Pomohli falošní followeri a influenceri. Slovenské módne e-shopy valcujú Instagram

  • Podnikanie prostredníctvom sociálnych sietí nie je žiadnou novinkou
  • Experti na dáta sa pozreli na 3 najrýchlejšie rastúce fashion e-shopy na Instagrame
nakupovanie online, instagram
Ilustračný obrázok, Unsplash/Solen Feyissa, Blake Wisz
  • Podnikanie prostredníctvom sociálnych sietí nie je žiadnou novinkou
  • Experti na dáta sa pozreli na 3 najrýchlejšie rastúce fashion e-shopy na Instagrame

Niet pochýb o tom, že práve počet followerov je to, čo musia odborníci posudzovať pri výkonnosti každého profilu na Instagrame. Práve počet sledovateľov totiž udáva, aká veľká je primárna cieľová skupina sledujúca komunikáciu daného profilu. Táto metrika však tiež indikuje aj obchodnú výkonnosť, no aj dôveryhodnosť e-shopu. 

„Rovnica je jednoduchá, ak chcete, aby vám na Instagrame rástli tržby, musíte v prvom rade rozšíriť počet sympatizantov, ktorí vás sledujú,“ vysvetľujú odborníci z Data on steroids s tým, že ako sa s touto výzvou popasovala prvá trojka e-shopov, si môžeš pozrieť nižšie. 

Data on steroids na slovenskom Instagrame monitoruje viac než 50-tisíc profilov a aby identifikovali najrýchlejšie rastúce e-shopy, bolo potrebné vybrať tie profily, ktoré sa venujú móde. Zároveň bolo potrebné dbať na to, aby nešlo o influencerské, komunitné alebo mediálne profily. 

Na slovenskom Instagrame monitorujeme viac ako 50-tisíc profilov. Aby sme identifikovali najrýchlejšie rastúce fashion eshopy, potrebovali sme vybrať tie profily, ktoré sa venujú móde a nejde o influencerské, komunitné alebo mediálne profily.

Na konkurenciu sa doťahuje iba jeden e-shop

Na základe toho boli zvolené profily, ktoré patria spoločnostiam a významná časť ich obsahu sa venuje móde. Odborníci ďalej z týchto profilov vybrali 100 najväčších na základe počtu followerov. Následne boli najväčšie profily zoradené podľa veľkosti nárastu followerskej základne a analyzované v období od septembra 2021 do augusta 2022. 

Analýza ukázala, že najvyšší prírastok followerov za 12 mesiacov dosiahol obchod s obuvou @furmenta a progresívne fashion eshopy @belenka_barefoot a @eyerim.eyewear. Tieto najrýchlejšie rastúce e-shopy sa zároveň dostali až do top 10 slovenských módnych e-shopov. Samotný počet followerov je však iba predpoklad úspechu. Nemenej dôležitý je ich engagement. 

Zaujímavosťou je aj to, že až 2 z 3 najrýchlejšie rastúcich e-shopov výrazne zaostávajú za svojou konkurenciou. Tá má výrazne lajkovanejšie posty aj napriek tomu, že ich počet followerov je porovnateľný alebo dokonca nižší. Medzi top 10 najvýkonnejších e-shopov z pohľadu priemerného počtu reakcií na jeden post sa tak zaradil iba e-shop @belenka_barefoot.

e-shopy, dáta
zdroj: Data on Steroids

Nákupy falošných followerov

E-shopu Furmenta, ktorý sa špecializuje na dámsku obuv a doplnky, sa v priebehu 12 mesiacov podarilo získať až 107-tisíc nových followerov. Dá sa teda povedať, že ide o obrovský jednorazový nárast tohto počtu, čo dokazuje aj krivka na grafe od Data on steroids. 

Takýto podobne veľký a rýchly nárast followerskej základne sa dá v reálnom živote pozorovať iba pri influencerských profiloch, a to v prípade výnimočných okolností. Ako príklad možno uviesť situáciu, keď športovec dosiahne významný úspech alebo niekto zvíťazí v reality show.

Odborníci však upozorňujú na to, že v prípade e-shopov sú tieto nárasty neobvyklé, keďže nemajú oporu v reálnom živote. „Veľké, jednorazové nárasty followerov je možné vyvolať dobre nastavenou súťažou s influencermi. Treba však dodať, že aj tie najvýkonnejšie súťaže dosahujú násobne nižšie absolútne prírastky,“ tvrdia. 

e-shopy, dáta
zdroj: Data on Steroids

Vyššie uvedenú hypotézu týkajúcu sa nákupu followerov experti preverili aj v pri profile futbalového klubu @fk_senica, ktorý na Instagrame dokázal narásť behom jedného dňa o 53-tisíc followerov. V tomto prípade okrem počtu follow vzrástol aj priemerný počet lajkov na jeden post, v dôsledku čoho experti túto hypotézu opustili. 

„V prípade @furmenta však po náraste počtu followerov vidíme naopak prepad v lajkovanosti postov, čo skôr potvrdzuje hypotézu o nákupe followerov. Kým pred výrazným nárastom počtu followerov získavali od 20 – 40 lajkov na post, tak po náraste followerskej základne sa počet lajkov prepadol o polovicu a profil nevedel získať viac ako 20 lajkov na post,“ vysvetľujú ďalej odborníci na dáta. 

Počet reakcií na jednotlivých postoch by mal po náraste základne followerov stúpať. To si odborníci vysvetľujú tým, že profilu padol engagement na nulu a algoritmus Instagramu obmedzil zobrazovanie nových postov, pretože ich začal pokladať za menej atraktívne.

K potvrdeniu hypotézy o nákupe followerov v tomto e-shope napomáha aj absencia zmienok z iných profilov, ktoré by tento nárast mohli vyvolať. Experti v dátach evidujú iba niekoľko zmienok pochádzajúcich od dvoch menších profilov, ktoré však neobsahovali žiadnu výzvu na sledovanie e-shopu. 

Pri hlbšom preskrollovaní followerov tohto profilu je viditeľné aj veľké množstvo profilov s podozrivými charakteristikami, ako je napríklad exotická profilová fotka, exoticky znejúci názov profilu, nízky počet followerov vlastného profilu alebo enormne vysoký počet sledovaných profilov či ďalšie.

e-shopy, dáta
zdroj: Data on Steroids

Viaceré kanály a súťaže s influencermi

Nárast zaznamenal aj e-shop Be Lenka, ktorého základňa followerov vzrástla v priebehu 12 mesiacov o 57-tisíc sledovateľov. Podľa odborníkov za to e-shop môže vďačiť omnichannelovej kampani, ktorá sa snažia zasiahnuť cieľovú skupinu cez viaceré komunikačné kanály.

Podľa odborníkov tento druh kampane predstavuje najnákladnejšiu formu budovania followerskej základne, no okrem nárastu počtu followerov však značka posilní aj znalosť a imidž značky a vytvorí tak dobré predpoklady na dlhodobejší rast tržieb. 

Tretí sledovaný profil, Eyerim Eyewear, získal za posledných 12 mesiacov 19 500 followerov. Experti na dáta podotýkajú, že tretí najrýchlejšie rastúci fashion e-shop stavil pri získavaní followerov na obľúbené súťaže, bez ktorých by Instagram nebol Instagramom. 

e-shopy, dáta
zdroj: Data on Steroids

Skvelým spôsobom k zisku nových followerov sú aj spolupráce s influencermi. Napríklad vďaka influencerke a spolumajiteľke e-shopu profil zaznamenal viac než 4-tisíc sledovateľov a vďaka Tatiane Židekovej viac ako 3-tisíc sledovateľov. 

Tretí profil alebo mediálna aktivita, ktoré stoja za tretím nárastom počtu followerov, sa expertom nepodarilo identifikovať. Predpokladajú však, že išlo o instagramový profil, ktorý pochádza z krajiny, ktorú nemonitorujeme (mimo SR a ČR).

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá