Romana mení kávový priemysel: Pestovatelia kávy majú tak nízky plat, že by si nemohli kúpiť svoj vlastný produkt

  • S masovou výrobou káv sa spája veľmi nízka cena, nekvalitné kávové zrno a nízka kvalita
  • Sú na Slovensku možnosti pre praženie a predaj kvalitných káv?
  • Dobrú kávu ako z kaviarne je ľahké si pripraviť aj doma. Potrebná je iba výberová káva, ktorá je správne upražená
Copy of Untitled Design (4)
  • S masovou výrobou káv sa spája veľmi nízka cena, nekvalitné kávové zrno a nízka kvalita
  • Sú na Slovensku možnosti pre praženie a predaj kvalitných káv?
  • Dobrú kávu ako z kaviarne je ľahké si pripraviť aj doma. Potrebná je iba výberová káva, ktorá je správne upražená

Diskusia o dvojitej kvalite potravín bola prítomná pred pár rokmi, no stále rezonuje v ušiach Slovákov. Menej kvalitné potraviny boli dovážané do východných častí Európy – aj na Slovensko a rozdiel v kvalite bolo možné pocítiť. 

Nepríjemnej diskusii sa nevyhla ani káva. Pri väčších komerčných značkách sa môže stať, že kvalita kávových zŕn nebude postačujúca a tým pádom aj jej chuť nebude taká dobrá. To ponúklo priestor pre nové výberové kávy, ktoré sa na slovenskom trhu objavujú čoraz častejšie. Slováci sú už presýtení komerčnými kávami a preto častejšie preferujú kvalitné výberové kávy, za ktoré si neváhajú aj priplatiť. 

zdroj: pixabay

Zakladateľka firmy a prémiovej značky kávy Mallay, Romana Škamlová tvrdí, že slovenský trh pred pár rokmi ešte nebol pripravený na výberové kávy, ale postupne sa malé pražiarne rozrastajú a tešia sa väčšej obľube.

Supermarketové komerčné kávy boli pred 5 rokmi súčasťou každej domácnosti, no tento trend sa vytráca a nahradili ich kvalitné výberové kávy. Prečo?

Teraz sa väčšina ľudí začala viac orientovať na kvalitu kávy. Práve výberové kávy spĺňajú tie najprísnejšie kritériá. Oproti bežným kávam od veľkých značiek sú výberové kávy výraznejšie svojou chuťou a kvalitou kávového zrna. Zároveň prinášajú aj omnoho viac benefitov pre zdravie.

V minulosti sme sa stretli s faktom, že do východnej Európy sa dovážajú menej kvalitné potraviny. Platí to aj pre kávu?

Nedokážem na otázku jednoznačne odpovedať, či áno alebo nie. Ale je fakt, že pri veľkých značkách, ktoré majú doslova masovú výrobu, je možné, že na pultoch sa objaví káva v rôznych kvalitách a pritom nesie rovnaký názov.

Čo môžem ale s určitosťou povedať je, že naša káva má len jedného dodávateľa kávových zŕn a tým pádom je káva vždy rovnakej kvality.

zdroj: unsplash

Aké sú rozdiely kvalitnej kávy od tých, ktoré sú predávané komerčnými značkami vo veľkých množstvách?

Veľké spoločnosti tlačia na vysokú kvantitu a zároveň, aby dokázali predávať kávu vo veľkých číslach, potrebujú mať aj nízku cenu, čo samé o sebe tlačí ich kvalitu nadol. V porovnaní kvalitných a komerčných káv je následne veľký rozdiel v chuti samotnej.

Majú veľkovýroby káv budúcnosť, alebo bude trh orientovaný skôr na kvalitné kávy vyrábané lokálne?

Už dnes môžeme vidieť, ako počet kávových fariem klesá, dôvodom je globálne otepľovanie. Z toho dôvodu môžeme očakávať, že masová výroba pôjde do úzadia a nahradia ju kvalitné lokálne produkty.

Prečo sú spravidla kvalitné výberové kávy drahšie? Neodradí nakupujúcich ich cena ?

Úprimne, v začiatkoch to bola jedna z našich obáv. Dnes ale môžeme konštatovať, že samotná kvalita kávy je pre našich zákazníkov dôležitejšia ako cena. Zároveň treba dodať, že len samotná cena farmárov výberových káv je na úrovni konečnej ceny masovo vyrábanej kávy.

zdroj: unsplash

Môže sa pripraviť kvalitná káva bez rôznych baristických zručností aj doma?

Mylná predstava, že pre kvalitnú kávu musíte ísť do kaviarne, je dávno preč. V dnešnej dobe si dokáže každý pripraviť veľmi kvalitnú kávu napríklad aj bez presso stroja a baristických zručností. Vždy je ale základom kvalitná káva.

Mnoho ľudí dá prednosť známym značkám kávy na trhu a sú skeptickí voči novým značkám. Prečo by mali zákazníci ochutnať Mallay?

Zo skúsenosti môžeme povedať, že zákazníci, ktorí si našu kávu objednali prvýkrát, si ju neskôr objednali opäť a postupne sa stali našimi vernými zákazníkmi. To isté platí aj pre gastro segment ako hotely, kaviarne či firmy, ktoré sú tiež našimi odberateľmi.

zdroj: Mallay - V roku 2014 bola káva Mallay ocenená na medzinárodnom veľtrhu ako jeden z top produktov Slovenska v pomere ceny a kvality. Momentálne ročne spotrebujú niekoľko ton zelenej kávy.

Slováci nie sú zvyknutí na aciditné chute káv, preto radšej siahajú po chuťovo konzervatívnych kávach. Ako by ste charakterizovali chuť kávy Mallay?

Naša káva je predovšetkým vyvážená. Takže nie je ani príliš aciditná, ale ani príliš horká.

Aká je cesta vašej kávy než príde na Slovensko?

Našu kávu pestujeme v Indonézii, konkrétne na ostrove Sumatra. Prirodzené prostredie indonézskych pralesov sa odzrkadľuje na kvalite našej organickej kávy. Lávovitá pôda na ostrove Sumatra je bohatá na minerály a blahodarne pôsobí na rast kávovníka a kvalitu kávového zrna, ktoré ponúkame.

Vašu kávu pražíte na Slovensku. V čom sú rozdiely od praženia v zahraničí?

Prvé roky sme pražili kávu v Nemecku v jednej z najstarších pražiarní sveta, pretože na Slovensku nebola certifikovaná pražiareň. Logistika bola pomerne nákladná a preto keď sme pred dvoma rokmi našli vhodnú pražiareň na Slovensku, rozhodli sme sa presmerovať praženie sem. Navyše sme radi, že podporíme aj touto cestou slovenskú ekonomiku.

zdroj: unsplash

Ponúkate dva druhy praženia kávy Mallay, tmavé a svetlé. Aký je medzi nimi rozdiel?

Rozdiel je pomerne veľký, pri našom svetlom pražení sme sa snažili o rovnováhu chutí, naopak tmavé praženie je omnoho horkejšie.

Plánujete rozšíriť sortiment vašich produktov o nové druhy káv?

Aktuálne pracujeme na nových odrodách káv dostupných pre koncového zákazníka. Máme v ponuke aj iné odrody, ktoré však ponúkame len gastro prevádzkam práve pre ich náročnejšiu prípravu, pretože tá si vyžaduje profesionálny kávostroj.

Mallay káva je fair trade, organická a bez pesticídov. Prečo by si Slováci mali zakladať na kvalitných a poctivých kávach?

Pred zrodom našej značky sme mali možnosť vidieť, akým spôsobom množstvo farmárov chemicky podporovalo rast kávovníkov, čo sa následne podpísalo pod chuť a škodlivosť samotnej kávy. Na druhej strane poctiví farmári, ktorí pestovali vysoko kvalitné kávové zrná, dostávali neférové ponuky.

To boli hlavné impulzy, ktoré nás viedli k založeniu našej značky. Okrem toho, že ponúkame kávu bez chemických úprav, tak aj našim dodávateľom platíme férovú cenu, vďaka čomu je naša značka označená ako Fair Trade a Organic. Náš zákazník tým pádom podporuje prírodu aj farmárov, ktorí kávu vypestovali.

zdroj: unsplash

Plánujete v budúcnosti otvoriť aj kaviareň? Poprípade, kde všade je možné nájsť vašu kávu?

V minulosti som bola majiteľkou siete kaviarni a tam vznikla prvotná myšlienka vlastnej značky kávy. Po rokoch som sa rozhodla predať kaviarne a venovať sa inej oblasti, ale káva ostala naďalej mojou srdcovkou.

Kaviarne sa nechystáme otvárať a prioritne sa sústredíme na rozvoj našej kávy. Našu kávu si ale môžete vychutnať aj v kaviarňach či hoteloch, ktoré máme uverejnené na našej webovej stránke. Okrem e-shopu si našu kávu zakúpite v sieti predajní DM a špecializovaných bio obchodoch.

Najnovšie video

Najnovší podcast

Plavíš sa a na brehu horí ľudské telo, vedľa toho stojí krava. India je šialená

Najnovšie