Príbeh papierní v Harmanci: Do technológií investujú milióny ročne a môžu sa pochváliť najstaršou ochrannou známkou na Slovensku

  • Príbeh papierenskej továrne na strednom Slovensku sa začal písať už v 19. storočí na zelenej lúke
  • Odvtedy si spoločnosť prešla mnohými zmenami
  • Dnes patrí pod významnú skupinu a ročne utŕži milióny
pexels-photo-555766
Ilustračná fotografia/Pexels
  • Príbeh papierenskej továrne na strednom Slovensku sa začal písať už v 19. storočí na zelenej lúke
  • Odvtedy si spoločnosť prešla mnohými zmenami
  • Dnes patrí pod významnú skupinu a ročne utŕži milióny

Je niekoľko podnikov, ktoré si pevné miesto na slovenskom trhu držia už storočia. Je to napríklad Kremnická mincovňa, ktorá je tu už viac ako 700 rokov, pivovar Steiger, ktorý fungoval skôr, než Columbus objavil Ameriku a aj podbrezovské železiarne sú tu už od 19. storočia (viac si o najdlhšie fungujúcich podnikoch na Slovensku prečítaš TU). Ďalším, kto sa so svojimi produktmi zaradil medzi tých, ktorí sú u nás desaťročia obľúbení, sú harmanecké papierne. Ich príbeh sa začal písať už v roku 1829.

Prvé papierne založil banskobystrický kupec František Zigmund Leicht na zelenej lúke v obci Dolný Harmanec už začiatkom 19. storočia a už o dekádu neskôr začala strojová výroba papiera a Harmanecká papiereň sa zrazu stala druhou najväčšou vo vtedajšom Rakúsko-Uhorsku.

Zobraziť celú galériu (2)
zdroj: tvojeharmony.sk

Ak sa ti táto značka spája s bielou labuťou, ktorá je v logu spoločnosti už takmer od začiatku, možno ťa prekvapí, že práve tento ikonický motív je v skutočnosti najstaršou dodnes používanou ochrannou známkou na Slovensku a používa sa už viac ako 100 rokov. Má predstavovať silnú a stabilnú spoločnosť, ale labuť je taktiež symbolom akejsi vznešenosti a čistoty, s ktorou sa hygiena bezpochyby spája. Počas rokov logo prešlo niekoľkokrát redizajnom, než sa dostalo do svojej súčasnej podoby.

Podľa príbehu histórie spoločnosti, sa pred takmer dvoma storočiami nezačalo s výrobou inak, než ručne, no po spomínanom úspechu v bývalom Rakúsko-Uhorsku už čoskoro prišla automatizácia a sortiment sa musel rozrásť. „Na prelome 19. a 20. storočia sa tu začali vyrábať aj hygienické papierové výrobky. Najprv skladaný toaletný papier pod obchodnou značkou Hermandol, neskôr ručne rezané papierové obrúsky. Počas 2. svetovej vojny sa sortiment rozšíril o výrobu dámskych vložiek a detských plienok z buničitej vaty.“

Zberový papier (ako novú surovinu) začali továrne papierní využívať až v 70. rokoch minulého storočia a robia tak dodnes. V tomto období si tiež papierne na svoje konto pripísali zaujímavé prvenstvo, a to zápis do histórie ako prvý výrobca kotúčikového toaletného papiera v bývalej ČSSR.

Na prelome tisícročia však nastali veľké zmeny a okrem zmeny v názvoch produktov (celá rada sa dodnes nazýva Harmony, okrem toaletného papiera Harmasan) v roku 1999, rok 2002 priniesol aj zmenu názvu samotnej spoločnosti. Harmanecká papiereň sa vtedy začlenila do skupiny SHP (Slovak Hygienic Paper) Group a zmenila názov na SHP Harmanec. Na jej čelo sa postavil Milan Fiľo, ktorého meno sa spája napríklad aj s firmami Mondi SCP, Tauris či Slovwood Ružomberok.

Hoci sa tržby spoločnosti už niekoľko rokov držia na veľmi priaznivých číslach siahajúcich k 100 miliónom, ziskovosť skupiny pôsobiacej okrem Slovenska aj v Bosne a Hercegovine, susednom Česku, Maďarsku, Chorvátsku či Slovinsku, sa prebúdza len v poslednom období. Pre TREND priznal v tohtoročnom rozhovore predseda Predstavenstva SHP Group Richard Žigmund: „Naše hospodárske výsledky sa už zlepšujú a znova rastie aj náš podiel na domácom trhu s hygienickým papierom.“

Do technológií ročne spoločnosť investuje milióny eur a okrem kvality výrobkov si fanúšikov získal výrazný redizajn a s ním aj práca na nových stratégiách podniku z roku 2016. Claim „Krása nevídaná“ si získala mnohých. Na celom rebrandingu viac ako rok pracoval tím kreatívcov z reklamnej agentúry Made by Vaculík. Lenka Štefčeková, Senior Brand Manager SHP Group ešte pred spustením kampane pre Stratégie prezradila, čo bude jej cieľom: „Našim cieľom je vytvoriť neodolateľnú značku s jedinečným positioningom v segmente papierovej hygieny a symbol labute prepojiť viac s novými hodnotami značky – čistota, elegancia, krása. Harmony chce spotrebiteľovi ponúknuť nielen funkčné, ale najmä inovatívne produkty s pridanou hodnotou a lepšou dostupnosťou. Značka chce začať aktívne komunikovať so spotrebiteľom a vytvárať si s ním bližší vzťah.“

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá