslúži 11 rokov. Slovensko pripravuje priame dotácie na nákup elektrických vozidiel, ktoré pre mnohých zvýšia ich atraktivitu.

Dodávky Voltia má dokonca aj pošta v Slovinsku. Ako je na tom naša Slovenská pošta? 

Slovenská pošta jazdí tiež na Voltia dodávkach. Minulý rok im boli dodané prvé kusy a do konca tohto roka plánujeme ešte odovzdať ďalších približne 12 kusov.

Za aký čas sa vaše dodávky dokážu nabiť a aký je ich dojazd? Aká je cena dodávky Voltia? 

Dojazd dodavky s 40kWh batériou je v reálnej mestskej prevádzke 200-250 km mimo zimného obdobia. Rýchlonabíjanie z 0 na 80 % trvá 50-60 minút a nabíjanie z wallboxu do plného nabitia približne 8 hodín. Cena dodávky je od 37 000 eur. Dávame možnosť úprav cargo priestoru o obloženia, drevenú podlahu, široko uhlovú kameru a podobne.

Ako funguje váš biznis model? 

Našim cieľom je robiť elektromobilitu dostupnejšou. Preto pomáhame odborníkom v oblasti logistiky a dopravy rýchlo a efektívne premieňať ich vozový park na elektrické vozidlá, znižovať emisie, znižovať náklady a zvyšovať príjmy. 

Aké máte momentálne plány do budúcna? 

Budujeme produkčnú kapacitu na 10 000 dodávok. Každé vozidlo na ceste hrá úlohu v znečistení ovzdušia a každý vodič môže pomôcť znížiť emisie. Preto našim hlavným cieľom je byť čoraz dostupnejší.

Ako je na tom Slovensku v oblasti elektrifikácie dopravy? V čom by sme sa mohli inšpirovať inými krajinami? 

Myslím si, že ide o mimoriadne veľkú príležitosť. Najrýchlejšie rastúcim segmentom automobilov sú elektrické vozidlá. Dnes už nik, kto do témy vidí viac, nepochybuje o tom, že budúcnosť dopravy bude elektrická. To so sebou prinesie zmeny, ktoré mnohých zastihnú nepripravených. Spôsob, akým sa prepravujeme, vyrábame a využívame energiu sa bude vzhľadom na rýchlosť doterajších zmien výrazne rýchlejšie meniť.

Sektor dopravy a energetiky sa zlúči do jedného. Pre Slovensko je táto téma strategicky mimoriadne dôležitá a zároveň zostáva nedostatočne uchopená. Sme krajina s najväčším počtom vyrobených vozidiel na obyvateľa a vysokou závislosťou na automotive sektore. Je preto nesmierne dôležité premyslene smerovať stratégiu Slovenska a kroky, aby sme začali rýchlejšie budovať naše kompetencie v sektore elektromobility.    

Čo hovoríte na zavádzanie bezemisných zón v mestách? Na Slovensku ide o pomerne kontroverznú tému, nakoľko sa ľudia len veľmi neradi vzdávajú svojho komfortu.

Treba si uvedomiť, aká je dnes východisková situácia. Vieme, že dieselové emisie PM častíc a NOx preukázateľne poškodzujú zdravie a skracujú život. Obmedzovanie vstupu starých dieselových motorov do miest je správne smerovanie. Treba prísť s jasným a postupným plánom a komunikovať ho roky vopred, aby ľudia vedeli zakomponovať tento faktor do svojich nákupných rozhodnutí.  Navyše ani pri nových diesloch to nie je výhra.

Ako na povrch stále prúdia aféry o podvádzaní výrobcov s emisiami, je tento problém násobne väčší. Asi nikto z obyvateľov mesta neoceňuje smrdiace a hlučné auto v uliciach pod jeho oknom. Práve lokálne emisie sú tým najhorším pre zdravie ľudí. Moderné dieselové motory totiž pocitovo smrdia a dymia menej, ale ich vysokotlakové vstrekovanie rozprašuje zmes na omnoho menšie častice, ktoré ľudské telo nedokáže filtrovať a prechádzajú do krvi. Preto je to tak nebezpečné. 

Najnovšie video