Prvé hlavné mesto v Európe plánuje zákaz áut. Podobnému scenáru sa nevyhne zrejme nikto

  • Mesto lásky bude zrejme ešte romantickejšie. Nebudú ťa rušiť zápchy ani hlučné trúbenie
  • K potrebným krokom bude musieť časom pristúpiť zrejme úplne každý
Paríž
Unsplash/JOHN TOWNER, Aleksiiii
  • Mesto lásky bude zrejme ešte romantickejšie. Nebudú ťa rušiť zápchy ani hlučné trúbenie
  • K potrebným krokom bude musieť časom pristúpiť zrejme úplne každý

Paríž je známy svojimi odvážnymi a radikálnymi projektmi, ktoré menia celé mesto. To, ako dnes mesto zaľúbencov vyzerá, je do veľkej miery výsledkom zmien po minulým pandémiách, kedy ho opäť nanovo rozbehli, no inak, ako predtým.

Po dlhých lockdownoch sa začína vo Francúzsku všetko pomaly vracať do starých koľají, čo jednoznačne zvýši turizmus, najmä v ich hlavnom meste. Niektorí politici a predstavitelia mesta zvažujú, že množstvo frekventovaných ulíc Paríža uzavrú, informuje BBC.

Všade sa dostaneš rýchlo a dýchať budeš čistejší vzduch

Týmto krokom chcú zlepšiť mieru znečistenia vzduchu, vyhnúť sa zápcham a vrátiť mesto ľuďom. Chcú, aby obyvatelia aj turisti bežne trávili čas na miestach, ktoré sú v súčasnosti zaplnené autami.

Túto ideu nazývajú „15 minútové mesto“. Ulice by boli prispôsobené chodcom, cyklistom a verejnej doprave. Sú si istí, že by tak značne zredukovali čas, ktorý ľudia potrebujú na presunutie sa z jedného miesta na druhé. Navyše ekologickou cestou.

Ak k spomínaným krokom skutočne pristúpia, budú preferovať „zelené“ spôsoby prepravy a centrum zmenia na multifunkčné priestory, opäť sa dostanú na špičku svetového urban dizajnu, konštatuje BBC.

Paríž
zdroj: Unsplash/Alexander Kagan

Na osobné autá by si mal v mestách naraziť len náhodou

Ak chceme globálne zlepšiť znečistenie vzduchu a emisie skleníkových plynov, autá musia byť v mestách výnimkou, nie pravidlom, píše web Euractiv. Na lokálnej, regionálnej, štátnej aj európskej úrovni budú musieť začať politici pristupovať k radikálnym krokom.

Pre ľudstvo to bude výrazným zásahom do bežného života. Na komfort áut sme si všetci už zvykli, len na európskych cestách sa v roku 2017 prevážalo 264 miliónov áut. To je o 25 % viac, než v roku 2000. Ľudia odvtedy navyše využívajú autá omnoho častejšie a aj na dlhšie vzdialenosti, pri ktorých kedysi preferovali verejnú dopravu.

Slovenské ulice na podobný krok nie sú pripravené

K potrebným krokom bude musieť pristúpiť zrejme úplne každý v Európe, ak skutočne chceme, aby sa veci zmenili. Nie každý má však rovnaký prístup k mobilite, čo situáciu v mnohých krajinách, ako aj u nás doma, značne sťaží.

Až jedná pätina ľudí nemá jednoduchý prístup k verejnej doprave, v mnohých mestách chýbajú bezpečné cyklistické chodníčky a tí, čo si nemôžu auto dovoliť skončia s biednymi možnosťami.

Mala by sa podľa tebá vláda zaoberať riešením klimatických otázok?

Ostatné sektory sa snažia emisie znížiť, zatiaľ čo pri autách ich množstvo stále stúpa. V roku 2018 mala doprava na svedomí 29 % emisií skleníkových plynov. Len osobné autá sú zodpovedné za dokopy za 12 % európskych emisií. Cestná preprava zhoršuje aj znečistenie ovzdušia, ktoré v Európe spôsobuje 400 000 predčasných úmrtí každý rok.

Týmto faktorom sa musia postaviť a posnažiť sa situáciu zmeniť správy miest a vlády jednotlivých krajín. Tí musia prepracovať mestskú mobilitu s cieľom znížiť používanie súkromných áut. Ľudí by mali motivovať k tomu, aby uprednostňovali chôdzu, cyklistiku, verejnú dopravu a zdieľané alternatívy. To všetko by mala mať pod záštitou Európska únia Európska únia.

Zdroje: BBC, Euractiv

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech