Ras­ťo Iva­nič: Group­Sol­ver je ove­ľa rých­lej­ší a menej “boles­ti­vý” pre res­pon­den­ta.

LUKÁŠ GAŠPARÍK JR. / 25. augusta 2015 / Tools a produktivita

Aké je to žiť a mať star­tup v Ame­ri­ke? Nájsť rov­no­vá­hu medzi prá­cou a osob­ným živo­tom nie je jed­no­du­ché. Ras­ťo­vi Iva­ni­čo­vi z Group­Sol­ve­ru sa však darí exce­lo­vať aj doma aj v biz­ni­se. Pre­zra­dil nám ako sa Group­Sol­ve­ru darí, a ako dosia­hol work — life balan­ce.

 

Rasťo, prezraď nám príbeh, ktorý predchádzal založeniu startupu GroupSolver. A určite nezabudni spomenúť dôvod odchodu do US.

Tak začnem tým dôvodom na odchod do USA. Ja som skončil Gymnázium v Spišskej Novej Vsi počas divokých čias novej Slovenskej republiky. Keď som dostal možnosť plného štipendia na Furman University, tak bolo ťažko zaváhať a neodísť. Eventuálne som skončil PhD a potom sa 5 rokov upísal konzultingu v McKinsey. Celý príbeh je na dlhšie, ale nakoniec sme s rodinou skončili v San Diegu asi tak pred piatimi rokmi.

GroupSolver sme založili spolu s bratom Marošom najskôr ako crouwdsourcingový prístup k riešeniu komplexných problémov. Spolu sme vymysleli spôsob ako zapojiť crowd do riešenia nielen jednoduchých problémov typu “odhadnite váhu tohoto telaťa” ale aj do riešenia vecí, ako je svetová chudoba, global warming, atď. Momentálne sa zameriavame na “customer research”, pretože to je odvetvie, ktoré má veľké možnosti inovovať a my tam riešime zásadný problém, ako rýchlo a efektívne spracovať odpovede na otázky s otvoreným koncom.

 

 

Čím je GroupSolver iný než ostatné konkurenčné riešenia?

Našou konkurenciou sú firmy ako Survey Monkey alebo aj butikové firmy, ktoré sa zameriavajú na “focus groups”. My sme jediná firma, ktorá spája kvalitatívny a kvantitatívny výskum do jednej metódy. Práve to, že sme založený na princípoch crowdsourcingu nás odlišuje. Napríklad, taký typický dotazník obsahuje kopec otázok s viacerými možnosťami, ktorých odpovedanie môže trvať 10-15 minút. My sa naopak opýtame jednu, maximálne zopár fundamentálnych otázok, na ktoré potom respondent odpovedá vlastnými slovami. Naša inovácia je v tom, že my vieme odpovede v “ľudskom jazyku” preložit do dát a z nich potom vyrátať konsenzus a poskytnúť klientom aj iné, dôležité štatistické údaje. Náš prístup je tiež oveľa rýchlejší a menej “bolestivý” pre respondenta.

 

Koľko Slovákov je v súčasnosti v tvojom tíme?

Sme asi tak pol na pol. Z 12 ľudí (niektorí sú v GroupSolveri naplno a niektorí len čiastočne) máme 6 Slovákov.

 

Pokiaľ viem, tak sídlite v San Diegu, kde už jeden slovenský startup (Droppie) pôsobí. Je toto mesto niečím výnimočné?

San Diego je pre Slovákov asi nie veľmi známe ale všetci, ktorí tu už niekedy boli potvrdia, že je to asi jedno z najlepších miest nielen navštíviť ale aj rozbehnúť business. Mesto a ľudia majú veľmi uvoľnený prístup, sú tu krásne pláže aj hory, je tu len na skok do Mexika a naozaj sa tu dá čo robiť. Tiež je tu viac high-tech businessov a dobrých univerzít, ktoré produkujú kopec talentu... ktorému sa samozrejme už nechce zo San Diega odísť

 

 

Okrem Droppie sa v San Diegu nachádza aj sídlo firmy ESET a slovensko-americký inkubátor Bridgestart, ktorý zastrešuje Anton Zajac (spolumajiteľ firmy ESET). Pomohlo ti v začiatkoch toto silné slovenské zázemie, ktoré sa v San Diegu nachádza?

Ak mám povedať pravdu, ja som sa o ESETe dozvedel až minulého roku, keď tu bol Prezident Kiska. Potom už nebol problém sa spojiť.... tých Slovákov tu zas až tak veľa nie je a na to,  že San Diego má asi 1.5 milióna obyvateľov, sa v startupovej komunite všetci navzájom poznáme. V každom prípade, Bridgstart aj Anton Zajac sú výborným zdrojom pomoci a podpory a sme s nimi v dobrom kontakte.

 

Pred niakým časom sa GroupSolveru podarilo dostať do prestížneho inkubátora EvoNexus. Ako hodnotíš toto pôsobenie v Evo?

Evo je super. Je úplne iné ako mnoho iných inkubátorov, ktoré sa viac sústreďujú na rýchly vývoj a dosiahnutie investície do firmy. Evo má viac mentorský a komunálny prístup k startupom. Pokiaľ to ide dobre, tak tu startup môže zostať aj rok a Evo aktívne pomáha nájsť mentorov, zákazníkov aj investorov.

 

Vráťme sa späť k fungovaniu tvojho startupu. Koľko klientov už vlastne máte?

Urobili sme „soft launch“ pred pár mesiacmi a sústredili sme sa hlavne na iné startupy, ktorým pomáhame nájsť „product market fit“. Týmto testom sme myslím úspešne prešli a teraz sa už zameriavame aj na veľké firmy, ktoré už potrebujú mať ten produkt trochu viac vyzretý a prepracovaný.

 

Nájdu sa aj nejaké prestížne firmy medzi vašimi klientami?

Nájdu sa, ale ak by som ich spomenul, tak by som asi trochu predbiehal. Väčšinou sa vzťah s klientami začne nejakou „proof of concept“ štúdiou a ak je klient spokojný, tak potom sa dá diskutovať o väčšom projekte alebo o predplatnom. Opýtaj sa ma o pár mesiacov, možno ti potom dám toho trochu viac

 

 

Ako dobre poznajú firmy svojich vlastných zákazníkov? Sú niekedy z výsledkov, ktoré im poskytnete šokovaní?

Keď sme začínali, tak sme si urobili prieskum medzi potenciálnymi zákazníkmi, z ktorého nám vyšlo, že firmy naozaj tých zákazníkov, až tak dobre nepoznajú a chcú ich poznať lepšie. Na tom sme založili náš business – my chceme, aby sa každý manažér vedel spýtať priamo zakazníkov na fundamentálne veci, a my im vieme tie odpovede spracovať v podstate v reálnom čase.

Pár krát sme počuli od klienta slová ako „zmenili ste nám fundamentálne pohľad na náš business“. Často ale tiež vieme potvrdiť, že business ide správnym smerom.

 

Ako vyzerá tvoj bežný kalifornský pracovný deň?

Neviem, či poznám typický deň, ale snažím sa vstať skoro (pred šiestou), naplánujem si deň a odpoviem na nejaké emaily. Potom si skúsim ísť zabehať alebo skočím na bicykel, kým vstanú deti a manželka. Potom začne kolotoč a do inkubátora sa dostanem tak okolo deviatej. Dávam si hlavne pozor, aby som zvládal nielen GroupSolver, ale aby aj deti a rodina mali pocit, že pre nich existujem. Preto zriedka ostávam v robote po šiestej a až pokiaľ deti nezaspia, tak sa mi ani nikto nedovolá.

 

Na čo si v živote najviac hrdý?

Asi na to, že mám v živote dobrú rovnováhu medzi kariérou, rodinou a zdravím. Hlavne máme výborné vzťahy v rodine a vieme sa všetci navzájom podporiť. Manželka je profesorkou na univerzite, takže aj ona má toho dosť. Bez vzájomného pochopenia by sme to nezvládli.

 

 

Čo by si odkázal Slovákom, ktorí to chcú skúsiť na americkom trhu so svojim produktom?

Trochu si prihrejem polievočku, ale povedal by som, že by si mali dobre premyslieť, ako ich produkt pasuje do amerického trhu. Život je to trochu iný ako na Slovensku a tie priority zákazníkov sú tiež odlišné. Ale ak je dobrý nápad a team sa zaň postaví, tak sa všetko dá. V dnešnej dobe geografia už nehrá takú obrovskú rolu. Ide hlavne o dobrú myšlienku, dobrý team.... no a aj o troche štastia.

 

Posledná veta na záver?

Rozbehnúť GroupSolver bola a je asi najťažšia vec, na ktorej som pracoval, ale zároveň je to asi aj niečo, z čoho mám najviac zadosťučinenia. Startupy ma vždy priťahovali, a bolo mi jasné, že jedného dňa to budem musieť skúsiť aj ja. Ale tá skúsenosť je ešte intenzívnejšia a krajšia, než som čakal.

 

Rasťovi ďakujeme za rozhovor a jemu aj GroupSolveru želáme veľa úspechov.

Pridať komentár (0)