Ako sa dá z posadnutosti chutným jedlom realizovať produkt svetovej kvality

  • Často nás prekvapí, keď zistíme, že nejaký slovenský produkt zažiaril vo svete. Mnoho ľudí je na to patrične hrdých, no hneď sa nájdu aj kritici, ktorí to vidia inak, často vraj veľmi zjednodušene. Aká je však realita za tvorbou produktu, ktorý dokáže uspieť na svetovej súťaži v chuti a kvalite? Čo všetko sa oplatí analyzovať a zvážiť ak chcete zvýšiť vaše šance na úspech? Rozprávali sme sa s Dušanom Plichtom,  tvorcom myšlienky POWER mandľového masla, ktoré vyhralo prestížnu cenu Great Taste Award 2016 v Londýne.
cover
  • Často nás prekvapí, keď zistíme, že nejaký slovenský produkt zažiaril vo svete. Mnoho ľudí je na to patrične hrdých, no hneď sa nájdu aj kritici, ktorí to vidia inak, často vraj veľmi zjednodušene. Aká je však realita za tvorbou produktu, ktorý dokáže uspieť na svetovej súťaži v chuti a kvalite? Čo všetko sa oplatí analyzovať a zvážiť ak chcete zvýšiť vaše šance na úspech? Rozprávali sme sa s Dušanom Plichtom,  tvorcom myšlienky POWER mandľového masla, ktoré vyhralo prestížnu cenu Great Taste Award 2016 v Londýne.

Dušan, poďme rovno k veci, v čom je vaše POWER maslo také výnimočné, že vyhralo Great Taste?

Z môjho pohľadu jednoducho kvalitou a originálnou chuťou. Dlho sme vyberali správne mandle až sme sa prepracovali k BIO Sicílskym, ktoré chutia a vyzerajú naozaj inak ako komoditné a supermarketové. Tie sú často bohužiaľ už pokazené a zoxidované. Následne ak aj máte najlepšie mandle, alebo kávu a nespracujete ich na úrovni akú si zaslúžia a teda ich ako kávu prepražíte, alebo použijete príliš surové, tak sa všetko odrazí na chuti. Aj preto veľa orechových masiel ľuďom dlhodobo nechutí. Často sú príliš horké,  až trpké, alebo potom zámerne dosladené, keďže výrobca chce prekryť defekty cukrom. Viac o našom masle vo video recenzii odborníka zo súťaže.

So svojou spoločnosťou Powerlogy sa zameriavaš na kombináciu zdravej výživy a chutnej energie. Mnoho ľudí na Slovensku však už tvrdí, že sa to s posadnutosťou zdravým jedlom a BIO už preháňa. Aký je tvoj pohľad na vec, kupuješ si naozaj všetko BIO?

Ďakujem za dobrú otázku na telo. Z môjho pohľadu nie je BIO ako BIO a ten, kto sa pustí do vytrvalého hľadania pravdy a súvislosti, tak si nájde svoju cestu pre výber dobrého jedla, ktoré mu pasuje do jeho individuálnej životosprávy. Problém na Slovensku vidím skôr v uvedomelosti ľudí a tom, že jedlo berieme ako komoditu a nevážime si ho. Nie sme ochotní akceptovať reálnu cenu kvality, a potom sa len sťažujeme, že vraj sme skládkou odpadu Európy a že v Rakúsku je kvalita produktov úplne niekde inde.

Z tohto pohľadu sa potrebujeme zamyslieť, ako kupovať menej, jesť efektívnejšie a jedlo vnímať ako investíciu a nie ako nutný výdavok. Investíciu do prevencie zdravia, do nášho výkonu, alebo už len do super chuťového zážitku v kruhu priateľov.

Čo sa týka posadnutosti, tak to tiež záleží… Ja osobne sa asi priznám, že som trocha posadnut7 jedlom. Nie však v zmysle prežierania, ale v zmysle toho, že ma fascinuje a varenie je pre mňa istým typom umenia, kde zažívam FLOW. Ak však mám pohladovať pol dňa, alebo sa na čas niečoho vzdať, tak nemám problém. I keď priznám sa, káva je výnimkou, tej jedinej sa asi nedokážem vzdať a už si ani nepamätám, kedy som mal deň bez kávy.

foto03
foto: powerlogy

Ocenenie Great Taste tak asi posilnilo vašu filozofiu, že radšej menej, ale nech to stojí za to… Je však na Slovensku dostatočne veľký trh na takéto prémiové produkty?

Áno, ocenenie je pre nás super povzbudzujúcou a motivujúcou spätnou väzbou, že naše sny vieme pretaviť do reality. Viem, že mnoho ľudí si myslí, že možno až preháňame s dôrazom na BIO, na kvalitu, na to, že chceme produkty bez cukru a bez lepku. Nás však priemer nemotivuje a vieme, že tak aj nedokážeme konkurovať veľkým výrobcom, či firmám, ktoré ťažia z „economies of scale“ a teda, z optimalizácie nákladov a z veľkých objemov. Našou konkurenčnou výhodou je práve robiť menej, ale v top kvalite a originálnej chuti bez prímesí a cukru. Takto vieme potom garantovať aj seriózny energetický potenciál našich produktov.

V rámci trhu inovatívnych zdravých potravín, sme na Slovensku podľa mňa ešte len v plienkach… Nemyslím to však v zlom… Je prirodzené, že nové trendy z aktuálneho výskumu (napríklad z oblasti výživy) k nám prichádzajú až potom ako sa ujmú v Amerike, následne v Anglicku, Nemecku, Českej republike a tak. My sme konzervatívny národ, ktorého silno ovplyvňuje kultúra a zakorenený skepticizmus. To nie je zase úplne zlé, ale často nás to brzdí v rýchlejšom pokroku. Ja by som bol skôr za optimistický realizmus a teda za to, aby sme sa nebáli experimentovať s novými vecami a kriticky si vyhodnocovali ich užitočnosť.

Z nášho pohľadu, tak veríme v zmenu smerovania zdravej výživy z LOW FAT – HIGH CARB (väčšinou cereálie a celozrnné výrobky) na LOW CARB – SMART FATS a teda, že práve kvalitné a správne tuky sú jednou z najdôležitejších súčastí optimálnej výživy.

Zároveň veríme, že ľudia na Slovensku už naozaj začínajú vnímať, že nie je bryndza ako bryndza, víno ako víno, či káva ako káva… Najmä keď raz ochutnáte iný štandard, tak cesta späť priemeru už nechutí…

foto04
foto: powerlogy

Takže naozaj veríš, že Slováci už dospeli do štádia, kedy si skutočne dajú záležať na tom, čo jedia a ako sa stravujú?

Ja som presvedčený, že áno! Samozrejme zmena je vždy postupná a nič sa nestane len šibnutím prútika. Potom určite záleží aj na vzdelaní, príjme… I keď podľa mňa je to ešte viac  o osobnom rozvoji a uvedomelosti všetkých súvislosti, ktoré vychádzajú z toho aké jedlo budeme konzumovať…

Poznám totiž veľmi veľa ľudí s príjmom na úrovni priemeru, ktorí sa ale vôbec nesťažujú na drahé potraviny a vedia si životosprávu vyskladať úplne v pohode.

Totiž, čo odlišuje zdravých a úspešných ľudí od neúspešných, tučných, či chorých je podľa mňa najmä prístup k veci a „Locus of control“. Ak si totiž uvedomíme, že životospráva je kľúčom pre výkonné telo a že telo programuje myseľ, tak si jasne nastavíme priority pre náš výkon! Totiž keď sa tak zamyslíme, tak aj keď každý hovorí o zdraví, tak väčšina ľudí aj tak rieši výkon, to ako budú úspešní, ako naplnia ciele, svoj potenciál.

A tak len odporúčam, aby každý prevzal zodpovednosť za svoje zdravie a výkon a prestal sa sťažovať a vyhovárať. Čim viac nás na Slovensku bude, tým viac hodnôt vytvoríme a tým lepšie sa budeme mať. Možno to pre niekoho znie naivne. Avšak potom, by som asi ešte stále  sedel doma pred telkou so sladkým arašidovým maslom a nadával na to, ako sa znižuje kvalita potravín, aké sú drahé a ako ma to celé nebaví…

Ako prebieha konkrétny  proces výberu a hodnotenia v tejto súťaži? Čo je kľúčové?

Kľúčové je ponúknuť komplexne hodnotný produkt, ktorý vyniká nie len kvalitou ale aj chuťou, textúrou a celým dizajnom. I keď pravda je, že ešte dizajn obalu sa hodnotí asi najmenej a najväčší dôraz je kladený na výslednú receptúru a chuť bez defektov. V prípade orechových masiel a konkrétne mandľového sa tak dostávame ku kvalite mandlí, horkosti, prepraženosti, prílišnému sladeniu, vysokému obsahu soli a podobne. Toto všetko sú časté praktiky komoditných producentov a komerčných produktov.

foto01
foto: powerlogy

Ako ťa napadol práve tento produkt? Čo bolo zlomovým momentom, kedy si si povedal, že ho ideš robiť aj ty?

Tak ako pri každom našom produkte, tak aj pri masle riešim najprv vlastný problém, alebo nespokojnosť. Aj keď som niekedy jedol arašidové maslo, tak som po čase prišiel na to, že mi je z neho ťažko a že väčšinou v ňom dostanem aj pekne zoxidované arašidy. Chcel som povedať orechy, ale tými arašidy odborne ani nie sú… Keď som žil v Austrálii, tak som sa dostal k BIO mandľovému maslu, a to ma hneď dostalo…Zároveň som časom aj doštudoval výhody inteligentných tukov a zistil, že mandle patria k jedným z najlepších zdrojov kalórii vo výžive. Takto som potom hľadal maslo  aj u nás, ale nenašiel som takú chuť, kvalitu  a objem, aký som chcel. A tak som si povedal, že by bola pecka vytvoriť si maslo podľa vlastných štandardov a priniesť na trh niečo výnimočné, aby keď ho niekto ochutná, tak zažije ten istý AHA chutný moment ako ja pred niekoľkými rokmi v Austrálii.

Čo všetko si vyžaduje jeho výroba? Aké boli najväčšie úskalia, na ktoré si pri jeho tvorbe narazil?

Úskalí je vždy viac a nemôžeme sa hrať nato, že sme perfektní a že nám to hneď vyšlo. Ako sme vytvárali receptúru, tak som otestoval po výstavách asi viac ako 100 vzoriek masiel a ochutnal rôzne druhy mandlí. Potom aj keď sme začali testovať, tak nám vyšla prílišná horkosť, či sme pridali príliš morskej soli.

V súčasnosti ešte stabilizujeme dodávku BIO mandlí, ktoré na trhu naozaj nie sú lacné a tak sme riešili aj problém adekvátnej finálnej ceny. Avšak keďže nechceme robiť kompromisy tak aj maslo stojí viac ako u väčšiny konkurencie.  My sme však  presvedčení, že radšej menej, ale nech to stojí za to, čo nám potvrdzujú aj naši zákazníci, ktorí na maslo nedajú dopustiť.

foto05
foto: powerlogy

Poďme trošku všeobecnejšie. Maslo nie je jediná vec, ktorá sa spája s Powerlogy. Ako sa pozeráš na otázku budovania kvalitného produktu všeobecne? Kedy si s tým, čo ponúkaš spokojný?

Spokojný som vtedy, ak produkt spĺňa všetky moje štandardy! Každý produkt používam skoro každý deň a na to aby to tak bolo mi musí nie len chutiť, ale prinášať aj energiu na ktorú sa môžem spoľahnúť. Tí ktorí sa vyznajú do kávy, tak vedia, že je dosť veľký rozdiel medzi výberovou a komoditnou kávou a o instantnej nehovoriac. Tí ktorí sa venujú vínu, vedia, že hlava bolí viac z chémie ako z alkoholu. A rovnako sa aj naše princípy opierajú o to, aby bol každý produkt vyladený a aby sa aj po konzumácii človek cítil skvelo. Aj preto si dávame pozor na lepok, laktózu, kaseín, či konzervanty. Aj keď ich vplyv je na každého individuálny, tak z pohľadu 100% energetickej istoty ich radšej eliminujeme. Potom sa na produkt môže spoľahnúť každý. A samozrejme záleží aj na značke a celkovom dizajne…ale to už je téma na osobitný článok.

Je to celosvetová súťaž, takže vaše mandľové maslo získalo publicitu aj za hranicami Slovenska, ukázalo sa to nejako na jeho obľúbenosti u ľudí? Aké s ním máš plány?

Ako som už spomenul, naši fanúšikovia na maslo nedajú dopustiť.  Tým, že mandle patria medzi najzdravšie potraviny, na ktorých sa dokonca zhodnú aj vegáni a paleomäsožravci, tak v tomto dobrom tuku vidím naozaj skvelý potenciál ako pozitívne ovplyvniť stravovacie návyky domácnosti.

Treba si však uznať, že ešte je na Slovensku a v Česku veľmi veľa ľudí, ktorí sa s mandľovým maslom nestretli a často si ho predstavujú ako klasické maslo s prídavkom mandlí alebo ako nejakú zázračnú náhradu klasického masla. Aj kvôli tomu podľa mňa ešte potrebujeme ľuďom komunikovať jeho všestranné využitie a reálnu hodnotu pri príprave jedál. Nie len chuťovú, ale aj energetickú a zdravotnú. Neostáva nič iné len pokračovať v našej posadnutosti a verím, že budúci rok získame ďalšie ocenenia za ďalšie dobré tuky, ktorým verím. Či už to bude špeciálne POWER GHEE, alebo vylepšená POWERTELLA. :)

Zdroj titulnej fotografie: powerlogy

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech