Respite: Mladí Slováci vďaka štúdiu v Dánsku rozbehli ekologickú fashion značku. Za každý predaný kúsok vysadia strom

  • Na trhu čoraz viac pribúda originálnych slovenských značiek oblečenia či dizajnových doplnkov. Novým prírastkom je aj vychytaný projekt Respite, ktorý ti dodá štýl, no myslí aj na planétu. To, čo si od nej vezme, jej niekoľkonásobne vráti.
collageded
Respite
  • Na trhu čoraz viac pribúda originálnych slovenských značiek oblečenia či dizajnových doplnkov. Novým prírastkom je aj vychytaný projekt Respite, ktorý ti dodá štýl, no myslí aj na planétu. To, čo si od nej vezme, jej niekoľkonásobne vráti.

Aspoň jeden prírodný kúsok z portfólia novej slovenskej značky Respite v tvojom šatníku jednoznačne nesmie chýbať. Vyberať si môžeš z gravírovaných drevených hodiniek, slnečných okuliarov a snapbackov s dreveným šiltom. Za projektom stoja traja mladí chalani z východu – Leo a Daniel z Košíc a Nikolas z Vranova nad Topľou, ktorí sa prekvapivo nespoznali na Slovensku, ale v dánskom Aalborgu. Vybrali sa tam totiž študovať, a to odbory s business backgroundom, konkrétne Marketing Management a Economics and Business Administration.

Práve štúdium v Dánsku hralo hlavnú rolu v rozbehu ich vlastného biznisu a zmenilo im život. Hneď na začiatku sa museli maximálne osamostatniť a prebrať všetku zodpovednosť za svoje konanie či organizovanie voľného času. Vďaka štipendiu vo výške 700 eur mesačne a slušnej mzde za brigádu zároveň získali dostatočné finančné zdroje pre živobytie aj počiatočný kapitál. Do tretice im pomohli vedomosti získané v škole, ktorá si nepotrpí na bifľovanie sa nepodstatných informácií, ale ich využitie v praxi. Ako tvrdia chalani, boli to najlepšie roky ich života a štúdium v Dánsku rozhodne odporúčajú.

„Posledný rok v Dánsku som mal množstvo voľného času, ktorý som chcel efektívne zužitkovať. Začal som si teda rozširovať obzory vo svete podnikania. Nápadov bolo mnoho, ale vždy to na niečom stroskotalo – väčšinou to bolo zistenie, že vstupné a výstupné bariéry sú príliš vysoké. Keď sa mi pri browsovaní rozsvietila pomyselná žiarovka nad hlavou, okamžite som sa nadchol a opýtal sa chalanov, či by mali záujem ísť do toho. Veľkou inšpiráciou pre nás bol hip hop a streetwearový štýl. Práve na hudobných podujatiach sme zažívali naozajstnú pohodu, z čoho neskôr vznikol aj názov značky Respite, v preklade kľud, chill, pohoda,“ prezradil Leo, ktorý sa po 4 rokoch vrátil na Slovensko, aby biznis nemuseli riadiť diaľkovo.

Chalani navrhli dizajn produktov v spolupráci s výrobcami najmä podľa vlastného vkusu a štýlu, ktorý je blízky im a ich rovesníkom. Išli cestou výlučne prírodných materiálov, preto sa všetko točí najmä okolo dreva, prípadne kože a bavlny. Prioritami sú ekologickosť, estetickosť a kvalita. „Naším cieľom je prepájať prírodu s urban jungle. Drevo je v casual fashion priemysle málo využívaným materiálom, preto chceme ľuďom ponúknuť možnosť odlíšiť sa. Drevo ako materiál tiež ponecháva remeselníkovi veľký priestor na sebarealizáciu,“ uviedli chalani. Sortiment produktov plánujú v budúcnosti rozšíriť o ďalšie prírodné materiály, ako sú vlna, organická bavlna či konope. Prezradili, že pôjde najmä o tričká a mikiny.

Respite úprimne priznáva, že produkty si necháva vyrábať v Číne, pričom pre každú kategóriu má iného výrobcu. Napriek tomu je však každý jeden kúsok originálom a produkty sú prevažne ručne robené. Respite rozhodne nie je nekvalitný low cost. „Uvedomujeme si častú skepsu ľudí v Európe voči výrobkom z Číny. Ide však o krok, ktorý nám ušetril peniaze na výrobné stroje, miesto a čo je najdôležitejšie, každý z našich výrobcov má viac ako 10 rokov skúseností s opracovaním dreva. Chceli by sme tiež upozorniť, že nie sme reseller, ale produkty sú vyrábané na mieru,“ zdôraznili chalani.

O to viac sa snažili investovať úsilie a čas do vycibrenia kvality spracovania. Každý jeden produkt musí byť top tak, aby ho sami chceli nosiť, preto nerobia kompromisy kvôli nižšej cene. Zároveň sa snažia „vrátiť to“ prírode, ku ktorej majú silný vzťah. Keďže drevo pochádza zo stromov a aj výroba je pre prírodu záťažou, rozhodli sa v spolupráci s organizáciou One Tree Planted za každý predaný výrobok vysadiť strom. „Nechceme sa hrať na svätuškárov. Pre cestu kvality a jedinečnosti, ktorou sme sa vybrali, potrebujeme prírodu, takže sme sa rozhodli jej to vrátiť. V živote totiž musí byť rovnováha,“ dodali.

Je fajn vidieť, že Respite sa na nič nehrá a ide cestou úprimnosti. Zároveň má našliapnuté na naozaj obľúbenú fashion značku, s ktorou môžeš osviežiť svoj štýl a vniesť do neho trochu pohody a prírody. Svoj kúsok si môžeš uloviť tu. :)

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech