Šéf Pohody: Na 3 dni budeme 30-tisícovým mestom s najlepšími službami na Slovensku

  • Michal Kaščák je neodmysliteľnou postavou slovenskej hudobnej scény
  • Jeho meno sa nespája len s kapelou Bez ladu a skladu, ale predovšetkým s festivalom Pohoda
Michal Kaščák, šéf Pohoda festival
TASR/Radovan Stoklasa, Pohoda festival
  • Michal Kaščák je neodmysliteľnou postavou slovenskej hudobnej scény
  • Jeho meno sa nespája len s kapelou Bez ladu a skladu, ale predovšetkým s festivalom Pohoda

Tento multikultúrny open air festival, ktorý každoročne priláka tisíce návštevníkov, sa stal symbolom hudobnej rozmanitosti, slobody a nezávislosti.

Pohoda, pod vedením Michala Kaščáka, získala uznanie nielen doma, ale aj v zahraničí. Tento úspech, ktorý vyvrcholil ocenením najlepší európsky festival na European Festival Awards, je dôkazom, že aj nezávislé projekty môžu konkurovať tým najväčším.

V rozhovore so šéfom Pohody Michalom Kaščákom sa dozvieš, ako sa mu darí udržiavať festival finančne stabilný a aké výzvy prináša organizácia takého veľkého podujatia.

Hovorí aj o tom, ako sa Pohoda vyrovnáva s ekonomickými ťažkosťami, ako reaguje na fámy o svojom bohatstve a prečo nechce festival predať ani v ťažkých časoch. Kaščák tiež odhaľuje, čo všetko čaká návštevníkov na tohtoročnej Pohode, a zdieľa svoje názory na aktuálne témy v oblasti kultúry.

Tvrdíte, že sa nechcete stať súčasťou korporátneho umeleckého sveta. Čo to pre vás v praxi znamená?

Ostávame slobodným nezávislým festivalom. Máme vo svojich rukách jeho umelecké smerovanie, charakter, identitu. Môžeme si dovoliť zrealizovať to, čo považujeme za dôležité. Pre mňa je tvorba festivalu špecifický druh umenia a rovnako, ako by som nepredal svoju kapelu, nechcem predať ani festival.

Je pozoruhodné, že práve Pohoda, ktorá nie je súčasťou žiadnej veľkej medzinárodnej korporácie, sa stala najlepším európskym festivalom na prestížnych cenách European Festival Awards. Nie je to jednoduchá cesta, ale máme na európskej scéne rešpekt a veľmi dobrú reputáciu. Z toho môže ťažiť celá naša hudobná scéna.

Aj vy ste už konštatovali, že festivaly často končia v mínuse a musí sa čakať ďalší rok, aby sa dotovali. Ako je na tom z hľadiska financií Pohoda dnes, aký vysoký je váš dlh? 

Momentálne nie sme vďaka dôvere od našich návštevníčok a návštevníkov a dôvere od investorov a partnerov nikomu nič dlžní. Rozumieme záväzku, ktorý máme voči investorom, ale aj voči ľuďom, čo na Pohodu chodia.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Pohoda Festival (@pohodafestival)

Na základe 27-ročnej histórie festivalu som presvedčený, že spolu zvládneme aj ťažšie časy. Chcem zdôrazniť, že o ekonomických problémoch v kultúre sa hovorí dlhodobo, my sme len ich viditeľnou súčasťou. Staviame sa k tomu zodpovedne a hovoríme otvorene o radostiach i strastiach festivalov.

Stretávate sa aj s názorom, že vďaka tomu, že spoluorganizujete taký veľký festival, akým je Pohoda, musíte byť „milionár”? 

Jasné. Fámy sú súčasťou nášho sveta. Prekvapuje ma to, ale som zvyknutý. V tomto prípade je to síce na smiech, ale kiežby to tak bolo… mohli by sme si napríklad otvoriť klub, alebo podporovať ešte viac umeleckú scénu na Slovensku.

Rovnako, ako sa nehanbíme za náš dlh, by som sa nehanbil ani za to, ak by sme boli na tom výrazne dobre. A rozprávali by sme o tom rovnako otvorene.

Vypredáte tento rok Pohodu? Akú máte maximálnu kapacitu? 

Verím, že áno. Kapacita ostáva 30 000 ľudí, v budúcnosti sme pripravení ju mierne navýšiť. Chcem, aby festival ostal útulný.

Akú najvyššiu sumu sú podľa vás ľudia ochotní zaplatiť za lístok na Pohodu?

Nejde nám o zaplatenie čo najvyššej sumy. Chceme, aby festival ostal dostupný aj pre mladých ľudí. Preto hľadáme komerčných partnerov – aby sme mohli cenu udržať v prijateľnej výške, partneri v podstate zaplatia viac ako tretinu každému, kto na festival príde.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Pohoda Festival (@pohodafestival)

Má Pohoda momentálne nejakých investorov?

Áno, cez investičnú platformu Crowdberry. Je ich v tejto chvíli 66, prevažne ide o drobných investorov. Dôležité je, že nejde o predaj, alebo vstup do Pohody.

Aké konkrétne najbizarnejšie požiadavky zo strany interpretov ste dostali? Podarilo sa vám ich splniť? 

Plníme všetko. Aj to nám zabezpečuje dobrú reputáciu. Požiadavky sa z 99 % týkajú kvality techniky, jedla a zázemia. Uletené požiadavky dostávame výnimočne, mimochodom, často si ich promotéri vymýšľajú, aby zaujali bulvár. Milé bolo, že jedna kapela chcela mať na každom koncerte v šatni lego.

Predstavovali sme si ich, ako ho skladajú, nakoniec sme zistili, že ich spevák nosí svojmu synovi, bola to ich dohoda… The Prodigy chceli do šatne priamo za pódiom malý soundsystém. Tesne pred koncertom si pustili na plné pecky riadny punk a asi 15 minút v stane pogovali, my sme videli len tiene. Takto sa „rozcvičili“ na svoj koncert.

Na aké novinky sa môžu tento rok návštevníci tešiť?

Novinkou je, samozrejme, hlavne program, ten sa mení každý rok. Budeme mať nový open air s tribúnami. Oveľa viac svetla, skrášľovaciu zónu, viac spŕch, tentoraz v kontajneroch, špeciálne hudobné vlaky, cyklojazdu Bratislava – Pohoda a späť, trošku viac kolotočov, upravenú centrálnu zónu Pohody.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Pohoda Festival (@pohodafestival)

Ponuka služieb sa každoročne rozširuje, trúfam si povedať, že budeme na tri dni tridsaťtisícovým mestom s najlepšími službami na Slovensku.

Spomínali ste, že chcete zostať festivalom, ktorý si môžu dovoliť aj mladí ľudia – študenti. Ako to chcete zabezpečiť?

Príjem od partnerov festivalu premietame do ceny lístka. Máme špeciálne ceny pre ľudí do 18 rokov, máme zľavy na karty ISIC a podobne. Primárne mladým ľuďom je určený aj náš dobrovoľnícky program. 8 hodín denne odpracujete a potom 16 hodín máte na zábavu a spánok. So špeciálnym servisom v zázemí festivalu. 

Aj keď ste v minulosti mali ponuky aj na odkúpenie festivalu, vy predaj rázne odmietate. Čo by sa muselo stať, aby ste názor zmenili?

Neplánujem ho zmeniť. Verím, že Pohodu udržíme v jej súčasnom nastavení ako nezávislý slobodný festival.

Chodíte sa inšpirovať aj na iné festivaly na Slovensku či do zahraničia? 

Jasné. Rovnako odporúčam inšpirovať sa nami. Je dôležité sledovať, kam sa vyvíja festivalová scéna. Často na zahraničných festivaloch sledujem namiesto hviezd na pódiu to, ako im funguje zázemie.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Pohoda Festival (@pohodafestival)

Prinieslo to aj kopu zaujímavých situácií, ako napríklad na Coachelle, keď som asi hodinu sledoval chod ich artist village. Až ku mne prišlo niekoľko fakt hustých ochrankárov… Keď som im vysvetlil, o čo ide, potešili sa. A ja tiež – od ďalšieho roka sme zaviedli Artist village aj my na Pohode.

Aké dva najpamätnejšie zážitky máte z Pohody, ktoré vo vás dodnes rezonujú, či už pozitívne, alebo negatívne?

Nedá sa to vybrať, mám veľa krásnych zážitkov. Ale akurát dnes počas výstavby pohodovského mestečka som zažil peknú vec – videl som, že mi volajú ochrankári, to väčšinou nie je nič príjemné.

A oni ma len chceli požiadať, aby sme pri letisku vybavili otvorenie brán, aby mohla srnka a srnec, ktorých už viac dní sledovali na letisku, odísť do bezpečia. Všetko sme skoordinovali s letiskovou ochrankou, urobili sme rojnicu a všetko dobre dopadlo. Pekné, nie?

Festivaly sú pre mnohých aj o dobrom gastre. Čo môžeme v gastrozóne očakávať tento rok, plánujete nejaké zmeny/vylepšenia?

Sme aj gastrofestival. Máme vynikajúcu ponuku a myslíme aj na všetky možné diéty a intolerancie. Ja si každý rok dám grilované oštiepky a gyozky. 

Ak je nejaký street food, ktorý by chcel na vašom festivale predávať, čo musí splniť? V akých cenových hladinách sa hýbe nájomné za stánok?

Musí splniť veľmi prísne podmienky trenčianskej „hygieny“. Nájom je taký, aby boli spokojní všetci a aby nemuseli byť ceny príliš veľké. Ceny nápojov kontrolujeme, zároveň umožňujeme ľuďom prinášať si aj svoje nápoje a jedlo, jediným obmedzením je sklo. Sme slobodný festival.

Tvrdíte, že váš obľúbený festival je Burning man, je niečo, čo by ste z neho chceli pretaviť aj na Pohodu? 

S ľuďmi, ktorí robia Burning Man, sa poznáme, zakladateľ Larry Harvey bol aj na Pohode. Máme spoločný prístup – v prvom rade chceme vytvoriť silnú komunitu. A to sa nám darí. 

Aký vplyv na tohtoročnú Pohodu má vojna na Ukrajine?

Podporujeme zápas našej susednej krajiny za slobodu, budeme mať viacero ukrajinských umelcov a umelkýň, debát, ale aj malé ukrajinské mestečko v centre areálu. Je šťastím, že môžeme robiť slobodný festival, veľmi si prajem, aby túto možnosť mali čo najskôr aj ľudia na Ukrajine.

Mal by podľa vás štát finančne podporovať hudobné festivaly?

Stačilo by, ak by vytvoril lepšie podmienky pre kultúru vo všeobecnosti. Máme jednu z najvyšších DPH na kultúru v Európe, nemáme normálny sponzorský zákon. My nechceme byť závislí od štátu, na festival sa v prvom rade skladajú ľudia, čo naň chodia, vážime si aj dôveru komerčných partnerov, vďaka čomu môžeme mať prijateľnú cenu lístkov. 

Nálada v kultúrnej obci by sa v posledných mesiacoch dala krájať a je veľmi napätá. Ako to vnímate vy? Čo by sme ako spoločnosť mali urobiť, aby sa situácia zlepšila? 

Stačí málo: aktívne sa o kultúru zaujímať. To je dôležitejšie ako prístup štátu. Politici a političky sa menia, my ostávame.

Ak podporíme umelcov a umelkyne tým, že budeme viac chodiť na koncerty, festivaly, do galérií, všeobecne na kultúrne akcie, nemá žiadne politické rozhodnutie šancu kultúru obmedziť. Som optimista – máme skvelú umeleckú scénu a som si istý, že kvalitná kultúra prežije akýkoľvek politický tlak.

Medzi mediálnych partnerov Pohody tento rok patrí aj Startitup. Prečo ste sa rozhodli pre túto spoluprácu?

Staritup si získal u ľudí na Slovensku pozornosť a rešpekt. V redakcii Staritupu som zažil vášeň pre prácu, akú som videl málokde. Myslím, že nám partnerstvo svedčí.

Najnovšie videá

Trendové videá