Pokuta až 7 080 eur alebo doživotný zákaz. Susedná krajina sprísňuje tresty pre vodičov (PREHĽAD)

  • Krajina pripravuje sprísnenie dopravných trestov vrátane doživotného zákazu riadenia
  • Reforma mieri na alkohol, drift aj nelegálne preteky
šofér, párty
  • Krajina pripravuje sprísnenie dopravných trestov vrátane doživotného zákazu riadenia
  • Reforma mieri na alkohol, drift aj nelegálne preteky
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Jazda pod vplyvom alkoholu patrí dlhodobo medzi najnebezpečnejšie prejavy na cestách. Napriek rokmi trvajúcim kampaniam, prevencii a sprísňovaniu kontrol ostáva v mnohých krajinách jednou z hlavných príčin tragických dopravných nehôd.

Vodiči, ktorí sadnú za volant po vypití alkoholu či užití dro*, neohrozujú len seba – každý takýto incident predstavuje riziko pre spolujazdcov, chodcov aj ostatných účastníkov premávky.

Práve opakované porušovanie zákona zo strany niektorých vodičov núti vlády v celej Európe hľadať prísnejšie riešenia. Kým niektoré štáty sa zameriavajú najmä na osvetu alebo častejšie kontroly, iné volia tvrdší prístup a zavádzajú nové sankcie či trestné činy.

Poľsko patrí v súčasnosti medzi krajiny, ktoré sa rozhodli pre zásadnú reformu dopravných pravidiel. Novela zákona, ktorá prešla parlamentom a čaká na ďalšie kroky, prináša najtvrdšie postihy za jazdu pod vplyvom a nebezpečné správanie na cestách za posledné dekády, upozornil portál Topspeed.

Najtvrdšie dopravné postihy v regióne

Zásadná reforma dopravnej legislatívy, ktorá môže výrazne zmeniť pravidlá pre vodičov je v Poľsku v procese riešenia. Novela prináša doživotný zákaz riadenia v najzávažnejších prípadoch jazdy pod vplyvom alkoholu alebo dro*, tresty za driftovanie, kriminalizáciu nelegálnych pretekov a sprísnené sankcie za mimoriadne riskantnú jazdu, píše portál Onet

Tamojší zákonodarcovia tvrdia, že kombinácia rýchlej jazdy, alkoholu a nebezpečných manévrov prekročila hranicu, pri ktorej tradičné pokuty prestali mať odstrašujúci účinok.

Reforma nadväzuje na sériu tragických nehôd, ktoré otvorili spoločenskú debatu o potrebe tvrdšieho postupu voči vodičom, ktorí dlhodobo nerešpektujú zákon. Poľská vláda preto predkladá najradikálnejšie dopravné opatrenia za posledné desaťročia.

Doživotný zákaz vedenia vozidla: nový štandard bezpečnosti

Kľúčovým bodom návrhu je možnosť udeliť vodičovi doživotný zákaz riadenia motorového vozidla. Týka sa najmä ľudí, ktorí opakovane jazdia pod vplyvom alkoholu alebo opakovane porušia už uložený zákaz šoférovania. Súdy tak po novom získajú právomoc rozhodnúť, že osoba predstavujúca dlhodobé riziko pre verejnosť už za volant nezasadne nikdy.

Poľská prax však narazila aj na zásadnú právnu prekážku. Tamojší Ústavný súd rozhodol, že povinné, teda automatické ukladanie doživotného zákazu pri opakovanej jazde pod vplyvom alkoholu je protiústavné. V jednom z verdiktov sudcovia uviedli, že príslušné ustanovenie trestného zákonníka „narúša zásadu trojdelenia moci a odníma sudcovi možnosť určiť primeranú výšku sankcie.“

Podanie na Ústavný súd pochádzalo od sudcu okresného súdu v Chojniciach, ktorý argumentoval, že vodič má právo na slobodu pohybu a doživotný zákaz ju významne obmedzuje. V rozhodnutí sa objavila pasáž, podľa ktorej „jazda pod vplyvom alkoholu, aj keď opakovaná, je formálny priestupok a priamo neporušuje zákonné práva žiadnej osoby,“ čo vyvolalo kritiku, no zároveň viedlo k zrušeniu povinného doživotného zákazu.

Napriek tomu novela umožní súdom tento trest ukladať individuálne, podľa okolností prípadu. Otvára sa tiež možnosť vytvoriť verejne dostupný register osôb s doživotným zákazom riadenia.

Driftovanie a nelegálne preteky ako samostatné delikty

Poľsko po prvý raz zavádza jasnú definíciu driftovania ako priestupku. Ide o úmyselné uvedenie vozidla do šmyku alebo jazdu so stratou kontaktu kolies s vozovkou. Za takýto manéver môže vodič v správnom konaní dostať pokutu až 7 080 eur, pričom policajt na mieste môže uložiť blokovú pokutu vo výške 1 180 eur. Polícia navyše môže rozhodnúť o zadržaní vozidla až na 30 dní.

Driftovanie sa často objavuje na opustených plochách či parkoviskách, no polícia upozorňuje, že ide o nebezpečné správanie, ktoré môže ohroziť okolité osoby. Novela preto dopĺňa aj možnosť trojmesačného odobratia vodičského oprávnenia pri porušení zákazu.

Ďalšou veľkou zmenou je kriminalizácia organizovania i samotnej účasti na nelegálnych automobilových pretekoch. Tieto konania sa po novom zaraďujú medzi trestné činy, za ktoré môže súd uložiť trest odňatia slobody od troch mesiacov do piatich rokov. Podľa návrhu bude trestné aj vedomé sledovanie takýchto pretekov či ich neoficiálne „súdenie“.

Tvrdšie tresty pri nehode, alkohol za volantom a zásah poisťovní

Novela dopĺňa aj prísny režim pre vodičov, ktorí spôsobia vážnu dopravnú nehodu. Ak vodič počas nelegálnych pretekov, mimoriadne nebezpečnej jazdy alebo pri platnom zákaze riadenia spôsobí smrteľnú nehodu či ťažké zranenie, hrozí mu trest od jedného do desiatich rokov väzenia, píše portál Prawo.

Výrazné zmeny čakajú aj vodičov jazdiacich pod vplyvom alkoholu. Pri hladine nad 1,5 promile má súd povinnosť nariadiť prepadnutie vozidla, pokiaľ neexistujú mimoriadne okolnosti. Pri hladine od 0,5 do 1,5 promile môže súd o prepadnutí rozhodnúť podľa uváženia. V prípade, že auto nie je výlučným vlastníctvom vodiča, namiesto konfiškácie sa uloží peňažná náhrada pre štát.

Poisťovne budú odteraz pristupovať k rizikovým vodičom ešte prísnejšie. V centrálnom registri sa po novom objavia aj informácie o vodičoch pristihnutých pri driftovaní či účasti na nelegálnych pretekoch. Tieto údaje môžu zvýšiť cenu povinného zmluvného poistenia, keďže predstavujú vyššie riziko.

Rovnako sa sprísňuje postup voči vodičom, ktorí opakovane porušujú súdny zákaz riadenia. Po novom má každé takéto porušenie viesť k doživotnému zákazu riadenia, doplnenému o finančné sankcie.

Čítaj viac z kategórie: Zo sveta

Zdroje: Topspeed, Onet, Prawo

Najnovšie videá

Trendové videá