Politická satira valcuje internet. Zomri vedie v interakciách, Fero v sledovateľoch (ANALÝZA)

  • Komik známy pod menom Fero predbehol Zomri
  • Súťaž o mieru najvyššieho zapojenia má prekvapivého víťaza
  • Bodovali aj menšie stránky
Na snímke Zomri a komik Fero.
  • Komik známy pod menom Fero predbehol Zomri
  • Súťaž o mieru najvyššieho zapojenia má prekvapivého víťaza
  • Bodovali aj menšie stránky

Satirické stránky na sociálnych sieťach majú výrazný vplyv na slovenských používateľov. Aspoň to hovorí najnovšia analýza z dielne New School Communications. Upriamuje pozornosť na osobnosti a často neznámych tvorcov, ktorí sa stali „slávni“ vďaka satirizovaniu politickej a spoločenskej scény.

Tieto stránky zohrávajú v slovenskej spoločnosti dôležitú úlohu nielen ako zdroj zábavy, ale aj ako nástroj na pomenovanie problémov a nastavovanie zrkadla moci. Analytici preto skúmali interakcie sledovateľov týchto stránok za uplynulý rok a odhalili zaujímavé trendy.

„Satira nie je len prostriedkom zábavy. V demokracii plní dôležitú spoločenskú funkciu – pomáha pomenovať problémy, uvoľniť napätie a nastavovať zrkadlo moci,“ uvádzajú autori analýzy.

Fero a Zomri dominujú v počte sledovateľov

Na Facebooku má najviac sledovateľov stránka Fero (pôvodne Fero Joke) s viac ako 472-tisíc fanúšikmi, tesne nasledovaná stránkou Zomri s približne 433-tisíc. Menšie komunity majú Ťažký týždeň, Adolf Snehuliak a Ovčiansky tribunál.

Podobne na Instagrame vedie profil Fero s 521-tisíc sledovateľmi, za ním nasleduje zomriofficial s 389-tisíc a Demo Tivátor s 220-tisíc. Ďalšie profily ako „každy lubi žltunké“, Dabo Vačky či Martin Shooty Šútovec majú desiatky tisíc sledovateľov.

Zaujímavé je, že do analýzy zaradili aj stránku Rusko Ukrajina Online.

Zomri jednoznačne vedie v interakciách

Hoci Fero má viac sledovateľov, v interakciách jednoznačne dominuje Zomri. Na Facebooku dosiahla táto stránka viac ako 5,8 milióna interakcií, čo výrazne prevyšuje Adolf Snehuliak s 1,5 milióna, Fero s 683-tisíc, Ovčiansky tribunál so 400-tisíc a Ťažký týždeň so 166-tisíc interakciami.

Celkový počet interakcií (Facebook)

  • Zomri – 5 824 252
  • Adolf Snehuliak – 1 545 306
  • Fero – 683 448
  • Zlovensko – 447 100
  • Ovčiansky tribunál – 407 727
  • Rusko Ukrajina Online – 338 336
  • Vivat Slovakia – 204 142
  • Kancelária Koordinátora úderky – 185 897
  • Ťažký týždeň s Jakubom Gulíkom – 166 316
  • Moral & Banal – 134 270
  • Skromne – 89 600
  • Cynická obluda – 43 261
  • Kandeláber austrálsky – 42 962
  • Prečo ľuďom hrabe? – 23 316

Na Instagrame je rozdiel ešte výraznejší – zomriofficial dosiahol viac ako 8 miliónov interakcií, zatiaľ čo Fero len vyše 1,2 milióna. Tretie miesto obsadil profil „každy lubi žltunké“.

Celkový počet interakcií (Instagram)

  • zomriofficial – 8 199 018
  • Fero – 1 202 658
  • každy lubi žltunké – 612 797
  • Demo Tivátor – 378 103
  • Výbor pre verejné blaho – 303 577
  • Gamble Prophet – 256 377
  • Vivat Slovakia, už nikdy žiadny svár. – 184 046
  • Dabo Vačky – 135 374
  • Martin Shooty Šútovec – 127 956
  • Satirén – 66 691
  • Jozef Gertli DANGLÁR – 59 590
  • Málo Cynizmu Na Toto Mesto – 45 154
  • Stodolomurári – 3 694

Menšie stránky prekvapujú mierou zapojenia

Analýza odhalila, že niektoré menšie stránky dosahujú výnimočné výsledky v miere zapojenia (engagement rate). Tento ukazovateľ vyjadruje pomer interakcií k počtu sledovateľov a poskytuje pohľad na kvalitu vzťahu medzi stránkou a jej publikom.

Na Facebooku vedie v tomto ukazovateli Rusko Ukrajina Online s hodnotou 8,17, nasledovaný Adolf Snehuliakom (6,29) a Kanceláriou Koordinátora úderky (3,25). Tieto čísla ukazujú, že aj menšie profily dokážu svojím obsahom výrazne aktivizovať publikum.

Na Instagrame má najvyššiu mieru zapojenia zomriofficial (4,22), za ním Výbor pre verejné blaho (2,89), Gamble Prophet (2,33) a Jozef Gertli DANGLÁR (2,25).

„Výsledky ukazujú, že viaceré menšie alebo menej známe profily dosahujú nadpriemerné hodnoty miery zapojenia, čo svedčí o silnej komunite a relevantnosti ich obsahu,“ konštatuje analýza.

Význam satirických stránok v spoločnosti

Analýza potvrdzuje, že satirické stránky majú v slovenskom online prostredí významný vplyv. Ich schopnosť aktivizovať publikum nezávisí len od veľkosti komunity, ale aj od kvality a relevantnosti obsahu.

„Profily s vysokým engagement rate sú v mnohých ohľadoch vplyvnejšie než tie, ktoré majú iba široký dosah,“ zdôrazňuje štúdia. Tento pohľad dopĺňa obraz o výkonnosti profilov, ktorá nezávisí iba od absolútnych čísel sledovateľov alebo interakcií.

V čase, keď slovenská politická scéna často ponúka materiál, ktorý je sám osebe absurdný, satirické stránky pomáhajú občanom spracovať dianie prostredníctvom humoru. Zároveň plnia dôležitú spoločenskú funkciu tým, že poukazujú na problémy a nastavujú zrkadlo mocným.

Štúdia tak potvrdzuje, že v slovenskom online prostredí majú satirické stránky nielen zábavnú, ale aj spoločensky významnú úlohu pri formovaní verejnej diskusie a vnímania politického diania.

Čítajte viac z kategórie: Štúdie, prieskumy a analýzy

Zdroj: New School Communications

Najnovšie videá

Trendové videá