Režisér Samuel Vičan: Polmiliónový triler FENTASY financoval sám. Zvuk mixovali v hollywoodskom štúdiu

  • Projekt AVF odmietol trikrát, presvedčili ich prvé scény
  • S námetom prišiel detektív, o prípade napísal aj knihu
  • Predstaviteľka Sofie improvizovala
Fentasy
  • Projekt AVF odmietol trikrát, presvedčili ich prvé scény
  • S námetom prišiel detektív, o prípade napísal aj knihu
  • Predstaviteľka Sofie improvizovala
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Audiovizuálny fond ich niekoľkokrát nepodporil, na financovanie debutu si musel režisér zobrať niekoľko úverov. Ľuďom dal režisér na pľaci voľnosť, FENTASY má potenciál uspieť v Amerike.

Ako prebiehalo natáčanie, a prečo sa rozhodol natočiť film o dr*gách, prezradil režisér a producent filmu Samuel Vičan v exkluzívnom rozhovore pre Startitup.

Samuel Vičan a Anastasia Hoppanová sú režisérske duo, ktoré stojí za novým slovenským filmom FENTASY. Na filme pracovali šesť rokov a ich cieľom je informovať ľudí o dôsledkoch dr*gy, ktorá je 50-krát silnejšia ako her*ín – Fen*anyl. Kriminálny triler môžeš vidieť na veľkom plátne už 14. marca. 

  • Čo všetko predchádzalo k finálnej podobe filmu?
  • Aké sú špecifiká tvorby filmu na Slovensku?
  • Kde zohnali hercov?
  • Prečo trvá produkcia tak dlho?
  • Čo hovoria hlavní predstavitelia?

Ako ste prišli s nápadom natočiť Fentasy?

Už pred siedmimi rokmi som nosil túžbu spraviť celovečerný film. Samozrejme som mal pred tým obrovský rešpekt, pretože celovečerný film je najváženejšie audiovizuálne dielo. Nápad na tento film som našiel prakticky náhodou. Kontaktoval ma Michal Čierny, ktorý je autor námetu filmu, a zároveň aj aktívnym policajtom, ktorý bol konkrétne pri tomto prípade.

Stretli sme sa, porozprávali sme si o nejakých predstavách a poprosil som ho, či by mi nevedel dať nejaké námety na film. Dal mi štyri námety a jeden z nich bol práve tento. Michal Čierny aj napísal knihu, kde popisoval konkrétne tento prípad. Z prípadu sme sa inšpirovali hlavne tými naozaj autentickými vecami, aby sme príbeh podali čo najvernejšie. 

Samuel Vičan
zdroj: Samuel Vičan

Ako vyzerala práca na námete/scenári?

Keď sme si s Anastáziou prešli námety a povedali sme si, že toto je ono, stretli sme sa s Michalom Čiernym. V trojici sme diskutovali, konzultovali a prichádzali s prvými nápadmi. Jeden z najzásadnejších nápadov, bolo spraviť z priateľky toho variča hlavnú postavu, čo sa ukázalo ako dobrá voľba, pretože práve Sofia nám vie zaujímavejším spôsobom vykresliť práve tento svet, ktorý máte možnosť vidieť vo FENTASY.

Naša spolupráca prebiehala prakticky až do konca. Michal Čierny bol supervízorom napríklad aj akčných scén. Robil tiež výcvik Aničke Jakab Rakovskej, ktorá stvárnila postavu policajnej kolegyne Davida Švehlíka. 

Práca na filme trvala 6 rokov. Čo všetko sa počas tých rokov dialo?

Na Slovensku je časový priemer výroby debutov v rozmedzí 6 až 8 rokov. My sme tento film dokončili na 7. rok svojich prác. Tá samotná výroba teda na slovenské pomery trvala štandardne dlho.

Začali sme teda písať scenár, ten sa dostával asi trištvrte roka do nejakej základnej podoby. Potom sme si povedali, že skúsime natočiť pár testovacích scén, čo sa vlastne pretavilo do 4 natáčacích dní, počas ktorých už vznikli prvé scény, ktoré sa vo finálnom filme objavili. Následne sme, samozrejme, dolaďovali ešte veci v scenári. Tieto prvé scény, ktoré dokopy tvorili asi 10 minút, sme využili na to, aby sme aj našli sponzorov a partnerov. Tak isto sme to využili aj pri podávaní žiadostí na Audiovizuálny fond (AVF), kde už aj pre nich je zaujímavé vidieť, ako hodláme príbeh stvárniť, aký to má vizuál, akých to má hercov, akú to má réžiu. To nám veľmi pomohlo.

Potom sme točili ďalších 21 dní vkuse. O niekoľko mesiacov po tomto prvom natáčaní sme mali takéto výraznejšie okno, kde vznikla zásadná časť scén a natočených záberov, a potom sme sa presunuli do strižne, kde sme to skladali.

V tom momente prišiel covid a celý kinársky biznis sa pozastavil. Snažili sme sa ten čas využiť práve na to, aby sme s filmom o to intenzívnejšie v strižni pracovali. Tam nám prišli prvé scény, ktoré by sme mohli skúsiť dotočiť, ktoré nám vlastne v zostrihu celého filmu chýbali. Takto sa začal kolotoč nových dotáčok, prerábok a hľadania čo najdokonalejšieho filmu.

V minulosti si pre Startitup povedal, že sa vďaka svojej spoločnosti Be on Mind venuješ vizuálnym efektom. Sú nejaké VFX prítomné aj vo Fentasy?

Aj keď sa to možno na prvý pohľad nezdá, tak vo FENTASY máme viac ako 320 trikový záberov. Väčšina z týchto trikov sú rôzne retuše, spájanie rôznych záberov do jednej scény, to znamená, že veľa záberov je určitá forma koláže. Zaujímavé je, že zo 4 rôznych záberov sme si vybrali napríklad postavy, mikroakcie, veci, a tie sme spojili do finálneho jedného záberu. Je na divákoch, aby sa šli sami pozrieť, či si tieto vizuálne efekty vôbec všimnú. 

Prečo si sa rozhodol Fentasy produkovať sám? 

Tým, že som bol vo filmovej oblasti, keď som začínal robiť tento film, prakticky nikto, bolo veľmi ťažké nájsť nejakého co-producenta. Keďže som pracoval vo svojej produkcii na rôznych reklamách a projektoch audiovizuálneho zamerania, tak som sa rozhodol roztočiť toto produkčné koleso sám. Deň za dňom plynul a zrazu sme zistili, že máme už pekne rozbehnutý projekt. Už keď som to rozbehnutie ustál na svojich nohách, tak som sa rozhodol, prečo to skúsiť aj nedotiahnuť? A sme vo finále, film je hotový.

Koľko stál celý film a ako ho Samo Vičan zafinancoval? 

Bolo ťažké zohnať finančnú podporu na film?

Film má ako projekt jednu výhodu – tým, že to trvá toľko rokov, tak tie peniaze sa investujú postupne. Zo začiatku sa platí nejaká práca na scenári, potom sa platia, povedzme, obhliadky, kasting, a tie práce vlastne idú postupne, krok za krokom. To znamená, že človek nepotrebuje mať v jeden deň celý rozpočet na účte. Ako projekt plynul, tak tieto náklady sme sa snažili pokrývať z vlastného vrecka. Môžem spomenúť napríklad, že na film som zobral dokopy 4 úvery.

Potom nám veľmi pomohlo, keď nám na tretíkrát schválil AVF podporu v segmente minimál, kde podporujú začínajúcich filmárov a začínajúce filmové projekty. Taktiež sa nám podarilo dať dokopy troch hlavných partnerov, ktorí pomohli aj v rámci finančného plnenia, ale hlavne veľmi výrazne pomohli v hmotnom plnení. 

Aký je celkový rozpočet filmu a akú návštevnosť očakávate, aby sa vám investícia vrátila? 

Celý film stál do 500-tisíc eur. Je zaujímavé spomenúť, že väčšina ľudí, ktorí pracovali na tomto filme, ho chceli maximálne podporiť, lebo sa im páčil. Takže na ňom robili za naozaj nutný alebo minimálny honorár, za náklady, ktoré boli pre nich potrebné. V tomto by som povedal, že ten film nevznikol vďaka rozpočtu, ale vďaka práci všetkých ľudí, ktorí priložili ruku k tomuto dielu.

Rozpočet sa vracia postupne počas celého života filmu. Začína to tými kinami, potom film môže putovať ďalej do televízie, na rôzne streamovacie platformy a vo finále nejaké fyzické nosiče. Samozrejme by nás potešilo, keby to uvidelo čo najviac ľudí, ale ak sa to dostane k pár desiatkam tisíc, tak si myslím, že budeme spokojní. Tým, že ideme aj do Česka v rovnakom termíne (14. marca), tak je to o to zaujímavejšie – v rámci celej podpory kampane sa nám tieto veci prelínajú s Českom a Slovenskom. Dúfame teda v čo najväčšiu návštevnosť.

Prečo je pre vás dôležité o téme dr*g hovoriť?

Dr*gy tu vždy boli, sú a vždy budú. Každý máme nejakú formu závislosti, každý hľadáme nejaké formy skratiek k tomu, aby sme sa cítili lepšie. Lenže práve pri tých dr*gách chceme ukázať, že toto tá cesta nie je. Môj názor je, že tvrdé dr*gy sú cesta do pekla. Chceli by sme dať vedieť na margo aj toho fen*anylu, ako sa počas toho, keď sme začali robiť film, nič také vo svete nedialo. 

Opi*idová kríza, ktorá je v Amerike a Kanade, vznikla počas toho, ako sme ten film vyrábali. Tu je veľmi dôležité povedať, že tak ako všetko, čo sa postupne rozšíri časom z Ameriky do celého sveta, tak, bohužiaľ, to môže hroziť aj pri tomto. Naša najdôležitejšia misia pri tomto je hlavne ľudí informovať o tom, aká nebezpečná je dr*ga – konkrétne fen*anyl. Aby sa sami vo finále rozhodli, či si trúfajú alebo chcú akúkoľvek dr*gu skúsiť. 

Čo bolo najťažšie pri vytvorení FENTASY? 

Keď sa na to pozerám, ako producent, tak by som povedal, že to najnáročnejšie je určite samotná výroba, teda nakrúcanie. Pretože doňho vstupuje takzvaná vyššia moc. Ale okrem toho je, samozrejme, ťažká už aj tá samotná kreatívna zložka, napríklad strih. Konkrétne je ťažké vedieť, či správne rozmýšľame, či divák pochopí ten príbeh, či sa naňho dokážu emócie preniesť. Veľmi náročné je spraviť aj samotný zvuk. Je dobré povedať, že pre film sme zložili 24 pesničiek. To už sú dnes takmer dva albumy. Takisto je náročné dať dokopy celý zvuk v rámci sound designu.

Čím vás Noël Czuczor, Kristína Kanátová a David Švehlík zaujali?

Pri kastingu sme sa spolu s Anastasiou a kameramanom Majom Žilinčanom snažili naozaj o pomerne precízny kasting. Kika nás zaujala svojím veľmi širokým spektrom emócií, ktoré vo svojej tvári dokázala dať a práve filmy sú aj o tom, že niekedy stačí naozaj len mikropohyb oka, nádych, mimika, ktorá je veľmi drobná, veľmi jemná a ktorá zobrazuje tie emócie na postavách. Toto vlastne Kika mala úplne extrémne. No a keď sme ich potom videli s Noëlom, tak prakticky už na prvú sme vedeli, že toto je náš pár.

S Davidom Švehlíkom to bolo veľmi odvážne z našej strany, povedal by som. Na postavu policajta sme hľadali niekoho, kto nebude až tak okukaný pre Slovákov, ale zároveň bude mať veľmi dobrý performance na kameru. Takisto sme hľadali niekoho, kto nebude vo svojich mikropohyboch hrať teatrálne. Keď sme narazili na Davida a pozerali sme si jeho fotky, jeho scény z iných filmov, tak sme si povedali wow, toto musíme skúsiť.

Dávidovi som zavolal ako úplne neznámy z neznámeho čísla. A čo musím veľmi vyzdvihnúť, je, že aj napriek tomu, že už vtedy bol pomerne veľká hviezda v Česku a teraz tam aktuálne patrí medzi top 5 najobsadzovanejších hercov, tak stále sa k nám správal veľmi priateľsky a ľudsky.

Spojil som sa s ním a on súhlasil s osobným stretnutím v Prahe. Keď sme s Anastasiou za ním vycestovali, sadli sme si na kávu a začali sme sa rozprávať o filme. A tam niekde započala naša spolupráca s Dávidom Švehlíkom. 

S kameramanom Marošom Žilinčanom ste už spolupracovali? Prečo bol vašou voľbou?

Pred filmom sme s Majom robili pár reklám. Musím povedať, že teda čo mňa osobne presvedčilo najviac, bola opäť  jeho ľudská stránka, to jeho pochopenie pre projekt, naša komunikácia. Majo okamžite nacítil ten projekt, presne tak, ako sme ho cítili my. A to bolo pre nás absolútne jasné utvrdenie, že Majo je tá správna voľba.

Počas toho nakrúcania sa to ukázalo ešte viac. Kameraman je na pľaci veľmi blízko tých hercov, je veľakrát od nich na pár centimetrov, keď drží tú kameru. A v tomto Majo ukázal aj svoje režisérske kvality, že si dokázal tých hercov aj sám zrežírovať, vedel si urobiť bloking, čo je vlastne to, ako sa hýbe postava po scéne, kde zastaví, kde sa presunie. A v tomto bol Majo najlepšia voľba, akú sme mohli pre tento film spraviť.

Fentasy_premiera_tvorcovia_a_herci
zdroj: Continental film

Ako vznikol vizuál? Ovplyvnilo ho pôsobenie Maroša Žilinčana? 

Kameraman kreslí každý jeden pixel v zábere. Či je to svetlo, či je to akýkoľvek pohyb kamery, kompozícia, ktorá musí vždy podporovať samotný film. V tomto má Majo neskutočný cit. Pretože každý jeden jeho obrázok kreslil pre príbeh samotného filmu. V tomto excelujú tí najlepší kameramani.

Vizuálna stránka vznikala tak, ako veľa vecí aj na pľaci, kde, samozrejme, kameraman pripraví scénu, nasvieti ju, pozrieme si to, a potom si urobíme určitú formu revízie, či nám tie veci fungujú. V tomto sa tiež s Majom ukázalo veľké obojstranné porozumenie. Prakticky okamžite sme dokázali na pľaci nájsť želaný výsledok. Kameraman má rovnako dôležitý vplyv, respektíve, najväčší vplyv na samotný vizuál filmu.

Plánujete ísť s Fentasy aj na americký trh?

Určite nás to ťahá aj na ten trh. Chceli by sme film dostať určite aj za hranice, a čo najďalej. Veľmi nám záleží na tom, aby sme reprezentovali, aké šikovné talenty na Slovensku a v Česku máme. A keď sa spoja pri správnom projekte, tak dokážu určite aj v takýchto maličkých krajinách, ako sú Slovensko a Česko, vznikať svetové veci. So svetovou kvalitou. Myslím si, že určite tento film by si mohol nájsť svoje publikum a zaujať aj za veľkou mlákou. Práve aj v súvislosti s fen*anylovou krízou. 

Čím sa podľa teba FENTASY v rámci slovenskej produkcie odlišuje?

Vždy som pri tomto projekte chcel, aby každý jeden talent, či už kreatívny z výroby, alebo herec, mal svoj priestor sa realizovať. Čo to v praxi znamená? Či si zoberiem strihača alebo kameramana, vždy títo ľudia dostali priestor na to, aby vytvorili tie veci podľa seba. Ako ich cítia, že je najsprávnejšie pre projekt. Toto bola vždy moja priorita, dať tým ľuďom voľnosť. 

Keď veľakrát počujem o iných produkciách, tak tam naozaj tá výroba je často veľmi rýchla. Tie veci sa robia prakticky z mesiaca na mesiac. Každý sa snaží tú svoju prácu robiť maximálne najlepšie ako vie. Ale istým spôsobom ju aj rýchlo exekuovať, aby bolo hotové. Tento projekt sa práve možno odlišoval tým, že mal určitý čas na to, aby niektoré veci dozreli. A aby sme získali odstup. 

Odstup je jedna z najdôležitejších vecí nás ako filmárov. Pretože odstup je to, čo veľakrát tvorca stratí pomerne rýchlo. Ja som videl zostrih tohto filmu vo svojich rôznych podobách cez 500-krát. Boli momenty, keď som už vedel doslova recitovať každé jedno slovo, ktoré sa povedalo. A toto je vždy veľký problém každého tvorcu. Akonáhle stratí ten odstup, už nevie, ako tie veci fungujú na diváka. V tomto by som povedal, že bolo to odlíšenie od iných produkcií. Vďaka tomu, že tento projekt bol nezávislý, sme mali čas ho doladiť do čo najlepšej možnej podoby. 

Prečo by si diváci určite mali Fentasy prísť pozrieť do kín?

Od začiatku sme sa s kameramanom Majom aj Honzom Bezouškom, ktorý robí celý sound design a zároveň je aj co-producent FENTASY, snažili, aby tento film patril do kina. Čo je pre kino-zážitok dôležité, je zvuk. My sme samotný zvuk mixovali v hollywoodskom štúdiu u Honzy Bezoušky.

Honza už viac ako 10 rokov pôsobí v Hollywoode pri veľkých A-čkových filmoch, kde sa venuje práve sound designu. Musím spomenúť opäť aj vizuály Maroša Žilinčana. Myslím si, že dal do tohto filmu svoje maximum a ukázal svoje kvality, ktoré sú určite svetového charakteru. Aj napriek tomu, že ten film je pomerne komorný a low costový, si myslím, že toto divák v kine určite nepocíti.

Kristína Kanátová sa na natáčaní smiala. Ako dokázala zahrať Sofiu v delíriu? 

Prečo je podľa teba dôležité hovoriť o tejto téme?

Na to, koľkí ľudia tým trpia, sa o tom podľa mňa hovorí veľmi málo. Určite nikomu nepomáha, keď sa tu ľuďom krížom-krážom nadáva do „feťákov a bezďákov“. Treba dať ľuďom pocítiť, že nie je hanba vyhľadať pomoc, ak sú v kríze. Ocitnúť sa v nej môže ktokoľvek, kedykoľvek. Vaši kamaráti, súrodenci, deti, rodičia aj vy sami.

Poznám ľudí z rôznych odvetí a prostredí, ktorí so závislosťou bojovali, bojujú, aj takých, ktorí už, bohužiaľ, ten boj prehrali. Ak by sa nám týmto filmom podarilo aspoň pár ľudí presmerovať k nejakej forme pomoci/záchrany, malo by to pre mňa väčšiu hodnotu ako nejaký filmový Oscar.

FENTASY
zdroj: TS/FENTASY

Ako si sa na úlohy Sofie pripravovala? 

Bola som v 4. či 5. ročníku na VŠMU, takže vo voľnom čase som nechodila von s kamarátmi, ale študovala som si materiál k filmu – prípad, ktorý popísal vyšetrovateľ Michal Čierny, knihy a filmy z dr*gového prostredia. Radikálne som zmenila vizáž. Celá predpríprava aj výroba filmu bola jedna veľká kreatívna jazda. Veľa sme sa rozprávali, vymýšľali a smiali. Osobne som si tým celým prešla úplne na triezvo.

Myslím si, že každý z nás niekedy videl človeka v delíriu. Či vo videách, alebo naživo. Nechcela som však nikoho napodobňovať. Skôr som si predstavovala, aké by to bolo, keby sa mi menila tepová frekvencia, dych, vnímanie. Čo by som videla a cítila, keby som strácala kontakt s realitou. 

Do akej miery si využívala improvizáciu?

Improvizácia je môj najobľúbenejší herecký prvok. Používam ju vždy, keď mi je to umožnené. Pri tomto filme mali režiséri jasnú predstavu, no zároveň mi dali priestor, nech si sama nájdem, ako ju vyjadrím. To je skvelá pôda pre tvorbu. Mohla som sa vyslovene vyjašiť, a potom dookola opakovať tú istú akciu, kým sme ju nakrútili zo všetkých potrebných uhlov a optík. Veľmi ma to bavilo.

Herečku Viktóriu Šuplatovú do filmu vybrali ešte počas štúdia v prvom ročníku 

Prečo si sa rozhodla do filmu ísť?

Do filmu ma vybrali ešte ako prváčku herectva na VŠMU a mala som v tom čase určité obavy, či budem vedieť časovo zosúladiť školu a natáčanie celovečerného filmu. Nakoniec mi však pedagógovia túto možnosť dali, za čo im ďakujem, pretože tento projekt bol pre mňa tiež svojím spôsobom školou. Film otvára tému dr*govej závislosti, čo je pre herca výzva. Naším zámerom nebolo tému démonizovať ani bagatelizovať. Chceli sme poukázať na skutočnosť, že v našom svete sa hrozby tohto druhu nachádzajú a zatvárať pred tým oči len preto, že nám to nie je príjemné, by nebolo správne.

fentasy
zdroj: TS/FENTASY

Musím však povedať, že o dr*ge fen*anyl som sa pri tomto filmovom projekte dozvedela prvýkrát. Je pre mňa preto mrazivé, že dnes, šesť rokov od začiatku natáčania filmu, sa o fen*anyle hovorí aj ako o možnej hrozbe pre Európu. 

Ako prebiehala príprava na postavu Hely? 

S režisérkou Anastasiou Hoppanovou sme sa o postave veľa rozprávali. Snažila som sa vytvoriť postave background, chcela som pochopiť, aké životné okolnosti ju priviedli do momentu, od ktorého sledujeme jej príbeh vo filme. Aj keď sa z jej minulosti vo filme dozvedáme veľmi málo, bolo pre mňa dôležité mať túto predstavu v hlave.

Čítaj viac z kategórie: Rozhovory

Zdroj: TS

Najnovšie videá

Trendové videá