Politikov rozhorčil „chlebík s vegan masťou“, z memečka vytvorili bizarný „fakt“. Môžu to robiť cielene, udrel expert

  • Hoax s predraženým krajcom chleba obletel Slovensko
  • Pôvodne vznikol ako meme
  • Zdieľal ho poslanec za SNS Farkašovský
  • „Olej do ohňa" prilial aj Kollár
Karol Farkašovský, meme s chlebom
TASR, Facebook/Zomri
  • Hoax s predraženým krajcom chleba obletel Slovensko
  • Pôvodne vznikol ako meme
  • Zdieľal ho poslanec za SNS Farkašovský
  • „Olej do ohňa" prilial aj Kollár

Slovenskými sociálnymi sieťami sa šíri bizarný hoax o predraženom chlebe na vianočných trhoch. Kuriozitou je, že v skutočnosti ide o meme z dielne portálu Emefka, avšak chopili sa ho viacerí politici, ktorí satirický obrázok považovali za skutočnosť.

Na memečko najprv zareagoval poslanec za SNS Karol Farkašovský, neskôr sa k nemu „pripojil“ aj expredseda parlamentu a líder Sme rodina Boris Kollár či bývalá podpredsedníčka NR SR za SNS Anna Belousovová, ako uvádza portál Emefka.

Takmer 1 000 zdieľaní

Všetko sa začalo tým, že sa na sociálnych sieťach pred pár dňami objavilo meme s „domácim špaldovým chlebíkom s vegan masťou a bio cibuľkou“, ktoré na vianočných trhoch stojí 8,90 eur. Išlo, samozrejme, o satiru na premrštené ceny na vianočných podujatiach, ktoré navštevujú masy.

O pár dní neskôr si však meme všimol poslanec za SNS a bývalá moderátorská hviezda TV Markíza, Karol Farkašovský. Ten ho na sociálnej sieti zdieľal ako skutočnú fotografiu z bratislavských vianočných trhov a chlebík ho poriadne rozhorčil.

 „Niektoré médiá si pred časom robili žarty z pojmu ,národné menu‘. Ako už mnohokrát aj teraz vytrhli veci z kontextu. Popritom samozrejme zosmiešňovali aj ešte len vznikajúce ministerstvo cestovného ruchu a športu. Vraj načo nám je. Tak sa dobre pozrite na fotografiu – z Hlavného námestia v Bratislave. Ponúkajú tam vskutku staré ľudové jedlo našich predkov. Chlieb s masťou a cibuľou,“ píše v úvode svojho príspevku.

„Jeden krajec za 8,90 eur. Že vraj Bio. Nech stojí krajec chleba 0,20 centov, masť ďalších 0,20 centov a štvrtinka cibule detto. Výrobná cena približne 0,60 centov. Predávať ho za 8,90 eur je obyčajné zderstvo a ozaj hrubé chrapúnstvo,“ myslí si nahnevaný poslanec.

Podľa poslanca je „najhorším nepriateľom občana i turistu nenažratý obchodník“. „A takíto robia Slovensku hanbu. Treba s nimi urobiť poriadok,“ dodáva. Hoax s chlebom doteraz zdieľalo na Facebooku takmer 1 000 ľudí. Na celý incident poukázala aj satirická stránka Zomri.

Redakcia Startitup sa so žiadosťou o vyjadrenie obrátila aj na Karola Farkašovského, do vydania tohto článku však neodpovedal. Kuriozitou je, že napriek vyvráteniu hoaxu, príspevok stále svieti na poslancovom facebookovom profile.

Kollár za tým „vidí“ Valla

Aby toho nebolo málo, hoax s „predraženým chlebom“ zaujal aj Borisa Kollára (Sme rodina), ktorý v komentári pod Farkašovského príspevkom ponúkol „vlastnú verziu“ vysvetlenia „astronomickej ceny pečiva“. Líder Sme rodina viní z predraženej ceny chlebíka bratislavského primátora Matúša Valla.

„Pán kolega, isto máte pravdu, že 8,90 eur za mastný chleba je príliš, ale opýtali ste sa, prečo je to tak? Nie je náhodou nenažratý celý bratislavský magistrát? A náš primátor Vallo? Ak by tie stánky tam mali prenájom za tie 3 či 3 týždne nájom 1 000 eur, tak by určite chleba stal 1, 50 eur. Skúste sa pozrieť koľko pýta za prenájom Vallo a potom súďte obchodníka,“ zafilozofoval si politik.

Hoax s chlebíkom zdieľala aj niekdajšia známa tvár SNS Anna Belousovová, ktorá je aktuálne viceprimátorkou Čadce.

Odborník: Mnohí politici siahajú po toxických stratégiách, ktorými pre svoj politický zisk neváhajú šíriť lži

„Je zvláštne, že viacerí politici zdieľali vyvrátený hoax, ktorý vznikol ako meme. Osobne to hodnotím veľmi kriticky. Niektorí politici už nevedia, ako a čím viac zaujať. Byť vidieť a byť poznateľný je pre každého politika dôležité. Určuje to to, či politik bude alebo nebude úspešný,“ hovorí pre Startitup odborník na informačnú bezpečnosť Tomáš Kriššák.

Podľa experta „existujú legitímne a neškodné stratégie, ako môže politik posilňovať svoju popularitu“. „V posledných rokoch však s rozmachom sociálnych sietí vidíme, že mnohí politici siahajú po toxických a nebezpečných stratégiách, ktorými pre svoj politický zisk neváhajú šíriť lži, klamstvá, podvody aj polarizujúci a toxický obsah,“ myslí si Kriššák.

„Pre niektorých politikov je bežné čoraz častejšie využívať ako pracovný nástroj získavania pozornosti, komunikáciu, kedy umelo vyhrocujú atmosféru v spoločnosti. Preto reprodukujú alebo vytvárajú vlastne výmysly a to s cieľom, aby doslova emočne štvali ľudí vymyslenými príbehmi. V tomto prípade nezmyslami, ktoré ukradli z vtipov na internete,“ hovorí otvorene odborník.

„Niektorí politici šírili tie nezmysly aj preto, že v tie nezmysly uverili, čo ale ukazuje ich nízku úroveň kritického myslenia. Osobne si myslím, že väčší problém pre spoločnosť sú tí, čo klamú a zavádzajú cielene, ale ani pretlak diletanstva nie je faktor, ktorý by mal zostať nepovšimnutý,“ uzatvára expert.

Zdroje: Facebook/Karol Farkašovský, Facebook/Zomri, Facebook/Zomri, Emefka

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá