Popradčan nadizajnoval pre Land Rover jedno z najkrajších SUV sveta

  • Exteriérový dizajnér Peter Chovanec nám povedal o tom, aké to je mať zásluhu na majestátnom automobile, akým je Land Rover Velar
  • Vyjadril sa aj k elektrifikácií automobilového priemyslu, procesu tvorby dizajnu luxusných áut, ale aj k slovenskému Aeromobilu
petor
archív:Peter Chovanec, Land Rover
  • Exteriérový dizajnér Peter Chovanec nám povedal o tom, aké to je mať zásluhu na majestátnom automobile, akým je Land Rover Velar
  • Vyjadril sa aj k elektrifikácií automobilového priemyslu, procesu tvorby dizajnu luxusných áut, ale aj k slovenskému Aeromobilu

Peter Chovanec je rodený Popradčan, ktorý momentálne pracuje ako exteriérový dizajnér pre Land Rover. Do dizajnu tohto auta, ktoré vyvolalo vo svete rozruch, sa pustil ešte v roku 2012 a bol to jeho úplne prvý projekt, na ktorom pracoval pod záštitou britskej značky Land Rover.

Na návrhu vozidiel, ktoré budú udávať trendy automobilového priemyslu najbližšie roky, sa podieľa niekoľko tímov dizajnérov z celého sveta. V tomto prípade označil hlavný šéf dizajnér automobilky koncept z Petrovej ceruzky za ten najlepší, keďže dokonale vystihoval filozofiu spoločnosti.

Peter sa dostal k tomuto jobu cez automobilovú konferenciu, ktorá sa konala v Prahe. Práve tu sa ambiciózny Slovák stretol s predstaviteľmi spoločnosti Jaguar Land Rover a ukázal im svoje portfólio. Hneď na prvý pohľad ich oslovil jeho štýl a Petrove práce si zobrali so sebou. Pol roka sa mu neozývali, no po tomto čase dostal pozvanie na pohovor.

Vtedy už Peter pôsobil ako stážista vo firme VW a súčasne študoval na VŠVU v Bratislave. Svoje štúdium si plánoval dokončiť v Nemecku, avšak ešte pred skúškami na miestnu univerzitu mu Land Rover oznámil, že je prijatý ako exteriérový dizajnér. Peter tak začal pracovať na konceptoch automobilov budúcnosti priamo v materskej centrále spoločnosti v Británii. So Startitup sa podelil o to, aké je podielať sa na dizajne automobilu, ktorý dostal do kolien aj kritikov Land Roveru.

Čo bolo tvojim hlavným cieľom pri navrhovaní exteriéru Velaru? Mal si stanovené nejaké mantinely? Jestvuje vôbec niečo takéto pri návrhu exteriéru automobilov? Čo si Land Rover v návrhoch vyslovene nepraje?

Land Rover ako značka bola dlhé roky považovaná za prémiový segment SUV pre relatívne starších zákazníkov, o čom hovorili aj ukazovatele marketingových výskumov. Hlavným cieľom návrhu bolo osloviť a pritiahnuť aj mladých ľudí k tejto značke. Celkom úspešne sa to podarilo modelu Evoque takmer pred siedmymi rokmi. Velar by mal v tomto trende pokračovať a samozrejme zase posunúť latku o level vyššie, a to nielen v dizajne, ale aj v technickom spracovaní a technológiách.

Exteriérový dizajn je relatívne voľná disciplína, no samozrejme existuje tam veľa obmedzení, hlavne pri tak komplexnom produkte ako je automobil, kde je v procese zapojený celý reťazec ľudí, od inžinierov, modelárov či kontroly kvality. Každým rokom pribúdajú nové zákony a nariadenia zo strany vládnych organizácií, ktoré uniformizujú automobilový priemysel.

Stále je tam ale obrovský priestor sa kreatívne vyjadriť. Land Rover má veľmi špecifický dizajn už z histórie a trvá to dodnes. Navrhujeme ikonické produkty, ktoré sú jednoznačne rozpoznateľné od iných značiek už zďaleka. V návrhoch si vyslovene nepraje, aby dizajn zasahoval akýmkoľvek spôsobom do iných automobilových značiek.

Čo si myslíš, čím to je, že Velar tak zapôsobil na širokú verejnosť a dostalo sa mu len minimálnej kritiky?

Veľmi má teší, že to má tak pozitívne ohlasy po celom svete. Verejnosť nečakala tak progresívny krok od značky ako Land Rover, a to sa vyplatilo. Myslím, že môžem nezaujate prehlásiť, že Velar je v súčasnosti najkompletnejším SUV na trhu. Od veľkosti auta, proporcií, dizajnu, detailov, praktičnosti, až po technickú vybavenosť. Nie je to len mestské SUV, v teréne ho nič nezastaví, verte mi. :)

Chcel si, aby na modely Velar vyzeralo niečo inak ako je to momentálne?

Dizajn je nekonečný proces, kde neexistuje dokonalý produkt. Takže na všetkom sa dá s odstupom času a viac skúsenosťami niečo vylepšiť. O finálnom dizajne nerozhodujem úplne sám, takže to takisto odkloní vašu idelanu predstavu o tom, ako si to predstavujete.

Návrh dizajnu zrejme trvá roky. Vieš v stručnosti opísať ako to približne prebieha, teda proces od zadania až po finálny produkt?

Celý proces trvá zhruba 4 roky, ale môže sa to líšiť od automobilky k automobilke. Zo začiatku sa určí zadanie, o aký segment a typ auta pôjde. O tom ale rozhoduje riadenie firmy na základe marketingových inputov, čo je z ekonomického hľadiska najlepšie pre chod firmy. Každý z dizajnérov vypracuje veľké množstvo konceptov na dané zadanie, z ktorých šéfdizajnér vyberá tie najlepšie a posúva do ďalšieho kola, až sa výber zúži na zhruba 3.

Potom začína fáza tvorby modelov, ktoré sú väčšinou z technickej hliny, ktorá sa veľmi dobre formuje. Dizajnér pracuje na svojom návrhu pomocou 3D modelárov a umeleckých modelárov, ktorí na základe vašich inputov zhmotnia 2D návrh auta. Na modely sa pracuje niekoľko mesiacov až rokov. Nakoniec je vybraná tá najsilnejšia téma, na ktorej sa už spolu s inžiniermi pracuje na príprave auta do produkčnej výroby. Je to proces, ktorý je oveľa komplexnejší ako sa verejnosti môže zdať.

Ako vnímaš elektrifikáciu automobilového priemyslu, je to budúcnosť? Aký má postoj Land Rover k autám na elektrický pohon?

Elektrifikáciu vnímam ako ďalší evolučný krok v automobilovom priemysle, ktorý prináša so sebou veľa kladov ale aj záporov. Elektrifikácia zatiaľ nepriniesla taký potenciál, aký sa od nej očakával. Z estetického hľadiska nejde o revolúciu, nakoľko množstvo komponentov, ktoré si výroba elektrických áut vyžaduje, je takmer rovnaká ako pre spaľovacie motory.

Produkcia a skladovanie batérií je z dlhodobého hľadiska viacmenej rovnako neekologické ako benzín len v inej forme. Myslím si, že budúcnosť automobilov nájdeme skôr v obnoviteľných zdrojoch energie, čo ale chvíľu potrvá. To, aký postoj má Land Rover k elektrifikácii, sa dozviete čoskoro.

Na čom momentálne pracuješ?

Veľmi jednoduchá otázka a zároveň tá najťahšia zo všetkých, keďže vám na to, bohužiaľ, nemôžem nič povedať, asi len toľko, že ďalšie autá, na ktorých dizajne som sa podieľal, uvidíte už čoskoro.

Ako sa ti pozdáva slovenský Aeromobil od S.Kleina, či už vrámci dizajnu alebo celkovej využiteľnosti v reálnom živote?

V prvom rade by som chcel vyjadriť obrovský obdiv k tomu, čo S.Klein dokázal na Slovensku. Mal som to šťastie spoznať ho na Vysokej škole výtvarných umení, kde pôsobí ako vedúci katedry transport dizajnu a už vtedy mi bolo jeho zanietenie pre dizajn veľkou inšpiráciou.

Momentálne už viem, čo obnáša proces od návrhu prvej skice až po reálne fungujúcu vec a je za tým celoživotná drina. Je veľmi ťažké polemizovať o využiteľnosti v reálnom živote, nakoľko sa doteraz takýto produkt nikomu nepodarilo zrealizovať do úspešného predaja. Určite to má potenciál a nájde si to svojich zákazníkov, keďže dnes je exkluzivita žiadaná a nie každý si môže povedať, že vlastní lietajúce auto.

Ako vnímaš rozmach automobilového priemyslu na Slovensku?

Je pozitívne počuť, že sa na Slovensku investuje. Ešte pozitívnejšie by bolo počuť, že sa investuje rovnako aj do vývoja a tvorby vysoko kvalifikovaných pracovných miest ako len do výroby.

Aký je tvoj kariérny cieľ?

Hlavným cieľom je zostať kreatívny a každý deň sa zlepšovať v tom, čo ma najviac baví. Kariérnych je viacero. Automobilový dizajn je špeciálny, ale z času na čas robím aj zákazky akéhokoľvek druhu. Už dlhšie pracujem aj na svojom vlastnom projekte tak uvidíme, čo prinesie čas.

Aké auto je tvojou osobnou srdcovkou a prečo? Na akom aute momentálne jazdíš ty?

Osobná srdcovka je Porsche, na ktorom aj jazdím a myslím, že k tým sexi krivkám sú asi slová zbytočné. :)

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá