Rozhodnuté: V EÚ si o pár rokov nové auto na benzín či naftu nekúpiš

  • Po roku 2035 sa v EÚ už nebudú predávať nové autá so spaľovacím motorom
  • Neplatí to pre ojazdené vozidlá
Elektromobil
Ilustračná snímka, unsplash/Waldemar Brandt
  • Po roku 2035 sa v EÚ už nebudú predávať nové autá so spaľovacím motorom
  • Neplatí to pre ojazdené vozidlá

Európsky parlament (EP) v stredu podporil revíziu noriem pre emisie oxidu uhličitého pre nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá.

Krok by mal viesť k zákazu predaja nových vozidiel so spaľovacími motormi v Európskej únii (EÚ) do roku 2035. V praxi to znamená, že po roku 2035 si už nebudeš môcť kúpiť nové auto, ktoré bude mať pohon na benzín či naftu, ale aj LPG, teda skvapalnený plyn.

Nulové emisie

Za revíziu, ktorá je súčasťou balíka Fit for 55 in 2030, sa vyslovilo 339 zákonodarcov, 249 bolo proti a 24 sa zdržalo hlasovania, uvádza sa v tlačovej správe EP.

V texte, ktorý predstavuje pozíciu EP pre rokovania s členskými štátmi EÚ, poslanci podporili návrh Európskej komisie na dosiahnutie cestnej mobility s nulovými emisiami do roku 2035. Cieľom pre celý vozový park EÚ je znížiť emisie z nových osobných automobilov a ľahkých úžitkových vozidiel o 100 percent v porovnaní s rokom 2021. Priebežné ciele znižovania emisií do roku 2030 boli stanovené na 55 percent pre osobné autá a 50 percent pre dodávky.

Zákaz predaja spaľovákov sa teda nebude týkať ojazdených áut vyrobených pred rokom 2035.

Európska komisia predložila návrh na revíziu noriem pre emisie oxidu uhličitého pre nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá vlani v júli. Jeho cieľom je prispieť k plneniu cieľov EÚ v oblasti klímy na roky 2030 a 2050, priniesť občanom výhody prostredníctvom širšieho zavádzania vozidiel s nulovými emisiami, ako sú lepšia kvalita ovzdušia, úspory energie a nižšie náklady na vlastníctvo vozidla, a tiež stimulovať inovácie v oblasti technológií s nulovými emisiami.

Po odhlasovaní revízie sú poslanci EP pripravení začať rokovania s členskými štátmi EÚ.

Spaľováky sú skutočne špinavé

EÚ si dlhodobo dáva za cieľ čistejšie životné prostredie a postupné vymiznutie spaľovacích motorov k tomu určite prispeje. Ako najschodnejšia alternatíva sa ukazujú elektromobily, keďže autá na vodíkový či iný alternatívny pohon sú ešte v plienkach.

Kritici elektromobilov často tvrdia, že autá sa aj tak nabíjajú zo „špinavých“ elektrární. Mýtus však vyvracia najnovšia štúdia, upozornil portál The Verge.

Podľa najnovšej štúdie neziskovej spoločnosti International Council on Clean Transportation v realite nezáleží na tom, či bude elektromobil nabíjaný z elektrickej siete v Európe, kde prevažujú obnoviteľné zdroje, alebo v Indii, ktorá je stále príliš závislá na uhlí. Štúdia pritom vychádza z výsledkov dosiahnutých na kľúčových trhoch, kde sa vyskytuje až 70 % všetkých elektromobilov sveta.

Výsledkom je, že BEV vozidlá registrované v tomto roku majú zďaleka nižšie emisie počas celého životného cyklu než spaľováky. Ekologickejšie sú už od výroby cez prevádzku až po ich likvidáciu. Podobný výsledok na jar tohto roka potvrdila aj štúdia univerzít v Holandsku a Cambridge.

Zdroje: SITA, Fontech, TheVerge

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá