Šéf Footshopu Hajduček: Viac je tých, ktorí chcú s drahými teniskami iba flexiť

  • Footshop patrí k najúspešnejším slovenským firmám
  • Firma využije príspevky od štátu, no na pokrytie strát z predajní to stačiť nebude
  • Zakladateľ obchodov Footshop Peter Hajduček hovorí o koronakríze, ale aj o komunite milovníkov tenisiek
Hajduček footshop
archív Peter Hajduček/Footshop
  • Footshop patrí k najúspešnejším slovenským firmám
  • Firma využije príspevky od štátu, no na pokrytie strát z predajní to stačiť nebude
  • Zakladateľ obchodov Footshop Peter Hajduček hovorí o koronakríze, ale aj o komunite milovníkov tenisiek

Ako si Footshop poradil s koronakrízou? 

Nebolo to vôbec jednoduché. Museli sme zatvoriť všetkých päť kamenných obchodov a prvé týždne sme vnímali aj pokles v online nákupoch. Ľudia nakupovali predovšetkým zdravotné pomôcky a potraviny. V máji sa situácia stabilizovala a bol to náš najsilnejší mesiac v online tržbách od založenia firmy. Bolo to ako na horskej dráhe. Som rád že aj v tomto období sme sami vyrobili a distribuovali rúška zdarma našim zákazníkom a že v ich nosení sme aj prostredníctvom našich sociálnych sietí a produktových fotiek išli príkladom.

Ako sa koronakríza prejavila na tržbách? Využijete nejaké príspevky od štátu?

Využijeme podporu na pokrytie časti nájmu a miezd. Zďaleka to nepokryje straty kamenných obchodov. Našťastie je to relatívne malá časť nášho podnikania.

Museli ste odložiť nejaké plány pre tento rok?

Áno, odložili sme otvorenie kamenného obchodu v Sofii a spomalili sme tempo rastu. Najdôležitejšie pre nás bolo uistiť sa, že máme stabilné cash-flow (prostriedky na platbu záväzkov) a že z tejto situácie vyjdeme ako silnejšia a stabilnejšia firma. Som rád, že mnoho plánov sa podarilo zachovať, napríklad našu podporu Pride kampane, spoluprácu s pražskou značkou Life is Porno, alebo výrobu vlastných letných okuliarov v spolupráci s Retrosuperfuture. Ďalšie spolupráce chystáme ešte tento rok.

Vo Footshope radi robíte aj workshopy a iné akcie, zmení toto súčasná situácia?

Trošku áno. Zrušili sme u nás pozície event managerov. Čiastočne to zvládnu pokryť naši brand manageri. Chceme sa viac sústrediť na digitálne a komunikačné kampane. Učíme sa preniesť emócie a radosť zo spolutvorenia komunity do online sveta.

Ako sa Footshopu darí po biznis stránke? Plánujete expanziu, alebo novú špeciálnu kolekciu?

Nedávno sme podpísali investičnú zmluvu s Crowdberry. To otvára obrovský potenciál a môžeme sa naplno pustiť do projektov, ktoré sme dlho plánovali. Chceme otvárať ďalšie obchody, investovať do IT projektov, rozširovať sortiment a sme v rokovaní aj ohľadom potenciálnych investiícií na domácom aj zahraničnom trhu.

Začínali ste v Prahe, už nejaký ten piatok ste aj v Bratislave, ako vnímate tunajšiu sneakerhead komunitu? Je v niečom iná ako tá v Česku? Aké ďalšie predajne máte v Európe a ako sa im darí?

Môžem porovnávať Prahu, Bratislavu, Budapešť a Bukurešť. Každé mesto je iné. Sneakerheads sú postupne šikovnejší aj v predávaní tenisiek a sekundárny trh sa rozbieha na plné obrátky. V Prahe sme najviac etablovaní. V Bratislave tenisky a streetwear priťahujú veľmi mladých ľudí. V Bukurešti a Budapešti je väčší záujem o luxusné značky. Momentálne cítim, že najviac komunitne žije Budapešť, kde sa ľudia stretávajú a my organizujeme mnoho akcií. 

Preslávila ho bizarná kerka na ruke. Slovensko pozná ako svoje boty, no jednu vec musíme zlepšiť

Aký je rozdiel medzi skutočnými sneakerheads a ľuďmi, ktorí chcú iba flexiť s drahými teniskami? Nejdú vám trochu na nervy? Ktorých je u nás viac?

Viac je tých, ktorí chcú flexiť a na nervy mi nejdú (smiech). Vážim si všetkých zákazníkov, som rád že mladí ľudia si nájdu cestu k nám, že oceňujú rozdiel oproti prístupu a ponuke v nákupných centrách.

Ako by ste celkovo porovnali stratégiu na Slovensku a v Česku, čo sa u nás najviac predáva, aký model a značka je momentálne najviac „hot“?

Momentálne rastie záujem o značky Nike, adidas, The North Face, Columbia. Naša stratégia v SR a ČR je v zásade jednotná. Chceme prinášať viac exkluzívneho sortimentu a odprezentovať ho najlepšie ako dokážeme.

Novinkou je luxusný obchod v Prahe. Aké luxusné značky ste začali nedávno predávať, alebo ich plánujete?

Tešíme sa z menších značiek s veľkým renomé v našich kruhoch: A-Cold-Wall, COMME DES GARÇONS, Heron Preston, Helmut Lang, John Elliott, Raf Simons, Rick Owens.

Ako by ste zhodnotili Footshop z hľadiska social media? 

S našimi výsledkami som veľmi spokojný. Cez Instagram, TikTok a YouTube si nachádzame cestu k progresívnym ľuďom. Využívame náš dosah na vyše 1,5 milióna sledovateľov na sociálnych sieťach aj o angažovanosti v sociálnych témach. Považujem to za našu zodpovednosť a som hrdý na odvahu mojich kolegov.

Yeezy od Kanyeho Westa ste uvádzali medzi prvými v regióne, aké vzácne kúsky ste ešte predávali? Ktoré z nich sa vám osobne najviac páčili?

Bolo toho mnoho. Sneakers svet sa zrýchlil a na trh sa začalo dostávať viac zaujímavých kúskov. Vyzdvihol by som naše vlastné tenisky v spolupráci s KangaROOS, alebo nedávnu spoluprácu s Oliverom Mušinkoom, kde sme upravili Vansky, alebo super limitované Nike x Stussy.

Keď už sa bavíme o Kanyem Westovi. Čisto osobne, čo vravíte na jeho nápad kandidovať na prezidenta?

Nesledujem to. Veľmi si ho vážim ako umelca a hudobníka. Menej ako osobu na sociálnych sieťach a v bulvári. Mali by sme viac hodnotiť ľudí podľa ich umeleckej tvorby. Kanye West robí skvelú hudbu, úžasne koncerty a veľmi populárne tenisky. Najviac sa teším, že on aj Elon si obľúbili naše letné šľapky! (smiech)

Najnovšie video