Rozprávka o trojvalcových motoroch má trpký koniec. Ford bude musieť zaplatiť poriadne mastnú pokutu

  • Trojvalcové motory sa stali štandardom v autách nižšej strednej triedy.
  • Tieto motory sa občas objavia aj v strednej triede.
  • Myslieť si, že v takých to autách budú schopné pracovať večne je dosť pochabé.
F0
Ford
  • Trojvalcové motory sa stali štandardom v autách nižšej strednej triedy.
  • Tieto motory sa občas objavia aj v strednej triede.
  • Myslieť si, že v takých to autách budú schopné pracovať večne je dosť pochabé.

Súčasnú automobilovú epochu možno označiť rôznymi názvami, ale tou najvhodnejšou je označenie „trojvalcová“. Niekedy krajné riešenie spaľovacích motoroch, ktoré sa v minulosti mnohokrát ukázalo nešťastným, zažilo pod tlakom regulácie normovanej spotreby veľký comeback. Aktuálne je v určitých triedach pomaly štandardom.

Napríklad takú Škodu Fabia nekúpite s iným motorom, tri valce sú bežné u nižšej strednej triedy a občas sa tiež objavia aj v strednej triede. Existuje len hŕstka značiek, ktoré tieto motory odmietajú, čiže do budúcna ich bude len pribúdať.

Táto skutočnosť je na zamyslenie, nakoľko podstatne lepší výsledok v teste normovanej spotreby je ich jedinou výhodou. Ich nevýhody sa dajú zhrnúť do štyroch hlavných bodov: hluk, vibrácie, nerovnomerný priebeh výkonu a reálna spotreba, ktorá nekorešponduje so sľubmi výrobcov. Tieto nevýhody sú, samozrejme, krátkodobé.

Čo sa týka dlhodobých nevýhod, otázkou je, či takýto litrový trojvalec dokáže dlhodobo ťahať napríklad takú skoro dvojtonovú škodu Octaviu Combi s piatimi ľuďmi a nákladom. Odpoveď na túto otázku ukáže čas, avšak čo sa týka konkurenčného litrového EcoBoost od Fordu, je táto otázka aktuálna už teraz.

Výrobcovia sa síce dušujú, že ich motory sú tak kvalitné, že niečo vydržia, avšak najmenší trojvalec od Fordu v skutočnosti zlyháva už v ranných štádiách svojho životného cyklu. Všetky rozprávky a o kvalite najnovšie vyvrátil súdny spor s automobilkou Ford.

Všetko to začalo v marci 2015, kedy boli všetci majitelia litrového trojvalca EcoBoost informovaní o servisnej akcii orientovanej na opravu problémov s chladením motora. Pri vysokých teplotách totiž dochádzalo k prehrievaniu motora a následnému zlyhaniu. Týkalo sa to automobilov vyrobených od októbra 2011 do októbra 2013.

Do dnešného dňa prešlo touto opravou viac než 86 % postihnutých vozidiel. Pred touto vyhlásenou akciou museli majitelia áut za opravy spôsobené  touto konštrukčnou chybou zaplatiť až 8 000 libier (9 038 eur).

Louise O’Riordanova, ktorá je majiteľkou jedného takéhoto automobilu, bola nemilo zaskočená. Jej Focus 1,0 EcoBoost z roku 2014, s najazdenými cca 51 500 km, zlyhal priamo na diaľnici. Musela sa nechať odtiahnuť do servisu, a potom ešte len začali problémy. Ford súhlasil len s čiastočným pokrytím nákladov vo výške 60 %. 11 týždňov jej trvalo presvedčiť automobilku, aby zaručila svoju kvalitu a pokryla kompletné náklady na servis.

Lousie sa vyjadrila, že po celom svete existujú ľudia, ktorí majú za sebou život ohrozujúce zlyhanie motora a ktorí sa museli následne vysporiadať s hrozným zaobchádzaním spoločnosti Ford.

Lousie po svojich skúsenosti s americkým výrobcom šesťnásobného premianta ankety International Engine of the Year, založila Facebookovú skupinu s názvom Ford EcoBoost Nightmare, ktorá združila všetkých nespokojných zákazníkov. Nazbieralo sa ich 1 900. Nespokojná majiteľka spojila svoje snahy s advokátskou kanceláriou Roscoe Reid, ktorá vyzýva ďalších jednotlivcov, aby sa pripojili ku žalobe. Ak na súde uspejú, Ford by mal zaplatiť odškodné 1 miliardu libier (1,12 miliardy eur).

Tento problém je ešte len v zárodku vo Veľkej Británii a týka sa päť až sedem rokov starých automobilov, ale čo s najnovšími trojvalcami, ktoré sa dostali do obehu len teraz? To ukáže čas.

Používanie týchto malých motorov vo väčších autách, u ktorých sa očakáva väčšia záťaž, nie je šťastným riešením. Zatiaľ neexistuje žiaden trojvalec, ktorý by sa z užívateľského hľadiska a trvanlivosti mohol vyrovnať štvorvalcu. Nebude prekvapením ak sa s rovnakým problémom stretneme aj u iných značiek.

Zdroj: Daily Mail

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá