sandiego
sd9

Rasťo zo Spišskej vyvíja umelú inteligenciu v Kalifornii. Slovenská AI sa snaží lepšie pochopiť ľudské názory

Rasťo Ivanič (46) je na slovenskej startupovej scéne pomerne známy. Jeho firma GroupSolver pôsobí v Košiciach a v americkom San Diegu, kde vyvíja umelú inteligenciu s poetickým cieľom – dopomôcť k tomu, aby sa ľudia menej prekrikovali a radšej našli konsenzus.

V praxi to funguje tak, že sofistikovaná umelá inteligencia spovedá stovky či tisícky respondentov a kreatívnym dopytovaním sa snaží zistiť najčastejšie myšlienky, ktoré by možno respondenti sami od seba nepovedali.

V minulom roku dosiahol GroupSolver obrat 3 milióny dolárov.

Ja by som vôbec nebol prekvapený, že keď budeme ďalej rásť, tak dostaneme ponuku – a bude to práve Google či Qualtrics.

IMG_2269 (1)
zdroj: GroupSolver – 46-ročný founder Rasťo Ivanič pochádza zo Spišskej Novej Vsi, do USA vycestoval po revolúcii.

Ich služby si objednávajú Google či Amazon

Firmy slovenský GroupSolver využijú vtedy, keď potrebujú spraviť prieskum trhu a do hĺbky pochopiť emócie, názory a preferencie respondentov.

Dajme tomu, že zadávateľ prieskumu chce vedieť, čo Slovákov najviac trápi. „Prvý človek nám povie, že ho trápi politická situácia, takže náš systém to zaznačí ako dátový bod. Keď do prieskumu príde ďalší človek, tak sa ho umelá inteligencia opýta, že mnohí ľudia povedali, že ich trápi politika, tak či to trápi aj vás,“ vysvetľuje Rasťo Ivanič.

Otázky v systéme sa neustále dynamicky vyvíjajú podľa toho, čo odpovedali predchádzajúci respondenti. Umelá inteligencia tak v podstate ľavou zadnou zvládne to, čo by musel robiť zdĺhavý a komplikovaný kvalitatívny prieskum – pýta sa trefne a do hĺbky.

Je to hľadanie konsenzu na ťažké otázky,“ zhŕňa Rasťo Ivanič, ktorý dodáva, že jeho GroupSolver má oproti klasickým prieskumom veľké výhody. Ak prieskum niekto robí offline, ide doň s prednastavenými možnosťami, no podľa Ivaniča nikdy nie je možné dopredu vedieť, čo ľudia povedia.

Každý si myslí niečo iné, každý má iný názor a je náročné nájsť konsenzus v tom, čo ľudí na Slovensku skutočne trápi.“ Takýmto systémom ale GroupSolver dokáže priniesť presnejší pohľad do ľudských myšlienok a názorov.

respondent-experience (1)
zdroj: GroupSolver – Umelá inteligencia sa snaží pochopiť odpovede respondentov, tie sa následne pýta ďalších. Na obrázku sa dopytuje, či aj tento respondent vníma prácu z domu ako zaťažujúcu.

Malá slovenská firma s veľkou konkurenčnou výhodou

Umelá inteligencia nerozumie nášmu jazyku, reálne netuší, čo ľudia myslia tým, že ich na Slovensku niečo mrzí. Rozumie ale tomu, ako sú na seba naviazané slová a vety, cez takzvané vektory. „Každá AI žije vo svete, ktorý pozná. Nechápe veci emočne alebo inteligenčne, ale tá naša nejako rozumie, že napríklad kráľ a kráľovná sú príbuzné slová a niečo majú spoločné.

Práve to je jeden z dôležitých pilierov GroupSolveru. Na otázku „Čo vás napadne pri značke adidas?“ môžu prísť tri nasledovné odpovede:

  • je to moja obľúbená značka z detstva,
  • na adidas si pamätám z čias, keď som bol ešte malý,
  • boli to moje prvé bežecké topánky, ktoré som mal kedy na nohách.

Umelá inteligencia ale na základe takzvaného multilayer perceptron modelu identifikuje, že tieto 3 inak napísané odpovede sú si veľmi podobné. „Systém ich teda zaradí do jedného clustra – teda skupinky odpovedí –, ktorý potom prezentuje ako jednu odpoveď.“

mockup
zdroj: GroupSolver – Súčasťou produktu je aj systém LiveSlides, ktorý získané dáta zabaľuje do prezentácie.

AI platformy, ktoré dokážu pochopiť alebo dokonca napísať text, však už zopár rokov existujú. Všetky tieto AI však boli podľa Ivaniča trénované na terabajtoch dát, nedokážu vymyslieť nič nové. Keď majú napríklad dokončiť rozpísaný text, tak to spravia na základe frekvencie – teda aké slová zvyčajne nasledujú.

GroupSolver ale robí niečo úplne iné, pracuje s textom, ktorý ešte nikdy predtým nebol napísaný – sú to živé odpovede ľudí. „Napríklad sa ľudí pýtame, nech nám povedia niečo o novom produkte. A napíšu nám slovné spojenia, ktoré sa nedali očakávať. Naučili sme sa pracovať s minimálnymi dátami, čo iné AI nerobia.“

quant-qual (1)
zdroj: GroupSolver – Pokročilá analytika vychádzajúca z odpovedí respondentov.

Sme flexibilní mysľou, väčšinou robíme z domu a máme minimálnu hierarchiu či firemné štruktúry.

Na watchliste korporácií

Rasťo Ivanič a GroupSolver podnikajú v segmente známom ako digital survey, teda digitálny prieskum. Konkurenciou sú mu americké firmy Google, Momentive (pôvodne SurveyMonkey) a Qualtrics, ktoré svoje rozpočty rátajú v stovkách miliónov dolárov.

V digitálnom svete to štandardne funguje tak, že hneď ako startup prináša konkurenčný produkt, veľké korporácie typu Google či Meta ho buď kúpia, alebo narýchlo vyvinú konkurenčný produkt, ktorý následne promujú cez svoje platformy, aby neohrozili svoje monopolné postavenie.

„Napríklad Google aj Amazon sú naši zákazníci, tam máme dobrý vzťah. Ale taký Qualtrics je naša konkurencia. No sme pre nich príliš malá firma – podľa mňa sledujú, či ich dokážeme ohroziť a ak áno, tak nás možno budú chcieť kúpiť,“ hovorí o konkurencii Rasťo Ivanič. Okrem nich spolupracuje GroupSolver aj s Adidasom, Lenovom, Twitterom, no tiež výskumnými firmami Nikkei či Ipsos.

Eso v rukáve: GroupSolver však ponúka trošku inú technológiu než tieto firmy a aj nový prístup k zákazníkom. „Qualtrics alebo Momentive vám povedia, že dajte 200 000 dolárov za rok ako predplatné a tu je naša technológia, použite ju. A keď zákazník píše na podporu, že nevie, ako napísať prieskum, povedia mu, že sorry, oni nepomáhajú, nech si nájde konzultanta.“

To nie je nič nezvyčajné, digitálne korporácie majú chronický problém s komunikáciou a vidno to práve pri Google či Mete, kde dostať sa k reálnemu človeku je takmer nemožné. Ivanič to však chce zmeniť a verí, že našiel recept, ako dokáže starostlivosť o zákazníka naškálovať – veľká časť komunikácie sa podľa neho dá digitalizovať a automatizovať.

Prídu mi 2 – 3 maily týždenne od investorov zo Silicon Valley. Máme super výbornú diskusiu a povedia nám, že sme super inovatívni, ale že kde máme predplatné. Ale my sme iná firma.

AI patrí medzi najlukratívnejšie novinky v biznise

Hodnota globálneho trhu s umelou inteligenciou sa približne každé 2 roky zdvojnásobí a v roku 2025 má dosiahnuť 126 miliárd dolárov (120 miliárd eur).

Medzi hlavných hráčov patria dobre známe technologické firmy ako AMD, Baidu, Google, IBM, Intel, Microsoft a Nvidia. Konzultantské firmy predpokladajú, že s rozšírením telemedicíny zažijú raketový rast health-tech firmy ako AiCure či Zebra Medical Vision.

Recept na úspech

Rasťo Ivanič pochádza zo Spišskej Novej Vsi, rovnako ako ďalší dvaja founderi. Do USA šiel študovať po revolúcii, roky pracoval v top manažmente konzultačnej firmy a postupne si všimol veci, ktoré by sa dali robiť lepšie.

Ľudia sa prekrikujú. Nevedia sa dohodnúť. Čo keby sme sa prestali prekrikovať a začali naše myšlienky feedovať v logických a jednoduchých tvrdeniach do nejakej mašinky, ktorá mi vypľuje konsenzus?“ opisuje prvotnú myšlienku GroupSolveru.

S ňou sa po čase ocitol v Gates Foundation, kde mu poskytli grant na 100 000 dolárov výmenou za softvér podobný GroupSolveru, ktorým nadácia chcela získavať názory afrických farmárov na to, v čom potrebujú pomôcť. Nadácia chcela softvér na báze SMS, Slováci však trvali na verzii v prehliadači a po čase sa tak rozišli.

Ivanič verí v úspech svojej firmy, snaží sa ju budovať udržateľne a tak, aby vydržala aj ekonomickú recesiu. „Ja by som vôbec nebol prekvapený, že keď budeme ďalej rásť, tak o pár rokov dostaneme ponuku, či už od konkurencie alebo zákazníka, pretože strategicky naše technológie dávajú zmysel pre široké spektrum firiem. Kto bude náš eventuálny partner ťažko povedať – záleží to aj od mentálneho nastavenia, my sa totiž na problémy pozeráme dosť unikátne.

Dodáva tiež, že rozmýšľať teraz nad exitom by bola šialenosť, pretože founder, ktorý rozmýšľa nad predajom firmy, robí nevhodné rozhodnutia.

GRE20286
zdroj: GroupSolver – Tím malej firmy GroupSolver pracuje na dvoch kontinentoch.

V smart money neverí, biznis v USA je len o peniazoch

Do slovenskej firmy investovali napríklad venture capital fond Neulogy či Eterus Capital, domáci private equity fond špecializujúci sa na slovenské firmy (investoval napríklad do Indulony, Hopinu či Eyerimu), ktorý viedol posledné investičné kolo a GroupSolveru zabezpečil 2,5 milióna dolárov na ďalší rast. Prečo však do firmy nepribral aj VC fond zo Silicon Valley?

Podľa Ivaniča ide investorom zo Silicon Valley primárne o jedno – chcú firmu, ktorá vyvíja technológiu a monetizuje ju cez predplatné, ktoré sa dá efektívne škálovať. „Vždy je to to isté. Prídu mi 2 – 3 maily týždenne od investorov. Máme super výbornú diskusiu, povedia nám, že sme super inovatívni, ale že kde máme predplatné. Ale my sme iná firma, ide nám najprv o zákazníka a jeho potreby a až potom nás zaujíma náš biznis model a monetizácia,“ smeje sa Rasťo Ivanič.

Napríklad s Eterus Capital je spolupráca nastavená inak, Ivanič oceňuje, že od investora dostáva maximálnu voľnosť. „A hlavne, Eterus nám kladie dobré a ťažké otázky, ktorých zodpovedávanie nás posúva dopredu. Všetko chcú mať vydokladované a vzťah budujú na dôkazoch, nielen na dôvere. Musíme im dokazovať, že si zaslúžime ich peniaze.“

Veľa investorov ponúka okrem reálnych peňazí aj takzvané smart money – hypotetickú hodnotu, napríklad v podobe know-how či siete kontaktov na dodávateľov. Rasťo Ivanič však v smart money neverí.

„Plno investičných skupín vám povie, že nám pomôžu predávať a dohodia nám kontakty. Ale ja som sa teda nestretol s žiadnou firmou, ktorá by toto brala ako skutočnú prioritu. Je to celé o peniazoch a návratnosti, nehovorme si nič iné.“

Firma s 9-hodinovým časovým posunom

Recept na úspešnú firmu podmieňuje Ivanič aj firemnou kultúrou, ktorá je v GroupSolveri otvorená. „Sme flexibilní mysľou, väčšinou robíme z domu a máme minimálnu hierarchiu či firemné štruktúry,“ vysvetľuje Rasťo Ivanič a ako príklad uvádza technologického riaditeľa Mareka Tutokyho, ktorý inžinierov posiela na dovolenku vždy, keď vidí, že sú z práce unavení.

Ivanič sa snaží vytvoriť firemnú kultúru tak, aby každý zamestnanec cítil vlastnú zodpovednosť. Firma podľa neho nie je udržateľná, ak všetko záleží na jednom kľúčovom človeku.

Kým v kalifornskom office GroupSolveru je 9 hodín ráno, v tom košickom, kde sedí produktový tím, je 18 hodín večer. „Našťastie, developeri vstávajú neskoro a chodia spať neskoro, to nám trošku pomáha,“ smeje sa Ivanič a dodáva, že tak či tak väčšina komunikácie prebieha cez platformy ako Slack. Priznáva však, že časový posun je jedna z väčších výziev vo firme.

Za ideálnych zamestnancov považuje ľudí, ktorí odišli z korporácií, ktorých systém nebavil, no chceli si vyskúšať niečo nové. Do jeho tímu sa hodia aj draví juniori – zručnosti sa podľa Ivaniča dajú doučiť, mindset však musí byť dobrý od začiatku. „V tíme máme, samozrejme, aj ženy, podľa mňa v žiadnom tíme nesmú chýbať.“

IMG_7310
zdroj: GroupSolver – Rasťo Ivanič sa snaží budovať otvorenú zamestnaneckú kultúru, kde má každý jasne zadefinovanú zodpovednosť.

Americká umelá inteligencia z Košíc

Slovenský office GroupSolveru sídli v Košiciach, čo je prekvapivé – Košice síce majú svoju startupovú scénu aj inkubátory, no väčšina slovenských nápadov zvyčajne prichádza do Bratislavy. „Ja som dokonca chcel začínať v Spišskej Novej Vsi, ale prehlasovali ma,“ smeje sa Ivanič.

V Bratislave je podľa neho viac ľudí a tým pádom aj talentu – a priznáva, že Košice sú ďaleko. V tej dobe však boli Košice pre startup skrátka lacnejšie.

Dnes by mal šancu meniť a otvoriť si office aj v hlavnom meste, no neplánuje to. V Košiciach máme prístup k ľuďom, ktorí sú skutočne talentovaní a toto mesto nám vyhovuje. Stalo sa to organicky a neplánovane, no v Košiciach zostávame,“ uzatvára Ivanič, ktorý tu hľadá najmä programátorov.

Zdroje: randviewresearch.com, fortunebusinessinsights.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá