Razili ho 24 hodín denne v skafandroch, aké nosia i astronauti. Týmto podmorským tunelom sa z Európy do Ázie dostaneš za 5 minút

  • Tunel Eurasia je jedným z najodvážnejších a technicky najnáročnejších projektov, do ktorého sa ľudstvo pustilo
  • Podmorský tunel spájajúci dva obrovské a rozdielne svety
  • Európa a Ázia je už nejaký čas prepojená popod Bosporskú úžinu tunelom, ktorý ešte i dnes patrí medzi technicky najnáročnejšie stavby celej planéty
  • Stavba pripomínala prácu vo vesmíre a technický zázrak dnes údajne šetrí vodičom až 52 miliónov hodín ročne
tunel-eurasia-prez
lightingequipmentsales (Instagram), Wikimedia
  • Tunel Eurasia je jedným z najodvážnejších a technicky najnáročnejších projektov, do ktorého sa ľudstvo pustilo
  • Podmorský tunel spájajúci dva obrovské a rozdielne svety
  • Európa a Ázia je už nejaký čas prepojená popod Bosporskú úžinu tunelom, ktorý ešte i dnes patrí medzi technicky najnáročnejšie stavby celej planéty
  • Stavba pripomínala prácu vo vesmíre a technický zázrak dnes údajne šetrí vodičom až 52 miliónov hodín ročne

Podmorský tunel Eurasia začína a končí v Instabule (končí konkrétne v Üsküdar, ktorý je súčasť metropolitnej oblasti Istanbul) . Jeden koniec však leží v Európe a ten druhý zas v Ázii. Práce na megalomanskom technicky extrémne náročnom projekte začali už v roku 2011, no samotný tunel začali raziť oveľa neskôr. Vyhĺbiť 5 km dlhý tunel trvalo presne 476 dní. V podmienkach pripomínajúcich život vo vesmíre prebiehalo razenie tunela 24 hodín denne. Podmorský tunel, ktorý prepojil Euráziu otvorili v roku 2016.

Problémom pri výstavbe podmorského tunela Eurasia bol tlak. Aby priestor udržali v suchu, museli technici v tuneli pri jeho hĺbení vytvoriť obrovský protitlak o sile 10-násobku toho atmosferického. V takýchto podmienkach sa vzduch stáva toxickým, a preto museli všetci pracovníci pri výstavbe tunela využívať skafandre (podobné tým astronautským) a dýchať zmes kyslíka a hélia (využíva sa na hĺbkové ponory). Špeciálna bola i strava pracovníkov. Tráviace problémy 100 metrov pod morskou hladinou by boli pre pokojný priebeh projektu obrovskou komplikáciou.

Avrasya Tüneli 24 saat hizmete başlıyor

Avrasya Tüp Tüneli için geri sayım başladı

Tunel Eurasia razili obrovskou frézou s priemerom 13,7 metra. Pri stavbe sa museli odborníci vysporiadať i so zabezpečením tunela pred zemetraseniami. Nachádza sa totiž v seizmicky aktívnej zóne len 17 km od severoanatolského zlomu. Tunel Eurasia bol razený z oboch strán súčasne, pričom sa obe vetvy stretli s presnosťou 2 mm. Ešte i dnes ide o jeden z technicky najnáročnejších stavebných projektov, do ktorého sa kedy ľudstvo pustilo.

Eurasia Tunnel Linking Europe and Asia - Istanbul, Turkey

pierre loti istanbul

Európsku a Ázijskú časť Turecka (a teda i oba svetadiely) prepájajú dnes celkom tri mosty a jeden podmorský tunel. Od otvorenia tunela Eurasia neprešli ani dva roky a Turecko už myslí na ďalší technologicky extrémne náročný megalomanský projekt, ktorý by dopravné spojenie medzi svetadielmi ešte zdokonalil.

Má ním byť trojpodlažný tunel, ktorý by slúžil osobnej, nákladnej i železničnej doprave. Presný koncept či plán výstavby zatiaľ neexistuje, na stole je doposiaľ len vízia projektu.

Zdroj: interez.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá