Ponožka Mareka Hamšíka pomohla Slovákom vyhrať európske ocenenie Najvýnimočnejší projekt

  • Ako prvá tlačiarenská firma na Slovensku získali prestížne ocenenie Ferdrigoni Card Couture Award 2019 v kategórii Najvýnimočnejší projekt
  • Za štyri roky existencie sa im podarilo realizovať zákazky v USA, či dokonca v Saudskej Arábii
  • Kreatívna vizitka dokáže byť výborným spôsobom sebaprezentácie
  • Medzi ich klientov patrí Grape, HONDA, Union, ale aj McDonald's
DIW
  • Ako prvá tlačiarenská firma na Slovensku získali prestížne ocenenie Ferdrigoni Card Couture Award 2019 v kategórii Najvýnimočnejší projekt
  • Za štyri roky existencie sa im podarilo realizovať zákazky v USA, či dokonca v Saudskej Arábii
  • Kreatívna vizitka dokáže byť výborným spôsobom sebaprezentácie
  • Medzi ich klientov patrí Grape, HONDA, Union, ale aj McDonald's

Bratislavská tlačiareň DIW print, ktorú pred pár rokmi založili dvaja spolužiaci zo strednej, sa dnes stáva silným hráčom na polygrafickom trhu. Pred štyrmi rokmi kúpili svoju prvú malú tlačiarničku a dnes zamestnávajú vyše 20 ľudí a z papieru vedia vyrobiť takmer všetko. Neustále aplikujú nové výrobné procesy, inovujú strojový park a zameriavajú sa na ekologicky zodpovednú výrobu. Rozprávali sme sa s Lukášom Píseckým a Jaroslavom Hasom, konateľmi tlačiarenskej firmy DIW s.r.o.

Súťaž Card Couture Awards patrí medzi ocenenia v printovej oblasti. Ako sa vám ho podarilo získať a v akej kategórii?

V súťaži sme prezentovali špeciálnu limitovanú edíciu futbalových zberateľských kartičiek pre vydavateľstvo SportZoo. Pri tomto produkte sa veľmi prihliada na kvalitu, originalitu a prevedenie. Navyše sme chceli vymyslieť niečo nové, zaujímavé, iné. Niečo, čo bežne na zberateľských kartičkách nenájdeme. Zvolili sme technologické riešenie, ktoré bolo produkčne a technologicky veľmi komplikované. Spojili sme niekoľko vrstiev materiálov, tlačových technológií a zušľachťovacích metód do jedného produktu. Špeciálna ražba, mikro-reliéf, lakovanie, kašírovanie, výsek, vkladanie kúsku originálnej štucne a dvojitá metalická dúhová a modrá oriezka nás nakoniec dokázali postaviť na stupienok víťazov.

Celý produkt, hrubú kartičku s kúskom noseného oblečenia Mareka Hamšíka, na záver ozdobil jeho vlastnoručný podpis. Prihlásených bolo viac ako 600 projektov z Európy. My sme mali tú česť, ako prvá tlačiareň so Slovenska, vrátiť sa domov s cenou za Najvýnimočnejší projekt.

zdroj: DIW

V tejto digitálnej dobe by sa mohol tlačiarenský priemysel niekomu zdať už neatraktívny. Ako vidieť, tak takéto súťaže stále posúvajú jeho možnosti. Čo je podľa vás ich hlavným prínosom?

Tento rok išlo o tretí ročník súťaže Card Couture Awards, ktorú vyhlasuje renomovaná talianska papierenská spoločnosť Fedrigoni. Cieľom súťaže je odmeniť výnimočné projekty a výnimočné tlačové riešenia. Podľa nás sú takéto súťaže ideálnymi nástrojmi pre podporu dizajnu, inovácií a tiež osvety vo svete polygrafie a dizajnu. Dáva nám to úžasný priestor na realizáciu a prezentáciu produktov, ktoré sa bežne nedostanú na trh, alebo nie sú bežne viditeľné. Takéto súťaže sú tiež prostredím, kde sa aj samotní dizajnéri môžu naučiť niečo nové, rozšíriť si obzory o možno nepoznané technológie a vidieť v praxi ich vzájomné prepojenie.

Vznikli ste v roku 2012 pod názvom moja-tlač. Vlastné tlačové stroje máte iba posledné štyri roky. Aká bola cesta k vzniku vlastnej výroby?

Pôvodným cieľom spoločnosti, ešte pod názvom moja-tlač, nebolo fungovať ako tlačiareň. Moja-tlač mal byť portál, niečo na štýl „bookingu“, pre tlačiarenské odvetvie. Návštevník zadal čo a ako potrebuje vytlačiť a stránka mu mala vyhľadať najlepšiu ponuku v jeho okolí. Rozhodnutie by bolo potom už na klientovi, koho si na základe ceny, referencií a preferencií vyberie.

Po krátkom čase sme ale zistili, že na našom trhu nebolo veľa tlačiarní vhodných na tento projekt. Tlačiarne buď nemali záujem s nami spolupracovať, alebo mali vysoké ceny a nižšiu kvalitu, alebo jednoducho nedokázali dostatočne flexibilne naceňovať. Z týchto dôvodov sme koncept tohto portálu museli zmeniť a niekoľko rokov sme tlačiarenskú výrobu sprostredkovali medzi dôkladne vybraté a overené tlačiarne. Pri tomto novom koncepte mal klient záruku, že vždy dostane najlepší pomer ceny a kvality.

Zásadný zlom nastal pred štyrmi rokmi, keď sme dostali zákazku, ktorú nám nikto iný nestíhal vyrobiť. A tak sme kvôli nej kúpili náš prvý, malý stroj a stali sme sa tlačiarňou. Odvtedy sa nám tá naša výroba stále zväčšuje. Neskôr s jej rozširovaním nastala potreba expanzie na zahraničný trh a my sme sa premenovali na DIW print.

zdroj: DIW

Kto sú vaši klienti a aké zákazky najčastejšie realizujete?

Naši klienti sú predovšetkým malé a stredné firmy zo Slovenska a okolitých krajín. Musíme sa ale pochváliť, že niekoľkokrát sa nám podarilo realizovať zákazky až do USA alebo dokonca aj do Saudskej Arábie. Ďalšiu časť klientskeho portfólia tvoria veľkí klienti ako sú poisťovne, banky alebo nadnárodné spoločnosti a časť zákazníkov sú reklamné agentúry alebo dokonca aj iné tlačiarne. Je veľmi pekné vidieť, že aj ako konkurencia si dokážeme medzi tlačiarňami nájsť k sebe cestu a vzájomne si vypomáhať. Medzi najčastejšie produkty patria samozrejme letáky, katalógy, bloky, šanóny, zakladače, magazíny ale aj rôzne obaly a luxusné krabičky. Celkovo máme v portfóliu stovky produktov, sám by som ich nedokázal všetky vymenovať.

Čo presvedčilo klientov z takýchto ďalekých krajín aby tlačili na Slovensku?

Určite na prvom mieste vďačíme za túto príležitosť referenciám od iných klientov. Vďaka tomu sme sa dostali do kontaktu s klientami, ktorým diaľka nestála v ceste osloviť nás. Pri niektorých zákazkách sme technológiu tlače vyšperkovali tak, že ani v Saudskej Arábii nedokázali nájsť adekvátnu alternatívu. Čo je ale pre mňa najzaujímavejšie v prípade tlače do USA, je fakt, že celkové náklady na materiál, tlač a dokonca aj prepravu, boli výrazne nižšie ako keď si to klient dával naceňovať priamo v USA. Od nás zo Slovenka to mal lacnejšie, rýchlejšie a v porovnateľnej alebo dúfam aj lepšej kvalite.

Aké sú dnes trendy v tlačiarenskom priemysle?

Posledné dva-tri roky pozorujeme zvýšený záujem o prírodné, nenatierané papiere s drsným povrchom, na dotyk akoby surové. Vyhľadávané sú čoraz viac recyklované papiere, ktoré pochádzajú z obnoviteľných zdrojov. My sami aktuálne prechádzame procesom FSC certifikácie. To znamená, že čoskoro si budú môcť naši klienti dať na svoje produkty označenie, že papier z ktorého je produkt vyrobený, pochádza z obnoviteľných a zodpovedne hospodáriacich lesov. Potom ktokoľvek na svete dokáže vďaka tomuto označeniu zistiť, odkiaľ daný papier pochádza a akým výrobným procesom prešiel, akým spôsobom bola jeho hodnota v prírode nahradená. V tomto smere sa snažíme robiť medzi klientami osvetu.

Je jasné, že rúbať stromy kvôli papieru nie je najekologickejšie riešenie. Treba si však uvedomiť, že drevo je, na rozdiel od mnohých iných materiálov, obnoviteľná surovina a keď sa s ňou správne a šetrne hospodári, má to pozitívny vplyv aj na ekologický rozvoj polygrafického odvetvia.

zdroj: DIW

Presne tak, či chceme či nechceme, žijeme v dobe, kedy sú udržateľnosť a zero-waste princípy veľmi silno prezentované. Je ešte záujem o tlač? Neriešia už ľudia viac reklamu online formou? Nebadáte pokles v dopyte?

My, ako firma, práve naopak. Záujem stále stúpa a možnosti tlače sú čoraz pestrejšie. Polygrafia určite nie je mŕtva, len sa rýchlo mení. Zmeny, ktoré pozorujeme, sú objemovo menšie zákazky. Je ich síce stále viac, ale priemerná hodnota zákazky z roka na rok klesá. Klienti si radšej vytlačia zákazku v menšom náklade, ale vo vyššej kvalite, alebo častejšie a s obmenami. Málokto dnes tlačí „na sklad“. Dnes sa naše prostredie mení tak rýchlo, že je lacnejšie každý, povedzme, kvartál vytlačiť malú sériu brožúrok s obmenami, ako raz ročne niekoľko paliet. Ako príklad, ktorý poznajú všetci, môžeme použiť vizitky.

Kedysi sa vytlačili vo veľkom množstve a pomerne nízkej technickej náročnosti. Klient si objednal stovky až tisíce kusov na hrubšom papieri bez akéhokoľvek zušľachtenia a mal pokoj na veľmi dlhú dobu. Dnes sa chce človek vizitkou predať. Rozdáva ich menej často, a chce zaujať. To čo v minulosti bolo pre vizitky štandardom, dnes už klientom ani neponúkame. Dnes máme veľa produkcií vizitiek, ktoré prejdú viacerými tlačovými strojmi, ručne sa opracovávajú, zušľachťujú, častokrát dokonca v bielych rukavičkách. Vznikajú tak veľmi pekné, dokonca až nádherné, ale aj drahé kúsky.

Netreba tiež zabúdať, že marketingové materiály sú len jednou časťou polygrafickej výroby. Veľkú časť tvoria aj obalové a archivačné materiály. Obaly sú pri dnešnom konzumnom spôsobe života naozaj významnou súčasťou polygrafickej produkcie.

Finstat eviduje 20-30-percentný medziročný nárast v tržbách, ale aj ziskoch. Ste spokojní?

Sme za to veľmi vďační ale spokojnosti sa bojíme, aby nás nezabrzdila. Preto sme tento rok ešte viac zamakali. Pripravujeme sa však na veľkú investíciu a najbližšie roky by sme chceli ešte viac expandovať na zahraničné trhy.

 

Spolupracujete aj s grafickými dizajnérmi?

Jednoznačne áno. Ak majú títo dizajnéri ešte navyše aj záujem sa niekam posúvať a zaujíma ich celá problematika polygrafie, vedia to byť veľmi plodné a krásne spolupráce. Vieme sa vyhrať s takými technológiami a technikami tlače, o ktorých „smrteľníci“ alebo marketéri v korporátoch ani nesnívajú.

Plánujete osloviť aj externých investorov?

Teraz fungujeme veľmi prirodzene. Samozrejme, nebránime sa tomu, ale nechceme to hnať do extrémov, alebo násilne urýchľovať. My sami sme nikdy podnikanie ani manažment nevyštudovali, postupne sa to učíme a aktuálne tempo nám vyhovuje.

 

Najnovšie video