Reklamy na tvrdý alkohol môžu televízie vysielať ešte pred večerníčkom

  • Tvrdý alkohol sa do televízie a rádií môže dostať skôr než doteraz
  • Umožňuje to právna úprava zákona o mediálnom obsahu
tvrdý alkohol televízia reklama
Ilustračný obrázok Unsplash/Andreas M, Erik Mclean
  • Tvrdý alkohol sa do televízie a rádií môže dostať skôr než doteraz
  • Umožňuje to právna úprava zákona o mediálnom obsahu

Okrem známych výživových doplnkov pre mužov, ktoré prekrvia ich „prednosti“, môžu televízie už od 20:00 vysielať aj reklamné spoty či sponzorské odkazy na tvrdý alkohol. Umožňuje to zákon o mediálnych službách, ktorý svoju účinnosť nadobudol už v auguste. Právna úprava totiž obmedzuje zákaz komercie v súvislosti s liehovinami len od 6:00 do 20:00. 

Na túto skutočnosť upozornila Rada pre mediálne služby (RpMS) predovšetkým v súvislosti s vianočnými sviatkami, kedy pred obrazovkami ľudia trávia viac času než obvykle. Niektorých môže takýto typ reklamy v skorších večerných hodinách zaskočiť, pričom stále platí že televízie môžu za hodinu odvysielať viac ako 12 minút komerčného obsahu. 

Od 6:00 do 20:00

Vieme, že diváci, najmä ak programy sledujú s deťmi, reagujú na takéto vysielanie citlivo, preto by sme ich chceli informovať, že toto konanie je v súlade so zákonom o mediálnych službách. Táto právna úprava je účinná už od 1. augusta, no diváci, pochopiteľne, zmenu zákona nemuseli zaevidovať a na nové pravidlá si budú dlhšie zvykať,“ konštatuje riaditeľ RpMS Martin Dorociak.

Poukazuje tiež na to, že rada za posledný polrok prešetrovala viacero ich podnetov, musela ich však uzavrieť ako neopodstatnené. Okrem iného pripomína, že reklamu na pivo a víno môžu televízie vysielať počas celého dňa bez obmedzení. Rovnaké pravidlá platia aj pre rozhlasové vysielanie.

Rada pre mediálne služby zároveň upriamuje pozornosť aj na ďalšiu zmenu v rámci legislatívy. Zákon totiž uvoľnil aj pravidlá zaraďovania reklamy do vysielania. Celkový objem reklamy v rozsahu dvadsiatich percent denného vysielacieho času síce ostáva zachovaný, ale vysielatelia majú väčšiu flexibilitu v tom, ako ho v rámci jednotlivých úsekov dňa rozložia.

Televízie mohli doteraz odvysielať maximálne 12 minút reklamy počas jednej hodiny, čo predstavuje dvadsať percent zo 60 minút. Podľa aktuálne platnej úpravy sa obmedzenia určujú za dlhšie časové úseky, a to zvlášť v časovom úseku od 6:00 do 18:00 a zvlášť v úseku od 18:00 do polnoci.

V praxi to teda znamená, že sa v atraktívnom primetime môže objaviť v jednej hodine zreteľne viac reklamy, ako tomu bolo počas platnosti zákona o vysielaní a retransmisii, keďže 12-minútový limit už neplatí.

Primetime (podľa TV Tropes) – v televíznej (rozhlasovej) terminológii ide o časové obdobie, kedy má médium najvyššiu sledovanosť (počúvanosť). Eviduje vtedy najväčší záujem o reklamu, ktorá v dôsledku vysokého dopytu zdražieva. V televízii ide o večerný čas (19:00 – 23:00), v rádiu zas o ranný (6:00 – 10:00). 

na poličkách v bare sú položené rôzne alkoholické nápoje
zdroj: Pexels/Chris F

Liehovarníkov čakajú ťažké časy

Reklamy v televízii síce uvidíme, no so samotnou kúpou alkoholu to bude o čosi horšie. V dôsledku zvýšenia spotrebnej dane môže poriadne zdražieť.

Slovenských liehovarníkov čakajú od začiatku budúceho apríla kvôli zvýšeniu spotrebnej dane na alkohol na 30 % ťažké časy. V tomto článku sme ťa informovali, že pálenice už teraz pociťujú váhanie ľudí pri kúpe alkoholických nákupov, ktorých cena neustále stúpa.

Podľa portálu tvnoviny.sk si za pálenku nepriplatia len štamgasti. Vyššie ceny v páleniciach zvyšujú riziko domáceho pálenia, ktoré so sebou nesie mnohé bezpečnostné riziká. Slováci, ktorí budú riskovať, sa nevyhnú tvrdým trestom.

Poslanci Národnej rady SR schválili novelu zákona o spotrebnej dani z alkoholických nápojov vo štvrtok. Pálenice majú kvôli tomuto kroku strach zo straty svojich zákazníkov. „Ľudia sa boja ešte ďalšieho zdražovania elektriky, plynu alebo dreva,“ uviedol pre tvnoviny.sk Marián Mintal, majiteľ pálenice v obci Hranovnica.

Člen predstavenstva Združenia páleníc a liehovarov Jozef Szabo však tvrdí, že ľudia si zatiaľ zvýšenie dane za lieh ešte poriadne neuvedomujú. „Túto sezónu majú kvasy pripravené. Oni sa skôr ani na cenu nepýtajú, ale iba, kedy sa to vyrobí. Uvedomia si to až na budúcu sezónu.

Podľa výpočtov liehovarníkov zdražie liter tvrdého alkoholu približne o dve eurá. Cena za fľašu 50-percentného alkoholu by sa tak pohybovala v rozmedzí od 9 do 9,50 eur. S vyššími cenami by sa však mnohí Slováci mohli obrátiť na domáce pálenie alkoholu, za ktoré hrozia prísne tresty. 

Treba dať pozor na mladých

Toto rozhodnutie považuje riaditeľ Centra pre liečbu drogových závislostí Ľubomír Okruhlica za skvelé riešenie: „V krajinách, kde to, čo Svetová zdravotnícka organizácia odporúča, zvýšili zdanenie alkoholických nápojov, došlo ku výraznému poklesu konzumácie alkoholu. Viedlo by to aj k poklesu zdravotných problémov, ktoré alkohol spôsobuje.

Riaditeľ Centra pre liečbu drogových závislostí a hlavný odborník ministerstva zdravotníctva pre medicínu drogovo závislých Ľubomír Okruhlica v októbri na tlačovej konferencii odporučil zvýšiť vek povolenia predaja alkoholických nápojov len osobám nad 21 rokov.

Ten vtedy okrem iného odporučil zákaz reklamy alkoholu v mediálnych prostriedkoch, ktoré mladá generácia používa viac než televíziu. Ako ďalší faktor spomenul tiež finančné zabezpečenie mladých záujemcov o alkohol.

Nestačí, že liehoviny môžu byť až po 22.00 hodine v televízii. Tá je teraz pre mladých ľudí okrajový mediálny prostriedok. Keď je alkohol veľmi drahý, tak si ho dovolia len bohatí a väčšinou sú to ľudia, ktorí nie sú v tom mladistvom veku, keď je veľké riziko vzniku závislostí.

Zdroje: TASR, TV Tropes, Pexels/Chris F, tvnoviny.sk, SIU

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá