Pred rokom vyzbierali tvorcovia Žurnálu cez crowdfunding 10.000 eur. Až potom začala tvrdá práca

  • Keď tím stojaci za The Žurnálom vyzbieral pred rokom cez crowdfundingovú kampaň na HitHit-e viac ako päťnásobok ich pôvodnej čiastky, zdalo sa, že najťažšiu časť majú za sebou. Opak bol však pravdou. O tom, aké výzvy čakajú na projekty úspešné na crowdfundingu, nám niečo prezradil zakladateľ The Žurnálu Ivan Zaťko.
  • Keď tím stojaci za The Žurnálom vyzbieral pred rokom cez crowdfundingovú kampaň na HitHit-e viac ako päťnásobok ich pôvodnej čiastky, zdalo sa, že najťažšiu časť majú za sebou. Opak bol však pravdou. O tom, aké výzvy čakajú na projekty úspešné na crowdfundingu, nám niečo prezradil zakladateľ The Žurnálu Ivan Zaťko.

Napriek tomu, že sme si boli vedomí faktu, že zo všetkých crowdfundingových kampaní uspeje menej ako tretina, nás desili skôr ďalšie čísla – len 35 percentám kampaní sa podarí dodať odmeny na čas a každá desiata kampaň odmeny nedodá vôbec. My sme si totižto stanovili doručenie odmien, Žurnálov, do jedného mesiaca. Viac by nám nedávalo zmysel – kampaň končila koncom októbra 2017 a nikto nechce dostať diár až po novom roku.

To, čo sa zdalo zo začiatku ako dobrý nápad, sa nakoniec ukázalo ako nočná mora. Zdržanie vo výrobe znamenalo, že sme si museli výrobu odmakať priamo my na výrobnej linke. A to, že sme chceli ušetriť na poštovnom a všetko posielať sami, spôsobilo, že sme baleniu venovali nejednu prebdenú noc – a to nie len my ale aj moji svokrovci :D A keď sme konečne prišli s plne naloženým autom na poštu do Tvrdošína, omylom sme tam spôsobili kolaps – takú hromadnú zásielku tam totiž ešte nikto neposielal a neboli na to vôbec pripravení :)

Najväčšou výzvou bola pre nás aj tak komunikácia s výrobocom Žurnálov. Bol to pán zo starej školy. Na emaily niekedy pár dní neodpovedal, telefóny nezdvíhal a my sme tam merali cestu úplne zbytočne. Nefungovala medzi nami dôležitá chémia. A my sme vedeli, že do ďalšej verzie potrebujeme hľadať úplne nového výrobcu.

Zobraziť celú galériu (4)
zdroj: The Žurnál

Keďže Žurnál je jediný slovenský diár s polomäkkou väzbou a okrúhlymi rohmi, ktoré sú najnáročnejšie na výrobu, nájsť výrobcu ďalšej verzie bolo takmer nemožné. Po tridsiatke odmietnutí sme konečne našli niekoho, kto sa na celú vec pozeral ako na výrobnú výzvu. Privreli sme oči nad faktom, že budeme jeho zďaleka najväčší zákazník a dali sme mu šancu.

A oplatilo sa. Nie len, že sa vyriešili naše komunikačné problémy, ale vďaka nemu sme odstránili aj našu Achillovu pätu – odtŕhavajúcu sa gumičku. Viac ako tisícku Žurnálov sme predali na polroku ako nič a konečne sme nemali ani jednu reklamáciu. Nový výrobca nám dodal vietor do plachiet.

Zobraziť celú galériu (4)
zdroj: The Žurnál

My sme sa mohli zamerať na ďalšiu výzvu – ako spraviť z jedného produktu celú produktovú radu. To je vec, na ktorej väčšina produktových startupov zlyháva. Vedia prísť s prvotným nápadom, ale ďalej ho nerozvíjajú.

 Veľa našich kamarátov chcelo farebnú verziu. Alebo iný obal. Kým zo začiatku sa nám to zdalo ako dobrý nápad, po hĺbkovom testovaní sme zistili, čo naši zákazníci naozaj chcú. A to nebolo viac farieb alebo viac citátov. Práve naopak. Pýtali si ročnú verziu, verziu bez dátumov alebo bez riadkov. Dva mesiace sme prototypovali. Spravili sme ďalšie testovanie, kde sme si zisťovali ich ochotu platiť a tiež ich vzťah k našim prílohám.

A rozhodli sme sa z jedného produktu spraviť štyri. K polročnému Žurnálu pribudol jeho nedatovaný brat. Riešime tak všetkých zákazníkov, ktorí si nestihnú kúpiť datovanú verziu a potom musia čakať na ďalší polrok. Pridali sme tiež Ročník s dvojnásobným obsahom, ale veľkosťou akurát do kabelky. A doplnili sme to ultra veľkým bodkovaným Nápadníkom na poznámky.

K tomu všetkému sme vymysleli vhodné doplnky. Držiak na pero. Kultovú československú versatilku s gumou. Päťbalenie poznámok. Žurnálovú tašku. Alebo Žurnálový hrnček. Samých nás prekvapilo, ako veľmi sa tým zvýšila hodnota objednávky. Skoro nik si nekupuje len jeden produkt. Buď si ľudia kúpia Žurnálov viac alebo si k nim dokúpia niektorý z doplnkov.

Zobraziť celú galériu (4)
zdroj: The Žurnál

Vianoce sa ešte len blížia, takže hlavná diárová sezóna sa ešte len začína, ale nám sa už teraz podarilo skoro odoslať prvých 500 objednávok v darčekovej krabici. Ak to chceš stihnúť, ponáhľaj sa – na sklade máme ešte všetky položky. Ako býva pri Žurnáli zvykom, dotlač nerobíme (nestihli by sme).

Žurnál si môžeš kúpiť buď na našom webe https://shop.thezurnal.sk/ alebo v kníhkupectvách Martinus (bez doplnkov a krabice).

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá