Prezidentskí kandidáti 2024: Najmenej transparentnú kampaň vedie „líder prieskumov“. Ako skončili ostatní?

  • Kampane prezidentských kandidátov hodnotila Transparency International Slovensko
  • Kto je najtransparentnejší a kto nedodržiava pravidlá?
Kandidáti na prezidenta
Andrej Danko, Ivan Korčok, TASR/Jakub Kotian, Ján Krošlák
  • Kampane prezidentských kandidátov hodnotila Transparency International Slovensko
  • Kto je najtransparentnejší a kto nedodržiava pravidlá?

Najprehľadnejšie údaje o vedení prezidentskej kampani majú voliči v roku 2024 k dispozícii u Ivana Korčoka. Oproti minulosti si polepšil Štefan Harabin. Naopak, najmenej transparentnú kampaň vedie Peter Pellegrini. Vyplýva to z hodnotenia transparentnosti kampaní, ktoré zostavila protikorupčná organizácia Transparency International Slovensko.

Z jedenástich kandidátov, ktorí sa v roku 2024 usilujú získať post Prezidenta Slovenskej republiky a do súboja aj citeľnejšie investujú, vedú transparentnú kampaň iba traja. Okrem Ivana Korčoka (skóre 90 %) dokáže verejnosť získať podrobnejší prehľad ešte o kampani Štefana Harabina (73 %) a Krisztiána Forróa (70 %).

S hodnotením „kampaň s výhradami“ skončili Ján Kubiš (skóre 45 %) a Andrej Danko (43 %), netransparentnú kampaň vedie Peter Pellegrini (30 %). Zvyšní kandidáti platenú kampaň vôbec nemajú (Igor Matovič, Milan Náhlik, Patrik Dubovský). Alebo ju pre jej nízku intenzitu (do päť tisíc eur) nebolo možné adekvátne zhodnotiť a porovnať (Marián Kotleba, Robert Švec).

„V posledných voľbách v roku 2019 sa do najvyššej kategórie dostali len dvaja kandidáti – Zuzana Čaputová a Robert Mistrík. Harabin za nimi vtedy transparentnosťou zaostal. Ešte väčšmi problematická bola kampaň jeho strany Vlasť v parlamentných voľbách 2020 spájaná s veľkými podozrivými darmi a pôžičkami,“ vyplýva to z hodnotenia Transparency International Slovensko.

Pripomína tiež, že Harabin sa tentokrát výraznejším pochybnostiam vyhýba. Aktuálne vedie zhruba desaťkrát menšiu kampaň ako pred piatimi rokmi, peniaze na ňu vyzbieral od vyše 700 drobných darcov.

Hodnotenie kampane TS
zdroj: Transparency International

Korčok sa vyhýba zneprehľadňovaniu kampane 

Ivan Korčok získal plné skóre v jedenástich z celkovo pätnástich indikátorov rozdelených do troch oblastí: Transparentný účet, Informovanosť o kampani a Komunikácia s voličmi. Kampaň má podrobne rozpísanú vo viac ako tristo výdavkových transakciách, pričom ako jediný uvádza aj počty zakúpených reklamných plôch. 

Korčok sa vyhýba zneprehľadňovaniu kampane cez veľké neprehľadné platby agentúram či dlhú časovú splatnosť faktúr. Najúspešnejší bol aj z hľadiska podporovateľov, keďže prezidentská kampaň môže byť podľa zákona postavená iba na vlastných zdrojoch a daroch.

„Podarilo sa mu vyzbierať pol milióna eur, čo je limit na výdavky v kampani, pričom ho podporilo viac ako 3300 darcov s priemernou výškou daru 140 eur. Ani on však s odvolaním sa na vyťaženosť v kampani nebol ochotný vyplniť rozšírené majetkové priznanie, ktoré Transparency zaslala všetkým kandidátom,“ informuje mimovládna organizácia bojujúca proti korupcii.

Hovorí tiež, že v porovnaní s rokom 2019 nastala iná situácia. Vtedy z pôvodne 15 kandidátov sprístupnili verejnosti podrobnejšie majetkové pomery až siedmi. Takúto otvorenosť z aktuálnej jedenástky nikto.

Hodnotenie kampane TS
zdroj: Transparency International Slovensko

Kampaň Pellegriniho sa nedá verejne dobre skontrolovať 

Kým kampaň Korčoka, ktorý minul už 418-tisíc eur, možno vďaka jej transparentnosti verejne dobre skontrolovať, ďalší favorit volieb Peter Pellegrini takúto možnosť neponúka. V súčasnosti sú na jeho účte výdavky vo výške 105-tisíc eur, aj keď jeho kampaň môže byť v týchto chvíľach podľa odhadu Transparency už trojnásobná. Na Pellegriniho účte nevidno najmä výdavky za bilbordovú kampaň v mesiacoch február a marec, ktorá bola pravdepodobne spomedzi kandidátov najväčšia.

„Predseda strany Hlas vykazuje kampaň najmä cez hromadné a slabo popísané agentúrne platby, a nemožno ju tak verejne takmer vôbec posúdiť. Netransparentná je však aj na príjmovej strane, keď si zablokoval transparentný účet a dary zbiera iba cez neverejný účet strany,“ informuje mimovládna organizácia. 

Dodáva však, že strana proaktívne nezverejňuje svojich darcov ani na webe. Podrobnosti financovania prezidentskej kampane sa tak verejnosť zrejme dozvie až z výročnej správy Hlasu vyše rok po voľbách. 

Podľa Transparency Pellegrini ako jediný z kandidátov neponúka na svojom prezidentskom webe kontakt pre komunikáciu s voličmi, takúto možnosť si zablokoval aj na profile na sociálnej sieti. Na otázku občana ku kampani, ktorú položila Transparency, však odpovedal aspoň cez stranícky kontakt. Celkovo na občianske otázky reagovali cez email siedmi a cez sociálnu sieť len štyria z jedenástich kandidátov.

Ako sú na tom s transparentnosťou ostatní kandidáti? 

Financovanie prezidentskej kampane šéfa strany Aliancia Krisztiána Forróa je postavené najmä na jeho osobnom vklade v doterajšej výške 50-tisíc eur. Najviac, až 135-tisíc eur, dosiaľ investoval z vlastných zdrojov Ján Kubiš. Jeho kampaň taktiež zneprehľadňujú početné súhrnné platby do agentúr.

Z analýzy mimovládnej organizácie tiež vyplýva, že Andrej Danko, podobne ako Pellegrini, tají darcov na straníckom účte SNS. Doposiaľ si vôbec nezaložil povinný prezidentský web. Jeho jedinými výdavkami v kampani sú slabo popísané platby za bilbordy. Podrobnosti o outdoorovej kampani nie je možné získať ani z transparentného účtu Harabina. Ten kampaňuje bez bilbordov, vylepené plagáty však v uliciach má. 

Nevýrazná kampaň 

V súvislosti s prezidentskými voľbami a kampaňou sme sa na názor nedávno pýtali aj politológa či politického marketéra. 

„Je veľmi nevýrazná, akoby prezidentská kampaň ani reálne nebežala, čo je teda dosť zvláštne vzhľadom na vyhrotenú politickú situáciu, ktorá tu je teraz,“ hovorí pre Startitup politológ Tomáš Koziak.

„Presakujú informácie, že pán Pellegrini sa vyhýba debate s Korčokom. Toto je niečo, čo je veľmi zvláštne a nezvyčajné. Ak by sa stalo to, že nebude televízna debata s hlavnými kandidátmi podľa preferencií: Pellegrinim, Korčokom, Harabinom a Matovičom, tak to bude vypovedať o tom, že politicko-mediálna scéna nie je celkom v poriadku,“ myslí si expert. 

Politický marketér Michal Ruttkay vníma kampaň ako „taktickú a rozpačitú“. „Kampaň v zásade nie je vnímateľná, dvaja hlavní kandidáti kampaňujú vo svojich bublinách a niekoľko ‚nekandidátov‘ kampaňuje len preto, aby mali nejaký mediálny priestor.“

Zdroj: Transparency International Slovensko 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá