Pre krízu s nedostatkom čipov si nekúpiš Playstation, ale čoskoro možno ani autá

  • Zmeny vo výbave sa kvôli nedostatku čipov týkajú najmä modelu Peugeot 308
  • Na Slovensku sa vyrába len jeho menší súrodenec v podobe modelu 208, výroba však už stála aj pri Trnave
  • Výpadky v kľúčovom priemysle na Slovensku môžu pokračovať celý rok 2021
peugeot thumb
Peugeot.com
  • Zmeny vo výbave sa kvôli nedostatku čipov týkajú najmä modelu Peugeot 308
  • Na Slovensku sa vyrába len jeho menší súrodenec v podobe modelu 208, výroba však už stála aj pri Trnave
  • Výpadky v kľúčovom priemysle na Slovensku môžu pokračovať celý rok 2021

Priemysel zažíva zažíva takmer presne po roku ďalšiu tvrdú ranu. Kým v marci 2020 sa mnohé továrne zastavili kvôli celosvetovej pandémii nového koronavírusu, kedy štáty zaviedli plošné lockdowny a kľúčoví pracovníci na linkách jednoducho nechodili do práce, od začiatku roka 2021 počúvame o globálnom nedostatku čipov. 

Obe krízy spolu do určitej miery súvisia. Vlani toiž celý svet zostal doma, preto sa mohutne zvýšila chuť po herných konzolách, počítačoch a grafických kartách. Len dopyt po segmente PC sa vlani zvýšil o 13 % a tento rok to má byť ďalších 18 %, uvádza Nikkei Asia

No a pokiaľ by si mal záujem kúpiť si napríklad hernú konzolu Playstation 5 či Xbox Series X z minulého roka, pravdepodobne v slovenských e-shopoch stále neuspeješ. Podľa Bloomberg.com by problémy a sklzy v objednávkach mohli pretrvávať ešte niekoľko kvartálov, prípadne sa dokonca prehupnúť do roka 2022.

Týka sa to počítačov, ale aj smartfónov a automobilov

Výrobcovia čipov skrátka nestíhajú a okrem grafických kariet môžu meškať aj tohtoročné iPhony. Dodávky mikročipov však chodia neskoro aj výrobcom automobilov. 

Analytická firma IHS Markit dokonca odhaduje, že výpadok v prvom pol roku 2021 naruší výrobu 2,3 milióna automobilov po celom svete. Problémom pre automobilky navyše bol aj marcový požiar v továrni Renesas Electronics Corporation na severovýchode Japonska, ktorá má dodávať až 30 % mikročipov pre automotive segment po celom svete. Vyrovnanie dodávok s pôvodnými plánmi môže trvať až 100 dní. 

Peugeot prechádza na plán B. Autá budú opäť menej moderné

Automobilka Stellantis, ktorú poznáš možno skôr pod starším názvom PSA, už musí reagovať a brániť sa pred úplným výpadkom výroby. 

Jej predstavitelia potvrdili, že malý a populárny hatchback Peugeot 308 už nebude dostávať moderný digitálny „virtual cockpit“, ale pred vodiča sa vrátia klasické analógové ukazovatele rýchlosti, otáčok motora a stavu paliva v nádrži. 

zdroj: Peugeot.com

„Je to šikovný a agilný spôsob, ako prekonať skutočnú prekážku pre výrobu áut, kým kríza okolo čipov neskončí,“ uviedol hovorca Stellantisu.

Výroba Peugeotu 308 už musela byť zastavená vo francúzskej továrni Sochaux. Zmeny vo výrobe sa začnú diať od mája. Zákazníci zatiaľ môžu počítať aspoň so 400-eurovou zľavou, no na čoraz populárnejší prvok výbavy budú musieť zabudnúť počas celej životnosti vozidla.  

Peugeot vyrába aj na Slovensku, vo svojej továrni pri Trnave. V tej produkujú lacnejší model 208, ktorý však Peugeot i-Cockpit 3D môže mať tiež, výroba tam teda na niekoľko dní stála už v marci. 

Nie len Peugeot a nie len digitálne prístrojovky

Je však jasné, že v moderných automobiloch už podobné čipy nájdeš aj inde, ako len pred sedadlom vodiča. Peugeot 308 je ešte pomerne starý model, ktorý virtuálnu prístrojovku získal až v jednom z faceliftov minulý rok, pripomína Autoforum.cz

Veľmi skoro by na trh mala prísť nová generácia 308-čky, pri ktorej sa pravdepodobne s analógovými ukazovateľmi vôbec nepočítalo, takže ak by výpadok pokračoval, výroba by sa nemohla vôbec spustiť.

zdroj: Peugeot.com

Samotný Stellantis vznikol v roku 2021 spojením koncernu PSA (Peugeot-Citroën a Opel) spolu s konkurenčným Fiat-Chrysler, takže dnes zahŕňa priblližne 15 značiek vrátane Alfy Romeo, Dodge, Jeep či Maseratti. 

V USA sa už výpadok dotkol piatich tovární vyrábajúcich megapopulárny pickup Dodge RAM 1500 či Jeepov Compass a Cherokee, informuje Industry Week. 

Na Slovensku už minimálne jeden deň stála výroba v závode Kia pri Žiline, informuje Pravda. „Sme si vedomí možného prerušenia dodávok polovodičov pre automobilovú výrobu. Situáciu pozorne sledujeme, s našimi dodávateľmi sme v kontakte, spolupracujeme, cieľom je udržať stabilnú výrobu,“ informoval ju hovorca závodu Tomáš Potoček.

„Nedostatok polovodičov sa dotýka aj niektorých modelov vyrábaných v bratislavskom závode,“ informovala denník hovorkyňa slovenského Volkswagenu. V najnovšej továrni Jaguar Land Rover zatiaľ problémy nemali. 

Zdroje: Asia.Nikkei.com, Bloomberg.com, Reuters, Autoforum.cz, Pravda.sk

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech