Pretláčanie elektromobility zo strany EÚ sa môže na Slovensku vypomstiť. Toto sa stalo v Holandsku

  • Nórsko a Holandsko predstavujú lídrov v predaji elektromobilov
  • Na klasické automobily uvalili dane, vďaka ktorým ich predaj klesá
  • Ako na to reagujú ľudia a môže postihnúť kríza aj Slovensko?
  • Nórsko a Holandsko predstavujú lídrov v predaji elektromobilov
  • Na klasické automobily uvalili dane, vďaka ktorým ich predaj klesá
  • Ako na to reagujú ľudia a môže postihnúť kríza aj Slovensko?

Na čele elektromobilového priemyslu v EU stoja krajiny Holandsko a Nórsko, ktoré túto oblasť priemyslu rozhýbali nielen vďaka vysokým štátnym dotáciám súvisiacim s elektromobilitou. Uvalenie daní na klasické motorové vozidlá malo očakávaný efekt, a to pokles kúpy nový áut. S poklesom však vzrástol záujem o jazdené vozidlá. Český profesor Friedrich Indra varuje, že kríza môže postihnúť aj ďalšie krajiny, na ktoré je v rámci elektromobilového priemyslu a jeho rozvoja vyvíjaný tlak zo strany Európskej Únie.

Vrátili sa do roka 1968

Pre porovnanie cien nových vozidiel a výhod plynúcich z elektromobility v Holandsku si portál Autoforum pripravil takéto porovnanie. Volkswagen Golf 1,5l TSI si môžeš v Holandsku zakúpiť za 29 136 eur. Po jeho kúpe sa však nevyhneš mesačne uhrádzanej cestnej dani, ktorá je, v porovnaní s elektromobilom o polovicu vyššia, a to 269 eur. Okrem nej musíš uhradiť aj  daň BPM vo výške 3 278 eur.

Pri kúpe nového elektromobilu Volkswagen ID.3 zaplatíš v Holandsku 37 990 eur, čo je štandardnou štartovacou cenou úžitkových elektromobilov danej krajiny. Cestná daň ťa vyjde na 122 eur/mesiac a daň BPM máš odpustenú, ak predajná cena elektromobilu neprevýši 45 000 eur. Vďaka štátnym dotáciám sa kúpna cena pre užívateľa, donedávna, mohla znížiť až o 4000 eur, z čoho vyplýva, že za kúpu elektromobilu zaplatil Holanďan podstatne menej, ako za kúpu nového, no obyčajného Volkswagen Golf-u.

Napriek tejto stratégii podpory elektromobility sa však Holandsko vrátilo v predaji nových vozidiel do roku 1968, čo značí medziročný pokles až o 21,5%. Vďaka zmene zákona v januári 2020, ktorý držal elektromobily, takpovediac, v daňovom raji, poklesol aj ich predaj. Daň za vozidlo vzrástla zo 4% na 8%, rovnako poklesli dotácie od štátu. Predaj jazdených vozidiel sa však len za mesiac august vyšplhal na neuveriteľných 234 368 kusov.

BMW
zdroj: Unsplash/Rodan Can

Friedrich Indra varuje: Ľudia si budú chcieť klasické autá nechať

Profesor Fridrich Indra pôsobí na Technickej univerzite vo Videni, v minulosti však pracoval pre Audi, Opel či Alpine, v rokoch 1992 až 1996 bol šéfom projektu sústredeného na testovanie novej generácie elektromobilov a až do roku 2005 bol vedúcim vývoja pokročilých pohonných jednotiek General Motors. Vďaka týmto dlhoročným skúsenostiam je prezývaný aj „motorový pápež.“

Napriek značnými skúsenosťami s elektromobilitou sa k snahe jej rýchleho rozvoja vyjadruje s rezervou. :„Vnucovanie elektromobilov môže viesť ku kríze. Zákazníci sú spokojní so svojimi súčasnými autami, ktorých životnosť závisí od množstva náhradných dielov na trhu. Ak by došlo k pozdržaniu pravidelných cyklov obmeny vozových parkov, mohlo by to ústiť do ekonomických problémov“, hovorí Indra pre Autoforum.

Slovensko má jasnú stratégiu aj predikcie

Vďaka nízkym štátnym dotáciám a stratégii Slovenska v rámci rozvoja elektromobility sa, pravdepodobne, ekonomických dosahov a jej rýchleho rastu, či nútenej výmeny momentálnych vozidiel nemusíme obávať, práve naopak, v oficiálnom dokumente Strátégia rozvoja elektromobility Slovenskej Republiky a jej vplyv na národné hospodárstvo Slovenskej republiky nájdeš jednoznačné ekonomické, ekologické, no aj zdravotné ciele a možnosti pozitívneho dopadu elektromobility na život občanov Slovenska a jeho hospodársky rast.

Graf elektromobilita 2020
zdroj: Mhsr/Stratégia rozvoja elektromobility Slovenskej republiky

„Stratégia je vypracovaná v snahe napomôcť rozvoju automobilového priemyslu a elektromobility na Slovensku, ako aj z dôvodu podpory rastu priemyselnej výroby založenej na zvyšovaní jej konkurencieschopnosti prostredníctvom inovácií a inovatívnych technológií,“ uvádza dokument vo svojom úvode. Stratégia má za cieľ systematickú podporu elektromobility, ako aj zvyšovanie možností a objemu zahraničných investícií, tvorby pracovných miest v danom odvetví. Elektromobilitu Slovensko nechápe ako separátny priemysel, ale ako atraktívne a potenciálne odvetvie automobilového priemyslu.

„Tak ako v doprave bolo 19. storočie storočím pary, 20. storočie bolo storočím ropy, je pravdepodobné, že 21. storočie bude práve storočím alternatívnych pohonov a medzi nimi elektrického pohonu. Na dosiahnutie toho, aby sa stal elektrický pohon konkurencieschopným, je potrebné nájsť spôsoby lacnejšej produkcie elektrických vozidiel, vyriešiť spôsob jednotného nabíjania a zaviesť nástroje priamej, ako aj nepriamej podpory pre rozvoj hromadnej výroby elektrických vozidiel, a to nie len osobných, ale aj nákladných, ako aj nástroje podpory využívania elektromobilov v bežnej prevádzke, “ uvádza Ministerstvo hospodárstva SR.

Zdroje: Autoforum, MHSR, Auto Pravda, Mojelektromobil

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá