Podnikateľ roka dlhuje zákazníkom milióny. Aerolinky nám nič neplatia, odkazuje nahnevaným ľuďom

  • Zakladateľ vyhľadávača leteniek Kiwi.com si odniesol cenu za podnikateľa roka, zákazníci sú teraz ale nahnevaní
  • Spoločnosť dlhuje zákazníkom milióny eur, sama ich však nemá. Musí ich vymáhať od aeroliniek, ktoré majú problémy
BeFunky-collage (63)
Foto: Podnikatelroku.cz/Kiwi.com
  • Zakladateľ vyhľadávača leteniek Kiwi.com si odniesol cenu za podnikateľa roka, zákazníci sú teraz ale nahnevaní
  • Spoločnosť dlhuje zákazníkom milióny eur, sama ich však nemá. Musí ich vymáhať od aeroliniek, ktoré majú problémy

Vyhľadávač leteniek Kiwi.com si tento rok odniesol cenu za českého podnikateľa roka. Firma s tržbami dosahujúcimi 1,3 miliardy eur však nemá v poslednom čase medzi zákazníkmi dobrú povesť.

Niektorí ju označujú za podvod a je proti nej aj petícia za hromadnú žalobu, ktorú podpísalo viac ako 8-tisíc ľudí.

Zákazníci si totiž cez Kiwi zakúpili letenky, no lety sa rušia a viacerí zatiaľ márne čakajú na vrátenie peňazí. Zakladateľ firmy Oliver Dlouhý sa však bráni, že všetky refundácie nemôže z vlastných peňazí vyplatiť. Aj firme totiž dlhujú peniaze aerolinky. Ide o milióny a mnohé z nich možno zákazníci nikdy neuvidia. Zo skrachovaných aerolínií totiž nedostane peniaze nikto.

Problém nevznikol zo dňa na deň

Koronakríza zrušila tisícky letov a zákazníci sa dožadujú vrátenia peňazí. S problémom bojujú všetci predajcovia leteniek, no česká firma Kiwi má medzi cestovateľmi zvlášť zlú povesť. Mnohí sa už pred krízou sťažovali na predražené doplnkové služby alebo problémy so storno poplatkami.

Kríza však posunula problémy s vyhľadávačom na úplne iný level. Ako zhrnula blogerka Janka „Travelacker“ Schweighoferová na svojom blogu, Kiwi sa správa k zákazníkom nefér.

Buď si vezmú okamžitý refund letenky, cez ktorý však dostanú 30%, 50%, 70% letenky (sumy sa líšili prípad od prípadu),  alebo Kiwi v ich mene bude žiadať od leteckej spoločnosti vrátenie plnej sumy, no nevedia zaručiť, či to prejde a či niečo vymôžu, no ich manipulačný poplatok je 20 eur na každej letenke,“ vysvetľuje slovenská expertka na cestovanie. „Na výber možností ešte radi dajú iba 48 hodín,“ dodáva.

Sama vraj po nepríjemných skúsenostiach letenky cez túto spoločnosť nekupuje. Na Facebooku dokonca vznikla skupina Kiwi.com – victims of the scam Kiwi, kde si klienti vymieňajú skúsenosti. Tie sa líšia od prípadu k prípadu, niekto dostane nazad 100 % ceny letenky, niekto len tretinu a aj to s oneskorením.

Dlouhý: Aerolinky nám neplatia

Ani ľudia, ktorí sa rozhodli dať Kiwi poplatok 20 eur za každú letenku a vymáhať sumu priamo od aerolinky, sa nemusia dočkať kompenzácie. Záleží totiž na tom, či sa predajcovi leteniek podarí peniaze z aeroliniek dostať.

Snažíme sa tie peniaze od aeroliniek dostať späť, ale veľakrát neúspešne. Ešte pred krízou sme refundovali všetko z vlastných peňazí, ale to boli zrušené jednotky percent letov. Navyše, väčšinou sa nám to podarilo z aeroliniek dostať späť, a ak nie, tak sme to pokryli z marže,“ vysvetlil zakladateľ startupu Kiwi.com Oliver Dlouhý pre český portál Euro

Dnes je situácia úplne iná, keďže sú zrušené takmer všetky lety. „Doteraz sme zaplatili na refundáciách rádovo o milióny viac, než sme sami dostali späť od leteckých spoločností. Naši zákazníci pritom žiadajú stovky miliónov eur. Často si myslia, že aerolinky nám peniaze vrátili a my ich teraz zadržiavame. Chápem, že zaplatili nám a čakajú svoje peniaze späť, ale my v tom teraz tiež už slušne tečieme,“ vysvetľuje Dlouhý.

Dodáva, že mnohé aerolinky zastavili refundácie, alebo rovno skrachovali a nikto od nich neuvidí ani euro. Sám považuje rok 2020 za „zabitý“, no myslí si, že koronakríza odíde tak ako prišla a všetci sa opäť vrátia k cestovaniu.

Zdroje: Euro.cz, Travelhacker.blog

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá