Prerušovaný pôst nie je mýtus. Tu je dôvod, pre ktorý by si ho mal na 24 hodín vyskúšať aj ty

  • O prerušovanom pôste si už určite počul
  • Má množstvo výhod, kvôli ktorým sa ho určite oplatí vyskúšať
  • Dokáže ti ale pomôcť už za jediný deň?
Untitled design-7
Pexels/Ron Lach | Pexels/Anna Shvets
  • O prerušovanom pôste si už určite počul
  • Má množstvo výhod, kvôli ktorým sa ho určite oplatí vyskúšať
  • Dokáže ti ale pomôcť už za jediný deň?

Pôst si ešte aj dnes množstvo ľudí spája s vierou a s veľkonočným alebo predvianočným obdobím. Prerušovaný pôst je ale niečo úplne iné a v posledných rokoch ide o neprehliadnuteľný trend, ktorý využívajú ľudia po celom svete. 

V čom spočíva jeho tajomstvo?

Prerušovaný pôst sa mnohým ľuďom osvedčil v prípade, ak sa snažili o stratu hmotnosti. Pomáha dokonca aj tým, ktorým sa nadbytočné kilogramy zhodiť dlhodobo nedarilo. Vedci ale poukazujú na to, že prerušovaný pôst má ďaleko viac výhod. 

Podľa vedcov môže znižovať symptómy psoriázy, pomáha predchádzať infekciám či znižovať riziko vzniku niektorých druhov rakoviny, informuje portál IFL Science.

Ako prerušovaný pôst funguje?

Funguje na princípe spaľovania tukov zo zásob. Ak totiž človek počas dňa prijíma viac kalórií, ako dokáže spáliť, zvyšné sa uložia do tukových zásob. Tie telo začne čerpať, až keď sa dostáva do fázy pôstu, čiže ak strávilo všetko prijaté jedlo.

Keďže veľa ľudí je konštantne počas celého dňa, napríklad od ôsmej hodiny ráno do ôsmej večer, telo sa k čerpaniu zo zásob dostane až počas spánku. 

Ak sa tiež najeme tesne pred spaním, telo bude mať najskôr prácu s trávením už prijatej potravy a k tukovej zásobe sa dostane iba na pár hodín, ak vôbec.

Preto je metóda prerušovaného pôstu vhodná najmä pre ľudí, ktorí sa nechcú obmedzovať v tom, aké jedlo či porcie zjedia. Dôležité si je ustrážiť iba čas.

zdroj: Pexels/Karolina Grabowska

Ako prerušovaný pôst praktizovať?

Možností je hneď viacero, popísal ich aj portál BBC. K najobľúbenejším a najviac využívaným patrí metóda 16:8. Spočíva v tom, že človek si prísne sleduje čas, kedy bude jesť . Tento plán potom dodržiava každý deň. 

Počas 24 hodín si teda stačí vybrať iba 8 hodín, kedy budeš prijímať kalórie. Zvyšných 16 hodín budeš následne držať pôst. Inak povedané, vyberieš si, či sa vzdáš raňajok alebo večere. Prevažne sa ale odporúča vynechať práve raňajky.

Ďalšou metódou je 5:2, pri ktorej si vyberieš počas týždňa dva dni, počas ktorých skrešeš prijaté kalórie na absolútne minimum, teda na 500 – 600 kalórií denne. Počas ostatných dní môžeš jesť normálne. 

Často využívanou je tiež metóda eat-stop-eat, pri ktorej si takisto vyberieš dva dni v týždni, kedy sa budeš postiť, ale v tomto prípade úplne, teda počas týchto dvoch dní neprijmeš žiadne jedlo.

Veľmi populárnou je ale aj metóda bojovníka, ktorá spočíva v tom, že počas dňa zješ iba jedno poriadne sýte jedlo. Okrem toho by si nemal prijímať nič, alebo len nízkokalorické či veľmi malé porcie. Napríklad kúsok zeleniny alebo ovocia. 

Spopularizoval ju fitness expert Ori Hofmekler a istú dobu sa tešila veľkej obľube.

Pomôže aj jednodňový pôst?

Odpoveď ťa zrejme prekvapí, ale znie: áno. Dokázala to dokonca aj vedecká štúdia publikovaná v Cell Stem Cell, v rámci ktorej sa vedcom podarilo veľmi jednoduchým spôsobom zvrátiť stratu funkčnosti črevných kmeňových buniek súvisiacu s vekom. 

Ukázalo sa, že 24-hodinový pôst dramaticky zlepšuje regeneráciu týchto dôležitých buniek u starých aj mladých myší.

Ukázalo sa totiž, že ako staré, tak aj mladé myši prestali už po 24-hodinovom pôste spaľovať sacharidy a začali spaľovať tuky. A keď bunky začali spaľovať mastné kyseliny, ich funkčnosť sa zlepšila.

Jeden zo spoluautorov štúdie Omer Yilmaz z MIT’s Koch Inštitútu pre integrovaný výskum rakoviny sa vyjadril nasledovne: „Črevné kmeňové bunky sú akýmsi ťahúňom čreva a vďaka nim vzniká viac kmeňových buniek. Predovšetkým počas starnutia, ale ich funkcia klesá, čím klesá aj ich schopnosť samonápravy po poškodení. Už 24-hodinový pôst ich ale dokáže znovu naštartovať.”

Tieto vedecké zistenia sú skutočne dôležité. Fakt, že pôst pomáha črevám pri regenerácii je dôležitý sám o sebe, no jeho spojenie s potenciálom pomôcť pacientom zotavujúcim sa napríklad po chemoterapii alebo gastrointestinálnych infekciách má obrovský význam. 

Vedci sa teraz zamerajú na zisťovanie toho, či pôst pomáha k regenerácii buniek aj v ostatných častiach tela. Na ich zistenia si teda ešte musíme počkať, no isté je, že čo i len 24-hodinový pôst má význam a tvojmu organizmu môže pomôcť v mnohých smeroch.

Zdroje: IFL Science, BBC, Cell Stem Cell

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie