Šéf kreatívnej agentúry Socialists: Influencerom sa môže stať každý, kto je dostatočne kreatívny (Rozhovor)

  • Kreatívna agentúra Socialists sa spolu s mediálnou agentúrou Starmedia priamo podielala na výbere nominantov do Social Awards
  • Podľa jej šéfa Martina Kukoľa sú Social Awards dôležité, majú potenciál ovplyvniť slovenský trh aj sociálne siete
  • Kukoľ na sociálnych sieťach oceňuje, že influencerom sa môže stať prakticky každý, kto je originálny a kreatívny
sowa
  • Kreatívna agentúra Socialists sa spolu s mediálnou agentúrou Starmedia priamo podielala na výbere nominantov do Social Awards
  • Podľa jej šéfa Martina Kukoľa sú Social Awards dôležité, majú potenciál ovplyvniť slovenský trh aj sociálne siete
  • Kukoľ na sociálnych sieťach oceňuje, že influencerom sa môže stať prakticky každý, kto je originálny a kreatívny

Druhý ročník ankety Social Awards Slovakia je za nami a prvé miesta si odniesli populárne mená ako Kristína Kövešová, Fero Joke, Kristína Tormová či Zomri. Zostaviť zoznamy nominovaných však nebolo vôbec jednoduché – ľudia zo Social Awards preto nominantov vyberali v spolupráci s dvomi odbornými garantmi, mediálnou agentúrou Starmedia a kreatívnou agentúrou Socialists.

Tešíme sa, že na Slovensku pôsobí anketa, ktorej cieľom nie je iba viezť sa na popularite influencerov, ale má aj jasne zadefinovanú víziu a zámer, čoho dôkazom bolo, že k výberu nominantov oslovili nás ako nezainteresovaných odborníkov,“ vysvetľuje šéf Socialists Martin Kukoľ. „Tým pádom sa dá povedať, že aj Social Awards Slovakia „influencuje“, ako bude celé slovenská influencerská branža vyzerať a aké hodnoty v nej budú dominovať.

Známy marketér a kreatívec Martin Kukoľ v rozhovore hovorí, ako vznikali zoznamy nominovaných influencerov, ako je možné hodnotiť účty na sociálnych sieťach na základe dát a ako sa mu spolupracuje s influencermi populárnymi na Slovensku.

zdroj: Martin Kukoľ

Prečo sa Socialists stali odbornými garantmi ankety Social Awards Slovakia?

Oslovil nás priamo organizátor súťaže Števo Šperka, ktorému záležalo na tom, aby táto anketa bola čo najobjektívnejšia a najkvalitnejšia. Vnímali sme to ako zaujímavú výzvu, v rámci ktorej sme chceli dokázať, že influenceri sa nemusia vyberať pocitovo, ale môže to byť transparentný proces podložený dátami.  

Ako vnímate slovenských influencerov? 

„Slovenskí influenceri“ sú široký pojem a veľká časť spoločnosti vníma túto tematiku kontroverzne, no podľa nás je skvelé, že aj vďaka ankete Social Awards Slovakia dostávajú šancu vyniknúť zodpovední a kreatívni influenceri, ktorí sú obohatením sociálnych sietí a všetci ich radi sledujeme.

Na influenceroch je super, že šikovný a talentovaný človek, ktorý má čo povedať svetu, dnes už nepotrebuje žiadne komplikované kanály a masové komunikačné prostriedky s dramaturgami, šéfredaktormi a programovými riaditeľmi na to, aby mohol tvoriť, zabávať, vzdelávať, inšpirovať alebo inak obohacovať desiatky až stovky tisíc ľudí. 

Spolupracujete s nimi často? 

Naše kampane a obsah pre našich klientov málokedy vymýšľame od bodu „teraz využijeme influencera“. No snažíme sa ich vymýšľať a tvoriť natoľko všestranné, že v rámci nich vieme použiť aj komunikáciu cez dobrého, prirodzeného influencera so širokým a pozorným publikom.

Zaujímavý obsah komunikovaný cez prirodzeného človeka a organická kvalita takejto komunikácie môžu byť osviežením vo svete, v ktorom na nás všade inde číhajú skip buttony a palce pripravené scrollovať ďalej.  

Ako sa so slovenskými influencermi spolupracuje? Dá sa na nich spoľahnúť? 

Opäť záleží na konkrétnych influenceroch. Ľudia z marketingového prostredia si najviac pochvaľujú tých, ktorí si svoje followerské základne vybudovali poctivou kreatívnou robotou a poznajú jej hodnotu.

Málo influencerov v tejto brandži začína tak, že predtým pracovali v marketingu a ak nemajú veľa skúseností so spoluprácami, treba s nimi pracovať pozornejšie.

Influencer marketing je však na Slovensku už veľmi rozšírený a aj samotní influenceri medzi sebou tvoria komunity, ktoré si navzájom pomáhajú a vymieňajú si skúsenosti, takže v tomto smere bývajú takéto spolupráce častejšie príjemné než komplikované.  

Sú podľa vás dostatočne zodpovední v rámci ich vplyvu na ostatných? 

Jedným z etických kritérií, podľa ktorých sme vyberali influencerov pre Social Awards Slovensko, bolo to, či influencer cez svoje siete nešíri hoaxy. Je pravda, že nám týmto sitom neprešlo niekoľko veľkých mien, no teší nás, že väčšina influencerov, z ktorých sme vyberali, s týmto problém nemala.

Ľudia často kritizujú napríklad youtuberov za to, že tvoria príliš banálny a povrchný obsah. No počas dôležitých spoločenských debát títo ľudia stoja na strane rozumu a zodpovednosti a mnohí pravidelne podporujú kampane, ktoré šíria nielen charitatívne, ale aj dôležité spoločensko-zodpovedné odkazy. Sme radi, že môžeme pomáhať v udržiavaní tohto trendu. 

Na základe čoho ste vyberali jednotlivých nominovaných? 

Výber mal štyri úrovne. Každý účastník musel prejsť kvalifikačným, výkonnostným, diskvalifikačným aj kvalitatívnym kolom. Na kvalifikáciu musel byť profil verejne dostupný, mať aspoň 10 000 sledovateľov a jeho majiteľ/ka pochádzať zo Slovenska.

Kolegovia v Starmedia vyberali prvých 30 nominantov v každej z kategórii okrem verejnoprospešných profilov na základe dát. 15 z nich patrilo medzi tie s najvyšším počtom sledovateľov, zvyšných 15 zas malo najvyššie engagement rates.

Užší výber sme následne podrobili prísnej kontrole, v ktorej sme overovali etickosť účtov. Diskvalifikovať nominanta mohlo až 16 kritérií, medzi nimi aj jasné nedodržiavanie pandemických nariadení alebo šírenie dezinformácií.

V poslednom nominačnom kole už rozhodovala kvalita, ktorú sme posudzovali v Socialists. Nie podľa vlastného vkusu, ale prísnych kritérií, od kvality obsahu a fotiek, originality až po pridanú hodnotu profilu a tone of voice majiteľa účtu.

Z tohto nám vyšlo vždy 15 nominantov v každej kategórii, o ktorých už ďalej rozhodovala verejnosť. Samostatnou témou bola kategória, na ktorú sa nevzťahovali výkonnostné kritériá a vybrali sme do nej verejnoprospešné profily. Tie možno nemajú stovky tisíc followerov, ale ich prínos a prácu sme chceli o to viac vyzdvihnúť.  

To znie ako náročná práca.

Výber finálnych 15-tiek bola veľmi podrobná práca aj napriek tomu, že o vyhodnotenie výkonnostných kritérií sa postarali excelovské tabuľky. Najmä pri kvalitatívnych kritériách či posudzovaní etiky a označovania reklamy to znamenalo dôkladné skúmanie každého profilu.  

Čo podľa vás určuje hranicu medzi tým, kto ešte nie je influencer, a kto už áno? 

Influencer je zo svojej modernej definície niekto, kto nepotrebuje žiaden mediálny dom ani dodatočné prostriedky na to, aby dokázal prostredníctvom internetu a sociálnych sietí ovplyvniť určité množstvo ľudí k nejakému správaniu alebo premýšľaniu.

Hranica sa teda zrejme ukrýva v stanovení si počtu takto ovplyvnených ľudí. No a vďaka dodatočným označeniam ako mikroinfluencer či nanoinfluencer sa dá povedať, že pre marketing je táto hranica zaujímavá už aj pri relatívne nízkych hodnotách. 

zdroj: Social Awards

Prižmúrili ste nad niektorým influencerom vo výbere oči kvôli jeho popularite? 

Keďže sme na základe problémov so šírením pochybných a neoverených správ vylúčili Rytmusa so 650-tisíc followermi, vieme zodpovedne povedať, že popularita v tom naozaj nehrala úlohu. Aj keď osobne máme radi jeho hudbu a vnímali sme, že problematický obsah odstránil a ospravedlnil sa zaň, boli sme v tomto dôslední a objektívni. 

Je rok v mediálnom priestore dostatočne dlhý čas na to, aby sa „premiešali“ influenceri? 

Za rok sa toho môže stať naozaj veľa. Pri posudzovaní čísel sme na základe množstva followerov a engagementu skonštatovali, že tento rok priniesol niekoľko skokanov či naopak influencerov, ktorí zaradili nižšiu rýchlosť a nie sú už takí aktívni, ako kedysi, aj keď ich vplyv a meno zostali naďalej veľké.

Myslíme si, že toto prostredie má aj naďalej dobrý potenciál a aj ľudia, ktorí s nejakou svojou témou alebo aktivitou začínajú na sociálnych sieťach iba dnes, môžu byť o rok pokojne medzi nominovanými.

Najmä, ak zvážime raketový nástup TikToku, ktorý je na Slovensku často úplne samostatná kategória influencerov, ktorí tvoria výhradne na ňom. TikTok síce nie je platforma, z ktorej by sa dalo kvalifikovať na cenu SOWA, ale obsah z neho dobre funguje aj na iných sociálnych sieťach.  

Od ktorých zahraničných influencerov by si mali tí naši vziať príklad? 

Zo zahraničných poznáme najmä tie najväčšie a najpopulárnejšie mená a je pravdou, že mnohé z nich majú naozaj obrovský talent a prinášajú veľmi kvalitný a kreatívny obsah.

Subjektívne si však na influenceroch stále ceníme najmä spontánnosť, prirodzenosť a fakt, že influencerom môže byť niekto lokálny, koho bežne stretneme na ulici. Preto dúfame, že skôr než napodobňovať nejaký zahraničné vzory si slovenskí influenceri radšej naďalej pôjdu to svoje a budú vytvárať obsah, ktorý možno veľa nepovie ľuďom v USA či Brazílii, no ocenia to followeri z Bratislavy aj Sobraniec. 

Čo si myslíte o moderátorskej dvojici Veronika a Sajfa, spĺňali by kritéria na nomináciu? 

Myslíme si, že lepšiu dvojicu moderátorov organizátori Social Awards Slovakia vybrať ani nemohli, nielen pre veľké množstvo ich followerov. Najmä Veronika prináša na svojich sociálnych sieťach a prostredníctvom svojich aktivít veľmi hodnotný a spoločensky dôležitý obsah, čím slovu influencer vracia zodpovedný a relevantný význam, ktorý mu náleží. 

Vyhrali by podľa vás niektorú z kategórií?

Ak by obaja nemoderovali slávnostný večer, Sajfu by sme posudzovali pravdepodobne pre kategóriu Entertainment. Pri Veronike by sme sa určite rozhodovali medzi Media Speaker a Public Responsibility, aj keď obsahom by určite zamiešala karty aj v kategórii Family. 

Má Slovensko dostatočne veľký výber influencerov pre takýto typ ankety? 

Súdiac podľa času, práce a energie, ktorú nás stálo vybrať toľko nominácií do 12 kategórií, jednoznačne áno. 

zdroj: Social Awards

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech