Rok 2020 im prial: 10 firiem, ktoré na Slovensku napriek koronakríze rástli a žali úspechy

  • Pandémia ovplyvnila každého Slováka, no dotkla sa aj firiem
  • Niektorí podnikatelia museli s biznisom kvôli koronavírusu seknúť, iní sa nenechali zraziť na kolená
  • Vybrali sme 10 firiem, ktoré aj napriek kríze rástli
Screenshot/Instagram - Martinus Screenshot/Instagram - Alza
  • Pandémia ovplyvnila každého Slováka, no dotkla sa aj firiem
  • Niektorí podnikatelia museli s biznisom kvôli koronavírusu seknúť, iní sa nenechali zraziť na kolená
  • Vybrali sme 10 firiem, ktoré aj napriek kríze rástli

Koronavírus má nepríjemné ekonomické dosahy naprieč celým svetom a neobišiel ani Slovensko. Zrátať podnikateľov, ktorí boli nútení zastaviť svoj biznis, je priam nemožné. Mnoho firiem a spoločností sa však nových príležitostí chopilo a prišlo s produktami a službami, ktoré sú v momentálnej situácii vítané. Spomedzi všetkých sme vybrali 10, o ktorých by si mal určite vedieť.

zdroj: Unsplash/Christina Wocintechtat

1. Natures

Firma Natures je rodinná biotechnologická spoločnosť, ktorá sa sústreďuje na vývoj, výskum a výrobu prírodného polysacharidu, fungálneho beta-1,3/1,6-D-glucanu a výrobkov s jeho obsahom. „Napriek slušným zásobám nám enormný záujem o naše výrobky v týchto dňoch vyrobil pár vrások. Záujem vzrástol až päťnásobne v porovnaní s najsilnejšími obdobiami a neustále akceleruje, takže začína byť problém s včasným uspokojovaním zákazníckych objednávok,“ hovorí pre web podnikateľskécentrum.sk Ing. Adrián Doboly. 

Spoločnosť spolupracuje s s poprednými domácimi aj zahraničnými výskumníkmi, univerzitami a vedeckými pracoviskami. Prvoradým cieľom firmy je priniesť zákazníkovi tie najkvalitnejšie produkty – každý produkt je vyrábaný pod farmaceutickým dohľadom. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Natures (@natures_beta_glucan)

2. Dedoles

Stálica slovenského trhu sa taktiež nenechala zraziť na kolená. Začiatkom roka 2020 prišla firma s reklamou, ktorú pozná už hádam každý. Tancujúce škrečky si krátko po svojej premiére získali srdcia mnohých Slovákov, no aj hejterov. Rok 2019 bol pre firmu rekordný – spoločnosť dosiahla obrat 14,9 miliónov eur, čo je o 154% viac ako v roku 2018. My však nepochybujeme o tom, že rok 2020 bol pre firmu ešte úspešnejší.

Krátko po vypuknutí pandémie prišiel Dedoles so širokou ponukou veselých rúšok a v októbri získala firma nemecké  ocenenie Trend Shop 2021. „Toto ocenenie nás potešilo. Zvyčajne je to naopak, nemecké spoločnosti vstupujú na náš trh. Je skvelé, že tentokrát expandujeme my do Nemecka,“ hovorí Jaro Chrapko, CEO a majiteľ Dedoles. „Nemecko je momentálne popri Slovensku a Česku náš najväčší trh. Máme tam už približne 200 000 zákazníkov,“ dodáva Jaro.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Obleč sa originálne (@dedoles)

3. Pharma MKL

Situácii sa prispôsobila aj spoločnosť Pharma MKL. Spoločnosť bola založená s cieľom poskytovať vysokokvalitné služby vo farmaceutickej oblasti. V e-shope firmy nájdeš produkty určené na tvár, vlasy a telo. „Keďže nám aktuálna situácia nie je ľahostajná, zvažujeme do portfólia pridať aj hygienické pomôcky, samozrejme, v primeranej cene,“ hovorí pre web PodnikateľskéCentrum.sk majiteľka spoločnosti Katarína Demetriou.

„Aktuálne ponúkame všetky služby a produkty online. Naši obchodní reprezentanti, ktorí majú na starosti zásobovanie lekární, pracujú z domu a s klientmi sú v kontakte telefonicky. Na požiadavky zákazníkov reagujeme do 24 hodín. Nastala aj zmena v spôsobe platby, zákazníci nemusia mať nachystanú hotovosť, pretože aj dobierky sa uhrádzajú platobnou kartou pri prebratí tovaru. Všetky výrobky distribuujeme aj do lekární, kde si ich môžu zákazníci taktiež zakúpiť,“ dodáva. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa pharma_4_beauty (@pharma_4_beauty)

4. Alza

Dôkazom toho, že úspešný rok má za sebou aj Alza, je fakt, že medzi zákazníkov sa pridalo mnoho dôchodcov. Dáta Alzy ukazujú, že v medziročnom porovnaní sa počet nových zákazníkov tento rok zdvojnásobil a viac ako pätina z nich na e-shope svoje nákupy zopakovala.  „Jednou z výhod nákupu u nás je široká ponuka bezpečných platobných metód, z ktorých si každý môže vybrať tú, ktorá mu najlepšie vyhovuje,“ hovorí Jiří Ponrt, finančný riaditeľ Alza.sk.

V roku 2020 prišlo mnoho Slovákov v dôsledku pandémie o prácu. V poslednom období tak Alza získala viac než 500 nových zamestnancov. K úspechu spoločnosť doviedli aj zákazníci, ktorí nakupovali najmä počas veľkých akcií ako je Black Friday. Firma do neho pripravila doteraz najrozsiahlejšiu ponuku viac ako desať tisíc produktov naprieč celým svojím portfóliom. V nákupnej akcii je zahrnutých o 50 % viac položiek ako minulý rok a v porovnaní s rokom 2016 je rast viac ako šestnásťnásobný. 

„Tento rok sme v spolupráci s našimi dodávateľmi pripravili pre Black Friday rekordne širokú ponuku. Takisto od leta rozširujeme našu sieť Alzaboxov a služby našej vlastnej dopravy Alza Expres, aby sme aj v súčasných zložitých podmienkach dokázali udržať vysoký štandard, aký od nás zákazníci očakávajú,“ uviedol Petr Bena, podpredseda predstavenstva. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Alza.cz / Alza.sk (@alza_czsk)

5. Martinus

Pandémii sa muselo prispôsobiť aj kníhkupectvo Martinus. Aj napriek tomu, že kvôli opatreniam je momentálne zatvorené, funguje ako výdajné miesto. Podľa šéfa Martinusu Michala Meška je kľúčom úspechu najmä komunikácia so zamestnancami a pripravenosť na nové situácie a opatrenia. „To dalo ľuďom veľkú dôveru, že vedenie firmy vie, čo robí. My sami sme si pritom samozrejme neboli istí, či je to správne rozhodnutie,” hovorí Meško pre SME

Len pred mesiacom prišla sieť predajní s kampaňou Kúp mi knihu, za ktorou stojí TRIAD a režisér Jonáš Karásek. „Otvorene priznávam, že o tejto spolupráci som sníval už roky. Nielen že je myšlienka pesničky Kúp mi knihu úplne aktuálna aj po 34 rokoch, vždy som ju tiež považoval za jednu z najlepších v bohatej diskografii Mekyho Žbirku. Z prieskumu sme zistili, že 7 z 10 Slovákov súhlasí s tým, že knižky sú najobľúbenejší vianočný darček. Veríme, že sa nám o tom podarí presvedčiť aj tých zvyšných troch a popri tom si dopriať trochu pozitívnych emócií aj počas hektického predvianočného obdobia,“ hovorí pre Stratégie Michal Brat, brand manažér kníhkupectva Martinus.

6. Fusakle

Slovenský lovebrand vstúpil do pandémie pravou nohou. Podobne ako Dedoles, aj Fusakle do svojho portfólia zaradili rúška, ktoré bolo počas prvej vlny problém zohnať. Aj napriek kríze venuje firma veľkú časť svojich príjmov venuje podpore lokálnych spoločenských projektov. Tieto dary ročne presiahnu hranicu 60 000 eur, ktoré pomáhajú znevýhodneným alebo slabším skupinám obyvateľstva – dôchodcom, postihnutým, zdravotníctvu, no najmä deťom a mládeži. 

Ak teda budeš zháňať pekné ponožky vyrobené na Slovensku, podpor značku Fusakle. Zároveň podporíš nadácie ako napríklad Liga proti rakovine, Svetielko nádeje, Ipčko alebo Úsmev ako dar.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Fusakle.sk (@fusakle.sk)

7. MALL.sk

Keďže počas roka 2020 mnoho Slovákov spoznalo čaro nakupovania online, sťažovať sa nemôže ani spoločnosť Mall.sk. Mall patrí medzi najväčších internetových predajcov na Slovensku a okrem územia Slovenskej republiky pôsobí aj v Česku, Poľsku, Maďarsku a Slovinsku.

Mimoriadne rušno mal e-shop počas nedávnych sviatkov. „V týchto dňoch spracovávame denne trojnásobok objednávok než napríklad v rovnakom období v septembri. Očakávame, že Vianoce budú rekordné a zatiaľ tomu nasvedčujú aj súčasné rastúce predaje,“ prezradila nám hovorkyňa Mall.sk Pavla Hobiková.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa MALL.SK (@mall_slovensko)

8. Panta Rhei

„Na začiatku bol veľký sen. Sen podnikať s niečím, čo nie je len obyčajným tovarom, ale prináša,
podobne ako mne, čosi viac: zážitok, radosť, poznanie. A vďaka tomu rásť a vyvíjať sa spolu
s novými potrebami a výzvami. Týmto splneným snom je Panta Rhei,“ 
hovorí konateľ spoločnosti Ladislav Bödök. 

Dopyt po knihách je počas pandémie zvýšený a svoje o tom vie aj sieť kníhkupectiev Panta Rhei. V roku 2019 dosiahli tržby firmy takmer 45 miliónov eur a my si myslíme, že rok 2020 túto sumu prekoná. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Kníhkupectvo Panta Rhei (@pantarheisk)

9. Mamke.sk

Značka Mamke.sk vznikla v roku 2017 a medzi jej zákazníkov patria najmä ženy, ktoré nemajú strach vytŕčať z davu. V priebehu dvoch rokov sa značka vypracovala medzi popredné lifestylové značky na Slovensku a v Česku. Vďaka jedinečnému drzému prístupu si získala množstvo spokojných zákazníkov a fanúšikov, a rovnako reputáciu, aká sa inde nevidí.

Stánok Mamke je každoročne súčasťou veľkých festivalov ako Grape, Pohoda a Colours. Rok 2020 bol však iný a značke urobil výrazný škrt cez rozpočet. Tá sa však nedala položiť na kolená a počas celého roku uvádzala nové modely a kolekcie.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa MAMKE (@mamkesk)

10. Nay

Spoločnosť NAY a.s je najväčším špecializovaným maloobchodným predajcom elektroniky v Slovenskej republike. Pre zákazníkov je spoločnosť sympatická aj možnosťou zaokrúhľovania sumy nákupu. Vyzbierané peniaze spoločnosť daruje neziskovej organizácii Dobrý anjel. Výška príspevku v októbri 2020 bola 10 164,46 €. 

V roku 2019 spoločnosť získala ocenenie MasterCard Obchodník roka. NAY získala ocenenia aj vo všetkých predchádzajúcich ročníkoch tejto súťaže.

zdroj: Screenshot/Nay.sk

 

Zdroje: Podnikateľské centrum, Dedoles, Alza, SME, Stratégie

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech