Pornhub je priekopník vo svojom biznise, úspech založil na algoritme a marketingu. Web má však aj temné stránky

  • Pornhub ponúka milióny videí pre dospelých zadarmo
  • Návštevnosť webu každoročne stúpa, podľa prvej správy z roku 2013 bola ročná návštevnosť na úrovni 14,7 miliardy
  • V minuloročnej správe uvádza ročnú návštevnosť 42 miliárd
pornhub
Facebook/Pornhub
  • Pornhub ponúka milióny videí pre dospelých zadarmo
  • Návštevnosť webu každoročne stúpa, podľa prvej správy z roku 2013 bola ročná návštevnosť na úrovni 14,7 miliardy
  • V minuloročnej správe uvádza ročnú návštevnosť 42 miliárd

Azda nikoho neprekvapí, že internetové stránky s obsahom pre dospelých sú jedným z najnavštevovanejších webov na svete. O prvenstvo medzi webmi s pornografickým obsahom sa väčšinou bijú dve najpopulárnejšie, Pornhub a Xvideos.

Práve Pornhub sa na Slovensku teší vysokej popularite, počas koronakrízy dokonca Slováci obsadili prvú priečku vo vyhľadávaní tematiky súvisiacej s korona vírusom na tejto stránke. Všeobecne sa počas pandémie zvýšila frekvencia vyhľadávania obsahu pre dospelých.

Úspech Pornhubu je založený na špeciálnom algoritme

Pornhub bol založený webovým developerom Mattom Keezerom ako súčasť spoločnosti Interhub. Dátum spustenia sa datuje k 25. máju 2007. O necelé tri roky neskôr, v marci 2010, stránku odkúpil Fabian Thylmann z Mawin conglomerate, ktorá je dnes známa ako MindGeek.

Spoločnosť založila Pornhub Network a k webu Pornhub pribudli aj YouPorn a RedTube. Postupne spoločnosť začala skvalitňovať. Divák si môže vybrať medzi miliónmi videí zadarmo alebo medzi kvalitnejším prémiovým obsahom.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Pornhub (@pornhub),

Úspech Pornhubu tkvie v jeho algoritme, ktorý je založený na zbere dát. Algoritmus začala firma používať v roku 2013 a nazýva ho „Porno IQ“. Algoritmus vytvára personalizovaný playlist na základe niekoľkých faktorov, ako sú preferencie kategórii porna, národnosť, čas strávený pri sledovaní, čas dňa, v ktorom videá divák pozerá, pohlavie, vek, história vyhľadávania a podobne. Vďaka personalizovanému playlistu potom divák nemusí vyhľadávať videá, čo pridáva k obľúbenosti stránky.

Kinseyho správa tohto storočia

Pornhub každý rok zverejňuje ročnú správu, kde analyzuje získané dáta. Správu potom každoročne analyzujú stovky médií, New York Magazine ju prirovnal ku Kinseyho správe tohto storočia. Kinsey bol americký vedec, ktorý sa preslávil analýzou sexuálneho chovania v štúdiách Sexuálne správanie muža a Sexuálne správanie ženy.

Návštevnosť webu každoročne stúpa, podľa prvej správy z roku 2013 bola ročná návštevnosť na úrovni 14,7 miliardy. O rok neskôr 18,35 miliardy, v roku 2015 21,2 miliardy. V roku 2018 spoločnosť prekročila hranicu 30 miliard, keď jej návštevnosť bola 33,5 miliard. 

zdroj: Pornhub

V minuloročnej správe uvádza ročnú návštevnosť 42 miliárd, pričom denná sa pohybuje na úrovni 115 miliónov. Na Slovensku je najpopulárnejšia kategória lesbického porna. V správe sa uvádzajú aj mnohé iné dáta ako vek užívateľov, najobľúbenejšie pornohviezdy, najobľúbenejšie televízne postavy a celebrity, rozdielne preferencie mužov a žien, preferencie podľa národnosti a podobne.

Slováci stále sledujú menej porna ako ostatní Európania, 80 percent návštevníkov Pornhub tvorí obyvateľstvo 20 krajín, kde sa najviac porno pozerá. Medzi našimi susedmi sa v prvej 20-tke objavilo len Poľsko.

Kreatívny marketing

Silnou stránkou Pornhubu je jeho silný a kreatívny marketing. Porno sa nemôže predávať a inzerovať ako klasický produkt v televízii alebo novinách. Porno je stále do značnej miery tabuizované. Marketing spoločnosti sa rozhodol proti tomu bojovať a pustil sa do kampane, kde tvrdil, že aj keď sa k tomu nik nepriznáva, robí to každý.

Pornhub na svoju marketingovú stratégiu využíva sarkazmus a vtip. V minulosti sa Pornhubu podarilo prenajať veľký billbord na Times Square, kde zverejnil slogan All You Need Is Hand (Všetko čo potrebuješ je ruka) ako paródiu na slávnu pesničku the Beatles All You Need Is Love (Všetko čo potrebuješ je láska).

Pornhub sa mal pokúsiť aj o prenájom reklamného času počas Super Bowl, no stanica CBS ho odmietla. Upriamiť pozornosť sa Pornhubu podarilo pri založení zbierky, ktorá mala financovať natáčanie prvého porna vo vesmíre.

Pornhub je silný aj na sociálnych sieťach. Na Twitteri má 2,1 milióna followerov, čo je takmer porovnateľné so speváčkou Madonnou, ktorá má 2,6 milióna followerov. Na Twitteri každý deň pribudne niekoľko príspevkov. Často sú to vtipné memečka, ktoré ani nesúvisia s pornografiou.

Pornhub má veľký počet registrovaných užívateľov, ktorí porno stránku skôr vnímajú ako istú formu sociálnej siete, v komentároch pod videami riešia aj svoje osobné problémy. Na Twitteri dokonca vznikol účet, ktorý vyberá a zverejňuje najbizarnejšie komentáre.

Pornhubu sa osvedčil aj postup označovania pornohviezd vo svojich videách, robia tak od roku 2018. Metóda funguje podobne ako pri obyčajných hercoch, tým pádom sa budujú brandy pornohercov, ktorých si môže používateľ pridať do obľúbených.

Dnes už skoro každá pornohviezda má účet na sociálnych sieťach, kde komunikuje so svojimi fanúšikmi. Dokonca majú aj porno obdobu „Oscarov“, takzvané AVN Awards s viacerými kategóriami. Pornhub usporiadal dva ročníky vlastnej ceny Pornhub Awards, ktorá má tiež viac kategórii.

Pornhub si posilňuje svoju značku aj predajom oblečenia a sexuálnych pomôcok.

Výsadba stromčekov aj mamografia

Spoločnosť sa snaží prezentovať aj ako filantropická organizácia. V roku 2012 v rámci kampane na zvýšenie podvedomia o rakovine prsníka prispievala ženám na mamografické vyšetrenie. Za každých tridsať vzhliadnutí v kategóriách „malé prsia a veľké prsia“ darovala jeden cent.

V roku 2014 zas pri príležitosti Dňa stromu za sto vzhliadnutí v kategórii „veľký penis“ sľúbili vysadenie jedného stromu. Akcia počas Dňa stromu trvala týždeň a dokopy sa im podľa Observeru podarilo vysadiť vyše 15 000 stromov.

Počas koronakrízy spoločnosť motivovala divákov aby ostali doma. Najskôr prémiový obsah zdarma sprístupnila pre Talianov, neskôr pre celý svet.

Problémy s autorskými právami a nezverejnený zisk

Pornhub patrí pod spoločnosť MindGeek, ktorá vlastní aj porno spoločnosť Brazzers. Desať najpopulárnejších stránok s dospelou tematikou patrí len piatim spoločnostiam. Spoločnosť MindGek okrem porno stránok vlastní aj iné firmy. Zisk, ktorý Pornhub produkuje, spoločnosť nezverejňuje.

Podľa odhadov má len samotná stránka hodnotu jednej miliardy a ročný zisk sa odhaduje na 300 až 700 miliónov dolárov. Celkovo porno odvetvie podľa NBC News produkuje ročný zisk okolo 100 miliard ročne. 

Každá zo spoločností prevádzkujúcich porno stránky mala problémy s porušovaním autorských práv a kritici im vyčítajú, že so sprístupnením videí zadarmo zruinujú profesionálny porno priemysel.

„Je mi ľúto, ale neexistuje žiadna taká vec ako pornografická stránka zadarmo. Najväčšie a najobľúbenejšie stránky  vlastnia veľké korporácie (alebo jednoducho mimoriadne bohatí jednotlivci), ktorí sa snažia profitovať z ukradnutého materiálu chráneného autorskými právami iných ľudí a organizácií a zároveň propagujú pirátstvo vo všetkých online médiách. Takže jednoducho vedzte, že zakaždým, keď sa prihlásite na stránku, určite to bolí umelcov, ako som ja, ktorí tvrdo pracujú a platia z vlastnej kapsy, aby vytvorili originálny obsah pre vlastný web,“ povedala pornoherečka Siri pre Quoru.

Temná stránka Pornhub

Pornhub sa nevyhol ani škandálom, medzi najväčšie patria uverejňovanie videí nedobrovoľného sexu, pornografie alebo uverejňovanie sexuálnych videí bez súhlasu dotknutých osôb.

Pornhub má síce tím, ktorý vyhľadáva zakázané videá obsahujúce nedobrovoľný sex alebo detskú pornografiu, no napriek tomu sa v minulosti objavili pochybenia. Videá s pofidérnym obsahom je možné nahlásiť aj prostredníctvom online formulára, no nie vždy to funguje.

BBC zverejnilo prípad ženy, ktorá bola v 14-tich rokoch hromadne znásilnená a ohrozovaná nožom a videá z tohto činu sa objavili na Pornhub. Žena, vtedy ešte dievča, viackrát v priebehu šiestich mesiacov kontaktovala spoločnosť, no bezvýsledne. „Najhoršie boli tie videá, kde som bola v bezvedomí. Vidieť sa, ako ma napádajú, pritom nie som ani pri vedomí, bolo najhoršie,“ uviedla pre BBC.

Internet Watch Foundation zas podľa BBC objavila 118 prípadov sexuálneho zneužívania detí v rokoch 2017 – 2019.

Najnovšie sa na internete objavila petícia, ktorú podpísalo vyše milión ľudí, za zrušenie Pornhubu. Dôvodom má byť zneužívanie detí a žien vo videách, zároveň aj takýmto konaním podpora obchodu s ľuďmi. „Pornhub generuje milióny na reklame a na členstve, na webe s 42 miliardami návštev a 6 000 000 novými videami ročne. Pritom nemá žiaden systém na preverenie veku alebo súhlasu tých, čo v pornografickom obsahu vystupujú a z ktorého stránka profituje,“ píše sa v petícii.

Zdroje: Pornhub, Similarweb, XBIZ, Buzzit, the Cut, Observer, the Next Web, Quora, BBC, BBC, The Week, NBC News

Najnovšie video