PROBLÉM: Táto správa nepoteší Slovákov. Hrozí ďalšie zdražovanie aj úplné zastavenie výrobných pásov v automobilkách

  • Generálny riaditeľ Intelu prezradil rok, kedy by mohol nedostatok čipov skončiť
  • Vyššie ceny áut nás tak zrejme neminú ani ďalší rok
  • Spoza čínskeho múru sa navyše objavuje ďalší problém, ktorý by mohol celú situáciu výrazne skomplikovať
auto peniaze
Unsplash/ Jenny Ueberberg a Melissa Walker Horn
  • Generálny riaditeľ Intelu prezradil rok, kedy by mohol nedostatok čipov skončiť
  • Vyššie ceny áut nás tak zrejme neminú ani ďalší rok
  • Spoza čínskeho múru sa navyše objavuje ďalší problém, ktorý by mohol celú situáciu výrazne skomplikovať

Rok 2021 sa v automobilom priemysle točí najmä okolo jedného slova – čipy, prípadne všeobecnejšie pomenovanie „elektrosúčiastky“, ktorých je nedostatok.

Dnešné autá pripomínajú skôr počítače než, ako sa zvyklo kedysi hovoriť, kusy železa. Bez spomínaných elektrosúčiastok by nové vozidlá nedokázali takmer nič, ani si otvoriť okienko. Pamätáš si, keď na to stačilo točiť kľukou?

Podiel elektroniky vo vozidlách sa v poslednom období výrazne zvýšil. Ide sa o rôzne riadiace jednotky, systémy slúžiace pre informovanosť vodiča, ale aj zábavu pasažierov, systémy aktívnej aj pasívnej bezpečnosti a podobne.

Bez týchto komponentov nie je možné vozidlo zmontovať a uviesť na trh,“ vysvetlil pre Startitup generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky Ján Pribula.

zdroj: Unsplash/ Why Kei

Menej čipov, menej áut, vyššia cena

Automobilky po celom svete tak čelia vážnym problémom. Rýchlo upustili od svojich plánov, koľko áut tento rok vyrobia, sú radi za každé jedno, ktoré fabriku úspešne opustí. Mnohé fabriky, vrátane tých na Slovensku, posielali zamestnancov domov a prešli na obmedzený režim.

Sú ľudia, ktorí sa nevedia dočkať svojich objednaných nových áut, termíny dodania sa ale odkladajú, dokonca si automobilky začali uplatňovať právo, že tvoju objednávku môžu zrušiť.

Nedostatok nových áut spôsobuje ich zdražovanie, v niektorých prípadoch až o pätinu ceny. Mnoho potenciálnych záujemcov sa tak rozhodlo radšej siahnuť po starších ojazdených, ktorých sa ale kvôli situácii pôvodní majitelia nezbavujú v takom množstve ako predtým, čo spôsobilo zdraženie aj u „jazdeniek“. 

Cena predaného jazdeného vozidla vzrástla v priemere o 5 až 6 percent, v prípade najobľúbenejších modelov až o 13 percent,“ písali sme pred pár týždňami o výsledkoch prieskumu na Slovensku a v Českej republike, ktoré dala vypracovať spoločnosť Carvago (online trh s autami).

V konečnom dôsledku sa dá povedať, že kvôli nedostatku čipov zdražili všetky autá – nové i staré. Firmy, ktoré ich vyrábajú hlavne v Ázii, zavrela korona.

Najhoršiemu čelíme teraz, no nedostatok sa vyrovná až v roku 2023

Kedy by sa mala situácia vrátiť do normálu?

Pred niekoľkými týždňami sme oslovili automobilky na Slovensku, podľa ktorých vrchol nedostatku elektrosúčiastok nastane v 3. štvrťroku, čiže teraz a potom by sa už stav mal postupne vracať do normálu.

zdroj: TASR/AP/Martin Schutt

V podstate podobné vyjadrenie dal pre americkú televíznu stanicu CNBC aj najväčší výrobca čipov – generálny riaditeľ Intelu Pat Gelsinger.

Priznal, že najhoršie časy sú práve teraz. Jeho spoločnosti klesli vo štvrtok akcie o 8 % na základe správy o predaji.

Postupne by sa od prelomu roka mala situácia zlepšovať, to ale ešte neznamená, že bude dobrá. Návrat do normálu (kedy nastane rovnováha medzi ponukou a dopytom), potrvá ešte vyše roka, možno rok a pol a aj potom zrejme budú musieť ubehnúť ďalšie mesiace, kým sa zmeny naplno prejavia

Neočakáva sa, že nedostatok polovodičov skončí skôr ako v roku 2023,“ píše na základe Gelsingerovych vyjadrení CNBC.

zdroj: Snímka z výroby automobilov počas návštevy predsedu vlády SR Igora Matoviča v trnavskej automobilke Groupe PSA Slovakia v piatok 5. júna 2020. FOTO TASR - Lukáš Grinaj

Nový strašiak na obzore

Aby toho nebolo málo, na obzore sa objavil ďalší problém, ktorý môže byť ešte závažnejší než ten s chýbajúcimi elektrosúčiastkami.

Varujú pred nim veľké svetové médiá ako Financial Time či Fox Business.

Aj korene tohto problému môžeme ísť hľadať do Ázie, presnejšie do Číny, ktorá je najväčším svetovým dodávateľom horčíka – až 85 % svetových dodávok pochádza z tejto krajiny.

Krajina spoza čínskeho múru sa ocitla v energetickej kríze a doslova zatvára fabriky, aby šetrila energiou. Zatvorili sa, alebo v lepšom prípade len prešli do obmedzeného režimu, aj viacerí producenti horčíka, čo s veľkou pravdepodobnosťou otrasie jeho svetovými zásobami.

Možno ste o magnéziu (horčíku) neuvažovali už od stredoškolských hodín prírodovedy, ale v automobilovom priemysle hrá rozhodujúcu úlohu. Horčík sa používa v mnohých zliatinách hliníka. V podstate nemôžete vyrábať autá bez hliníka a s hliníkom nemôžete pracovať bez použitia horčíka,“ vysvetľoval jeho dôležitosť pre automobilový priemysel zahraničný automobilový portál Jalopnik.

zdroj: TASR/ Lukáš Grinaj

Podľa expertov a analytikov budú automobilky bez magnézia nútené doslova vypnúť výrobné pásy.

Portál zdôrazňuje, že nie sú žiadne zabezpečené zásoby horčíka na mesiace dopredu, pretože dosť rýchlo oxiduje – jednoducho povedané, má krátku životnosť. Súčasné stavy by mali vydržať do novembra a v decembri, ak sa nič nezmení, sa už naplno prejaví ich nedostatok,“ písali sme o tejto téme pred niekoľkými dňami.

Hoci sa jeden problém začína pomaly riešiť, spoza čínskeho múru tak hrozí ďalší. Radšej si ani nechceme predstaviť, čo by naplnenie najhorších možných scenárov znamenalo pre automobilový priemysel a samotné Slovensko, ktoré je na ňom závislé.

Zdroje: archív Startitup, CNBC, Autoforum.cz, Financial Times, Jalopnik

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie