Šéf populárnych Social Awards: Druhý ročník sa blíži, ideme aj do televízie. Počas korony bolo najťažšie zohnať peniaze (ROZHOVOR)

sowa

Prvý ročník Social Awards Slovakia sa nevyhol snáď žiadnemu Slovákovi, ktorý trávi aspoň čas dňa online. Veľkolepá anketa sa snaží poukázať na dôležitosť zodpovedného správania sa na sociálnych sieťach, pričom však rozvírila aj vlny kontroverzie.

Hlasovanie v druhom ročníku práve skončilo a tentokrát boli influenceri a social media profily starostlivo rozdelené do 12 kategórií, na čom spolupracovali aj kreatívna agentúra Socialists a mediálna agentúra Starmedia z pozície odborných garantov.

Za známou anketou stojí bývalý novinár Štefan Šperka, ktorý sa musel prispôsobiť situácii ohľadom koronavírusu a organizáciu ankety i galavečera si prakticky rieši sám, a to len s malým tímom – aj napriek tomu dokáže pritiahnuť pozornosť desaťtisícov Slovákov.

Galavečer druhého ročníka Social Awards sa blíži. Ako spätne hodnotíš prvý ročník Social Awards? Bola príprava druhého ročníka oproti prvému jednoduchšia?

Možno sa to bude zdať zvláštne, ale ja ani neviem, ako ten čas medzi prvým a druhým ročníkom ubehol. Niekedy mám pocit, že si už ani nepamätám, aký bol (smiech). Ale z hľadiska sledovanosti, zásahu a spokojnosti partnerov ho hodnotím veľmi pozitívne.

Čo sa týka náročnosti príprav, v niečom bola organizácia tohto roka jednoduchšia, veľa vecí som sa naučil, bol som skúsenejší a pripravenejší. Z hľadiska obmedzení a situácie na Slovensku bola však oveľa náročnejšia príprava 2. ročníka. Už len preto, že ideme do televízie, a to je, samozrejme, nielen komplikovanejšie z hľadiska logistiky, ale aj financií.

Naplnil prvý ročník tvoje ciele a očakávania, ktoré si pri vzniku projektu mal?

Možno mi to niekto nebude veriť, ale ja som žiadne veľké očakávania nemal. Išiel som naslepo, pretože podobná anketa tu nebola. Mali sme možno menšie projekty tohto typu. My sme však koncepčne úplne niekde inde, takže som si povedal, že nikoho nevykradnem, ak prídem so Social Awards Slovakia.

A, samozrejme, ten hype, ktorý okolo toho bol, som absolútne nečakal. Veď nám prvý deň padla stránka pod náporom hlasujúcich. A Markíze padol server pod náporom sledujúcich divákov. Kto môže také niečo povedať pri spustení projektu? Myslím, že takých ľudí nie je veľa.

Na čo si v tomto projekte osobne najviac hrdý?

Asi na jeho hlavnú myšlienku, ktorú sa nám v tomto roku darí rozvíjať ešte viac. Viem, že sa vždy nájdu názory pre a proti a že nie všetci sedia na hlavný claim kampane: S vplyvom prichádza zodpovednosť. No rozhodol som sa, že výber nominovaných prenechám profíkom, aby nikto nespochybnil ich výber.

Aj to bol napríklad výsledok z prvého roka, kedy som si povedal, že sa musia nominácie absolútne sprofesionalizovať. A agentúry Socialists a Starmedia to do bodky splnili, za čo som im maximálne vďačný a teším sa na ďalšiu spoluprácu.

Čo obnáša organizácia takéhoto projektu? Aký veľký tím máš pokope a riešili ste si všetko in-house?

Tím nie je veľký, gro vecí vybavím sám. Predsa len chcem mať niektoré dôležité časti projektu pod palcom ja a chcem na ne dohliadať. Na konci dňa totiž málokto rieši, kto tam bol za kamerou, produkciou, scenárom, všetci vedia, že som organizátorom a ja za to všetko nesiem zodpovednosť. Dá sa teda povedať, že si riešime veci in-house.

Mám zopár ľudí, ktorým dôverujem a ktorí sú pri mne aj pri tomto ročníku, ako napríklad moja pravá ruka Zora. Je to absolútna strela, ktorá vybaví všetko aj v čase pandémie. Najlepšia produkčná a parťáčka na svete. Určite pôjdeme aj v budúcom roku podľa tohto kľúča ako doteraz. Uvidíme, kam nás priamy prenos v televízii posunie.

V druhom ročníku si sa opäť rozhodol pre moderátorskú dvojicu Veronika a Sajfa. Prečo oni?

Veronika a Sajfa sú moje najdôležitejšie piliere projektu. Bez jedného z nich by som pokrivkával, bez oboch by som spadol z výšky na zem. Samozrejme, obrazne povedané.

Oni sú tými, na ktorých celý projekt často stojí, sú to profíci, majú silné sociálne siete, vedia s nimi robiť, okrem toho sme si aj ľudsky sadli a doteraz som s nimi nemal jediný problém či vyhrotenú situáciu. Nikdy im nič neprekážalo, ani keď sme točili spot v -10 °C, ani keď sa nakrúcanie natiahlo o nejakú tú hodinu.

Projektu veria, páči sa im a nemôžem byť spokojnejší s výberom tvárí a moderátorov projektu. Snáď mi po tomto roku nepovedia ahoj a budú chcieť túto jazdu zažiť zas a znova. Možno by som ich mal zazmluvniť až do dôchodku (smiech).

Ako Social Awards ovplyvnil koronavírus? Čo všetko sa muselo meniť, presúvať, rušiť a preorganizovať?

Paradoxne sme to pri prvom ročníku, kedy bola situácia s obmedzeniami horšia, až tak nepocítili. Jedine počas galavečera, ktorý som musel totálne prekopať desať dní pred, pretože vláda neustále menila podmienky a nechcel som riskovať nič, čo by ohrozilo projekt, ľudí v ňom, prípadne hostí. Nakoniec to síce nebol galavečer, ale všetko prebehlo veľmi príjemne, bolo to podľa môjho názoru svižné, vtipné a nikoho sme tým neurazili. Tento rok sa však odviažeme trošku viac a dáme projektu večer, aký si zaslúži.

Nebál si sa ísť do takéhoto projektu vzhľadom na situáciu s koronavírusom, ktorá bola minulý rok a pretrváva doteraz?

Strach ani nie, navyše by bol hazard, ak by som projekt presúval a napríklad už pri druhom ročníku odsunul o rok. Jednoducho to bola výzva, ktorú som chcel splniť a aj vďaka skvelým ľuďom, ktorých som spoznal, sa to podarilo.

Čo bola pre teba najväčšia výzva?

Samozrejme, zohnať financie počas pandémie. Tu by som chcel naozaj poďakovať všetkým partnerom projektu, ktorí mu verili a vložili dôveru aj do mojich rúk. Špeciálne však manželom Júlii a Danielovi Tannerovcom z Platon Finance. Určite o tom poviem ešte viac po prenose, ale nebyť ich dvoch, tak by sa tento ročník a najmä galavečer neuskutočnili.

Nielenže podporili projekt, ale veria aj mojim ďalším plánom s ním, a preto sa rozhodli finančne pokryť galavečer. Aj oni si budovali svoju firmu od úplnej nuly, a preto chápu, aké náročné je rozbehnúť vlastný projekt. Za ich tohtoročnú podporu im budem vďačný už navždy.

Minulý rok bol galavečer online. Ako to bude vyzerať tento rok?

Ideme do televízie, už len to je absolútne iné. Diváci aj fanúšikovia si budú môcť pozrieť výsledky na TV Doma 15. mája od 20.30 hod. Verím, že konceptom galavečera splníme ich očakávania. Našťastie sa práve prijal Covid automat pre kultúru, a tak môžeme privítať 150 hostí v sále, medzi ktorými budú všetci nominovaní, partneri a hostia.

Zároveň sme vďaka spoločnosti Unilabs prichystali pre všetkých PCR testovanie, všetci v sále tak budú mať povinnosť priniesť si namiesto vstupenky negatívny výsledok testu spred 24 hodín. Pristupujeme k celému galavečeru zodpovedne a nechceme nikoho ohroziť aj napriek tomu, že sa situácia na Slovensku zlepšuje.

Je podľa teba rok v online priestore dostatočne dlhý na to, aby sa obľúbení influenceri opäť premiešali, alebo zostanú na prvých pozíciách stále tie isté osobnosti?

Myslím si, že aj vytvorením nových kategórií nebudú vyhrávať stále tí istí. Navyše, ako od začiatku hovorím, nejde len o to, kto má koľko followerov, ale akých ich má.

Predsa len, nie všetkým sa chce hlasovať a vidieť to aj na výsledkoch, ktoré budú určite pre niektorých prekvapivé. Ja sám som nečakal v určitých kategóriách tie mená, ktoré tam sú. Rozhodne to teda nebude nuda a fanúšikovia sa majú na čo tešiť.

Začali už aj prípravy na tretí ročník, alebo si plánuješ dať pauzu?

Na tretí ročník podvedome určite myslím, avšak tentoraz budem mať presne rok na jeho organizáciu. Verím, že sa opäť niekam posunieme a prinesieme množstvo noviniek. Jednu z nich predstavíme už v lete, ktorá sa stane neoddeliteľnou súčasťou projektu a bude samozrejme, rozširovať myšlienku vplyvu a zodpovednosti, ktorou sa riadime.

Teraz, v týchto dňoch, však myslím intenzívne len a len na galavečer, aby všetko dopadlo tak, ako si predstavujem a aby sme mohli aj terajším či budúcim partnerom ukázať, čo všetko sme schopní v rámci SOWA Social Awards Slovakia urobiť a pripraviť.

V ktorej kategórií je podľa teba najsilnejšie zastúpenie influencerov?

Ide o kategórie, kde sú verejne známe osobnosti ako televízne tváre, herci, speváci, športovci. Tí majú vždy určitým spôsobom výhodu, že ich ľudia poznajú. Tento rok ma však prekvapili práve hudobná kategória, ktorá priniesla zaujímavé mená už v samotnom prvom kole.

zdroj: Štefan Šperka

Čoraz viac sa stretávame aj s angažovaním sa politikov na sociálnych sieťach, nerozmýšľali ste o zaradení kategórie, ktorá by sa venovala aj tejto sfére?

Nie, toto bola podmienka, ktorú som si dal na začiatku. Politiku žiadnym spôsobom nechcem do ankety pliesť. Politici sú ocenení každé štyri roky v parlamentných voľbách a nevidím najmenší dôvod na to, aby som im dával priestor v ankete, kde by len ďalej polarizovali už aj tak rozdelenú spoločnosť.

Prajem im na sociálnych sieťach veľa úspechov, avšak niekedy mi neprídu veľmi zodpovední v tom, čo tam uverejňujú. V tomto som pevne rozhodnutý nezmeniť svoje stanovisko, ani keby ma do toho ktokoľvek tlačil.

Myslíš si, že výhra v Social Awards môže viesť influencerov k tomu, že zdvihnú ceny za promo na ich kanály, nakoľko získali ocenenie, prípadne boli nominovaní?

Toto neviem posúdiť. Myslím, že sme s projektom stále ešte len na začiatku a možno budúci rok bude mať opäť väčšiu prestíž a môže to niektorým pomôcť v tom, aby si zdvihli ceny, prípadne im automaticky značka stúpne na hodnote. Ale dobrá otázka, skúsime sa ich spýtať po tomto ročníku, či im to nejakým spôsobom pomohlo.

Ak by si mal povedať meno jedného svojho obľúbeného slovenského či zahraničného influencera, kto by to bol?

Vedel by som ti povedať veľa mien, no poniektorí sú aj medzi nominovanými a ja nechcem nikoho zvýhodňovať svojim názorom, prípadne nechcem vytvoriť v niekom pocit, že je mnou protežovaný.

Ale určite by v mojom zozname obľúbencov bola Veronika Cifrová-Ostrihoňová. Je pre mňa synonymom influencera, ktorý si presne uvedomuje svoju zodpovednosť a postuje veci či myšlienky, s ktorými sa vo veľkej miere stotožňujem. Jej profil nie je iba reklamný pútač na spolupráce, no premýšľa nad tým, čo uverejní, navyše je vtipná, inteligentná a tam, kde je dnes, sa dopracovala sama, svojou tvrdou prácou.

Nechcem, aby to vyznelo tak, že si u nej prihrievam polievočku, lebo to nepotrebujem, ale presne taká, aká je Veronika na Instagrame, je aj v reálnom živote. Takže u mňa vyhráva tou autentickosťou, ktorú do svojho „instagramového príbehu“ vnáša. Baví ma, samozrejme, aj Sajfa, ale ten skôr takým tým zábavným a funny spôsobom, kde sa na nič nehrá, keď chce, povie si svoj názor a keď nechce, nepovie ho.

Navyše sú jeho vyjadrenia naozaj vtipné a vždy ma pobavia. Zo zahraničných sledujem napríklad českú herečku Evu Holubovú. Tá je úžasne vtipná a na svoj vek rozbehla svoje sociálne siete famóznym spôsobom. Tú odporúčam každému.

Heslom ankety je: S vplyvom prichádza zodpovednosť. Vnímaš slovenských influencerov ako zodpovedných?

Ako ktorých. Ono ten claim je veľmi tenký ľad a ja si to plne uvedomujem. Na Slovensku je množstvo influencerov, ktorí sú zodpovední, avšak aj im sa stane, že neoznačia reklamu, že urobia nejaký prešľap. Nikto nie je dokonalý a ani ja nie. Každý robíme chyby, otázne je, čo si z toho zoberieme, ako sa k prípadnému „prúseru“ postavíme.

Neviem, či napríklad neoznačenie reklamy je až taký zásadný „prúser“, ako keď niekto zdieľa hoax alebo zverejní nenávistný príspevok či nadáva svojim followerom. Myslím si, že sa množstvo ľudí pasuje do úloh morálnych kompasov na sociálnych sieťach, no absolútne nikto z nás nemá právo hodnotiť toho druhého. Ak ho predsa nepoznám osobne, neviem, aký príbeh za sebou skrýva a podobne.

Mali by sme možno menej riešiť iných a pozerať sa aj na človeka, ktorý možno nie je na sociálnej sieti stopercentný, no stále je to ľudská bytosť, a tak k nemu musíme pristúpiť. Ja osobne by som si nikdy nedovolil odsúdiť človeka len na základe prešľapu na sociálnej sieti. Teraz ale myslím tolerovateľného prešľapu.

Som liberálne zmýšľajúci človek, a preto dám každému šancu sa najskôr obhájiť alebo napraviť chybu, až potom ho hodnotím či hodím cez palubu ako stratený prípad. Zároveň si však myslím, že sa úroveň influencerov zvyšuje, pristupujú ku všetkému viac zodpovedne a väčšina z nich pristupuje k svojmu obsahu svedomito. Snáď k tomu dopomohli práve aj SOWA Social Awards Slovakia.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá