[ZmUPované] Mexico City otočil za 24 hodín. Za jedno fotenie môžeš dostať aj 50 000 eur.

[Podcast s Romčom] V kryptomenách je už 500 miliárd dolárov. Cez koronu narástli o šialených 40 percent

[Diskusný Klub] Jakub Ptačin: Odrbávať na Slovensku už nemôže byť jednoduchšie

Prečo majú rovnaké potraviny na Slovensku horšiu kvalitu ako v Rakúsku?

  • Laboratórne testy ukázali, že takmer polovica testovaných výrobkov nadnárodných spoločností mala na Slovensku nižšiu kvalitu ako v Rakúsku.
collage
twitter/Tesco Clitheroe / commons.wikimedia.org
  • Laboratórne testy ukázali, že takmer polovica testovaných výrobkov nadnárodných spoločností mala na Slovensku nižšiu kvalitu ako v Rakúsku.

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV) sa v spolupráci so Štátnou veterinárnou a potravinovou správou SR oficiálne pozrelo na niečo, čo mnohí tušili pravdepodobne už od otvorenia hraníc.

V rámci výskumu porovnávali kvalitu výrobkov, ktoré sa predávali pod rovnakým názvom a značkou kvality v oboch krajinách. Konkrétne odobrali vzorky 22 produktov z maloobchodov v Bratislave, Kitsee a Hainburgu.„Až u polovice výrobkov sme našli výrazné rozdiely značne ovplyvňujúce ich kvalitu. To všetko v neprospech medzinárodných produktov predávaných na Slovensku,“ vyjadrila sa pre SITA ministerka MPRV Gabriela Matečná.

foto: Twitter/Tesco Clitheroe

Zle v testoch dopadli najmä sladené nápoje. Tie na Slovensku obsahovali viac sladidiel a konzervantov ako ich Rakúske ekvivalenty. Okrem toho našli aj rozdiel vo vlhkosti korenín, nižšiu gramáž a intenzitu vône čajov a menší podiel mäsa v mäsových výrobkoch.

„Spotrebiteľ má právo na rovnakú kvality tej istej značky bez ohľadu na krajiny pôvodu alebo krajiny nákupu. Argument, že spotrebitelia uprednostňujú rôzne regionálne chute, neobstojí. Slovenský spotrebiteľ určite neočakáva umelé sladidlá a farbivá, viac éčok alebo menší podiel mäsa ako ten rakúsky… Vyzývam všetkých nadnárodných výrobcov potravín, aby v rámci spoločného európskeho trhu prestali vyrábať dve triedy spotrebiteľov. Značka má byť zárukou tej istej kvality, ak to tak nie je, treba sa zamyslieť nad jej dôveryhodnosťou,“ povedala pre SITA ministerka Matečná.

foto: commons.wikimedia.org

Tento fenomén ale nie je nič nezvyčajné. Keď sa spoločnosť rozhodne expandovať do inej krajiny, často pozmení zloženie, aby sa prispôsobila cenovým požiadavkám trhu.

Nemôžeme spoločnostiam prikazovať čo majú predávať len preto, že v inej krajine predávajú niečo podobné.  Korporácie u nás nepredávajú to, čo predávajú, len preto, že sme Slováci. Predávajú to preto, lebo to ľudia kupujú.

Máme v tomto prípade niekoľko možností. Buď prísť s kvalitnejšou alternatívou, ktorú si ľudia kúpia namiesto nekvalitného produktu. Alebo sa snažiť robiť osvetu a presvedčiť čo najviac ľudí, aby daný produkt nekupovali. Alebo sa jednoducho nestarať do toho, čo druhí ľudia nakupujú a kúpiť si niečo iné.

Naposledy keď som bol v obchode, bolo tam určite viac ako 22 produktov, takže by to nemal byť problém. Nezabíjajme čas rozhorčovaním sa nad tým, že sused má krajší trávnik. Pokosme ten svoj.

Najnovšie video

Najnovší podcast

[Podcast s Romčom] V kryptomenách je už 500 miliárd dolárov. Cez koronu narástli o šialených 40 percent

Najnovšie