Satelitné snímky odhalili výstavbu prvého cestného mosta medzi KĽDR a Ruskom
- Podľa satelitných snímok sa začala výstavba cestného mosta, ktorý by spájal KĽDR a Rusko
- Most má posilniť ekonomické vzťahy

- Podľa satelitných snímok sa začala výstavba cestného mosta, ktorý by spájal KĽDR a Rusko
- Most má posilniť ekonomické vzťahy
Výstavba mosta cez rieku bola avizovaná už skôr. Obe krajiny podpísali dohodu o výstavbe diaľničného mosta cez rieku Tumen počas štátnej návštevy ruského prezidenta Vladimira Putina v Pchjongjangu v júni 2024.
Teraz juhokórejská firma SI Analytics tvrdí, že zo satelitnej snímky z 3. marca vyplýva, že začali prípravné práce na 830-metrovom úseku cesty vrátane mosta cez zamrznutú rieku v severovýchodnej časti Severnej Kórey, informuje Radio Free Asia.
Išlo by o prvý cestný most medzi týmito dvoma spojencami, ktorý by umožnil nákladným autám a autobusom prepravovať tovar a ľudí. Medzi oboma krajinami už existuje železničný most, ktorý v poslednom čase posilňuje vzťahy.
Odborníci uviedli, že po dokončení most pravdepodobne podporí obchod a cestovný ruch v Severnej Kórei a pravdepodobne zvýši vplyv Moskvy v regióne.
Usadzovanie stĺpov
Na zamrznutej hladine rieky je možné vidieť žltú štruktúru, ktorá je považovaná za stĺp, ktorý udrží most. Okrem toho je možné vidieť stavebné materiály v odstavnej oblasti na ruskej strane.
„Vzhľadom na blížiace sa rozmrazovanie rieky Tumen sa predpokladá, že tieto značky sú ukotvené v koryte rieky, pravdepodobne manuálnou prácou,“ uviedol SI Analytics. „Očakáva sa, že na jar sa na inštaláciu mostných stĺpov použijú žeriavové člny a iné člny.“
Na severokórejskej strane medzitým prebieha výstavba cesty, ktorá by sa na most napojila. Na stavenisku je možné vidieť ťažkú techniku ako buldozéry, nákladné autá a menšie autá.
Most by mal byť hotový do roku 2026. „Napriek tomu, že ruská vláda vyčlenila dvojročné obdobie výstavby, začatie týchto základných prác počas zimy má pravdepodobne za cieľ vytvoriť viditeľný prejav pokroku, možno na príkaz prezidenta Putina,“ uviedol SI Analytics.
Nový most ako ekonomická príležitosť
Nový most prispeje k hospodárskemu rastu Severnej Kórey, povedal pre RFA Korean Joung Eunlee, výskumník z Kórejského inštitútu pre národné zjednotenie so sídlom v Soule.
„Pozemné cesty dokážu aktívne prepraviť oveľa viac logistiky a ľudí ako železnice,“ povedala. „Ak sa medzi Severnou Kóreou a Ruskom postaví most, objem prepravovaného tovaru bude oveľa väčší ako po železnici, čas prepravy bude rýchlejší a objem obchodu sa pravdepodobne zvýši.“
Niečo za niečo?
Niektorí experti sa podľa Radio Free Asia domnievajú, že Rusko výstavbu mosta schválilo výmenou za podporu Severnej Kórey v konflikte na Ukrajine. Odhaduje sa, že Severná Kórea do vojny vyslala približne 12 000 vojakov, hoci to Moskva ani Pchjongjang oficiálne nepotvrdili.
Nový most pravdepodobne povedie k zvýšenej ekonomickej, sociálnej a vojenskej výmene a mohol by oslabiť účinnosť sankcií voči Severnej Kórei v súvislosti s jej jadrovými ambíciami, uviedla analytička SI. Okrem toho by to mohlo reorganizovať rovnováhu síl v regióne a zvýšiť ruský vplyv na úkor Číny.
„Zvýšená závislosť Severnej Kórey od Ruska v dôsledku tejto konštrukcie mosta by mohla byť v rozpore so záujmami Číny. Reakcia Číny bude kľúčovým faktorom, ktorý treba sledovať, pretože má potenciál zmeniť rovnováhu síl v severovýchodnej Ázii,“ uviedla SI Analytics.
Výhodnejší obchod s Čínou
Ale celkový efekt nového mosta by mohol byť tiež relatívne mierny, povedal pre RFA Kim Young-hee z Inštitútu pre severokórejské štúdie na univerzite Dongguk v Južnej Kórei.
„Malo by to ekonomický efekt, vyžadovalo by si to veľa cestovania vlakom alebo autom, aby sa umožnil obchod s Ruskom,“ povedala. „Z geografického hľadiska je na tom Čína lepšie. Rusko je ďaleko, takže náklady na dopravu sú vyššie ako pri obchodovaní s Čínou.“
Dodala, že obchodovanie s Čínou je nákladovo efektívnejšie, takže Pchjongjang bude pravdepodobne stále obchodovať predovšetkým s Pekingom.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroj: Radio Free Asia