Prečo by si sa nemal obťažovať s vytváraním mobilnej appky?

Ľudovít Nastišin, Sketcher.sk / 15. februára 2016 / Business

Toto sú lekcie, ktoré som sa naučil za rok strávený tvorbou a vylepšovaním našej mobilnej appky. A long time ago, in a galaxy not so far away, … existovalo niečo čo sa volalo Birdly Mobile. Bola to mobilná appka.

Appka robila niečo naozaj cool: stačilo si odfotiť bloček a ťuknúť na tlačidlo na export všetkých dát do pekného Excelovského reportu výdavkov. Dokonca sa dali spárovať aj výdaje s udalosťami v kalendári. V tom čase to bola inovatívna myšlienka, tisíce ľudí by to skúsili.

No čo sa stalo onedlho bolo pre tvorcov Birdly mobile trošku zvláštne: ľudia mali možnosť získať viac času len tým, že to používajú až na to, že to nepoužívali. Zabudli na to. A tu sú otázky na ktoré sme sa pýtali sami seba:

birdly

foto: birdlymobileapp.com

Prinášala appka pridanú hodnotu?

Áno. Ľudia používajúci našu appku ušetrili v priemere 4 hodiny času za mesiac, no v celej rovnici to veľa neznamenalo.

Najprv sme si mysleli, že to bol produktový problém a začali sme pridávať cool funkcie. Ani tak to nefungovalo a ľudia na to stále zabúdali. Umožnili sme im posúvať do appky aj digitálne doklady, aby nemuseli byť každý mesiac zahltení výdavkami. A nič.

julia

foto: advanceprotech.com

 

Mohli sa do nej zamilovať?

Len používatelia by mohli povedať, či bola appka „lovable“, no urobili sme čo sme mohli. Mali sme maskota, Billa, ktorý sprevádzal ľudí celým procesom. Skutočne sme sa sústredili pri tvorbe UI. Bolo to niečo odlišné a viac rafinované ako u akejkoľvek inej expense appky.

Bolo to intuitívne?

Zozačiatku až tak nie. Takže sme testoval a pridávali onboarding, tool tips, funkciu podpory takže ľudia mohli chatovať priamo s nami, no vo všeobecnosti bola appka celkom ľahká na používanie: len sfotiť a hneď to máš v exceli.

Už sa o to pokúšali iní milión krát?

Nie. Bola len malá konkurencia, čo robila podobnú appku, no pravdepodobne to nerobili ani tak dobre ako my. Až na zopár výnimiek, ostatné boli neohrabané a komplikované.

A stále nikto nechcel našu appku… „Možno sme sa sami seba nepýtali tie správne otázky? Takže sme začali rozmýšľať inak a objavil sa nový set otázok.“

app

foto: swankystacoshop.com

Poskytovalo to dosť pridanej hodnoty na to aby to mal niekto v telefóne?

Toto bolo trošku ťažšie si uvedomiť, no odpoveď je nie.

Podľa mesačnej periodicity to ľudia otvárali asi len raz mesačne. A čo sa stane s appkou ktorú nepužívate? Zabudnete na ňu.

Prečo sú tie najpoužívanejšie appky také populárne? Sú veľmi kontextuálne a naplno využívajú výhody hlavných funkcií telefónov ako geolokácia, fotoaparát alebo len hlas a zvuk. Navyše sú navrhnuté tak, aby sa používali často a v menších dávkach. Koľko krát ste už dnes otvorili napr. Messenger?

My sme do žiadnej z týchto kategórií nezapadali a nevyužívali sme ten správny kontext. Spočítané, podčiarknuté, nemali sme šancu.

screen

foto: apptentive.com

Mohla sa k tomu naša cieľovka dostať jednoducho?

Nie. Zameriavali sme sa na malé podniky  a domysleli sme si, ze CFO a manažéri by len ťažko prinútili každého vo firme aby si to stiahol. Appka by im zaberala miesto v telefóne a boli sme len na mobile, čo nie je úplne ideálne vzhľadom na to, že išlo o výdavkový softvér.

Takže si odpovedzme na poslednú otázku!

Stálo to za tú námahu?

Nie, nestálo. Strávili sme strašne veľa času updateovaním našej appky aby sedela s najnovšími verziami OS od Apple a Google, odstraňovaním bugov, tvorbou nových funkcií, uisťovaním sa o správnosti UI a dobre integrácií, vysvetľovaním pre CFO ako by to mohli využívať a stiahnuť ….

A áno, stálo. Urobili sme množstvo chýb a poučili sa z nich. Prišli sme na to, že keď máte správne odpovede na zlé otázky, je to cesta do pekla. Začnite sa sami seba pýtať: pochopili si správne o čo tu ide?

“Creating a mobile app? It’s a trap”Admiral Akbar

sketcher_banner

Zdroj: sketcher.sk, zdroj titulnej fotografie: apptentive.com

Pridať komentár (0)