Potraviny Yeme búrajú v skvelej vianočnej kampani zabehnuté stereotypy Slovákov

  • Martin Bajaník je grafický dizajnér, ktorý má prsty v mnohých výborných projektoch č kampaniach
  • Jeho grafickú prácu nájdeš v kaviarňach Foxford, v košickej Republike východu či v predajniach potravín Yeme
zdroj: YEME/Martin Bajaník
  • Martin Bajaník je grafický dizajnér, ktorý má prsty v mnohých výborných projektoch č kampaniach
  • Jeho grafickú prácu nájdeš v kaviarňach Foxford, v košickej Republike východu či v predajniach potravín Yeme

Presne tak, ako svet očakáva sviatočnú reklamu britského predajného reťazca John Lewis, či Bratislavčania vianočný stromček na Hlavnom námestí, tak viacerí z nás čakajú na to, s čím príde Yeme. Kreativitou nešetria len tie vianočné, ale za povšimnutie stojí celoročná komunikácia potravín.

zdroj: YEME/Martin Bajaník

Tohtoročná kampaň sa nesie v duchu hesla Menej je viac. „Keďže na Vianoce je zvykom veľa variť, ale aj jesť a často to hraničí s nezdravým prežieraním sa, snažíme sa v kampani ľuďom povedať, že ak si chcú dopriať čosi výnimočné, nech tak nerobia množstvom, ale skôr kvalitou,“ vysvetľuje pre Startitup zámer reklamy Martin Bajaník, známy slovenský grafický dizajnér, ktorý už niekoľko sezón stojí za vizuálom plnochutných potravín.

Zároveň vysvetľuje, že vtipne ladené slogany spolu s vianočnými vizuálmi postavil do kontrastu s typografiou písmen.

zdroj: YEME/Martin Bajaník

Tie sú upečené z lineckého pečiva, ktoré som vlastnoručne pripravil, upiekol, pocukroval a odfotil. Zvyknem pracovať sám, tentoraz mi však s pečením pomohla manželka Mirka,“ prezrádza Bajaník.

Žiadne „Chlast Christmas“

Na ohlasy je ešte podľa slov Martina Bajaníka skoro. Hoci je už kampaň v uliciach hlavného mesta rozmiestnená takmer týždeň, neexistuje snáď Bratislavčan, ktorý by sa nad vtipnými a pravdivými sloganmi nepozastavil. Ľuďom sa kampaň páči, je kreatívna, usmievavá a nesie pozitívny odkaz, ktorý je veľmi nadčasový a mal by ultimátne platiť na každé ďalšie vianočné sviatky. A pointou vlastne aj na veľkonočné.

Osobne som zvedavý na reakcie na headline: ‚Žiadne Chlast Christmas’, pretože v našej kultúre alkohol k sviatkom a oslavám patrí, no ja osobne si myslím, že vzťah Slovákov k alkoholu nie je zrovna najzdravší a snáď sa nám trocha podarí v tomto modelovať verejnú mienku,“ prezrádza mierne edukačný zámer svojej kampane autor.

zdroj: YEME/Martin Bajaník

Cieľovka je jasná. Všetci nadšenci zdravých a kvalitných potravín z tržnice alebo farmárskych dvorov pravidelne mieria na Miletičku alebo do Yeme. Každopádne sa skupina, ktorej je kampaň určená, nedá jednoznačne pomenovať. Podľa slov Martina Bajaníka ide skôr o motiváciu.

Stále nové Vianoce

Vianočné reklamy sú doslova krst ohňom. Každý už asi videl všetko a človek by povedal, že nič nové sa už vymyslieť nedá. Každá sezóna prináša pre dizajnérov a kreatívny priemysel závan sviežeho vetra a preto prestavujú Vianoce príležitosť vybúriť sa a ukázať svetu iný prístup. Priznáva to aj Bajaník.

zdroj: YEME/Martin Bajaník

Ja osobne sa snažím na Vianoce pozrieť vždy novými očami, ale je to náročné, lebo v princípe sú to ritualizované sviatky a ľudia od nich vyžadujú zvykové záležitosti akými sú rozprávky v televízii, stromček, večera, darčeky, ozdoby, koledy. Ťažko sa vymýšľa niečo nové, keď ľudia nič nové nechcú. Každý rok hľadám novú polohu,“ dodáva.

Kampane robí tak, aby to bavilo nielen odberateľa, ale aj jeho samého. Na otázku, ktorá kampaň sa mu robila najťažšie, odpovedá: „Najťažšie sa mi robí taká, ktorá nemá žiadneho ducha, dobrý produkt alebo šikovných ľudí, ktorí za ním stoja. Ale také sa snažím nerobiť,“ uzatvára.

Najnovšie video