Prieskum zmapoval správanie mladých Slovákov na internete. Boduje EMEFKA aj prezident Andrej Kiska

  • Poznať správanie mladých ľudí na internete je veľmi dôležitou súčasťou marketingových kampaní spoločností, ktoré hľadajú nových zákazníkov
  • Vyhodnocovanie prieskumov však môže o danej generácií prezradiť viac, než by si čakal
Lucia Novosadová/Facebook Emefka
  • Poznať správanie mladých ľudí na internete je veľmi dôležitou súčasťou marketingových kampaní spoločností, ktoré hľadajú nových zákazníkov
  • Vyhodnocovanie prieskumov však môže o danej generácií prezradiť viac, než by si čakal

Spoločnosť GLOBSEC vydala report, ktorý sa zameriava na fungovanie mladého človeka v jeho prirodzenom prostredí – na internete. Ide o prieskum, ktorého sa približne 1 500 respondentov (ľudia vo veku 18 – 24 rokov v štyroch slovenských mestách) zúčastnilo minulý rok a mapuje tri hlavné kategórie – spracovávanie informácií, správanie na sociálnych sieťach a dôvera a tzv. influenceri.

Výskum sa uskutočnil v rámci projektu „Targeting Youth: Countering disinformation by data and role models“, finančne podporeným veľvyslanectvom USA na Slovensku.

Toto je niekoľko hlavných zistení prieskumu:

  • Medzi osobnosťami s vplyvom na mladých na Slovensku sa najčastejšie objavovali raperi Ego, Rytmus a Kali, moderátor v rádiu a „vloger“ Sajfa a prezident Slovenskej republiky Andrej Kiska.
  • Profily časopisov pre mladých a profily so zábavným obsahom, ako napr. Interez.sk alebo EMEFKA SK/CZ, respondenti najčastejšie uvádzali ako obľúbené kontá na Instagrame.
  • Facebook zohráva kľúčovú úlohu ako zdroj informácií, zatiaľ čo Instagram a YouTube mladí považujú skôr za „relax“. 88 % respondentov priznalo, že informácie o udalostiach vo svete získavajú na Facebooku.
  • YouTube slúži na podobný účel ako televízia – 65 % respondentov uviedlo, že svoje obľúbené kanály sleduje pravidelne.

Zdroje informácií:

Hoci by sa pozorovateľom staršej generácie mohlo zdať, že mladí ľudia sa nezaujímajú o dianie navôkol, až 94 % uviedlo, že sa zaujímajú o informácie z domova aj zo sveta, aj keď prieskum ukázal, že sú skôr ich pasívnymi prijímateľmi. Začnú niečo sledovať až po tom, ako na informáciu narazia po zdieľaní niekoľkými známymi, než by sa do vyhľadávania púšťali sami. Prekvapivým zistením je, že medzi mladými ľuďmi ešte stále „žije“ televízia a za internetom je pre nich druhým najčastejším zdrojom informácií. 76 % všetkých respondentov uviedlo, že nejaké informácie o aktuálnom dianí získavajú prostredníctvom stránok médií a portálov, ktoré sledujú na Facebooku.

Dôvera influencerom:

Fenomén „YouTuberov“ je aktuálne veľmi častým predmetom diskusií, keďže mnoho osobností  sa zaradilo medzi osoby s najväčším vplyvom v mladších komunitách. Celkovo najsledovanejším Slovákom na tejto platforme je Dávid Dobrík, ktorý mal v októbri 2018 9,2 milióna odberateľov. Keďže však žije v USA a komunikuje v angličtine, slovenským rebríčkom nedominuje.

Najobľúbenejším slovenským „YouTuberom“ je podľa počtu odberateľov GoGo, ktorého kanál GoGoManTV má 1,8 milióna odberateľov, primárne na slovenskom a českom trhu. Napriek tomu, že mladí spomínané kanály pravidelne sledujú, pripomínajú, že to automaticky neznamená, že influencerom dôverujú. V odpovediach prevládali zahraničné mená.

Z prieskumu vyplýva množstvo zaujímavých informácií, ktoré nájdeš vo fotogalérii v prehľadných infografikách:

Zdroj: GLOBSEC

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech