Praha už nechce byť lacnou krčmou Európy. Opití turisti ničili centrum a strašili domácich

  • Praha je známa ako dovolenková destinácia pre milovníkov alkoholickej zábavy
  • Situácia bola taká vážna, že sa Pražania báli chodiť do centra. Vyhýbali sa mu oblúkom
  • Po pandémii sa vedenie Prahy rozhodlo zakročiť proti povesti lacného párty mesta
  • Namiesto toho chce, aby sa turisti orientovali na kultúru, pamiatky a gastronómiu
Praha
Praha, Pixabay/Ira Lee Nesbitt, Pixabay/Pexels
  • Praha je známa ako dovolenková destinácia pre milovníkov alkoholickej zábavy
  • Situácia bola taká vážna, že sa Pražania báli chodiť do centra. Vyhýbali sa mu oblúkom
  • Po pandémii sa vedenie Prahy rozhodlo zakročiť proti povesti lacného párty mesta
  • Namiesto toho chce, aby sa turisti orientovali na kultúru, pamiatky a gastronómiu

Pred pandémiou bola Praha známa ako metropola plná turistov prichádzajúcich za lacnou zábavou, prevažne alkoholom a drogami. Obyvatelia Prahy, ktorí bývali v bytovkách v centre mesta, sa sťažovali na prenájmy Airbnb, ktoré slúžili ako párty byty a turisti znepríjemňovali hlukom ostatným život. Ničím výnimočným nebol ani vandalizmus v centre mesta.

Postupne sa centrum mesta stalo územím, ktorému sa domáci vyhýbali oblúkom. Podľa reportáže magazínu iDNES.cz bolo samozrejmosťou stretnúť cudzinca, ktorý si Prahu pamätal podľa ceny alkoholu a nie na základe kultúrnych pamiatok. 

Stop lacnej pijatike

Z európskych metropol, do ktorých prúdia davy turistov, je Praha najlacnejšie mesto, ak ide o ceny alkoholu. Podľa portálu Numbeo, stojí polliter čapovaného piva v českom hlavnom meste 1,57 eur. 

zdroj: Numbeo.com

Navyše, podniky v snahe vyťažiť z tejto povesti čo najviac v minulosti organizovali bizarné akcie, ako napríklad tour de bar. V cene si mal vstupenku do klubov, pri vstupe nápoj a prvú hodinu si mohol vypiť všetko, čo si zvládol. 

Praha bola v roku 2019 podľa The Guardian piatym najnavštevovanejším mestom Európy. Situácia bola natoľko neúnosná, že v Prahe zriadili funkciu „nočný starosta“.

O nočný život v meste sa staral Jan Štern a jeho pracovnou náplňou bolo napríklad presvedčiť majiteľov klubov, aby nespolupracovali s organizátormi tour de bar akcií. 

„Je dôležité, aby sme sa nevzdali historického centra mesta, ktoré je naším najcennejším dedičstvom, a nenechali ho stať sa mŕtvym priestorom, ktoré je len zázemím pre nočný život a lacný typ cestovného ruchu,“ vyjadril sa prvý nočný starosta. 

Reklamná kampaň 

Cestovný ruch je pre Prahu dôležitý, avšak po pandémii ho vedenie mesta chcelo obnoviť citlivo, aby sa situácia nezopakovala. Magistrát mesta vytvoril online kampaň v spolupráci s firmou Prague City Tourism a spustili ju 12. októbra.

Podľa spravodajského webu ČT24 je cieľom nalákať turistov na kultúru a pamiatky a vyhnúť sa zmienkam o nočnom živote. 

„Budeme lákať zahraničných turistov počas jesene a zimy. Kampaň bude trvať do 31. decembra 2021 a bude cieliť na majetnejších turistov, ktorí prídu do Prahy za kultúrou, pamiatkami a gastronómiou a ideálne sa sem ešte vrátia,“ povedala zastupiteľka mestskej časti Praha 7, Hana Třeštíková. 

zdroj: Unsplash/William Zhang

V kampani budú využité fotografie a videá pražských umelcov, ktorí sa zapojili do propagácie mesta. Mesto tiež navrhlo nový dizajn suvenírov a vytvorilo publikácie. Súčasťou bude aj prepracovaná kampaň na sociálnych sieťach a aktualizované webové stránky. 

Českú republiku a pivo nie je možné od seba oddeliť, to si uvedomujú aj tvorcovia reklamy. Avšak namiesto propagácie lacného piva chcú upriamiť pozornosť na kvalitný a jedinečný nápoj, ktorý má v Česku dlhoročnú tradíciu.

Na juhu krajiny začali ponúkať pivo v kombinácií s ďalšími aktivitami a zážitkami, preto väčšina turistov nepokladá kraj za destináciu vhodnú na jednorazové vyhodenie si z kopýtka, píšu Lidovky.

Kontrola v meste

Technická správa komunikácií zas bude kontrolovať reklamu umiestnenú na verejných pozemkoch. Mesto chce bojovať s vizuálnym smogom a zbaviť sa nelegálne umiestnenej reklamy na mestských pozemkoch. 

Masový turizmus v Prahe priťahoval aj množstvo podvodníkov, ktorí sa snažili okradnúť naivných turistov všetkými možnými spôsobmi.

S pascami na turistov a zmenárňami, ktoré ponúkajú nevýhodné kurzy, bojuje zoskupenie Honest Guide, ktoré upozorňuje na nutnosť zaviesť v metropole regulácie.

Zdroje: iDNES.cz, The Guardian, Lidovky.cz, ČT24

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie