Rusko predstavilo nové lietadlo. Prináša jedinečnú inováciu, ktorá má rozdrviť Boeing a Airbus

  • Výrobca lietadiel JSC Irkut Corporation získal certifikát pre osobné prúdové lietadlo MC-21-300
  • V budúcnosti plánuje získať certifikáciu aj pre svoju verziu s kompozitnými krídlami
  • Ruským vedcom sa ich podarilo vyvinúť aj napriek americkým sankciám
  • Lietadlo má za ciel nahradiť americkú a európsku konkurenciu v podobe Boeingu 737 MAX a Airbusu A320neo
MC21
Flickr/Nils Mosberg
  • Výrobca lietadiel JSC Irkut Corporation získal certifikát pre osobné prúdové lietadlo MC-21-300
  • V budúcnosti plánuje získať certifikáciu aj pre svoju verziu s kompozitnými krídlami
  • Ruským vedcom sa ich podarilo vyvinúť aj napriek americkým sankciám
  • Lietadlo má za ciel nahradiť americkú a európsku konkurenciu v podobe Boeingu 737 MAX a Airbusu A320neo

Výrobca lietadiel JSC Irkut Corporation získal certifikát pre osobné prúdové lietadlo MC-21-300. Certifikát, ktorý udelila ruská Federálna agentúra pre leteckú dopravu Ruska (Rosaviatsia), prakticky znamená zelenú pre začatie sériovej výroby a predaja tohto typu lietadla, uvádza Aerotime. Dvojmotorové lietadlo získalo certifikáciu štyri roky po svojom prvom vzlietnutí.

Nová generácia osobných lietadiel stredného doletu, ktorá pojme 163 až 211 cestujúcich, sa na prvý pohľad nezdá ničím výnimočná. Opak je ale pravdou, lietadlá majú byť vôbec prvé lietadlá strednej triedy, ktoré sú vybavené kompozitnými krídlami.

Vylepšené krídla majú zlepšiť aerodynamiku lietadla 

Kompozitné krídla majú poskytovať zvýšený vztlak a súčasne znižovať spotrebu. Podobné krídla majú byť implementované aj na nové Boeingy radu 777, uvádza Quark.

Kompozitné krídla majú byť vyplnené uhlíkovými vláknami.

„Použitie pevných a ľahkých kompozitov umožnilo konštruktérom vyrobiť krídlo s vysokým pomerom strán a zlepšiť aerodynamiku lietadla a zároveň zväčšiť priemer trupu,“ povedal generálny riaditeľ technologickej spoločnosti Rostec Sergej Chemezov pre CompositesWorld.

Nezabudol však dodať, že vývoj a konštrukciu lietadla sťažili americké obchodné sankcie, no ruskí špecialisti si s ním poradili. „Je to dôkaz vyspelosti našich leteckých technológií a ďalšie víťazstvo nad sankciami.“

zdroj: Flickr/Leonid Faerberg

Na vývoji kompozitných krídiel sa podieľali vedci z Moskovskej štátnej univerzity i štátneho podniku Rosatom.

Podiel kompozitov v dizajne MC-21 je približne 40 %. Pri výrobe krídla je použitá technológia vákuovej infúzie, ktorá je patentovaná v Rusku.

„Boli vyvinuté a vyrábajú sa nové materiály na výrobu krídel. Dizajn, výroba a testovanie kameniva vyrobených z kompozitov je zvládnuté. Boli zavedené pokročilé technológie modulárnej montáže,“ uviedol generálny riaditeľ United Aircraft Jurij Slyusar pre portál FlightGlobal.

Chce nahradiť konkurenciu z USA a Európy 

Model s kompozitnými krídlami zatiaľ nebol súčasťou certifikácie. Lietadlo ešte čakajú letecké skúšky na začiatku budúceho roka, ktoré majú byť súčasťou certifikácie.

„V roku 2022 zameriame svoje úsilie na rozšírenie typového certifikátu pre lietadlá MC-21-300. V prvom rade dokončíme certifikáciu lietadla s krídlom z ruských kompozitných materiálov. Dopravné lietadlo otestujeme aj v podmienkach vysokej nadmorskej výšky, silnom bočnom vetre, nízkych a vysokých teplotách. To umožní prevádzkovať MS-21-300 v akýchkoľvek geografických zónach,“ povedal pre Aerotimes Andrey Boginský, generálný riaditeľ Irkut Corporation.

Už certifikované lietadlo má za ciel nahradiť americkú a európsku konkurenciu v podobe Boeingu 737 MAX a Airbusu A320neo. Letecká spoločnosť plánuje preraziť najskôr na domácom trhu a potom sa zamerať na zahraničný trh.

Na nedostatok objednávok sa tiež nemôže sťažovať, už v budúcom roku má dodať prvú dodávku lietadiel do Rossiya Airlines. Celkovo by letecká spoločnosť Rossiya mala mať vo svojej flotile šesť MC-21. Portál Simple Flying uvádza, že dátum dodania by mal byť niekedy v prvej polovici tohto roka.

Zdroje: Aerotime , Quark, CompositesWorld, FlightGlobal, Simple Flying

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie