Príbeh slovenskej značky Dedoles: Dnes ich veselé ponožky valcujú Európu a majú tržby 15 miliónov, no začali s tričkami

  • Za značkou Dedoles stojí Jaroslav Chrapko, ktorý sa rozhodol podnikať online a predávať oblečenie, ktoré rešpektuje prírodu a ľudí
  • Aj napriek pandémií sa v roku 2020 značke darilo
  • Dedoles dostal nové logo, korporátny dizajn a taktiež odštartovali komunikačný koncept, ktorého tvárou sú škrečkovia
  • Za značkou Dedoles stojí Jaroslav Chrapko, ktorý sa rozhodol podnikať online a predávať oblečenie, ktoré rešpektuje prírodu a ľudí
  • Aj napriek pandémií sa v roku 2020 značke darilo
  • Dedoles dostal nové logo, korporátny dizajn a taktiež odštartovali komunikačný koncept, ktorého tvárou sú škrečkovia

Značku Dedoles pozná dnes takmer každý. Jej príbeh sa začal písať v roku 2011, no jej symbolom neboli veselé ponožky. Na počiatku šlo o predaj tričiek značky The Mountain. Jaroslav Chrapko, ktorý stojí za celou značkou, si ich vybral preto, že mali unikátny dizajn. 

Predaj prvých ponožiek bol spustený o niečo neskôr, konkrétne v roku 2014. O rok neskôr sa značke podarilo spustiť e-shop a vytvoriť korporátny dizajn. V tom istom roku prekročili tržby 1 milión eur.

Začiatky podnikania boli náročné

Asi každý úspešný podnikateľ potvrdí, že začiatky sú vždy náročné. Človek vkročí do novej vody a v podstate sa v nej musí naučiť plávať sám, so všetkým, čo to prináša.

Inak to nebolo ani v prípade Jaroslava. „Začiatky môjho podnikania boli dosť ťažké. Nemal som kapitál ani potrebné skúsenosti. Zo začiatku som sa len učil a snažil sa pochopiť, čo sa v biznise deje. Ťažko mi niekto mohol opisovať ako to robiť, keď som nemal ani tušenie, o čom to celé je,“ opisuje.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Obleč sa originálne (@dedoles)

A tak sa zakladateľ značky Dedoles učil na vlastných chybách a skúšal, čo funguje a čo, naopak, nie. Postupne však prišlo k zdokonaľovaniu procesov a aj plánovaniu ďalších krokov.

„Veľkými výzvami boli pre mňa aj účtovníctvo a procesné problémy so stránkou. Aby som to zhrnul, začiatky môjho podnikania mali náročný a dlhý začiatok, lebo som netušil, čo mám robiť,“ konštatuje Jaroslav a dodáva, že síce sa rozbiehal, ale išlo to pomaly.

Ako sme už spomenuli, zlom pre Dedoles nastal v roku 2015, kedy sa značke podarilo nastaviť nový základný e-commerce business model. „Začalo to automatizáciou, zákazník si objednal tovar na stránke a objednávka prešla do ERP, následne sa vybavila, expedovala a zákazník dostal na email notifikácie o celom tomto procese,“ opisuje Jaroslav.

Práve dizajn tohto procesu bol kľúčový moment pre rozvoj značky Dedoles. Podarilo sa im zefektívniť procesy a v tomto momente sa začali nazývať úspešným biznisom. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Obleč sa originálne (@dedoles)

Názov Dedoles vznikol pri prechádzke

„Nad názvom som premýšľal dlho. Príliš som tlačil na pílu a veľmi chcel vymyslieť absolútne výstižný názov. Nakoniec som naň prišiel pri prechádzke s mojou priateľkou v lese nad Pezinkom,“ hovorí Jaroslav.

Dedoles teda ku Jaroslavovi prišiel sám od seba ako idea, spojiť múdrosť človeka s prírodou. V tomto názve nájdeš dokonca aj symboliku. Dedo je pre zakladateľa značky symbol múdrosti a les je príroda. Už v názve sa teda okrajovo dajú nájsť kľúčové hodnoty značky. Okrem toho ich však má Dedoles niekoľko. 

Prvou hodnotou je dobro a ľudskosť. Keď k sebe pristupujeme ľudským a dobrým spôsobom, vieme sa dohodnúť a tešiť sa zo života, bez dýk do chrbta. Práve za týmto výrokom si Jaroslav stojí. „Snažíme sa byť dobrými nielen smerom do vnútra do seba, ale aj smerom von. Priniesť dobro tejto spoločnosti a snažiť sa zlepšiť svet okolo nás rôznymi spôsobmi,“ vysvetľuje.

Slovenský ponožkový lovebrand naberá ľudí a má jasný cieľ. Tržby 15 miliónov eur chcú strojnásobiť

Značka sa taktiež drží nikdy nekončiaceho sa zlepšovania. Táto hodnota je pre Jaroslava hlavný dôvod ich úspechu. V značke Dedoles stále testujú nové veci. Taktiež postupne zlepšujú každý aspekt firmy, aby bola životaschopná a konkurencie schopná.

Treťou hodnotou je pre značku odvaha a zdravá drzosť. „Nebojíme sa stanoviť si veľké ciele a mieriť vysoko. Púšťame sa do odvážnych projektov a robíme drzé kroky vpred. Čoho dôkazom sú napríklad naše škrečky v reklamách. Celý náš marketing môžu ľudia vnímať ako drzý,“ konštatuje Jaroslav.

Hlavným cieľom značky zostáva túžba opraviť svet

Ak si sa niekedy pýtal, odkiaľ prichádzajú návrhy produktov, netreba ísť ďaleko. „Dedoles produkty navrhujú naši interní slovenskí dizajnéri, ktorí čerpajú inšpiráciu všade okolo seba,“ vysvetľuje zakladateľ značky.

Dizajnéri sa snažia robiť dizajny nadčasovo. Odrážajú súčasný životný štýl a obľúbené aktivity, tiež reagujú na veci, ktoré majú ľudia radi. K tomu patrí aj načúvanie zákazníkom, ktorí im často posielajú námety na nové produkty a značka sa ich snaží zrealizovať. Chcú tým docieliť to, že aj ľudia budú môcť vyjadriť sami seba.

„Chceme aj naďalej rozširovať náš biznis model, ktorý robíme, nájsť nové miesta vo svete, kde môžeme preraziť a expandovať. Našou ambíciou je posunúť sa aj do nových odvetví podnikania a stať sa globálnou značkou,“ hovorí o plánoch do budúcna Jaroslav.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Obleč sa originálne (@dedoles)

Hlavným cieľom značky však naďalej zostáva túžba opraviť tento svet. „Dedoles je firma so srdcom, chceme investovať do aktivít a zelených technológií, ktoré by mohli  pomôcť zachrániť svet,“ objasňuje. 

Značka tiež chce vylepšovať výrobné postupy a využívať zdroje tak, aby pomohli zvrátiť ekologickú katastrofu. Jaroslav však dodáva, že nemá ilúziu o tom, že v Dedolese zachránia celý svet. Ako hovorí, priložiť ruku k dielu musíme všetci – jednotlivci, podnikatelia a štáty. 

Produkty z plastov vylovených z morí a oceánov

Dedoles patrí do skupiny značiek, ktoré sa zaoberajú otázkou ekológie. Aj v obchode s veselými ponožkami vidieť snahu o minimálny dopad na životné prostredie.

„Neustále hľadáme spôsoby, ako sa zlepšovať. Napríklad v oblasti balenia sa snažíme zbaviť všetkých plastových prvkov. Na balenie používame papierové obálky, recyklované výplňové materiály a podobne,“ vysvetľuje Jaroslav.

Avšak Jaroslav potvrdzuje, že sú určite druhy tovarov, ktoré musia byť balené v plastových obaloch. Je to preto, aby sa ochránili pred znečistením, prípadne zničením počas dopravy, čo by v konečnom dôsledku bolo ešte menej ekologické ako plastový obal.

Prihliadaš pri kúpe oblečenia aj na ekologickú stránku?

To ale nemení na tom, že Dedoles je k životnému prostrediu ohľaduplný. „Od našich dodávateľov vyžadujeme certifikáty, ktoré zaručujú, že ich výroba je ohľaduplná k životnému prostrediu. Zároveň musí byť zachovaná etická výroba a musia byť dodržiavané všetky bezpečnostné, právne predpisy a ľudské práva,“ hovorí zakladateľ značky.

Okrem etickej výroby nájdeš v sortimente značky aj produkty, ktoré sú v súlade s ochranou životného prostredia. Do ponuky sú zaradené aj výrobky, ktoré sú vyrobené z nití z recyklovanej bavlny, čím sa znižuje textilný odpad.

Finstat/dedoles
zdroj: Finstat/dedoles

„Spodná bielizeň je vyrobená z organickej bavlny, ktorá má až o 46 % menší dopad na klimatické zmeny oproti bežnej bavlne. Nájdete u nás aj ponožky z bambusu, čo je ďalší udržateľný materiál,“ objasňuje Jaroslav a dodáva, že majú v pláne aj produkty, ktoré sa budú vyrábať z plastov vylovených z morí a oceánov.

Dedoles sadí les

Práve tento projekt už niekoľko rokov Jaroslav so svojou značkou realizuje. Z prostriedkov Dedoles drobné, čo sú príspevky získané od zákazníkov zaokrúhľovaním svojho nákupu prispievajú na výsadbu stromov.

„Takto sa nám podarilo podporiť výsadbu 50 000 stromov vo Vysokých Tatrách a tento rok v spolupráci s Bratislavským regionálnym a ochranárskym združením a maďarskou organizáciou Pisztráng Kör, sme podporili výsadbu takmer 30 000 pôvodných druhov stromov v oblasti Dunajských lužných lesov,“ hovorí Jaroslav.

Faktom je, že lužné lesy a taktiež lesy na nížinách v okolí riek majú vďaka riečnej dynamike oveľa väčšiu produktivitu a vyššiu schopnosť zachytávania a ukladania CO2. Vo vegetácii a pôde majú lužné lesy dvakrát vyššie zásoby uhlíka ako lesy vo vyšších nadmorských výškach.

„Náš projekt Dedoles drobné chceme posunúť ďalej a chceme ním podporovať viacero projektov podporujúcich napĺňanie cieľov udržateľného rozvoja SDG (Ciele udržateľného rozvoja),“ objasňuje Jaroslav. Zameriavať sa chcú predovšetkým na oblasť ochrany prírody a podporu sociálne a zdravotne znevýhodnených ľudí.

Pokiaľ v podnikaní nie sú výzvy, niečo je zle

Síce podnikanie mnoho ľudí považuje za zlatú cestu, aj tu sú ťažké obdobia. „Každé podnikanie je v pozitívnom slova zmysle problém. Pokiaľ v ňom nie sú výzvy, je niečo zle,“ myslí si Jaroslav.

Ako tvrdí, v podnikaní stále niečo nové robíš a keď niečo nové robíš, prekonávaš problém. Po tejto ceste sa však firma rozvíja, tvaruje a dostáva ďalej a ďalej. Tým sa stáva silnejšou a napreduje.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Obleč sa originálne (@dedoles)

Spolu s tým prichádzajú nové a ťažšie situácie. „Vo svete podnikania sú vždy ťažké obdobia a problémy. Obzvlášť, keď s podnikaním iba začínate. Od roku 2015 do 2018 Dedoles rástol super. Neskôr sme pochopili, že náš business plán má nejaký problém,“ vysvetľuje Jaroslav.

V tomto momente značka na istý čas zastavila expanziu a potom prišli s nápadom mať výrobky vlastnej značky. Nastavenie fungujúcich procesov a biznis modelu bolo náročné.

„Zvládli sme to iba tvrdou, odhodlanou prácou a hlavne tým, že sme verili tomu, čo robíme. Prekonávaním týchto problémov sa naša firma posunula ďalej a získala nové skúsenosti. Stále rastieme a expandujeme,“ konštatuje Jaroslav s tým, že s prekonávaním problémov budujú značku.

Všetko to začína v hlave

Úspešný podnikateľ si stojí za tým, že je potrebné pochopiť, čo všetko podnikanie obnáša. Taktiež je podľa Jaroslava dôležité pretransformovať nápad na hmotu, s ktorou sa dá pracovať. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Obleč sa originálne (@dedoles)

Akú radu má Jaroslav pre každého začínajúceho podnikateľa? „Odporúčal by som naštudovať si čo najviac informácií o danom segmente. Všetko to začína v hlave, je Je potrebné si problematiku e-commerce businessu podrobne rozanalyzovať a navštevovať konferencie,“ hovorí Jaroslav.

Príbeh značky Nosene: Z nechcených handier spravili Slováci biznis, po ktorom sa ľudia idú potrhať

Ďalej je podľa zakladateľa značky Dedoles dôležité rozprávať sa s ľuďmi, ktorí už skúsenosti majú, inšpirovať sa nimi a zbierať všetky potrebné znalosti s pokorou. Tiež je potrebné vnímať celý business model. Dôležitými faktormi sú aj podnikateľský plán, hlavná idea a samozrejme, kapitál.

Zdroje: https://www.dedoles.sk/dedoles-pribeh, https://www.instagram.com/dedoles/

Najnovšie