Podniká od 25-ky, dnes vlastní sieť estetických kliník. Pozná ich každý Slovák

  • Natália Selveková sa ako 25-ročná pustila do vlastného biznisu
  • Začínala s kozmetickým štúdiom, dnes vlastní 5 estetických kliník
  • Estetickou medicínou sa Slováci snažia podporiť prirodzenú krásu, tvrdí
Untitled design
Startitup
  • Natália Selveková sa ako 25-ročná pustila do vlastného biznisu
  • Začínala s kozmetickým štúdiom, dnes vlastní 5 estetických kliník
  • Estetickou medicínou sa Slováci snažia podporiť prirodzenú krásu, tvrdí

Natália Selveková, rodáčka z Košíc, z kozmetického štúdia vybudovala sieť estetických kliník. Prerazila aj vlastnou značkou kozmetiky a presadila sa v susednom Česku.

S biznisom začala ako 25-ročná v roku 2008 počas materskej dovolenky. Vtedy ešte nešlo o kliniku, len o menšie štúdio krásy. Inšpiráciou jej boli rodičia, ktorí začali podnikať hneď po revolúcii. Distribuovali zmrzlinu svetovej značky a Natália bola s firmou spätá už od útleho detstva.

Do podnikania vstupovala s kapitálom 800-tisíc slovenských korún a jej tržby v roku 2021 presiahli 3 milióny eur.

natália selveková
zdroj: ENVY Clinic - Startitup - Natália Selveková vytvorila z kozmetického štúdia sieť 5 estetických kliník ENVY.

Myšlienka na vlastné podnikanie prišla, keď študovala v Kanade a ocitla sa na súkromnej klinike. „Pre angínu som sa ocitla prvýkrát v živote na súkromnej poliklinike. Vtedy mi napadlo, aký to je úžasný nápad vytvoriť niečo podobné pre ľudí, ktorí sú ochotní priplatiť si za zdravotnú starostlivosť,“ tvrdí úspešná podnikateľka.

Natália vnímala, že na Slovensku v tom čase nič podobné neexistovalo. Trvalo však pár rokov, kým sa do vlastného podnikania pustila.

„Najjednoduchšia cesta sa mi zdala práve estetická medicína alebo plastická chirurgia, pretože to boli vo svete a postupne aj u nás práve tie odvetvia zdravotníctva, za ktoré boli ľudia už tak nejako pripravení platiť,“ dodala.

Podľa Natálie bola kedysi estetická medicína vnímaná ako výsada pre celebrity a bohatých. Pre bežných ľudí to bolo nedosiahnuteľné. Dnes je to úplne inak.

„Na Slovenskom trhu máme skvelých odborníkov a kvalitné kliniky, aj so špičkovými technologickými vybaveniami,“ vyjadrila sa pre Startitup Natália. 

Na druhej strane sa tu podľa Natálie nachádza veľa pochybných zariadení. Ako rozoznať, či ide o kvalitnú kliniku s kvalitnými produktmi, kde zákrok prebehne bez problémov? Aj to vysvetľuje v exkluzívnom rozhovore pre Startitup Natália Selveková, zakladateľka kliniky estetickej medicíny ENVY.

  • Estetická medicína ako výsada pre bohatých. Aj taká bola jej minulosť, ako to je dnes?
  • Pochybné zariadenia aj špičkové kliniky. Dokážu Slováci rozoznať rozdiel?
  • Ako ovplyvňuje umelá inteligencia segment estetickej medicíny? 
  • Čo sú najväčšie trendy pri estetických úpravách?

Čo je najväčšou chybou Slovákov pri kupovaní kozmetiky?

Mnohí ľudia sú nedočkaví. Vyberú si produkt a po dvoch týždňoch už majú pocit, že nefunguje, tak kúpia ďalší. Niekedy sa nechajú nalákať na novinky. Je to jednoducho nekonzistentná rutina.

Ale nemyslím si, že ako Slováci robíme niekde vyslovene chybu, veď nie sme krajina nepekných ľudí. U nás sú vyslovene ľudia, ktorí o svoju kožu dbajú. Chybu ale robia najmä v tom, že chcú všetko vyskúšať a chcú vidieť výsledky do pár dní. 

Máme na Slovensku vybudované dobré podmienky na tvorbu kozmetických produktov?

My sme si urobili vlastnú výrobňu na kozmetické produkty, takže tie podmienky sú také, aké si ich urobíte. Problém nastáva pri špecializovaných produktoch.

Napríklad ENVY Therapy ponúka aj koncentrované séra, ktoré sú uzavreté v sklenených ampulkách, a nepodarilo sa nám nájsť na Slovensku ani v Česku partnera, ktorý by bol schopný nám tie séra uzavrieť práve do sklenených ampuliek, aké potrebujeme.

Takže toto je produkt, ktorý musíme vyrábať v Taliansku, pretože tam nám ho uzatvoria. Takisto máme produkty, ktoré sú uzavreté v hydrogéli a ten nevyrába nikto iný ako Ázia.

V týchto prípadoch ide o špeciálne produkty. To znamená, že to, čo vieme a sme schopní vyrobiť na Slovensku, vyrábame u nás. Ak si už niečo vyžaduje špeciálnu technológiu, ideme skôr tou cestou, že sa nechceme obmedzovať iba na to, že to musí byť vyrobené na Slovensku.

Všetky receptúry však vždy pochádzajú od nás. Externí partneri sú teda iba subdodávatelia toho, akým spôsobom sa to napríklad zabalí.

Podľa čoho riešite, aký produkt priniesť na trh Slovákom? Segment kozmetiky je u nás veľmi veľký.

Pre nás je to celkom jednoduché, pretože my sme neprišli s tým nápadom, že ideme vyrábať kozmetiku len tak, ale práve na základe našich dlhoročných skúseností z kliník a kozmetických kabín sme vedeli, čo klienti potrebujú, čo majú radi a čo tu na trhu ešte nie je.

Postaviť prvotné línie pre nás teda nebolo vôbec náročné. To bol aj dôvod, prečo sme s výrobou začali, pretože ako klinika sme disponovali a pracovali s rôznymi značkami kozmetiky. Mali sme otestované, čo funguje dobre a čo nie.

Preto aj všetky aktívne látky, ktoré v produktoch používame sú základy receptúr, ktoré nám dali práve lekári z dermatológie.

Nie je finančne výhodnejšie dodávať všetky tieto produkty priamo zo zahraničia?

Určite je, ale potom to nemôžete úplne deklarovať ako svoju značku. My sme presne vedeli, ako chceme, aby to vyzeralo. 

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa ENVY Therapy® skincare system (@envytherapy)

Ste na trhu už vyše 14 rokov. Ide pri estetickej medicíne o udržateľný biznis?

Myslím si, že estetická medicína sa bude rokmi meniť a modernizovať. Bude tu však prítomná stále. Pri ENVY je ešte zaujímavé, že vieme ponúknuť služby od kozmetických cez estetickú dermatológiu – čiže ambulantné služby až po tú poslednú, najinvazívnejšiu formu, a tou je plastická chirurgia s lôžkovou časťou.

Ako vôbec vyzerá domáci trh v oblasti estetickej medicíny?

Trh v tomto segmente vyzeral v našich začiatkoch úplne inak. V minulosti bolo estetických kliník veľmi málo. V Košiciach bola iba jedna konkurenčná klinika a v Bratislave ich bolo tiež len niekoľko. Dnes je to úplne inak. Hoci kvalitných kliník je stále pomenej.

Prečo?

Žiaľ, trendom je, že niektoré zariadenia, ktoré by som ani nenazvala zdravotníckymi zariadeniami, majú pocit, že môžu niektoré zákroky vykonávať.

Problémom je legislatíva, ktorá je v tomto smere nedokonalá. Veľa salónov krásy sa dnes nazýva klinikami, aj keď tam nepracujú lekári. Práve to robí zlé meno celej estetickej medicíne na Slovensku.

Považujete za problém aj to, že Slováci nevedia rozoznať rozdiel medzi kvalitným a menej kvalitným zákrokom?

Presne tak, nevedia to rozlíšiť. Mohla by im napovedať cena, ale väčšinou siahnu po lacnejšom variante. Napríklad, ak sa úplný laik zaujíma o korekciu pier, tak ide do nejakého salónu krásy, kde to nájde za zvýhodnenú cenu.

Zväčšenie pier tam ale prebieha pochybným spôsobom – prístrojom za 80 eur. Samozrejme, klient nebude vo finále pravdepodobne spokojný a bude túto svoju skúsenosť šíriť ďalej.

Následne k nám prichádzajú ľudia s tým, že si to chcú upraviť. Takýmto úpravám sa u nás v poslednom čase venujeme pomerne často.

Na Slovenskom trhu máme však skvelých odborníkov a kvalitné kliniky aj so špičkovým technologickým vybavením. Sme tu ako v USA, môžeme dokonca zájsť na laser, na ktorý chodia aj Kardashianky.

Na druhej strane, nachádza sa tu aj veľa pochybných zariadení, ktoré by podľa mňa nemali mať možnosť vykonávať tieto zákroky.

selveková
zdroj: Envy Clinic - Estetická medicína bola kedysi vnímaná ako niečo pre celebrity či bohatých, bolo to niečo nedosiahnuteľné.

Počet kliník je dnes omnoho väčší ako pred rokmi. Je dnes na trhu veľká konkurencia?

Zdravá konkurencia je vždy dobrá. Posúva nás dopredu. Vidíme, kto si čo kúpil, takže si zvyčajne nekúpite to isté, čo má aj konkurencia. Tiež udržujeme ceny na určitej úrovni.

Hoci spolu všetky kliniky nekomunikujeme, vnímame sa, lebo naši lekári sa stretávajú na rovnakých kongresoch, školeniach, kam ich pozývajú firmy, ktoré aj nám dodávajú špičkové lasery a overené certifikované výplne či iný zdravotnícky materiál.

Na druhej strane sú tí, ktorých nikto nikde nestretáva, iba ich vidí na rôznych zľavových portáloch. Toto my ale nemôžeme brať ako konkurenciu, skôr to berieme ako niečo, s čím si opäť raz legislatíva neporadila.

Snažíme sa preto edukovať našich klientov o tom, ako má takýto zákrok vyzerať, ako má vyzerať miestnosť, zariadenie, kde sa zákrok vykonáva, na čo sa treba pýtať lekára, aké dokumenty a informovaný súhlas by ste mali dostať, aby ste videli, čo vás bude čakať, aká je rekonvalenscencia či aké sú nežiadúce účinky.

Čím sa od ostatných kliník líšite, prečo by si človek mal vybrať pre esteticky zákrok práve vás?

Minimálne tie roky na trhu a renomé, ktoré máme. Rovnako na všetkých našich stránkach, či už na webe alebo na sociálnych sieťach, si viete prečítať, akými prístrojmi disponujeme.

Viete si pozrieť, že tie technológie sú naozaj na vysokej úrovni, viete si pozrieť, že každý náš odborník je naozaj odborníkom. Máme pri nich uvedené celé ich CV-čko, čo vyštudoval a v čom má špecializáciu.

My sa snažíme, aby nás definovala práve profesionalita v tom, čo robíme.

Vašou výhodou je aj to, že lekári nepôsobia len na jednej klinike.

Naši lekári sa špecializujú na zákroky, ktoré vykonávajú. Sú vyslovene takí, ktorí sa zdokonaľujú napríklad iba v liposukciách. Potom z toho vznikajú špecifické zákroky – pri nich už vieme, kto to robí najlepšie, a teda ich nerobia ostatní.

Daný lekár sa potom, okrem toho, že napríklad jeho domáca klinika je košická, občas vyskytuje aj na bratislavskej či pražskej klinike. On je zároveň aj ten, ktorý zaúča ďalší personál.

Na čo som veľmi hrdá, je, že náš základný tím lekárov je u nás od samého začiatku až dodnes. Oni vyvinuli tiež svoj vlastný školiaci systém, lebo naberáme aj nové mladšie tváre. Máme tam určité levely, ako ich vlastne učíme, aby zapadli do nášho ENVY systému.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa ENVY® Klinika (@envyklinika)

Omladzujúci krém na tvár za 59 eur je v dnešnej dobe úplne racionálna cena, mnohí Slováci s tým však môžu mať problém. Podľa čoho nastavujete cenu?

To, samozrejme, záleží od viacerých faktorov, ale u nás primárne vychádzame z toho, aké zložky či akú technológiu sme v danom kréme použili.

To znamená, že sa vyrába u nás a nie vo veľkých kontajneroch, kde to iba rozlejú na 7 rôznych značiek. U nás je tou najpodstatnejšou časťou ceny zloženie produktu a technológia výroby.

Vyjadri svoj názor v ankete:

Koľko peňazí investuješ do kozmetiky mesačne?

Vnímajú to ľudia na východnom Slovensku v Košiciach inak ako ľudia napríklad v Bratislave či v Prahe? 

Určite existujú rozdiely, ale vidieť to skôr pri službách a zákrokoch. Avšak v starostlivosti nepociťujeme až taký rozdiel, že by napríklad na západe kupovali viac ako na východnom Slovensku.

Špeciálne Slovenky sú však extrémne vysoko v rebríčkoch starostlivosti o seba. Napríklad už len v porovnaní s Nemkami. Nie sú to len naše slová, ale existujú aj rôzne medzinárodné štatistiky.

selveková envy rozhovor
zdroj: Startitup - Prienik umelej inteligencie do estetickej medicíny sa udial práve vtedy, keď ľudia začali používať filtre. Ľudia s filtrami zrazu začali vidieť, ako vyzerajú, keď majú napríklad väčšiu peru, tvrdí Selveková.

Ako technológie, napríklad umelá inteligencia, ovplyvňujú daný segment?

Na webe máme vytvorenú poradenskú platformu Advisor, pri ktorej funguje aj umelá inteligencia. Pomocou nej si človek dokáže nastaviť niektoré parametre, napríklad typ pokožky, aby vedel, ktorá kozmetika je pre neho vhodná.

Je to omnoho efektívnejšie a rýchlejšie. Zúži to tiež ponuku vhodných produktov, čím bude celý výber jednoduchší. To je v rámci výberu správnej kozmetiky najväčšia výhoda umelej inteligencie.

Okrem toho celkovo technológia v estetickej medicíne veľmi napreduje. Najmä pri laseroch, operačných strojoch či prístrojoch na vylepšenie pokožky.

Prienik umelej inteligencie do estetickej medicíny sa udial práve vtedy, keď ľudia začali používať filtre. Ľudia s filtrami zrazu začali vidieť, ako vyzerajú, keď majú napríklad väčšiu peru.

Čiže práve táto technológia, ktorá nebola vyrobená pre náš segment, nás ovplyvňuje. Klienti prichádzajú rovno s fotkami, s tým, že takto chcú vyzerať.

Je možné, aby roboti nahradili ľudí pri estetických zákrokoch?

V medicíne už existujú operácie, ktoré sa vykonávajú spolu s robotom. Vnímam to pozitívne, lebo to posunulo medicínu na iný level. Ide ale o priame mechanické zákroky, kedy je treba niečo odrezať, zavrieť či zoperovať.

Pri estetickej medicíne je to trochu iné. Tam musí byť prítomný lekár, konkrétne estét. Robota si v estetickej medicíne viem predstaviť v prípade, že ho vieme presne naprogramovať. Myslím si, že v tej estetike to tak jednoznačné nebude.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa ENVY® Klinika (@envyklinika)

Čo sú najväčšie trendy v rámci procedúr?

Trend, ktorý je tu dlho a stále pokračuje, je ten, že sa snažíme zachovať a podporiť prirodzenú krásu. Teda nerobiť žiadne preexponované veci a anatomické nezmysly.

Trendom bude zachovať si svoju krásu a podčiarknuť ju. Najpopulárnejšia je „beautifikácia“ – malé zákroky, ktoré vám pomôžu vyzdvihnúť pekné črty tváre.

Tabu o tom, že estetická medicína nie je pre mužov, už jednoducho neplatí. Chodia k vám aj muži?

Chodia aj muži, ale určite je to veľmi malé percento. Medzi zákroky, ktoré vyhľadávajú, patrí napríklad trichológia, kde sa snažia zachrániť počet vlasov, podporiť ich rast a v určitom momente už dôjde k tomu, že potrebujú vlasovú transplantáciu.

Ďalším zákrokom, na ktorý chodia muži, sú liposukcie – pivné brucho im zvykne vadiť. Potom tiež potenie a jeho odstránenie botulotoxínom.

 
Od kozmetického štúdia k sieti estetických kliník

Podnikateľka Natália Selveková z kozmetického štúdia s 5-členným tímom ľudí vybudovala sieť piatich estetických kliník s vlastnou značkou kozmetiky

Momentálne klinika funguje ako franšíza, čo znamená, že má niekoľko pobočiek, ktoré nepatria pod jednu firmu, ale majú franšízovú licenciu. Pri podnikaní sa riadila potrebami trhu a tým, o čo mali Slováci záujem.

„Išli sme krok po kroku. Prvý krok k estetickej klinike bolo otvorenie dermatologickej ambulancie. Po pár rokoch sme zistili, že Slováci majú záujem aj o plastickú chirurgiu. Otvorili sme teda oddelenie plastickej chirurgie aj s lôžkovou časťou,“ opisuje začiatky Natália.

Následne od klientov, ktorí boli z celého Slovenska, počúvali, že na niektoré zákroky im je ďaleko chodiť až k nim. To bol impulz k otvoreniu ambulancie v Bratislave. Medzitým veľkú košickú kliniku rozšírili o internú medicínu, začali sa venovať trichológii.

Za lídra na trhu s estetickou medicínou sa však nepovažuje. „Nikdy som sa na to takto nepozerala. V čase, keď sme začínali, už existovali kliniky, ku ktorým sme vzhliadali. My sa v prvom rade snažíme vždy zdokonaľovať a prinášať nové prístupy či technológie. Posúvame estetickú medicínu stále ďalej a snažíme sa nasmerovať trh správnym smerom,“ dodáva.

Viac informácií o ENVY klinike →

Ako dnes vnímajú Slováci estetickú medicínu? Zmenilo sa to nejako oproti minulosti?

Kedysi to bolo vnímané ako niečo pre celebrity či bohatých, bolo to niečo nedosiahnuteľné – ale aj preto, že u nás to nikto nerobil, len ste čítali, že sa niečo také rieši v USA.

Dnes sme sa ale posunuli ďalej, už často aj vo svojom okolí poznáte niekoho, kto podstúpil estetický zákrok.  

Aké sú vaša plány v rámci ENVY clinic?

V rámci nášho fungovania ako franšízy si myslím, že Slovensko máme pokryté už celkom fajn. Tu už nevidím veľmi dôvod pridávať nejaké ďalšie kliniky. Ale radi by sme sa ešte rozšírili do niektorých miest v Česku alebo do iných zahraničných krajín.

Mňa momentálne najviac zamestnáva náš segment kozmetických produktov. K ENVY Therapy pribudla aj značka SIMPL Therapy a práve s ňou máme tento rok najväčšie plány. Budeme sa s ňou snažiť expandovať a dostať sa na pulty.

Bola by som veľmi rada, keby ENVY Therapy a SIMPL Therapy boli prvé slovenské značky, ktoré sa dostanú do zahraničia v rámci nejakej veľkej siete.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá