Príbeh Slido: Nápad sa zrodil v školskej lavici, týždenne ho použije milión ľudí

  • V dnešnom globalizovanom svete sa denne konajú tisícky konferencií a prednášok
  • Slovenský startup Slido vyvinul aplikáciu, ktorá umožňuje do takýchto eventov interaktívne zapojiť každého diváka
  • Ako dosiahli celosvetový úspech?
BeFunky-collage (68)
Slido
  • V dnešnom globalizovanom svete sa denne konajú tisícky konferencií a prednášok
  • Slovenský startup Slido vyvinul aplikáciu, ktorá umožňuje do takýchto eventov interaktívne zapojiť každého diváka
  • Ako dosiahli celosvetový úspech?

Máločo spôsobí taký pocit trápnosti, ako položenie otázky z publika pred plnou aulou divákov a spíkrov. Peter Komorník, vtedy ešte ako doktorand, však prišiel na spôsob, ako tento problém elegantne vyriešiť. 

Na počiatku rozdal študentom papieriky, na ktoré mohli písať svoje otázky a on na ne ako prednášajúci odpovedal. Neskôr mu však napadlo, že by to šlo aj elektronicky. Netrvalo dlho a vznikla firma Sli.do (dnes Slido), ktorú si obľúbili doslova milióny ľudí na celom svete. 

Dnes firma zamestnáva približne 100 ľudí a svoje kancelárie v USA má v San Francisco a v New Yorku. Spoločnosť zakladal Slovák Peter Komorník. Slido každoročne navyšuje svoje tržby a za rok 2018 hospodárili s viac ako 5,1 miliónmi eur.

Z auly až na svetové pódiá

Otcom projektu Slido je Peter Komorník, ktorý pôsobil v spoločnosti Samsung ale aj v slovenskej pobočke firmy Google. Je synom dekana Fakulty managementu UK Jozefa Komorníka. Na tejto fakulte si robil aj doktorát, takže ho neminuli ani prednášky pred študentmi.

Prednášky túžil robiť lepšie, no od študentov nedostával potrebnú spätnú väzbu. Preto nastrihal papieriky, ktoré poslal svojim študentom a oni na ne mohli anonymne písať ich názor na hodinu. Vedel však, že donekonečna takáto papieriková metóda fungovať nebude.

Petrov prvotný plán bolo vytvorenie aplikácie, ktorá pomôže učiteľom robiť ich hodiny lepšie a zároveň vylepší školstvo na Slovensku. Samozrejme, časom si uvedomil, že týmto spôsobom môže okrem škôl pomôcť aj na koneferenciách a iných podujatiach, kde sa niečo prezentuje.

Vďaka Slido už nešlo len o jednostranné prezentácie, ale začal vznikať veľmi potrebný dialóg medzi prezentujúcim a publikom. Nakoľko účastníci podujatí sa môžu prednášajúcich pýtať otázky bez toho, aby zodvihli ruku alebo prehovorili na mikrofón. Jediné, čo potrebujú je smarfón a internet.

Služba Slido oficiálne vznikla v roku 2012 vďaka spolupráci Petra Komorníka, Františka Krivdu, Petra Slivku a Rastislava Molnára. Ešte v tom istom roku sa Slido stalo finalistom súťaže StartupAwards.SK.

Ďalšie kroky startupu viedli do Viedne na súťaž Startup Life, ktorú vyhrali a neskôr sa zúčastnili aj Seedcamp Weeku, kde bolo vybraných 20 firiem z celej Európy.

Rýchlo si uvedomili, že aplikácia by mohla na seba aj celkom zaujímavo zarábať. A tak sa rozhodli premeniť ju na biznis projekt, a v krátkom čase si založili spoločnú firmu.

Prvý rok financovali zo svojich úspor, a tak museli z každého eura vyťažiť maximum. No aj keď výdavky udržiavali na najnižšej možnej hranici, na rozvoj firmy potrebovali určitý kapitál, a tak  sa začali v roku 2013 obzerať po možných investoroch.

“Dôležité je povedať, že sme za nimi nešli prioritne kvôli peniazom. Pre nás to boli ľudia, ktorých sme mohli požiadať o rady, pretože sami mali dosť skúseností, ktoré nám chýbali a toto bolo pre nás cennejšie ako financie. Popri tom ako sme spolu debatovali sme sa dostali aj ku financovaniu projektu a oni sami sa pýtali či nepotrebujeme ďalšie financie, takže nám to prišlo veľmi vhod,“ vysvetľuje začiatky stretnutí s investormi Peter pre podnikajte.sk.

Slido malo k dispozícii rádovo desiatky tisíc eur, pričom investori získali iba menšinové podiely. Firme to však umožnilo rast, tvorilo ich už sedem ľudí. Tím Slido vždy vedel, že musí expandovať za hranice Slovenska. V roku 2013 vyslali do Londýna človeka, ktorý tu Slido výborne propagoval.

Nasledovala výhra Event Technology Award. Predtým neznámy startup zrazu získal veľmi dobré meno a 90 % ich zákazníkov bolo zo zahraničia, čo bolo veľmi dobré znamenie.

Významnou udalosťou bola pre nich aj účasť na World Meetings Fóre v Mexiku, kde oficiálne spustili spoluprácu s mexickým partnerom Ptcice. Rovnako sa podieľali na zabezpečení panelovej diskusie na Startup Grind London a mnohých ďalších.

Začiatkom roka 2014 sa peniaze začali míňať. Vedeli, že ak chcú expandovať von, musia sa začať stretávať s ľuďmi, ktorí s tým majú svoje skúsenosti. Pre tím Slido to bol Anton Zajac, ktorý vybudoval distribučný a predajný tím Esetu. Preto sa naňho obrátili s tým, že by chceli poradiť o tom, ako preraziť aj vonku. 

“Jemu sa náš projekt zapáčil a okrem svojho know-how nám ponúkol aj financie. Tak sa stal naším tretím anjelom, vďaka čomu sme mohli zase ako firma narásť na trinásťčlenný tím a mohli sme realizovať vstup na americký trh,“ vysvetľuje Peter. Dnes má Anton Zajac v Slido 10%-ný podiel.

 

Peniaze z tretej investície, ktoré sa pohybovali rádovo v stovkách tisícoch, boli prioritne určené na vybudovanie predajnej a distribučnej siete v Amerike.

Ale aj rok 2015 bol pre Slido naozaj výborný. Pomohli zlepšiť interakciu na viac ako 5 800 eventoch v takmer 100 krajinách sveta. To bolo štvornásobne viac ako v roku 2014. 

 

Navyše, Google v tomto období odstavil Google Moderator, a tak sa Slido stalo pre mnohé firmy dokonalou alternatívou pre crowdsourcing a generovanie nových nápadov počas interných meetingov a začali spolupracovať s takými spoločnosťami ako Zendesk, Netflix, Harvard, Spotify či Airbnb.

 

Slido si dvakrát za sebou odnieslo aj cenu Najlepšia technológia roka z konferencie Eventex v Sofii. Čerešničkou na torte bola výhra Event Industry Supplier of the Year – PPA Award.

V roku 2017 bolo Slido použité na viac ako 60-tisícoch podujatí a vo viac ako 130 krajinách sveta. V tíme je dnes už 100 ľudí, z ktorých niekoľko desiatok je po celom svete od San Francisca cez New York, Európu až po Bali.

 

 

Na čom však Slido zarába? Základná verzia služby je zadarmo, no v ponuke sú aj jednorázové balíky alebo tie vo forme ročnej licencie. Cena za ročnú licenciu Slido sa pohybuje od 0 eur až po 1800 eur ročne. Spoločnosť Slido s. r. o. v roku 2017 zvýšila zisk o 4 % na 52 543 € a tržby jej narástli o 124 % na 2,656 mil. €.

Slido tento rok predstavilo novinku pre študentov. Medzi partnerov už patria školy ako Standford, Berkeley alebo MIT. Všetky školy sú svetové a označované za jedny z najlepších na svete.

„Udržujte svojich študentov v kontakte so živými prieskumami, kvízmi a interaktívnymi otázkami a odpoveďami, a to všetko bez sťahovania aplikácií alebo opustenia prezentácie,“ píše sa na stránke Slido, ktoré ponúka čerstvú novinku školám.

Študenti sa v realite budú môcť prepojiť cez QR kódy na danú prezentáciu učiteľa a budú tam môcť nájsť všetky potrebné kvízy alebo dotazníky. Súčasne tak bude môcť učiteľ vidieť, ako študent odpovedali.

Introducing Slido for Education 📚Package for educators to power up interaction during their lectures and virtual…

Gepostet von Slido am Montag, 9. März 2020

Takmer presne na svoje ôsme narodeniny dosiahla spoločnosť Slido obrovský míľnik. Aplikáciu dnes používa milión ľudí každý týždeň.

Najnovšie video

Najnovší podcast

Poslankyňa Cigániková: Zastaviť vývoj embrya je humánnejšie ako detský domov

Najnovšie