Psychológ Marek Madro: Zdravotníci sa nám ozývajú, že chcú spáchať samovraždu (ROZHOVOR)

  • Marek Madro v roku 2012 zriadil so svojím tímom psychológov internetovú poradňu
  • IPčko kedysi malo 40 psychológov a fungovali 17 hodín denne
  • Dnes ich je 120 a pracujú nonstop, napriek tomu nestíhajú komunikovať so všetkými
Marek Madro
archív Marek Madro
  • Marek Madro v roku 2012 zriadil so svojím tímom psychológov internetovú poradňu
  • IPčko kedysi malo 40 psychológov a fungovali 17 hodín denne
  • Dnes ich je 120 a pracujú nonstop, napriek tomu nestíhajú komunikovať so všetkými

Marek Madro sa už vyše 10 rokov venuje psychológii. „Moja cesta k tejto práci nebola taká jednoznačná. Najskôr som si myslel, že budem robiť niečo úplne iné, ale život to zariadil tak, že som psychológ, začína svoje rozprávanie zakladateľ internetovej poradne IPčko, ktorú založil spoločne so svojím tímom psychológov v roku 2012.

V rámci rôznych projektov bol však veľmi často v kontakte s mladými ľuďmi, ktorí prežívali rôzne príbehy. Vypočul ich a bol pre nich oporou. Potom sa však ocitol v situácii, kedy s mladými ľuďmi trávil celé dni, napriek tomu ho kontaktovali aj vo večerných hodinách prostredníctvom sociálnych sietí. No rozdiel bol v tom, že cez virtuálny priestor boli otvorenejší, závažnejší a naliehavejší.

Nechceli o svojich problémoch hovoriť „face to face“, ale v anonymite, ktorú ponúka online priestor. A tu vznikla Marekova myšlienka vytvoriť bezpečné miesto v online prostredí, a tiež jeho túžba dozvedieť sa o psychológii viac. „Chcel som byť pre tých, ktorí potrebujú pomoc, užitočnejší, hovorí.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa IPčko (@ipcko)

Ako psychológ sa špecializuje najmä na krízové intervencie pri samovražedných myšlienkach a pokusoch, a tiež situáciami, ktoré sú spojené s domácim a sexuálnym násilím.

V rámci internetovej poradne IPčko.sk prichádza najmä do kontaktu s ľuďmi, ktorí vo svojom živote zažívajú niečo veľmi náročné a ťažké, z čoho v istej chvíli nevidia cestu von, respektíve vidia iba tú jedinú možnosť.

Práve pre týchto ľudí IPčko vytvorilo viacero služieb krízovej pomoci a prostredníctvom poskytnutej prvej psychologickej pomoci s nimi hľadajú ďalšie možnosti na zvládnutie a riešenie situácie. „To najpodstatnejšie je, že ten človek v tej chvíli vie, že už na danú situáciu nie je sám, ozrejmil Marek.

  • Ako ovplyvnila pandémia krízovú linku IPčko
  • Ktoré skupiny ľudí ich vyhľadávajú najčastejšie
  • Do akej miery stúpla krivka myšlienok a pokusov o samovraždu 
  • S akými problémami ich kontaktujú ľudia z LGBT komunity
  • Prečo sa niektorí nebudú vedieť zaradiť späť do sociálneho života

Pomoc poskytujete najmä deťom a mladým ľuďom, ktorí si prechádzajú náročnými životnými situáciami. Zmenila sa vaša klientela počas pandémie?

Počas pandémie COVID-19 sa toho v IPčku zmenilo naozaj veľa, vlastne takmer celé IPčko. Dovtedy sme sa prioritne venovali mladým ľuďom a pomoc sme poskytovali 17 hodín denne na chatovej a e-mailovej poradni.

Od prvého potvrdeného prípadu koronavírusu na Slovensku sme zaznamenali enormný nárast kontaktov a spájali sa s nami ľudia rôznych vekových kategórií, dokonca sme boli svedkami toho, že s nami cez chat komunikovali seniori, ktorí prekonali technické bariéry kvôli tomu, aby v tom ich prežívaní bol niekto s nimi a necítili sa osamelo.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa IPčko (@ipcko)

Ako sa vaša poradňa postavila voči mimoriadnej situácii? 

Našou odpoveďou na túto situáciu bolo zriadenie špecializovanej COVID-19 Krízovej linky pomoci, s ktorou nám pomohla Nadácia Orange a Nadácia Slovenskej sporiteľne.

Prešli sme na nonstop prevádzku, pridali sme telefonickú poradňu a video poradňu, aby si každý mohol nájsť ten spôsob komunikácie, ktorý mu vyhovuje a odvtedy sme tu pre všetky vekové kategórie bez rozdielu.

Bolo nutné aj posilnenie pracovného tímu?

Počas roka 2020 sme posilnili aj naše personálne kapacity na všetkých našich linkách pomoci. Na začiatku roka 2020 sme začínali so 40 poradcami a rok sme ukončovali v 120-člennom tíme odborných poradcov. 

Koľko sa vám za deň ozve ľudí so žiadosťou o pomoc?

S prechodom na nonstop prevádzku stúpol aj počet ľudí, ktorí sa na nás denne obracajú. Aktuálne sa počet kontaktov za jeden deň pohybuje medzi 140 až 150.

Niektoré dni sú náročnejšie, je to aj v závislosti od toho, čo sa deje v spoločnosti. Najnáročnejším mesiacom minulého roka bol určite mesiac december, počas ktorého sme uskutočnili 5 543 pomáhajúcich komunikácií, čo bolo takmer 180 kontaktov za jeden deň. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa IPčko (@ipcko)

Stíhate komunikovať so všetkými ľuďmi, ktorí vás kontaktujú?

Aj napriek našej snahe a posilneniu personálnych kapacít na našich linkách pomoci sme v roku 2020 uskutočnili 52 682 pomáhajúcich kontaktov s ľuďmi v ťažkostiach a v kríze a zároveň sme v dôsledku personálnych kapacít a enormnej vyťaženosti služby nemohli prijať 60 147 kontaktov. 

Ktoré skupiny ľudí sa vám ozývajú najčastejšie?

Z našich štatistík za rok 2020 vyplýva, že 25 % všetkých kontaktov bolo vo vekovej kategórii 15- až 18-ročných, 22 % kontaktov vo vekovej kategórii 19- až 24-ročných a 16 % zo všetkých kontaktov bolo uskutočnených s mladými ľuďmi vo vekovej kategórii 25- až 30-ročných.

Ozývajú sa vám aj ľudia z prvej línie, napríklad lekári alebo vojaci?

S takzvanou prvou líniou sme boli v kontakte počas roka 2020 a samozrejme aj v roku 2021. Za celý minulý rok sme uskutočnili 1 963 komunikácii so zdravotníkmi. V najintenzívnejšom kontakte sme boli v mesiacoch máj, október, november a december. Zvýšený počet kontaktov je aj v týchto dňoch.

S akými problémami vás kontaktovali?

Spektrum tém, s ktorými sa na nás zdravotníci obracali, bolo naozaj veľké, no medzi tie najčastejšie témy patrili myšlienky na ukončenie života, a to najmä v posledných mesiacoch roka, kedy ten tlak na nich a celý zdravotnícky systém bol mimoriadne obrovský a zaťažujúci. Ďalšou témou, s ktorou často prichádzali, bola téma pozitivity na COVID-19 a duševné ťažkosti sprevádzané aj depresívnymi symptómami.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa IPčko (@ipcko)

Počas pandémie sa do veľkej miery zvýšil počet samovrážd. Koľko sa vám mesačne ozve ľudí, ktorí si chcú siahnuť na život?

Keď sa pozriem na minulý rok, tak práve v týchto témach – myšlienky na samovraždu a pokus o samovraždu – sme zaznamenali stúpajúcu tendenciu. Na tento fakt vo svojich varovaniach upozorňovala aj WHO. Ide o jeden zo sekundárnych následkov pandémie. Na našich linkách pomoci sme boli v roku 2020 v kontakte 8 060-krát s ľuďmi, ktorí premýšľali nad samovraždou a 3422-krát sme boli s ľuďmi, ktorí sa o samovraždu pokúsili.

V 58 % kontaktoch sme boli v týchto rozhovoroch s mužmi a v 42 % nás s týmito témami kontaktovali ženy. Najčastejšie sme boli v kontakte s mladými ľuďmi vo vekovej kategórii 15 až 18 rokov (24%), vo veku 25 až 30 rokov (18%) a vo vekových kategóriách 19 až 24 rokov a 65+ (16 %). Keď sa na to pozriem z pohľadu jednotlivých mesiacov roka 2020, tak v decembri sme mali 649 kontaktov, v novembri 513 a v apríli 412 kontaktov v téme pokus o samovraždu.

Ako dokážete zasiahnuť, ak vám niekto zavolá a chce sa pokúsiť zabiť? Dá sa takému človeku ešte pomôcť?

Ľudia, ktorí sa v tejto náročnej chvíli obrátia na naše linky pomoci, nepíšu a nevolajú preto, aby sme im pomohli, ale preto, aby v tej chvíli neboli sami. Častokrát počujeme slová „nechcem umierať sám/sama“.

My sme v tej situácii, samozrejme, s nimi a kombináciou ľudskosti a odbornosti sa pokúšame situáciu zvládnuť a ukázať aj tie iné možnosti vyriešenia prežívanej situácie. V tých ľuďoch je taká obrovská bolesť a túžba po tom, aby zmizla, že sa u nich objavuje „tunelové videnie“ – vidia iba tú jednu možnosť, nie sú schopní a nemajú dostatok síl, aby ich hľadali sami a bez pomoci nejaké ďalšie. Preto sme tam my, ponúkame tie naše oči, aby hľadali aj iné riešenia.

V mnohých situácia je pravdepodobne potrebný aj osobný „výjazd“ za danou osobou. Máte zriadený tím ľudí pre tieto situácie?

Áno, presne pre tieto situácie sme zriadili Krízovú linku pomoci a jej výjazdový Krízový intervenčný tím IPčko, ktorý má možnosť prísť aj priamo za človekom v kríze a ponúknuť pomoc a podporu aj face to face. Ak je situácia mimoriadne vážna, spolupracujeme aj so záchrannými zložkami.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa IPčko (@ipcko)

A čo s tými, ktorí sú doma týraní. Aké prinášate rady ľuďom, ktorí sú násiliu vystavení vo vlastnej domácnosti?

Počas pandémie COVID-19 stúpol počet kontaktov v téme domáceho násilia. Obete prirodzene vyhľadávali tzv. „tichú pomoc“ prostredníctvom chatu a e-mailu, kde nás mohli kontaktovať diskrétnejšie a v komunikácii s nami sa cítia pred agresorom viac v bezpečí. Napriek tomu cca 10 % z nich hovorilo o obavách, ktoré súvisia s väčšou pravdepodobnosťou odhalenia, keď je agresor doma. Deti, mladí ľudia a ženy sa ocitli v kríze, keď prestali chodiť do školy alebo do práce a doma zostal aj agresor či agresori, ak sa násilie či zanedbávanie týka oboch rodičov.

Nevedeli si predstaviť, ako zvládnu celé dni doma v strachu, obavách a napätí z neustáleho kontaktu s násilníkom, bez možnosti z domu ujsť inam. V tejto náročnej situácii ich sprevádzame k vytvoreniu vlastných bezpečnostných stratégii, ktoré im napriek obmedzeniam pomôžu chrániť sa, pre obete domáceho násilia sme vytvorili aj manuál, ktorý im môže pomôcť k utvoreniu čo najväčšieho bezpečia. Motivujeme ich, aby pomoc hľadali, či už u susedov, blízkych osôb mimo ich domácnosti, organizácii pre pomoc obetiam alebo priamo u polície.

Špecifickým prípadom na Slovensku je aj LGBTI komunita, ktorá je do značnej miery odsúdená spoločnosťou. 

Na našu linku dôvery IPčko.sk sa často obracajú mladí ľudia, ktorí sú touto stigmatizáciou ovplyvnení, poznačení a bytostne sa ich týka. Trápi ich strach z nepochopenia, odsúdenia, vyčlenenia zo spoločnosti.

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM
Čítaj ďalej po zakúpení predplatného

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK