Právnici sú extrémne drahí. Slovenský startup Trama prináša revolúciu do sveta práva (ROZHOVOR)

  • Logo či názov firmy vytvára prvý kontakt ľudí s identitou spoločnosti a veľa o nej prezrádza
  • Netreba však pritom zabúdať ani na ich samotnú ochranu, aby neboli zneužité niekým iným
  • Vhodným riešením je ochrana značky v podobe registrovanej ochrannej známky
tramafinal
Trama
  • Logo či názov firmy vytvára prvý kontakt ľudí s identitou spoločnosti a veľa o nej prezrádza
  • Netreba však pritom zabúdať ani na ich samotnú ochranu, aby neboli zneužité niekým iným
  • Vhodným riešením je ochrana značky v podobe registrovanej ochrannej známky

Právne odvetvie nevyužíva naplno potenciál, ktorý im technológia dáva. Tak, ako sa robilo právo pred 100 rokmi, robí sa aj dnes, myslí si Igor Demčák, ktorý sa právne odvetvie rozhodol revolucionalizovať.

Založil startup – Trama, ktorý sa venuje registrácii ochranných známok. Identita je pre všetky typy firiem veľmi dôležitá. Mnohé názvy či logá však čelia kopírovaniu či pokusom o krádež. Práve preto by ochranná známka mala byť samozrejmosťou.

„Naším cieľom je uľahčiť tento veľakrát komplikovaný proces natoľko, aby mohli všetky firmy efektívne chrániť svoju značku a duševné vlastníctvo,“ hovorí Igor Demčák, zakladateľ spoločnosti Trama.

Igor Demčák sa ochrane duševného vlastníctva venuje už niekoľko rokov. „Ako advokát v tradičnej advokátskej kancelárii som videl nedostatky dostupných riešení, čo ma inšpirovalo priniesť pozitívnu zmenu,“ hovorí.

zdroj: Trama - Igor Demčák sa na právnickej scéne pohybuje už niekoľko rokov. Videl tam však nedostatky a založil startup - Trama, ktorý sa venuje registrácii ochranných značiek.

 

Prvý prototyp vytvorili ešte pred troma rokmi. Potom ho predstavili spoločnostiam, ako je Sparring a technologická spoločnosť Vacuumlabs, ktoré dnes patria medzi ich hlavných partnerov a zároveň investorov.

„Od tohto momentu sme vyvíjali komplexné riešenie. Rebrandovali sme  Tramu a začali sme sa oveľa rýchlejšie škálovať. V súčasnosti sme vo všetkých veľkých jurisdikciách a krajinách v rámci Európskej únie, Veľkej Británie, Spojených štátov Amerických, Austrálie a Kanady. Pôsobíme aj vo Švajčiarsku, Číne aj na Novom Zélande,“ ozrejmuje.

  • Ako Demčák mení právnicky svet 
  • Prečo je právnické odvetvie stále za „opicami“
  • Ako sa Trame darí vyvíjať nástroj na báze umelej inteligencie
  • Vďaka čomu sa stane legal-svet dostupnejší

Patríte medzi top 10 poskytovateľov ochranných známok v Európe, zakladáte si najmä na ústretovosti a jednoduchosti. Aká je vízia firmy, čo sa v tomto segmente snažíte zmeniť?

Chceme, aby registrácia ochrannej známky na konci dňa bola samozrejmá a jednoduchá ako registrácia domény. Zároveň, aby registrácia ochrannej známky a ochrana značky bola súčasťou každého začínajúceho biznisu.

Myslím si, že takto bude vyzerať budúcnosť. Vízia je šíriť osvetu o potrebe ochrany svojho duševného vlastníctva a popritom približovať viac tieto možnosti aj menším a stredným podnikateľom, ktorí dnes túto možnosť nemajú, alebo o nej nevedia.

Svoje produktové portfólio sústreďujete práve na neobsadené miesta – niche. Prečo ste sa rozhodli práve pre takýto podnikateľský segment?

Chytil som sa príležitosti, videl som dopyt po týchto službách, tak som ich začal rozvíjať. Napriek tomu, že je to právny produkt, pri ktorom často narážame na reguláciu, advokátska kancelária alebo právna firma pôsobí len na jednom domácom trhu, ale pri ochranných známkach umožňuje pôsobiť celosvetovo. Je však málo firiem, ktoré na to majú vytvorenú infraštruktúru.

Ako ste na tom s klientmi v súčasnosti?

Odvtedy, čo Trama vznikla, sme registrovali vyše 2 000 ochranných známok. Minulý rok bol však o dosť slabší. Boli sme len na začiatku a zisťovali sme, čo bude fungovať a ktorou cestou sa chceme vybrať.

Začiatkom roka sme registrovali mesačne okolo 50 známok, neskôr 100. Momentálne cielime k 350 až 400 známkam mesačne. V októbri sme registrovali dokonca 280 známok. Cieľ, ktorý chceme splniť do konca tohto roka, je registrovať 500 známok mesačne.

Efektívny marketing tvorí podstatu firmy. Čo všetko robíte preto, aby ste získali nových klientov, oslovujete ich priamo?

My bojujeme s viacerými problémami. Jeden z nich je, že firmy, o ktorých vieme my, zákazníci aj konkurencia, že by si mali chrániť svoju značku, tak si to samotné neraz neuvedomujú a registráciu odkladajú na posledný možný moment, keď už nastanú problémy.

Marketingové ťahy, že sa im ozveme na priamo, sa u nás nevyplatili. Vtedy ich musíme veľmi usilovne presviedčať. Preto sa viac sústreďujeme na ľudí, ktorí už sú v procese a chcú si svoju značku zaregistrovať.

zdroj: Trama - Cieľ, ktorý chceme splniť do konca tohto roka, je registrovať 500 známok mesačne, hovorí Demčák.

Konkurencie je v tomto segmente veľa, ale na rôznych úrovniach – či sú to už IP advokátske kancelárie, ktoré robia niečo podobné ako vy, ale na národných trhoch, alebo potom sú tu aj crossborderi, ktorí to robia globálne, takých je však oveľa menej. V čom oproti nim máte navrch?

Od konkurencie nás odlišuje unikátne prepojenie medzi právnikmi a technológmi. Zatiaľ som u konkurencie nevidel, že by to prepojenie bolo také úzke ako u nás.

Tím máme vyskladaný z právnikov, ktorí študovali na prestížnych univerzitách a zároveň máme support z Vacuumlabsu – developerov a programátorov. Rovnako aj zo Sparringu a Verdikta.

Nechýba ani silný marketing a biznisový tím. Takéto prepojenie je v právnom svete unikátne.

Partnerské spolupráce s veľkými hráčmi

Za každým startupom stojí zväčša výnimočná myšlienka a ešte výnimočnejší tím, ktorý chce túto myšlienku premeniť na medzinárodný úspech.

Jedným z takých je aj Sparring – hlavný partner a investor spoločnosti Trama, ktorý bol od začiatku založený na tom, že ho bytostne zaujímajú výzvy, ktoré svet startupov prináša.

„Cieľom celého nášho tímu je v čo najväčšej miere pomôcť startupom tieto výzvy zvládnuť a uľahčiť. S rastom našich klientov rastieme aj my. Túto oblasť trhu čaká ešte veľká expanzia, preto sa o rast Sparringu neobávam.

Verím, že naša vedomá orientácia na tech digitálne spoločnosti a náš transparentný prístup, vďaka ktorému vieme poskytnúť startupom spoľahlivú a odbornú pomoc, nás bude aj naďalej posúvať vpred, približuje Marek Križka, CEO Sparring

Poskytovateľ právnych a strategických služieb má na svojom konte skutočne zaujímavých klientov – Daylight je prvá LGBT+ banka na svete, Kickresume je zas inovatívny nástroj na tvorbu životopisov. 

„Z globálneho úspechu Daylight, Kickresume, ale aj mnohých ďalších sa, samozrejme, veľmi tešíme. Pre nás je však každý klient výnimočný a vzhľadom na naše zameranie nás vyhľadáva veľa digitálnych spoločností s globálnymi ambíciami. Pravdupovediac, potreby menších či väčších firiem sú vo svojej podstate veľmi podobné – potrebujú spoľahlivých „tech savvy“ právneho partnera, ozrejmuje Marek Križka, CEO Sparring

K partnerom Tramy patrí aj Verdikto – právnická poradňa, ktorá svoje služby ponúka za jednotnú cenu 199 Kč (6 eur). V bežnom živote by sa mal každý človek zamýšľať nad využívaním právnej poradne kedykoľvek, keď stojíte pred nejakou životnou situáciou, s ktorou si neviete rady a potrebujete rýchlu radu. Keď vám sused robí problémy. Keď ste niekomu požičali peniaze a nechce vám ich vrátiť. Keď vám neuznajú reklamáciu. Keď dostanete zmluvu a neviete, čo niektorý odsek znamená,“ hovorí Milan Dang, CEO Verdikto.

V Trame vyvíjate aj unikátny nástroj na báze umelej inteligencie. Čo bude robiť ?

Špeciálny AI nástroj má pomôcť našim právnym expertom rýchlejšie a presnejšie overovať ochranné známky. Budúcnosť je v umelej inteligencii, a to aj jej využitie v právnom odvetví. Dnes som ale u nikoho nevidel nejaké zásadnejšie úspechy, ale určite k tomu smerujeme viacerí.

AI sme vyvinuli v záujme spolupráce s webhostingovými spoločnosťami, kde to práve malo fungovať tak, že si človek len zadá nejaký názov a program mu automaticky overí, či to je alebo nie je registrovateľné, podobne, ako si vyhľadáte doménu, ale nebolo to ešte 100 %.

Zatiaľ to používame len interne a zbierame dáta, aby sme to vedeli vylepšiť tak, aby to bolo 100 %. Lebo konkrétne pri ochranných známkach takýto tool, ktorý by fungoval hoci len na 90 %, je neúčinný a nepomôže vám.

Ultimátny cieľ je teda mať k dispozícii umelú inteligenciu, ktorej, keď poviete, čo chcete registrovať, tak vám automaticky povie, či to je registrovateľné. Máte aj nejaký plán, kedy to bude reálne?

To zatiaľ nie. Reálne to je už dnes, no pozeráme sa na to aj z biznisového hľadiska a dnes niečo také vyvinúť je naozaj veľmi náročné. Potrebujete k tomu obrovské množstvo dát aj z úradov – inštitúcií, ktoré je pomerne ťažké získať a nie to učesať, aby to bolo použiteľné. Zároveň na to potrebujete široký tím ľudí.

Z môjho laického pohľadu by ste sa museli extrémne naškálovať, aby umelá inteligencia dávala väčší zmysel ako ľudia. Či sa mýlim?

To je pravda. Práve preto to dnes nie je naša priorita. Zároveň si myslím, že takto bude budúcnosť vyzerať. Neviem si bez toho predstaviť budúcnosť a nemyslím si, že je nemožné  vytvoriť to.

Aj dnes už vidíme náznaky toho, že sa to dá. Existujú spoločnosti, ktoré sa tomu historicky venovali, ale dnes už začínajú byť obsoletné. Majú dáta a pracujú na podobných veciach ako my, ale nefunguje to.

My si však myslíme, že by sme boli schopní to spraviť lepšie. A, hlavne, keď tomu vymyslíte dobrý biznis plán, tak to môže zmeniť celú propozíciu a nebude to musieť byť len o registrácii ochranných známok.

Otvorí nám to vertikály a tento softvér budeme môcť predávať advokátskym kanceláriám alebo iným spoločnostiam – krabicové be to be riešenie. Má to viacero hľadísk, a preto je náš cieľ v súčasnosti sledovať trh a agendu s ochrannými známkami a zbierať kvalitné dáta.

Aký je však celkový priestor využívania technológií v práve?

Tak, ako sa robilo právo pred 100 rokmi, robí sa aj dodnes. Advokátske kancelárie nevyužívajú naplno potenciál, ktorý im technológia dáva. Veľa vecí sa robia manuálne.

Majú však obrovský potenciál v automatizácii či už procesov – tvorby dokumentov, rôznych workflowov, toolov či riadenia času. Vidíme aj v zahraničí, že sú na to vyvinuté rôzne celkom solídne nástroje.

Koncom októbra ste spustili portál Trademark Academy v anglickom jazyku. Čomu sa tento projekt bude venovať?

Trademark Academy má šíriť povedomie o dôležitosti duševného vlastníctva a ochrane známok. Má to byť platforma, kde nájdete všetko o ochranných známkach – rôzne návody, články a podobne. Má to slúžiť ako prvý kontakt, ak sa chce niekto zoznámiť, zorientovať v tejto problematike.

Napriek tomu, že sa to nazýva akadémia, bude to všetko zadarmo. Nebojíte sa však, že prídete o zákazníkov, keď dáte niečo zadarmo?

Rovnako vznikla aj Trama, a to blogom – ako si zaregistrovať ochrannú známku. Napriek tomu, že tam bol presný popis, ľudia sa začali ozývať a uvedomovali si, že táto služba má pridanú hodnotu.

Myslíme si, že právny open-source má v spoločnosti svoje miesto podobne ako je to v IT oblasti. Cieľom je pomôcť aj začínajúcim podnikateľom v období, kedy si platené služby ešte nemôžu dovoliť.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie