Ruský tanker Mikati sa ocitol na sankčnom zozname EÚ. Jeho príbeh odhaľuje praktiky tieňovej flotily
- Ruský tanker Mikati sa ocitol na sankčnom zozname EÚ
- Jeho príbeh odhaľuje praktiky tieňovej flotily
- Porovnávame účinnosť sankcií EÚ a USA
- Ruský tanker Mikati sa ocitol na sankčnom zozname EÚ
- Jeho príbeh odhaľuje praktiky tieňovej flotily
- Porovnávame účinnosť sankcií EÚ a USA
Ropný tanker Mikati s nosnosťou 58-tisíc ton sa jedného dňa plavil vodami Indického oceánu, keď ho zastihla nepríjemná správa z ďalekého Bruselu: plavidlo sa ocitlo na zozname lodí patriacich k ruskej tieňovej flotile, na ktoré sa vzťahujú sankcie.
Osud lode Mikati, ktorá v súčasnosti prechádza Lamanšským prielivom, názorne ilustruje silné aj slabé stránky sankčného režimu Európskej únie. Ten dnes zahŕňa približne 600 plavidiel. Píše Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL)
Európska únia zaradila tanker Mikati na sankčný zoznam v júli, v nadväznosti na obdobné rozhodnutie Spojeného kráľovstva z novembra minulého roka. Loď bola postavená v roku 2003 a jej vyšší vek z nej robí typického zástupcu tieňovej flotily – podobne ako aj praktiky, ktoré predchádzali jej zaradeniu medzi sankcionované plavidlá.
Ruská tieňová flotila
Ide o neformálnu sieť najmä starších tankerov a nákladných lodí, ktoré Rusko a s ním prepojené subjekty využívajú na obchádzanie medzinárodných sankcií. Plavidlá majú často nejasných vlastníkov, menia vlajky a poisťovne a manipulujú s lokalizačnými systémami, aby skryli svoju činnosť. Slúžia najmä na prepravu ruskej ropy a ropných produktov do tretích krajín mimo sankčného režimu EÚ, USA a G7. Ich prevádzka znižuje účinnosť sankcií a zároveň zvyšuje riziko nehôd a ekologických škôd.
Podozrivé správanie
Podľa údajov námornej spravodajskej spoločnosti Windward, ktoré získala agentúra RFE/RL, tanker Mikati v období pred uvalením sankcií opakovane menil názov, prešiel do rúk anonymného majiteľa a viackrát vypínal svoje lokalizačné transpondéry AIS. Medzinárodná námorná organizácia (IMO) považuje takúto prax za nebezpečnú a povoľuje ju len vo výnimočných prípadoch.
Mikati zároveň zmenil vlajku, pod ktorou bol registrovaný, a prešiel pod vlajku Sierra Leone. „Vláda Sierra Leone zverila správu svojho lodného registra súkromnej spoločnosti so sídlom na Cypre,“ uviedla pre RFE/RL analytička Windwardu Michelle Bockmannová. Ako dodala, krajina patrí medzi „preferované vlajkové registre“ pre plavidlá tieňovej flotily.
Kombinácia týchto ukazovateľov napokon stačila na zaradenie Mikati na sankčný zoznam. Európska únia ho 18. júla zaradila do svojho 18. balíka sankcií proti Rusku – a následky sa dostavili okamžite.
Technický problém alebo dôsledok sankcií?
Už o dva dni neskôr tanker dorazil do vôd pri indickom meste Koči, kde sa nachádza jedna z najväčších ropných rafinérií v krajine. Loď však nevyložila celý náklad, ktorý približne mesiac predtým naložila v ruskom prístave Murmansk v Barentsovom mori.
Nie je jasné, či išlo o technický problém, alebo o dôsledok sankcií a zmenených obchodných podmienok. Podľa ekonóma Benjamina Hilgenstocka z kyjevského inštitútu KSE býva bežné, že lode sú sankcionované až počas plavby. „V takom prípade musí niekto kontaktovať kupujúceho a overiť, či dohoda stále platí,“ vysvetlil pre RFE/RL. Výsledkom môže byť odklad vykládky alebo tlak na zníženie ceny: „Ropu prevezmú, ale len ak ju dostanú lacnejšie,“ dodal.
(3/6) After being blacklisted, Mikati reached India but delayed unloading. Days later, it suddenly changed ownership to a mysterious Samoa-based firm with no online presence — a familiar move in the shadow fleet playbook. pic.twitter.com/qHCHZJy15G
— Radio Free Europe/Radio Liberty (@RFERL) December 18, 2025
Napriek sankciám loď Mikati skutočne vyložila svoju ropu a zostala v prevádzke. Sankčné lode nemôžu navštíviť prístavy EÚ ani získať západné poistenie a majú problém nájsť si profesionálnu posádku. Zachovávajú si však „právo neškodného prechodu“ cez medzinárodné vody.
Americký prezident Donald Trump hovorí, že India sa zaviazala prestať nakupovať ruskú ropu, Moskva očakáva ďalšie nákupy. Októbrová štúdia spoločnosti Kpler, ktorá sa zaoberá obchodnou analýzou, zistila, že „Rusko si udržalo svoj vývoz ropy napriek logistickým výzvam, ktoré predstavuje nedávna eskalácia sankcií zameraných na tonáž tieňovej flotily“.
Americké sankcie sú účinnejšie
Podľa RFE/RL sú americké sankcie uvalené úradom OFAC výrazne účinnejšie než sankcie Európskej únie. Údaje spoločnosti Kpler ukazujú, že krajiny ako India síce prijímajú lode sankcionované EÚ či Spojeným kráľovstvom, no vyhýbajú sa plavidlám postihnutým americkými sankciami, najmä zo strachu pred sekundárnymi postihmi zo strany USA. Produktivita lodí sankcionovaných OFAC klesá v priemere o 70 percent, pri sankciách EÚ približne o 30 percent. Hoci EÚ sankcionovala väčší podiel ruskej tieňovej flotily, americké sankcie majú silnejší praktický dopad. Tanker Mikati síce pokračoval v plavbe, no s obmedzenou aktivitou a využíval prekládky nákladu na mori.
Loď zrejme smerovala do Číny
Tanker Mikati podľa RFE/RL doručil ropu do čínskeho Ningba koncom septembra, no jej vykládka sa oneskorila o viac než dva týždne, čo analytici označujú za neekonomické správanie typické pre sankcionované lode. Podľa expertov majú po uvalení sankcií obmedzené obchodné možnosti, čo vedie k prudkému poklesu produktivity a k dlhým návratovým plavbám do Ruska po nový náklad.
Mikati sa po návrate do ruského prístavu Ust-Luga opäť správala netransparentne, keď vypínala transpondéry, a v decembri pokračovala cez Lamanšský prieliv smerom k nejasnému cieľu, pravdepodobne do Indie, Číny alebo na prekládku nákladu na mori.
EÚ uvalila nové sankcie na ruskú tieňovú flotilu, ktoré postihujú podnikateľov a spoločnosti
Príjmy z ropy sú kľúčovou súčasťou ruskej ekonomiky, čo umožňuje prezidentovi Vladimirovi Putinovi investovať peniaze do vojnového úsilia proti Ukrajine bez zhoršenia inflácie pre bežných ľudí a bez toho, aby došlo ku kolapsu meny.
AP pripomína, že členské krajiny, najmä Francúzsko, sľúbili, že zakročia proti tieňovej flotile. Snažia sa tiež zabezpečiť dohody s krajinami s ich vlajkami, aby sa uľahčil prístup na palubu plavidiel.
Sídlo v rôznych krajinách
Podľa AP ústredie EÚ uviedlo, že podnikatelia „kontrolujú plavidlá prepravujúce ropu alebo ropné produkty s pôvodom v Rusku alebo vyvážané z Ruska, pričom zatajujú skutočný pôvod ropy a zároveň praktizujú nelegálne a vysoko rizikové prepravné praktiky“.
Štyri cieľové prepravné spoločnosti majú sídlo v Spojených arabských emirátoch, Vietname a Rusku. Vo vyhlásení sa uvádza, že vlastnia alebo spravujú tieňové tankery, na ktoré sa vzťahujú sankcie a ktoré prepravujú ropu „pričom praktizujú nepravidelné a vysoko rizikové prepravné praktiky“.
Sankcie, ktoré boli dohodnuté na stretnutí ministrov zahraničných vecí 27-členného bloku v Bruseli, zahŕňajú prevažne zmrazenie aktív a zákaz cestovania.
Ukrajinské Sea Baby
Tento krok EÚ zvyšuje tlak na tieňovú flotilu. Minulý mesiac Ukrajina použila domáce námorné drony Sea Baby na útok na ďalšie dva ruské ropné tankery v Čiernom mori. Oba boli pod medzinárodnými sankciami.
Blok samostatne uvalil sankcie na členov ruskej vojenskej spravodajskej služby GRU a hackerskú skupinu známu ako Cadet Blizzard a obvinil ich z kybernetických útokov zameraných na Ukrajinu, EÚ a nemenovaných spojencov NATO.
Čítaj viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: Kpler, AP