Prefíkaná praktika výrobcov: Kupujúci si nič nevšimne, no nákup sa mu riadne predraží

  • Poľskí, ale aj svetoví výrobcovia sa uchýlili k praktike, ktorú si nemusí spotrebiteľ ani všimnúť
  • Týka sa to aj produktov určených na slovenský trh
nakupovanie v poľsku
Freepik/senivpetro
  • Poľskí, ale aj svetoví výrobcovia sa uchýlili k praktike, ktorú si nemusí spotrebiteľ ani všimnúť
  • Týka sa to aj produktov určených na slovenský trh

Poľsko patrí k obľúbeným nákupným destináciám Slovákov. Obyvatelia severného Slovenska sa neraz vydávajú na nákupy za neďalekú hranicu, ktorá má zabezpečiť lacnejší nákup.

Reťazce a výrobcovia v Poľsku sa však v dôsledku inflácie uchýlili k praktike, ktorá je stará ako samotná inflácia. Je ňou nenápadné znižovanie hmotnosti výrobku alebo používanie lacnejších surovín, prípadne aj zmena receptúry.

Menej vreckoviek, ale aj ryže 

Poliaci si tak namiesto 10 vreckoviek v balíku nájdu 8. Jedno balenie čaju, ktoré predtým obsahovalo 25 vreciek čaju, teraz obsahuje 20.

Z jednej instantnej polievky, ktorá predtým vystačila na 5 porcií, si navaria len 3. Menej gramov nájdu aj v jogurtoch, ktoré predtým mali hmotnosť 220 gramov a teraz majú 200 gramov.

To je aj príklad špagiet, ktoré sa predtým predávali s hmotnosťou 500 gramov a teraz majú o 100 gramov menej. Legendárna poľská cukrovinka s názvom Vtačie mlieko zas prišla o 20 gramov čokolády, ukazuje dokumentácia poľskej novinárky Katarzyny Bosackej.

Novinárka, ktorá je zároveň autorkou viacerých kníh a prevádzkuje aj facebookovú stránku „Viem, čo jem“, uvádza, že cena týchto zmenšených produktov ostáva rovnaká. Zákazníci si tak de facto priplatia za tovar, i keď si to mnohí ani nevšimnú.

„Kedysi sa krúpy alebo ryža balili do 100 g vrecúšok a v balení boli 4. Teraz v predajni nájdete napr. jazmínová ryža červená a čierna – 2 vrecká po 100 g (veľkosť kartónového balenia je rovnaká ako v prípade 4 vreciek vo vnútri). Takto už nekupujeme 400 g výrobku, ale 300, 250 alebo 240. Pri nákupe sa oplatí venovať tomu pozornosť. Pamätajte tiež na zlaté pravidlo kontroly ceny za 1 kg/1 l výrobku,“ radí Bosacka na sociálnej sieti.  

Zmenšovanie nie je jedinou nekalou praktikou. Čo výrobcovia robia, sa dozvieš na druhej strane >>>

Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.

Zdroj: Financial Times

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá