Silná Spinka: Od začiatku je toto náš jediný príjem, venujeme Spinke všetok svoj čas a išli sme do tohto projektu s úplnou dôverou

Nikola Brehová / 11. septembra 2017 / Rozhovory

zdroj: archív Silná Spinka

Jedinečný projekt, ktorý prišiel ako blesk z jasného neba a majiteľom zmenil život. Nie sú to len obyčajné kancelárske potreby, ale firma, kto rá sa drží svojich hodnôt. A vyzerá to tak, že je to správna cesta.

Ahoj, Ferko, Silná Spinka je na trhu už dva roky. Viem, že ste aj so svojou manželkou pracovali v podobnej sfére na pozícii obchodníkov. Čo bolo pre vás zlomovým momentom rozbehnúť si niečo vlastné?

Ahoj, tých faktorov začať robiť niečo vlastné bolo niekoľko a prichádzali postupne. Slovenskú firmu, kde sme sa s Ninkou, teraz už mojou manželkou, zoznámili, kúpila zahraničná spoločnosť. Vtedy sme sa rozhodli odísť pracovať inde. Ja do inej sales oblasti, Ninka zostala v tomto biznise. Avšak veľmi rýchlo sme si uvedomili, že napriek tomu, že v tejto oblasti je obrovský pretlak, presne vidíme medzeru na trhu a chceme priniesť nový vietor a oživenie. Ja som si tiež uvedomil, že kancelárčina ma neskutočne baví a ťahá ma to k nej naspäť. Preto bolo rozhodnutie jasné, nebojme sa a poďme sa skúsiť presadiť a robiť to, čo milujeme a pre čo máme obrovské nadšenie.

Všetci vieme, alebo sme minimálne počuli, že podnikanie na Slovensku nie je jednoduchou záležitosťou. S akými prekážkami ste sa stretli? A ako ste ich prekonali?

Nerozmýšľali sme nad tým,či je to jednoduché. Cítili sme, že je to presne to,čo chceme robiť a povedali sme si, že všetko spolu zvládneme. Začať podnikať je asi ťažké všade. Avšak samozrejme, každý deň sa učíme niečo nové, čo nám ani nenapadlo, že by mohlo na Slovensku takto neFUNGOVAŤ. Stále kopec byrokracie, rôzne poplatky, zastaralé systémy rôznych výrobcov či dodávateľov, neochota.

foto: archív Silná Spinka

Naučili sme sa však nerozčuľovať nad tým, čo zmeniť nevieme, aj keď to má na nás často krutý dopad. Je to skvelá škola. A práve naopak, stále si vtedy tak s úsmevom povieme, že WAU, veď to je skvelé, že je tu stále plno neochotných a drzých ľudí, aspoň máme šancu presadiť sa my našimi víziami a postojmi a niečo zmeniť. :-) Pri prekonávaní prekážok nám veľa energie a povzbudenia dodávajú naši zákazníci, keď od nich dostaneme spätnú väzbu, že sú spokojní.

Keby som chcela podnikať v oblasti kancelárskych potrieb, aké veľké sú počiatočné náklady?

Nechcel by som hovoriť presné číslo, ale nie sú malé. Teda, neboli malé pre nás, zavisí od vnímania, čo je veľa a čo málo. :-) Od začiatku sme samozrejme potrebovali ľudí… niekoho kto bude voziť tovar zákazníkom, niekoho, kto bude prijímať objednávky, atď., ak sme chceli byť konkurencie schopní. Preto sme nevedeli odhadnúť tie ďalšie náklady a cieľom bolo, aby sme nerobili dlho mínusy.

Mali sme však šťastie, že môj veľmi dobrý kamarát, ktorého som oslovil ako investora, nám absolútne veril, nepochyboval o nás a urobil počiatočnú investíciu. Takže sme traja majitelia, on však podniká už roky v úplne iných odvetviach, nám necháva voľné ruky a celú Spinku na nás. Skvelé tiež je, že sme aj po 2 rokoch Spinky stále výborní kamaráti. :-) a Spinka sa rýchlo stala aj jeho srdcovkou. Samozrejme, pre nás je inšpirujúce a tiež prínosné baviť sa s ním o rôznych situáciach, ktoré pri podnikaní nastávajú a vypočuť si jeho pohľad a rady a veľakrát aj určitý nadhľad.

foto: archív Silná Spinka

Je to v súčasnosti váš jediný príjem alebo potrebujete doplniť rodinný rozpočet ešte inou formou?

Od začiatku je toto náš jediný príjem, venujeme Spinke všetok svoj čas a išli sme do tohto projektu s tým, že nás Spinka bude živiť celý život, Ninka pôjde časom na materskú a budeme rozvíjať niečo , čo je naše. Nikdy sme o Spinke nepochybovali. Ujasnili sme si s manželkou hneď na začiatku, že sa uskromníme, podstatne znížime naše príjmy, ale s jasnou víziou, že budeme robiť to, čo milujeme a keď do toho dáme srdce, bude náš rodinný rozpočet na tom dobre tiež. :-) Raz.

Pre niektorých ľudí môže byť náročné vymyslieť názov a logo firmy. Ako to prebiehalo u vás? Kto je ten kreatívny?

Pre nás to bola zábava. Zišli sme sa aj s Miškom (náš spoločník) u nás na byte, otvorili fľašu a začali brainstorming. Dali sme si hodinu, že každý povie, čo mu napadne, spíšeme to a potom niečo vyberieme. Vedeli sme, že nechceme mať v názve žiadna Kancelária, Office a pod.

Padali rôzne divné názvy ako napr. Spoza stola, ale keď Miško povedal, že čo takto Krivé nožničky, Ninka dala,že to už radšej potom Silná Spinka. Okamžite sa nám to zapáčilo a brainstorming sme ukončili. :-) Čiže názov vymyslela Ninka za pomoci Miška, aj keď neskromne musím povedať, že najviac kreatívny som u nás ja. Ninka je tá čo vytvára procesy, je pedantná a precízna. :-) Ale tiež veľmi kreatívna.

foto: archív Silná Spinka

Ako ste si vydobyli miesto na trhu? Predsa len kancelárskych firiem máme na Slovensku niekoľko. Čím sa odlišujete od konkurencie?

Tých firiem je niekoľko pár desiatok, ale to nám nevadí. :-)  Odlišností je však viacero. V prvom rade, nepredávame produkty, ale službu. To znamená, že náš zákazník (firma), nemusí mať troch či štyroch dodávateľov, všetky jeho potreby vyriešime my. Dodáme mu nielen kancelárske potreby, občerstvenie, hygienu (ako väčšina), ale napríklad aj reklamné predmety, ovocie, či zabezpečíme skartáciu archívov.

Riešime aj rôzne darčekové požiadavky, dodávali sme mikulášske balíčky, v spolupráci s popredným výrobcom nábytku zariaďujeme firmy na kľúč, teraz začala sezóna diárov, kalendárov. Čiže počas mesiaca šetríme office manažérke čas, keďže so všetkým sa vie obrátiť na nás, nemusí objednávať z viacerých zdrojov alebo dokonca chodiť do obchodu sama, ako je to často zvykom. Síce kúpi minerálku v reťazci o 5 centov lacnejšie, ale stratí svoj čas, ktorý je oveľa drahší. Často ho však stratí rada, takých zákazníkov však nemáme. :-)

Majitelia veľmi oceňujú, keď im scentralizujeme nákup, že si vedia krásne kontrolovať náklady. Väčšinou netušia, koľko na tieto veci míňajú a uvedomia si to až potom, že to nie sú malé čísla. Tešia sa aj účtovníčky , keď namiesto 30 faktúr majú na konci mesiaca jednu zbernú od jedného dodávateľa.

Veľmi dbáme na prístup, aby sa zákazník u nás so zlou náladou nikdy nestretol, nepoznáme NIE a NEDÁ SA, snažíme sa byrokraciu potlačiť na minimum. Chceme poskytovať takú službu, akú by sme sami ako nároční zákazníci chceli dostávať. Veríme, že zákazník to nadšenie z nás cíti a sme veľmi šťastní, že sme našli kolegov, ktorí to cítia presne tak isto ako my.

foto: archív Silná Spinka

V súčasnosti je z ekologického prístupu veľký trend, čo nemyslím v zlom, veď o prírodu by sme sa mali starať. Podnikáte aj kroky, ktoré sú šetrnejšie k prostrediu?

Verím, že separovanie je dnes už bežná vec, ale napríklad my tovar balíme iba do použitých krabíc. Čiže ak nedostane zákazník tovar v nablýskanej krabici, nie je to preto, že sme lakomí. :-) Taktiež pracujeme na elektronickej fakturácii pre zákazníkov a sami sa snažíme míňať papiera čo najmenej. Pravidelne do sortimentu pridávame eko položky a máme veľa ďalších plánov v tejto oblasti.. Najväčším a najodvážnejším je do budúcna fungovať len s elektronickými katalógmi (netlačiť 700-stranové katalógy na každý rok).

Ponúkate široký sortiment tovaru, vašimi zákazníkmi sú skôr firmy alebo jednotlivci?

Áno, ponúkame cca 25.000 produktov. Zameriavame sa na firmy, ktoré sa snažíme obslúžiť komplexne. Z nášho e-shopu si však môže nakúpiť každý a často sa tak aj deje, ale ako obchodníci sa venujeme primárne firmám.

Marketing a starostlivosť o zákazníka je dnes častokrát to, na čom záleží. Aké aktivity navyše podnikáte vy?

Aktivity výmýšľame počas celého roka. Ak je napríklad MDŽ naše zákazníčky dostanú kvietky, minulý rok sme robili aj , ja to volám freestyle Vianočnú žúrku pre zákazníkov, kde sme varili guláš a do rána sa zabávali, u nás vo firme.Mala veľký úspech a tešíme sa na ďalšiu. Nedávno chodila Adela Vinczeová dodávkou s našim rozvozcom celý deň a vykladala zákazníkom minerálky,papier, utierky na ruky atď, boli šokovaní a tešili sa z nej. Nechceme predávať iba tovar, ale ako som spomínal,poskytovať službu, z ktorej ide aj nejaká pozitívna emócia a radosť.

foto: archív Silná Spinka

Máte zákazníkov aj mimo Slovenska? Kto patrí k vašim najzaujímavejším klientom?

Áno, okrem toho, že máme zákazníkov po celom Slovensku, dodávame tovar aj do ČR. Asi najznámejším zákazníkom v Česku je sieť predajní Otto Berg. Na Slovensku máme zvučných zákazníkov mnoho. Veľmi sa tešíme, že už rok a pol dodávame Martinusu, ktorý je pre nás veľkým vzorom. Zásobujeme všetky ich kníhkupectvá a kaviarne po celom Slovensku a je to pre nás skutočne česť.

Ďalej môžem spomenúť ďalšie známe slovenské firmy, napríklad Bepon, Ozeta, Modrý Koník, Visibility atď. Dodávame však aj obrovskej slovenskej IT firme či veľkým zahraničným firmám. Tie však majú často nakázané, že napr. americká firma musí kupovať od Američanov, Francúzi od Francúzov atď. My Slováci to zatiaľ až tak nemáme v sebe, že podporme našich. Je tu asi obava, či vieme poskytnúť rovnako dobrú službu. Ale nesťažujeme sa na to, je to potom veľmi príjemné, ak nám dá zákazník šancu a zistí, že u nás nájde službu dokonca lepšiu, s niečím navyše. Sme tiež veľmi radi, že nám naši zákazníci dali na našu stránku aj referencie, taká od Martinusu nás hreje pri srdci. Ale samozrejme, nie len tá.

foto: archív Silná Spinka

Koľko zákaziek rozošlete denne a mesačne?

Toto sa hovorí veľmi ťažko, keďže napr. jednu našu dodávku (auto)  môže naplniť aj jedna obrovská objednávka pre veľkého zákazníka a niekedy ju nemusí naplniť ani 20 menších objednávok. Čiže ich počet nie je vždy smerodajný. Ale zhodou okolností, keď sme minule mali s manželkou taký pocit, že akosi stagnujeme, nerastieme, som si pozrel počty objednávok. Za prvý kvartál minulého roku ich bolo 900 a za prvý kvartál tohto roku 1800. Tak sme si povedali, že všetko je v poriadku, snažme sa ďalej.

Aké sú vaše ďalšie ciele?

Cieľov máme viacero. Nie sme mamonári, nechceme byť za každú cenu najväčší a najbohatší. Chceme byť však najlepší. A pri tom šťastní. A naozaj šťastní sme vtedy, ak vidíme, že sú naši zákazníci maximálne spokojní. A tiež vtedy, keď vidíme spokojných našich kolegov, že ich práca baví, že Spinkou žijeme všetci spoločne. Nechceme,aby naši kolegovia robili nadčasy a všetci vieme, že keď sa darí Spinke, darí sa nám všetkým. Bolo krásne počuť od mladého kolegu, že dúfa, že bude u nás pracovať do dôchodku. A aj toto je naším cieľom, zostať stále ľuďmi, či sa dariť bude alebo nie. A vytvárať pracovné prostredie, kde sa budú ľudia tešiť chodiť.

foto: archív Silná Spinka

Ale predsa len, malého mamonára máme v sebe všetci. A ja som si dal za cieľ získať ďalšie úspešné slovenské firmy, ktoré sú pre nás vzorom. Či už aj IT firmu, ktorú máme v kompoch, aby nám ich chránila alebo veľa veľa iných..Máme ich u nás na Slovensku našťastie dosť.. A dúfam, že možno o 20 rokov potom podporíme niekoho podobne my, komu sa bude páčiť naša Silná Spinka.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Silná Spinka. 

Pridať komentár (0)